تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819949038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خاطرات محو شده سبزه ميدان و دوربين هاي بي سوژه/ مدیران شهری خاطرات جمعی را از بین نبرند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > زنجان گزارش خبری/
خاطرات محو شده سبزه ميدان و دوربين هاي بي سوژه/ مدیران شهری خاطرات جمعی را از بین نبرند
زنجان - خبرگزاری مهر: چقدر زود به وادي فراموشي سپرده شدند خاطران جمعي ما كه نشانه هاي عاطفي نيز محسوب مي شدند !و در چشم برهم زدني شهر شد خالي از هويت هاي جمعي!



به گزارش خبرنگار مهر ، خاطرات آدمي در فضا و مكان زندگي او تصوير مي شود و در گذر زمان اگر تلاشي براي تثبيتش نشود قطعا رو به زوال مي رود گرچه  براي يك نسل يا ذهني ماندگار شده باشد. وضعيت اين روزهاي مامن هاي ما، محله ها و شهرهايمان نيز چندان تعريفي ندارد چرا كه  دستخوش بي توجهي هاست و سليقه هايي كه همچون گردبادي در قالب نسيم فريب دهنده تنوع و مدرنيته مي آيند، بخش عمده اي از داشته ها و هويت نسل ما را با خود مي برند.

نقاطي كه  در جريان حركت روزمره مان مكثي را سبب مي شد ، نگاهي را خيره مي كرد و شوري و وجدي جاري مي  ساخت، فضاهايي كه روزگاري ديدارهايمان در آن تازه مي شد و ميعادگاه روزانه مان بود، قرار مدارهايمان در آن نشاني  به وقوع مي پيوست، حالا در چه حالند؟ دروازه هاي شهر اعم از "دوازه رشت " و " دوازه ارك"، ميدان هاي قديمي ، خيابان هايي با نام هاي خاطره انگيز  همچون "قيزلار باغي" ،"خيابان محتشمي" و.. و مجسمه هايي كه  همچون داناي كل  شهر را به نظاره نشسته اند، آن شيرهاي سبزه ميدان  با عكاس باشي  همراهش كه ياران ديرين بودند و آن گوزن ها..

عکس تاریخی در سبزمیدان حالا از سبزه ميدان نامش باقي مانده و بازار و مسجدي كه شايد براي نسل امروز نامانوس باشد، حالا سبزه ميدان مانده و تسبيح فروش ها و انگشتر فروش هايش  و آن فضاي سبزي كه  طيفي خاص از شهروندان را براي ديدن تسبيح و كلكسيون تمبر و  انگشترهاي رنگا رنگ مردانه دور هم جمع مي كند. ديگر جاي شيرها و المان هاي خاطره انگيز  خالي است، كسي جوياي حال آن ها نيست ، مجسمه هايي كه روزگاري  اصلي ترين جزء عكس هاي خاطره انگيزمان بودند... هويت جمعي انسان ها در خطر است ،مراقب باشيم! هويت شهرها به بهانه بهسازي و بازسازي به روز شدن در خطر است و همه خاموش اند! براي بازخواني خاطرات جمعي مان  در شهر زنجان  با "هاله حريري" كارشناس ارشد طراحي شهري  سخن مي گوييم.

حريري يكي  از تفريحات کودکي متولدين دهه 60 وقتي همراه بزرگترهايشان در مرکز شهر قدم مي زدند را نشستن بر پشت مجسمه شيري بر مي شمارد  که در سبزه ميدان نصب و فخرفروشي مي كرد، غروري که  كودك آن هنگام داشت همانند فتح بزرگترين رزم هاي جهان بود. حريري مي گويد: عکس يادگاري اي که کنار اسب زيباي سبزه ميدان در دوربين هاي آنالوگ آن زمان ثبت مي شد، لذتي بي مثال داشت. وي مي افزايد :جاي اسب و شيرهايي که سال ها با غرور در سبزه ميدان خودنمايي مي کردند خاليست ، انگار غرور عاقبت خوشي ندارد چرا كه در  چشم برهم زدني اين مجسمه ها از سبزه ميدان حذف شدند و به همين راحتي دنيايي از خاطرات کودکي دهه  شصتي ها محو شد، خاطراتي بي نظير که گاهي قابل وصف نيست.

اين كارشناس ارشد طراحي ضمن اظهار تاسف از وضعيت شهرسازي كنوني مي گويد: به همين منوال تخريب خاطرات جمعي ادامه داشته و دارد، در دنياي پيشرفته امروز که امکان ثبت خاطرات به راحتي حتي  با موبايلي ممکن شده، خاطره اي براي ثبت يافت نمي شود، فضاهاي جمعي اي که هيچ خاطره اي را در ذهن حک نمي نمايد، رفت و آمد اتومبيل هاي پر سرو صدا، عدم تمايل براي توقفي هرچند کوتاه و ... بر بي روحي فضا مي افزايد. حریری  تصريح مي كند: شهرسازي امروز مي گويد در اين فضاي جمعي نمان، برو! امنيت کم است و خطر بسيار...، سرزندگي ندارد...خاطره انگيزي  نيز ديگر بي معني است. اين كارشناس ارشد طراحي شهري  مي افزايد: در شهرسازي و معماري، وقتي فضايي، عنوان فضاي شهري به خود مي گيرد، يعني براي مردم با توجه به خواسته هاي آن ها، پس، اينکه فضايي پاک شده از خاطرات جمعي را تقديم مردم کنيم، معنايي جز بي توجهي به آن ها ندارد و بس، فضايي که در کنار نسل هاي آينده، حس غرور و خاطره انگيزي را براي مردم و نسل گذشته به همراه داشته باشد، در شهرهاي امروزي ديده نمي شود؛ شهر زنجان هم از اين امر مستثني نيست.

ماکت طرح جدید سبزمیدان
حريري با اشاره به وضعيت سبزه ميدان مي گويد: سبزه ميدان زنجان همچون بسياري شهرهاي ديگر، مرکز قديمي شهر محسوب مي شود، با دنيايي از خاطرات براي مردماني که عمري را در اين فضا زيسته اند اما چند دهه بي توجهي به اين خاطرات و عدم احترام به ذهن مردم، کسالت و بي روحي را در اين فضا حاکم نموده است. وي تاكيد مي كند: لازم است  هر آنچه تداعي کننده خاطرات زيباي گذشته (حتي شير و اسبي که با غرور بر سبزه ميدان سلطه داشتند) است  به اين فضا برگردد.
............................................... گزارش: سولماز شهبازي


















۱۳۹۳/۲/۱۳ - ۱۰:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن