تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804701799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثیر شرکت های تعاونی بر تولید، اشتغال و سرمایه گذاری ملی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تعاونی ؛تجمیع سرمایه های اندک برای انجام کارهای بزرگ/ تاثیر شرکت های تعاونی بر تولید، اشتغال و سرمایه گذاری ملی یزد - ایرنا - در قانون اساسی ایران از تعاون به عنوان یکی از سه بخش اقتصاد رو به رشد کشور یاد کرده است از این رو هم اکنون هزاران ایرانی با عضویت در شرکت های تعاونی صنعتی، کشاورزی و خدماتی، در بخش تعاون نیز فعالیت دارند .


نقشی که در قانون اساسی برای تعاونی ها در نظر گرفته شده است، می تواند منشاء تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز باشد.
با وجود تاکید بر نقش تعاون، دولت و بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی قدرت بیشتری دارند و افزون بر 70 درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت و مقداری هم سهم بخش خصوصی است و سهم پنج درصدی تعاون، گویای مظلومیت این بخش در فعالیت های اقتصادی است .
شرکت های تعاونی نهادهای مردمی هستند که بدون اتکا به کمک دولت باید توان مقاومت در برابر نابسامانی ها را داشته باشد و با همیاری اعضا بتوانند موجب رشد و توسعه جامعه شوند .
وجود روحیه تعاون می تواند مردم را در برابر سختی ها متحد سازد و با همکاری هم می توان زمینه گسترش اشتغال و انسجام بیشتر جامعه را هم فراهم کرد .
تشکیل نخستین اجتماع تعاونی را به قبل از میلاد مسیح در میان کشاورزان و ماهی گیران نسبت می دهند.
در ایران قدیم، همیاری مردم عادی با افراد ثروتمند و نیکوکار در ساخت راه ، پل ، کاروان سرا ، مسجد ،آب انبار و ... را می توان مشاهده کرد .
آغاز تعاون رسمی در ایران را باید سال 1303 شمسی دانست ؛ اما از لحاظ تشکیل و ثبت فعالیت های رسمی ، سال 1314 آغاز فعالیت تعاونی هاست .
مبنای ایجاد تعاونی ها نیاز افراد است، چون این نهادها این ظرفیت را دارند تا با پیشگیری از نابودی پیوند های اجتماعی با فقر مبارزه کرده ، میزان محرومیت از توسعه را کم و از میزان مهاجرت ها به شهرها، هم بکاهند .
فعالیت تعاونی ها که نقش موثری در تامین نیازهای اساسی مردم دارد، از عوامل موثر افزایش تولید، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی ایران بویژه در استان یزد است .
ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری، توزیع مناسب درآمدها و تامین نقدینگی از اهداف تعاونی ها در چارچوب افزایش تولید ملی است و هر اقدامی در برنامه توسعه باید متوجه افزایش تولید داخلی باشد .
همچنین تعاونی ها از طریق آموزش اعضا و با ایجاد رقابت سالم اقتصادی می تواند در کاهش میزان مصرف و افزایش میل به پس انداز در جامعه کمک کند.
با کمک تعاونی ها می توان رابطه سالمی بین اعضا و موسسه های اعتباری و مالی ایجاد کرد و نیازهای تسهیلاتی اعضا را تامین کرد .
اگر بخش تعاون بخواهد جایگاه خود را در جامعه توسعه دهد، توجه به افکارسنجی اهمیت بالایی دارد و می تواند با کمک رسانه ها و موسسه های فرهنگی و آموزشی به گسترش فرهنگ تعاونی در جامعه کمک کرد .
** سرمایه گذاری 50هزار میلیارد ریالی بخش تعاون استان
سرپرست مدیریت تعاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : تاکنون پنج هزار و 552 شرکت تعاونی در زمینه های کشاورزی، صنعتی و خدماتی در 10 شهرستان تابعه استان تشکیل شده که از این تعداد سه هزار و 28شرکت تعاونی فعال و بقیه غیرفعال است .
ˈامیر یوسفیˈ افزود: تعاونی های فعال در زمینه های اعتبار، تامین نیازهای تولید کنندگان، نیاز صنوف خدماتی و تامین نیازهای مصرف کنندگان فعالیت دارد .
وی دیگر زمینه فعالیت این نهاد را تعاونی های جدید(دانش بنیان)، چند منظوره، حمل و نقل، خدمات، صنعتی، عمران، فرش دستباف ، کشاورزی، مسکن و معدنی ذکر کرد.
این کارشناس ارشد بخش تعاون استان اضافه کرد: از میزان سرمایه فعلی تعاونی ها به دلیل عدم ثبت در سامانه جامع آماری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اطلاع دقیقی در دست نیست ولی به طور تقریبی میزان سرمایه گذاری بخش تعاون استان به بیش از 50 هزار میلیارد ریال می رسد .
سرپرست مدیریت تعاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، مجموع فرصت های شغلی پیش بینی شده شرکت های تعاونی تشکیل شده را 43هزار و 888 مورد ذکر کرد و گفت: پیش بینی ایجاد این تعداد فرصت شغلی مستقیم ، نقاط قوت بخش تعاون استان را بیان می کند .
به گفته یوسفی، هیچ گونه محدودیتی از نظر عضویت افراد در شرکت های متعدد تعاونی وجود ندارد و یک نفر می تواند در چندین شرکت تعاونی عضو شود .
با توجه به این گفته این مقام مسئول، مجموع اعضای شرکت های تعاونی فعال و غیر فعال استان یزد چهار میلیون و 13هزار نفر است که از این تعداد سه میلیون و 815 هزار نفر را مرد و بقیه را زنان ، ایثارگران و افراد توانخواه تشکیل می دهند .
استان یزد یک میلیون و 37هزار نفر جمعیت دارد و به عبارتی هر یزدی در چهار شرکت تعاونی عضویت دارد.
** فعالیت افزون بر سه هزار تعاونی فعال در استان
از مجموع تعاونی های تشکیل شده استان یزد، سه هزار و 28شرکت تعاونی در10شهرستان فعال است که شهرستان یزد با یکهزار و 564شرکت در صدر قرار دارد .
شهرستان تازه تاسیس بهاباد با 43 شرکت تعاونی، کمترین تعداد شرکت های تعاونی را در اختیار دارد.
پس از یزد، در شهرستان صدوق، 316 شرکت تعاونی فعال است ، مهریز با 208شرکت و بافق با 183شرکت در جایگاه های بعدی قرار دارد .
هم اکنون تعداد شرکت های تعاونی فعال در تفت به 175مورد رسیده است،؛ در ابرکوه 162شرکت، میبد 148شرکت ، اردکان 127شرکت و در شهرستان خاتم 102شرکت تعاونی فعالیت دارد .
در حال حاضر شمار اعضای شرکت های تعاونی فعال استان به سه میلیون و 935هزار نفر رسیده که از این تعداد سه میلیون و 754نفر مرد و بقیه را زنان،ایثارگران و افراد توانخواه تشکیل می دهند .
در شرکت های فعال استان،21هزار و 785 ایثارگر و 99فرد توانخواه عضویت دارد و فرصت های شغلی مستقیم ایجاد شده 27هزار و 274مورد است .
در صورت رفع مشکل دو هزار و 494شرکت تعاونی غیرفعال استان ،16هزار و 614فرصت شغلی مستقیم دیگر برای جویندگان کار فراهم خواهد شد .
سرپرست مدیریت تعاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان، آشنا نبودن با قوانین و مقررات ، نداشتن توان مالی ، پادار نشدن تسهیلات و اعتبار تکلیفی از طریق بانک ها و نداشتن تخصص و تجربه کافی برخی تعاونگران را از جمله عواملی دانست که باعث رکود فعالیت برخی شرکت های تعاونی شده است.
*** تدابیر دولت یازدهم برای فعال سازی تعاونی های غیرفعال و نیمه فعال
یوسفی ادامه داد: با تدابیر دولت یازدهم در بحث اشتغال و در راستای حمایت از اجرای طرح های اقتصادی اشتغالزا در سال جاری اعتباری در حدود 1940 میلیارد ریال به طرح های معرفی شده از سوی کارگروه تخصصی اشتغال استان به منظور تامین سرمایه در گردش، راه اندازی طرح های نیمه تمام و طرح های توسعه ای ابلاغ شده است.
این کارشناس ارشد بخش تعاون استان اظهار امیدواری کرد تا با برنامه ریزی و شناخت تمامی شرکت های تعاونی و پادار شدن اعتبار در سال جاری مشکلات مالی که موجب نیمه فعال و غیرفعال شدن شرکت ها شده است، رفع خواهد شد .
یوسفی یادآور شد: درباره شرکت هایی که مشکلاتی از قبیل آشنا نبودن با قوانین و مقررات و یا در مواردی نیاز به تغییر کاربری دارند ،امسال دستورالعملی به اداره های تعاون ،کار و رفاه اجتماعی شهرستانها اعلام شده است .
وی ادامه داد : بر اساس این دستور العمل شرکت های تعاونی راکد و نیمه فعال شناسایی می شود و سپس با توجه به شرایط آنها اقدام به برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، تغییر کاربری و تغییر اعضا خواهد شد و در مواردی که مسجل شود شرکتی غیر فعال است، اقدام به انحلال آن خواهد شد .
**شرکت های تعاونی و تامین نیازهای مردم و توسعه استان
هدف سیاست های توسعه قبل از هر چیزی معطوف به افزایش تولید داخلی و ملی است و به همین علت هر نوع اقدامی که در چهارچوب برنامه های توسعه اقتصادی به عمل می آید باید متوجه نیل به این اهداف باشد .
توجه به تولید است که سهم شرکت های تعاونی مخصوصا تعاونی های تولیدی در توسعه اقتصادی اهمیت پیدا می کند.(تعاونی های تولیدی استان یکهزار و 591 شرکت است).
تعاونی های تولیدی می توانند با تجمیع سرمایه های اندک اعضا این اعتبار مالی را در خدمت تولید و اقتصاد کشور قرار دهند که انجام این کار از توان تک تک افراد جامعه خارج است و همچنین به موازات این اقدام نقش شرکت های تعاونی توزیعی در برای بازاریابی و فروش محصولات ایجاد شده نقشی موثر،مفید و پویا خواهد داشت( تعداد شرکت های تعاونی توزیعی فعال استان 412 مورد است).
** سهم شرکت های تعاونی در افزایش تولید و اشتغال
یکی از بزرگترین معضلات و ویژگی های مشترک جوامع در حال توسعه تعداد بالای بیکاران است، دلیل این امر نه تنها رشد جمعیت، بلکه عدم هماهنگی میان بخش صنعت با نیازهای اشتغالی جامعه است .
به غیر از جمعیت بیکار غیرماهر، مشکلات افراد تحصیل کرده و بیکار نیز مطرح است که به دلیل فقدان سیستم برنامه ریزی نیروی انسانی نتوانسته اند شغلی برای خود بیابند. تعاونی ها بویژه تعاونی های خدماتی می توانند تا حد زیادی این مشکل را حل کنند. (تعاونی های خدماتی فعال استان983 شرکت است).
بدیهی است حرف و صنایع کوچک که از ارکان اصلی اشتغال در جوامع هستند به دلیل فقدان توان رقابت با صنایع ماشینی و پیشرفته بتدریج موقعیت خود را در بازار اشتغال از دست داده اند.
این واحدهای کوچک می توانند از طریق ایجاد واحدهای بزرگتر در قالب تعاونی ها موقعیت خویش را بهبود بخشند و در حل مشکل اشتغال گام بردارند .
ولی متأسفانه به اهمیت جایگاه تعاونی ها و نقش آنها در اشتغال زایی کمتر توجه شده به گونه ای که متأسفانه تنها حدود 5درصد از اقتصاد کشور در اختیار شرکت های تعاونی قرار دارد .
سرپرست مدیریت تعاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان درباره میزان سرمایه گذاری برای ایجاد هر فرصت شغلی در بخش تعاون گفت: بطور متوسط برای ایجاد هر فرصت شغلی در بخش صنعت 700 تا 800 میلیون ریال، بخش کشاورزی 300 تا 350 میلیون ریال و در بخش خدمات حدود 200 تا 250 میلیون ریال مورد نیاز است.
**رونق فعالیت شرکت های تعاونی فراگیر ملی و دانش بنیان در یزد
در سال 1392 ،208 شرکت تعاونی با سرمایه اولیه حدود 35 میلیارد ریال در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات تشکیل شد که در مجموع دو هزار و 27 فرصت شغلی ایجاد شده است .
به گفته یوسفی از سه هزار و 680عضو این شرکت ها، دو هزار و 533 نفر مرد و بقیه زن هستند که تعداد اعضای ایثارگر و معلول این شرکت ها، 15نفر است .
در حال حاضر تعداد 13 ˈتعاونی فراگیرˈ و 41 ˈتعاونی دانش بنیانˈ در استان تشکیل و مشغول به فعالیت است .
** تشکیل 76تعاونی برای فعالیت در حوزه مسکن مهر
یکی از عمده ترین فعالیت بخش تعاون استان در حوزه مسکن مهر است .
همزمان با آغاز ثبت نام پروژه مسکن مهر در سطح کشور، تعداد کل افراد ثبت نامی در استان یزد به 32هزار و 453نفر رسید که از این تعداد 9هزار و 400 نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند .
در این رابطه 76شرکت تعاونی تشکیل شد و با 9هزار و 296نفر قرارداد ساخت مسکن مهر منعقد شد .
تاکنون شش هزار و 448 واحد مسکونی به متقاضیان در شهرستان های ابرکوه ، اردکان، بهاباد، تفت، صدوق (اشکذر) و مهریز تحویل داده شده است و دو هزار و 848 واحد مسکونی نیز در شهرستان های بافق، خاتم، میبد و یزد در دست ساخت است .
گزارش از : عباسقلی اشکورجیری ک 4
2047/1968
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن