تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مشورت با عاقلِ خيرخواه، خجستگى، بركت، رشد و توفيقى از سوى خداست. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804474664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره تئاتر فتح خرمشهر سال به سال از اهدافش دورتر می شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > خوزستان خیرالهی:
جشنواره تئاتر فتح خرمشهر سال به سال از اهدافش دورتر می شود
اهواز – خبرگزاری مهر: کارگردان و نویسنده برگزیده تئاتر فجر گفت: متاسفانه جشنواره ملی تئاتر مقاومت فتح خرمشهر سال به سال از اهداف واقعی خود دورتر می شود.



سعید خیرالهی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اعلام نتایج بازبینی هفدهمین جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر و اعتراض بسیاری از شرکت کنندگان، گفت: علیرغم اینکه جشنواره فتح خرمشهر به نام این شهر و با هدف بازتاب هر چه بیشتر نقش آن در سال های جنگ برنامه ریزی شده است اما متاسفانه هنرمندان و متولیان هنر تئاتر بومی این شهر عملا هیچ نقشی به عنوان ستاد برگزاری آن ندارند.

وی افزود: با توجه به اینکه در دوران دفاع مقدس باران تیر و توپ بر سر مردم این شهر می بارید و هنرمندان آن نیز از دل همین مردم برخاسته اند و از این رو بیش از دیگران با حال و هوای جنگ وملموس اند پس پسندیده تر این است که کارهای اجرایی و داوری جشنواره فتح خرمشهر نیز به دست هنرمندان تئاتر بومی همین شهر واگذار شود.

این کارگردان تاتر اظهار کرد: چنانچه در سالهای گذشته شاهد بودیم پیش از این دبیرخانه این جشنواره در تهران قرار داشت و کارهایی که برای شرکت در جشنواره به دبیرخانه آن ارسال می شدند توسط داوران تهرانی انتخاب و به خرمشهر معرفی می شدند که این امر مساله ای غم انگیز و ناراحت کننده بود و پس آن سنگینی اجرای مراحل بعدی و سختی های کار بر دوش بچه های خرمشهر قرار می گرفت.  

خیرالهی ادامه داد: پس از آن نیز دبیرخانه این جشنواره به خوزستان انتقال داده شد باز هم عملا نقش بچه های خرمشهر در آن نادیده گرفته شد و دبیرخانه و داوری کارهای ارسالی به اهواز و هنرمندان اهوازی سپرده شد. حال در اینجا این سوال پیش می آید چرا با توجه به اینکه این جشنواره به نام خرمشهر است خرمشهری ها عملا در بخش داوری و انتخاب متن و کارهای ارسالی نقشی ندارند و فقط سختی های اجرا بردوش آنان قرار می گیرد؟

وی با اعتراض به نحوه داوری این جشنواره عنوان کرد: نحوه داوری کارهای ارسالی توسط داوران اهوازی بسیار ضعیف و دور از هر گونه تخصص گرایی است. متاسفانه بارها شاهد هستیم به علت پاره ای مسائل ناشناخته کارهایی که در جشنواره های معتبر ملی و بین المللی مثل فجر جواز حضور یافته اند در این جشنواره به راحتی رد می شوند  و این نشان از شرایط بد داوری این جشنواره دارد.

کارگردان برگزیده بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر افزود: بنده سال گذشته با دو کار خیابانی و صحنه ای در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشتم که کار خیابانی « پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل 92 » در این جشنواره موفق به کسب عنوان کار برگزیده شد. با توجه به حضور این دو کار در جشنواره تئاتر بین المللی فجر و بنا بر دعوت مسوول انجمن نمایش خرمشهر از  بنده برای اجرای این کار برگزیده در جشنواره فتح خرمشهر اما متاسفانه بر کاری که جواز حضور در جشنواره بین المللی فجر را کسب کرده و به عنوان کار برگزیده این جشنواره معرفی می شود به واسطه داوری داوران جشنواره فتح خرمشهر از راه یابی به این جشنواره ملی باز مانده و رد می شود که این نیز به نوبه خود جای بسی سوال را در رابطه با نحوه داوری ها اذهان باقی می گذارد.

خیرالهی با بیان اینکه آشنا بازی و مسائلی از این قبیل در روند داوری این جشنواره تاثیر می گذارد، گفت: وقتی از یکی از داوران در خصوص کار خود و دلیل رد شدنش پرسیدم وی عنوان کرد که فیلم کار را ندیده است زیرا نحوه داوری بدین صورت است که فیلم ها را بین بچه ها تقسیم می کنند و آنها پس از تماشا نظر خود را می دهند که این شیوه این پرسش را در ذهن ایجاد می کند که داوران چگونه بدون اینکه همه کاراها را دیده باشند به قضاوت می پردازند؟

وی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد هستیم که کار خیلی از بچه های دلسوز خوزستانی که سالها در عرصه تاتر و به خصوص بخش دفاع مقدس فعالیت دارند بر اساس همین قضاوتهای غیر عادلانه رد می شود، تصریح کرد: در حدود پنج سال است که بعضی از داوران این جشنواره به شکل ثابت به قضاوت کارها مشغولند در حالیکه انتظار می رود از حضور هنرمندان دیگری نیز که تخصص و تجربه بیشتری دارند هم در این امر بهره گرفته شود و اگر این افراد از خود خرمشهر باشند و در کل تمام امور مربوط به جشنواره به دست متولیان خرمشهری سپرده شود و دبیرخانه به آنجا انتقال یابد بهتر خواهد بود.

نویسنده و کارگردان تاتر صحنه ای و خیابانی اظهار کرد:  از جمله ایراداتی که می توان از نحوه برگزاری جشنواره مقاومت فتح خرمشهر گرفت این است که مثلا در سال گذشته در فراخوان، لوح های تقدی واخبار کار شده شانزدهمین دوره آن در خبرگزاری ها اعلام شده بود جشنواره بین المللی اما دریغ از حضور یک کار خارجی در این جشنواره، صرفا فقط با حضور یک گروه تئاتر خیابانی از عراق یا افغانستان نمی تواند به یک جشنواره برچسب بین المللی زد.

خیرالهی از دیگر ایرادات این جشنواره به این مساله اشاره کرد که متاسفانه کارهایی از خوزستان دیده شده که به جشنواره های مختلف دیگر راه پیدا کرده اند و یا موفق به کسب مقام شده اند اما در این جشنواره استان خودشان مرد بی مهری قرار گرفته و کارشان رد شده است.

وی همچنین از یکی از معیارهای گزینش کارها توسط داوران انتقاد کرد و گفت: جدیدا یکی از معیارهای داوران برای انتخاب کاراها تعداد افراد گروه است و کارهایی را مورد پذیرش و انتخاب قرار می دهند که خلوتر باشند و از افراد کمتری در تهیه کار بهره گرفته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید خیرالهی نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی « پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل 92 » است که پس از حضور در سی و دومین جشنواره بین المللی تاتر فجر با کسب عناوین کارگردانی اول، بازیگری مرد اول و تقدیر بخش نویسندگی به عنوان کار برگزیده این بخش معرفی شد.   

وی همچنین چهار سال پیش با نمایش صحنه ای « ایستاده روی خط استوای جنگ » برگزیده جشنواره مقاومت فتح خرمشهر شد.
 


۱۳۹۳/۲/۱۴ - ۱۳:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن