تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806946973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معلمی، تلاش برای ساختن دنیای بهتر و تربیت صالح


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معلمی، تلاش برای ساختن دنیای بهتر و تربیت صالح انزلی - ایرنا - معلمی مجموعه ای از صفات نیک انسانی و مهارت های لازم برای کمک به ساختن آینده ای بهتر برای افراد جامعه است.


مکتب تعلیم و تربیت اسلامی رسالت های مهمی را برای معلم و مربی ترسیم کرده که یکی از مهمترین آنها کسب توفیق الهی به اصلاح فرهنگ و تربیت فکر و مغزهای متفکر است تا تمامی عرصه های جامعه به سمت اصلاح حرکت کند.
بر اساس داده های قرآنی و بررسی روایات و کلمات بزرگان دین ویژگی هایی که می تواند ارزشمندی و خوبی یک معلم را نمایان سازد:
1- اخلاص در نیت و عمل : ریشه اساسی اخلاص در نیت و عمل همان تصفیه و تزکیه و پالایش در ون باطن از همه ی آلودگی هاست.
2- تقید به عمل صالح: امام صادق (ع) می فرماید: (کونوا دعاه الناس باعمالکم و لا تکونوا دعاه بالسنتکم)، امام صادق همچنین می فرمایند: اثر تعلیم معلم بدون عمل صالح را به بارانی تشبیه می کند که روی صخره می ریزد و بر روی آن می لغزد و تأثیری ندارد.
3-حسن خلق و فروتنی: امام صادق (ع) فرموده اند: (رأس العلم التواضع)
4 - علو همت و عفت نفس: رسول الله فرموده اند: ( الفقها امناء الرسل)
5-عالم به مقتضیات زمان: بچه های ما در هر زمانی موافق آن زمان باید تربیت شوند.
6-توجه به مسولیت معلمی و احساس مسئولیت (احساس بعثت) در همه حالات و زمان ها.
7-ایجاد زمینه برای شکوفائی و رشد تفکر و تعقل و معنویت در متربیان.
بنابراین تربیت انسان از منظر استاد شهید مطهری، اهتمام به پرورش فکر و اندیشه آدمیان است؛ پرورش استعدادهای نهفته در وجود او که آموزش صحیح فضائل اخلاقی و ملکات نفسانی را در وجود انسان شکل می دهد به صورتی که روح او به آنها عادت می کند، زیرا انسانی که به روش اسلامی تعلیم می بیند و تربیت می شود باید موجودی اخلاقی از کار در آید.
دکتر ˈ علی شریعتی ˈ که در بحث تعلیم و تربیت همگام با شهید مطهری در حسینه ارشاد برای روشنگری جامعه اسلامی گام هایی برداشته است، می گوید : معلمی شغل است و اگر به عنوان شغل به آن نگاه کنید باید آن را رها کنید و اگر آن را ابزاری برای تربیت و تعلیم دانش آموز بدانید نمی توانی آن را رها کنی.
پس نخستین لازمه معلم شدن عشق و انگیزه است. عشق به انسان و تعالی او .
اگرچه انگیزه و مهارت برای پرداختن به هر شغل و حرفه ای مهم است ولی زمانی که مواد اولیه برای سازندگی انسان باشد دیگر علاقه و تخصص به یک ضرورت تبدیل می شود.
پژوهشگران هم ویژگی های متعددی را برای یک معلم خوب برشمرده اند که سلامت و ثبات عاطفی و روانی ، علاقه به تدریس و انگیزه برای آموزش و تربیت ، داشتن مهارت و دانش لازم در رشته مورد آموزش ، قدرت بیان و انتقال مطلب ، صبر و بردباری ، استمرار در فراگیری ، مهربانی و همدردی ، روحیه همکاری ، رعایت عدالت و انصاف بین دانش آموزان و توجه به بهداشت و آراستگی مهمترین آنها هستند.
در انتخاب یک فرد برای شغل معلمی ابتدا باید وی را از لحاظ سلامت روح و روان و ثبات عاطفی مورد بررسی قرار داد.
ˈجمیله کمالی ˈمعلم نمونه شهرستان انزلی درباره ویژگی های یک معلم خوب گفت: معلم به عنوان یک الگوی رفتاری باید در افکار و اعمالش ثبات داشته باشد و تحت تأثیر عواطف و هیجاناتش تصمیم گیری نکند، به طوری که دانش آموزان بتوانند به او اطمینان و اعتقاد داشته باشند.
به اعتقاد وی رفتار معلم باید به گونه ای باشد که دانش آموزان بتوانند با اطمینان و آسودگی خیال ناراحتی ها ، مشکلات ، نظرات و سئوالات خود را با او در میان بگذارند.
وی خاطرنشان کرد : آموزش و یادگیری در مدرسه و دانشگاه یک ارتباط انسانی است پس معلم باید شیوه صحیح برقراری ارتباط را بداند.
بردباری در رفتار و تعامل با دیگران از لازمه های معلم خوب بودن است چراکه معلم با شخصیت های متفاوت و تربیت های گوناگون مواجه است.
این معلم برگزیده که سال ها در دبستان شاهد انزلی نه تنها مشغول تعلیم بلکه تربیت فرزندان این دیار بوده، متذکر شد: رفتار غیرمنصفانه و تبعیض آمیز معلم با دانش آموزان نه تنها می تواند بر تحصیل دانش آموز اثر سوء بگذارد، بلکه مهم تر از آن می تواند موجب ایجاد عقده ها و مشکلات روحی ماندگار و تباه کردن آینده فرد شود.
از این رو آشنایی با اصول روانشناسی برای یک معلم در کنار تخصص در زمینه خاص تدریس الزامی است .
قدرت بیان و آشنایی با شیوه های جذاب و موثر انتقال مطلب نیز در کنار علم و تخصص برای معلم ضروری است و گرنه فرایند تعلیم و تربیت با مشکل مواجه می شود.
یک معلم خوب کسی است که از فرصت خود برای کسب مهارت های زندگی بهتر به دانش آموزانش استفاده کند و اهداف و فعالیتهایش را خود به طور مستمر مورد بررسی ، ارزیابی و اصلاح و ارتقاء قرار دهد .
سمیع زاده از معلمان تلاشگر انزلی نیز تاکید کرد : معلم کسی است که همیشه احساس نیاز به یادگیری و فراگیری مطالب تازه داشته باشد و پس از کسب مدرک تحصیلی مطالعات خود را متوقف نکند.
این مساله به ویژه در عصری که سرعت کسب اطلاعات بسیار بالا و دستیابی به انواع دانش ها برای دانش آموز به راحتی میسر است؛ از اهمیت فراوانی برخوردار است.
پاکیزگی ، آراستگی ظاهر و نظم نیز برای معلمی که نقطه توجه دانش آموز است، الزامی است چراکه معلم برای دانش اموز باید جاذبه داشته باشد و نه دافعه، دیگر این که دانش اموز از معلم الگوبرداری می کند و ژولیدگی و بی نظمی را فرا می گیرد.
با تمام این اوصاف آیا معلمی که بدون هیچ علاقه ای به تدریس و تنها برای بهره مندی از یک شغل به این حرفه روی آورده و از سلامت نفس ، مهارت و دانش کافی برای اموزش، قدرت انتقال مطلب و سایر ویژگی های لازم برای این شغل انسانی برخوردار نیست را می توان معلم نامید؟!
آیا معلم کسی است که تنها به این شغل بعنوان ممری برای کسب درامد (هرچند اندک) می نگرد . آیا معلم نمونه کسی است که به جای خودسازی و انسان سازی تنها به فکر جمع آوری مدارک و مستندات کاغذی برای گرفتن امتیاز و ارتقاء و فوق العاده شغل است .
یا شادروان حسن امید زاده معلم گیلانی است که به دل آتش زد و سوخت تا جان دانش آموزان را نجات دهد و یا علی محمدیان معلم مریوانی که با تراشیدن موهای سرش به دیگران آموخت که تو کز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی و یا بسیاری از معلمان نیک اندیش دیگری که به این شغل بسیار ارزشمند به عنوان فرصتی برای کمک به ساختن دنیایی بهتر نگاه می کنند.
داریم معلمانی که از مشکلات مالی و عاطفی شاگردانشان رنج می برند، از اندک اندوخته خود برای کمک به دانش آموزانشان دریغ نمی ورزند، دانش آموزان را چون فرزندان خود می دانند و هنگام سختی به کمکشان می شتابد.
کمک به درمان دانش آموز بیمار تنگدست خود را به عهده می گیرند، برای آرامش و خوشبختی دانش آموزانشان حتی نقش مشاور خانواده را به عهده گرفته و از جدا شدن پدر و مادر شاگردش جلوگیری می کند.
داریم معلمانی که خارج از وقت موظفی خود برای تقویت بنیه درسی دانش آموزان می کوشند و بسیاری تلاش های انسانی دیگر برای زیستنی بهتر.
انتخاب شایستگان علمی ، ایجاد آرامش و امنیت شغلی از بدو امر و تلاش برای ارتقای علمی و رفاهی آنان نویدبخش بهره مندی فرزندان این کشور از معلمانی نیکو و آینده ای سعادتمندتر برای کشور است.
باشد که متولیان امر آموزش و پرورش با درک اهمیت و حساسیت مساله در انتخاب و تربیت بهترین انسانها برای این شغل همت گمارند تا آینده کشور و سعادت مردمانش بیمه شود!
معلمی گام نهادن در جای پای خداست؛ ای آن که این مقام بلند را بر می گزینی به هوش باش که پا در کدام راه نهاده ای !
و چه تعریف زیبایی از معلم در این شعر نهفته که: عارفان علـم عاشـق می شوند/ بهـترین مردم معلـم می شـوند /عشق با دانش متمم می شود /هر که عاشق شد معلم می شود!
12 اردیبهشت روز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز و آغاز هفته معلم نامگذاری شده است.ک/4
620/695
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن