تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805205967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خانه‌های تک نفره، شخصیت‌ساز یا شخص‌سوز؟/ دانایی: تاخیر در سن ازدواج و افزایش طلاق؛ عوامل اصلی افزایش خانه‌های مجردی هستند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
خانه‌های تک نفره، شخصیت‌ساز یا شخص‌سوز؟/ دانایی: تاخیر در سن ازدواج و افزایش طلاق؛ عوامل اصلی افزایش خانه‌های مجردی هستند

خانه‌های تک نفره، شخصیت‌ساز یا شخص‌سوز؟/ دانایی: تاخیر در سن ازدواج و افزایش طلاق؛ عوامل اصلی افزایش خانه‌های مجردی هستند
یک استاد جامعه شناسی معتقد است: خانه‌ی تک نفره باعث استقلال فرد می‌شود ولی خطراتی چون اعتیاد، فساد، تنهایی و عدم تشکیل خانواده را نیز همراه خود دارد.
آیدین پورخامنه - ممکن است امروز یا فردا خواهر 27 ساله شما که بعد از گرفتن مدرک لیسانس، در شرکتی مشغول به کار است، اعلام کند تصمیم گرفته از این پس به تنهایی زندگی کند و از شما بخواهد تا او را درک کنید و در این تصمیم کنارش باشید. پدیده خانه‌های تک نفره با اینکه چندین سال است در جامعه وجود دارد ولی هنوز نتوانسته نگاه‌های مشکوک را از خود دورکند. در این باره مصاحبه‌ای با نسرین دانایی، دکترای جامعه‌شناسی و استاد دانشگاه انجام داده‌ایم.

دکتر دانایی معتقد است خانه های تک نفره و مجردی گرچه به استقلال افراد کمک می کند اما زمینه را برای گسترش فساد نیز فراهم می سازد. وی این را هم گفت که تاخیر در ازدواج و افزایش طلاق از مهمترین عوامل رشد و فزونی یافتن خانه های مجردی خصوصا در بین پسران است.

در ادامه مشروح گفتگوی نامه نیوز، با این استاد دانشگاه را مطالعه بفرمایید؛

***


خانم دکتر دانایی! افراد از چه سنی و چرا تمایل به داشتن خانه‌های مجردی پیدا می‌کنند؟
معمولاً زمانی‌که حالت تعارض در خانواده زیاد می‌شود و والدین احساس جوان خود را درک نکرده و اختلاف نظرهای شدیدی در این خانواده به‌وجود می‌آید، جوانان نیاز جدا کردن خانه خود را احساس می‌کنند. وقتی افراد به سن 18 سالگی می‌رسند، احساس استقلال طلبی می‌کنند و بعضی از خانواده‌ها به‌دلیل اینکه که حد و مرز خود را در دخالت در مسائل خصوصی جوان نمی‌شناسند، جوان را با دست خودشان به بیرون از خانواده می‌فرستند.

حالت‌های اندرز گونه، حکیمانه و تحکم‌آمیز والدین وقتی با جوان صحبت می‌کنند، او را کودک می‌نامند ولی جوان احساس غرور می‌کنند، احساس بزرگی کرده و استقلال‌طلبی را دوست‌دارد در نتیجه تعارضات بالا می‌گیرد. بنابراین جوانان در سن 18 تا 23 سالگی دوست‌دارند به خانه‌ی مجردی بروند ولی چون امکاناتش را ندارند معمولاً در ایران اقدام نمی‌کنند. معمولاً زندگی در خانه‌های مجردی از 25 سالگی به بالا شروع می‌شود. با دلیل ادامه تحصیل، بدست‌آوردن کار و استفاده از امکانات تهران و کلان شهرها، افراد مجبور هستند به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند.

پس چرا با از دست‌دادن کار یا فارغ‌التحصیلی، خیلی از افراد به زادگاه خود برنمی‌گردند؟
چون بعد از اتمام تحصیلات یا از دست‌دادن کار احساس می‌کنند استقلال بدست آورده‌اند و اگر به خانه برگردند استقلال خود و امکاناتی که در کلانشهرهایی مثل تهران و جود دارد را از دست خواهندداد، این دلیلی است که باعث می‌شود افراد زندگی مجرد خود را در شهرها ادامه‌دهند.

تاخیر در سن ازدواج و افزایش طلاق؛ از عوامل افزایش خانه های مجردی


چه دلایلی باعث افزایش روند خانه‌های تک نفره در ایران در پنج سال اخیر شده‌است؟
دلایل روند رو به افزایش خانه‌های تک نفره در ایران را می‌توان از سه جهت دید؛ تاخیر در سن ازدواج، خیلی از افراد چون ازدواج نکرده‌اند و احساس می‌کنند در سنی هستند که نمی‌توانند به دلیل اختلاف نظر و تعارض کنار خانواده خود زندگی کنند، به خانه‌های مجردی می‌روند. دلیل دیگر افزایش طلاق است، وقتی آسیبی مثل طلاق در جامعه زیاد می‌شود، بعد از طلاق افراد تا مدت طولانی به صورت مجردی زندگی کرده و تمایلی به زندگی همراه خانواده پدر و مادری خود ندارند. تاثیر فرهنگ‌های دیگر از طریق رسانه‌های تکنولوژیک مانند سریال‌هایی که از ماهواره پخش می‌شود یکی دیگر از دلایل به‌وجود آمدن فرهنگ خانه‌های مجردی است.

بالارفتن تعداد افرادی که خانه مستقل دارند در ایران، همسو با این روند در جهان است؟
فرهنگ ما در مرحله انتقالی قراردارد و اگر بخواهیم بر اساس آمار و نگاه جامعه‌شناختی به مسئله داشته‌باشیم، نه هنوز مثل کشورهای پیشرفته، وارد مدرنیته شده‌ایم، و نه کشوری سنتی داریم. هنور خلق و خوی و ارزش‌های شرقی در کشور ما وجود دارد.

افزایش فساد و بی رغبتی به ازدواج از پیامدهای منفی خانه های مجردی است


پیامدهای زندگی مجردی به‌چه صورت است؟
زندگی مجردی پیامدهای مثبت و منفی دارد. از پیامدهای مثبت  این پدیده این است که جوانان استقلال بیشتری بدست‌آورده و می‌توانند روی پای خود بایستند و احساس کنند تا آخر عمر به خانواده خود وابسته‌نبوده و می‌توانند به دنبال کار رفته و مشغول کار شوند، درنتیجه مسئولیت‌پذیری بیشتری را حس می‌کنند. اما پیامدهای منفی زندگی مجردی بیشتر است، افرادی که به صورت مجردی زندگی می‌کنند ممکن است تا آخر عمر ازدواج نکنند، چون فکر می‌کنند که راحت هستند و با تورم و گرانی مسکن که در جامعه وجود دارد، نمی‌توانند با شریک خود در زیر یک سقف زندگی کرده و بچه‌دار شوند. فساد زیاد می‌شود، چون فردی که ازدواج نکرده تمایلات درونی خود را به صورت غیر مشروع برطرف می‌کند، در نتیجه باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی خواهدشد. وقتی که فرد در خانواده زندگی نمی‌کند به دلیل فقدان حمایت عاطفی اطرافیان خود و صمیمیتی که در خانواده‌های نرمال وجود دارد، ممکن است رو به اعتیاد و فساد و دوستی‌های غیر مشروع و ... بیاورد.

خانه های تک نفره دختران در تهران زیاد است


دختران چه درصدی از آمار خانه‌های تک نفره را تشکیل می‌دهند؟ در مقایسه با پسران تعداد کدامیک بیشتر است؟
درصد خانه‌های تک نفره پسران در جامعه انتقالی ایران بیشتر است. هنوز به مدرنیته نرسیدیم و خانواده‌های سنتی زیاد داریم، در کلان شهری مثل تهران تعداد خانه‌های تک نفره دخترها زیاد است ولی در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر تعدادشان خیلی کم است. مگر اینکه خانواده‌ای اجازه تحصیل دختر خود را در یک کلانشهر بدهد تا با پایان دوران دانشجویی به خانواده برگررد.

تاثیر تخریبی خانه‌های مجردی بر روان فرد بیشتر است یا خانواده‌ای سنتی که در تضاد با خواسته‌های جوان، مقاومت می‌کند؟
نظر شخصی من به عنوان جامعه‌شناس این است که، اگر فرد در همان خانواده بماند و تعارض وجود داشته‌باشد ولی چون حمایت‌های عاطفی خانواده را داراست، بازهم از خانواده تک‌نفره بهتر است. ولی وقتی فردی تنها زندگی می‌کند به دوستانی که ممکن است افراد مثبتی نباشند رو بیاورد که نتایجی مانند اعتیاد، فساد و ... را درپی خواهدداشت.

کدام ویژگی در خانه‌های مستقل وجود دارد که باعث نگرانی مسئولان دولتی شده‌است؟
برای جوانانی که در سنین پایین هستند و تجربه کافی برای زندگی مجردی ندارند و با این سبک زندگی با در نظر گرفتن پیامدهای منفی ازدواج نکردن و عدم تشکیل خانواده و فراغت ازهزینه‌های سنگین زندگی مشترک آزادی بدست‌آورده‌اند، احتمال آسیب زیادی وجود دارد، زمانی‌که افراد آسیب ببیند مسلماً جامعه دچار آسیب خواهدشد. همچنین افرادی که به صورت مجردی زندگی کرده‌اند با کوچترین مشکلی، زندگی را ترک‌کرده و برای بازگشت به زندگی مجردی، به سمت طلاق خواهندرفت. متاسفانه در چند سال اخیر این روند رو به رشد بوده به همین دلیل مسئولین نگران هستند.







1393/2/15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن