تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815678546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دغدغه هاي فرهنگ در هفته اي که گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۰:۲۲ق.ظ)
دغدغه هاي فرهنگ در هفته اي که گذشت فرهنگ در هفته اي که گذشت در تمامي حوزه هاي خود از ادبيات و نشر گرفته تا سينما و تئاتر، هنرهاي تجسمي، موسيقي و راديو و تلويزيون فراز و فرودهايي داشته که نقش اقتصاد در آنها کم نبوده است، در اين گزارش سعي شده به اين رخدادها پرداخته شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، فرهنگ جز جدايي ناپذير هر کشوري است که نمي توان آن را ناديده گرفت، ايران نيز از اين قاعده مسثني نيست به گونه اي که هر روز شاهد رخدادهاي فرهنگي بسياري در سطح کشور هستيم؛ رخدادهايي که گرچه فرهنگي است، اما؛ هميشه، اقتصاد نقش قابل توجهي در روند شکل گيري و برگزاري آن داشته و اغلب کمبود بودجه مهمترين دغدغه ي فرهنگ است که فعاليت هاي آن را در حاشيه نگه مي دارد.
اما فرهنگ در هفته اي که گذشت در تمامي حوزه هاي خود از ادبيات و نشر گرفته تا سينما و تئاتر، هنرهاي تجسمي، موسيقي و راديو و تلويزيون فراز و فرودهايي داشته که نقش اقتصاد در آنها کم نبوده است، در اين يادداشت سعي شد تا به عمده اي از اين رخدادها پرداخته شود:

*از بدهي هاي نمايشگاه کتاب به ناشران خارجي تا فروش خانه ي دانشور و آل احمد به شهرداري
حوزه ي نشر و ادبيات در هفته ي گذشته به دغدغه هايش در خصوص برگزاري بيست و هفتمين دوره ي نمايشگاه کتاب پرداخت و سيد عباس صالحي، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس بيست و هفتمين دوره ي نمايشگاه بين المللي کتاب تهران، امير مسعود شهرام نيا و محمد اللهياري فومني، قائم مقام و معاون فرهنگي و اجرايي، نشست نمايشگاه کتاب را برگزار کردند.
در اين نشست به مواردي، از جمله همکاري گمرک کل کشور با وزارت فرهنگ و ارشاد، اشاره شد که نرخ ورودي کتاب به کشور را به ازاء هر کيلو 6 دلار به هر کيلو يک دلار کاهش داده، همچنين در اين دوره اجاره بهاي غرفه در بخش ناشران بين‌الملل با ناشران داخلي يکسان است.
از موارد ديگري که در اين نشست مطرح شد: بدهي هاي دوره هاي پيشين نمايشگاه به ناشران خارجي بود که تاکنون پرداخت نشده است و مسائلي که بين بانک ملت و بانک مرکزي براي مرتفع کردن اين بدهي ها وجود دارد، در ادامه به کم رنگ شدن نقش حمايتي دولت در حوزه ي فرهنگ اشاره و گفته شد امسال با توجه به وضعيت اقتصادي کشور، يارانه ي بخش ارزي مربوط به وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت و درمان نيز حذف شد.
در اين نشست بحث خريد بن کارت ها توسط 443 هزار نفر از دانشجويان و دريافت آن با مراجعه به تمامي شعب بانک صادرات نيز مطرح شد.
بيست و هفتمين نمايشگاه بين المللي کتاب سه شنبه با حضور رئيس جمهور و وزير ارشاد آغاز به کار کرد. اين در حالي بود که ناشران موسيقي در اين دوره از نمايشگاه غرفه اي ندارند.
اما از جمله اخبار مهم در حوزه ي ادبيات و نشر، در اين هفته توليد 100 جلد کتاب قصه ي «شکرستان» براي کودکان بود که تاکنون 20 جلد از آن توسط انتشارات سوره ي مهر براي حضور در نمايشگاه به چاپ رسيده و انتشار آن تا پايان سال93 ادامه خواهد داشت.
فروش خانه ي سيمين دانشور و جلال آل احمد به شهرداري، از ديگر مباحثي بود که در حوزه ي ادبيات به چشم مي خورد.

* «ابر قهرماني از نازي آباد» براي پيدا کردن حامي مالي راهي فرانسه مي شود
فيلم سينمايي «طبقه ي حساس» ساخته ي کمال تبريزي در اکران عمومي خود توانسته تا در هفته ي گذشته در صدر جدول فروش هفتگي قرار گيرد، اين درحالي است که تا دو هفته ي پيش «معراجي ها» ي مسعود ده نمکي در صدر اين جدول بوده با اين وجود «معراجي ها» هنوز رتبه ي نخست را در جدول فروش کل دارد. بعد از «طبقه حساس» کمال تبريزي، فيلم هاي «خط ويژه» مصطفي کيايي، «چ» ابراهيم حاتمي کيا، «معراجي ها» مسعود ده نمکي، «زندگي جاي ديگري است» منوچهر هادي، «با ديگران» ناصر ضميري، «فيلادلفي» سيد مجتبي اسدي پور و اسماعيل رحيم زاده جايگاه هاي جدول فروش اين هفته را به خود اختصاص داده اند.
قسمت دوم فيلم سينمايي «مرد عنکبوتي شگفت انگيز» با ثبت فروش 2/67 ميليون دلار در صدر گيشه ي سينماي جهان قرار گرفته و عنوان پرفروش ترين فيلم در هفته ي گذشته را، از آن خود کرده است. اين فيلم نه تنها موفق‌ترين فيلم هفته ي سينماهاي جهان نام گرفت، بلکه مجموع فروش جهاني خود را نيز به 132 ميليون دلار رساند.
اما در سينماي انيميشن نيز بهرام عظيمي که سال گذشته بعد از اکران فيلم سينمايي «تهران 1500» تصميم به توليد فيلم سينمايي «ابر قهرماني از نازي آباد» گرفت، قصد دارد تا براي پيدا کردن سرمايه گذار براي ساخت اين فيلم به جشنواره ي «انسي» فرانسه که از معتبرترين جشنواره هاي انيميشن در فرانسه است برود، البته به گفته ي عظيمي پيش از اين صحبت هايي با چيني ها براي مشارکت در توليد اين فيلم صورت گرفته بود که نتيجه ي آن هنوز مشخص نشده است.

*مرکزي که بودجه اش برابر توليد يک سريال تلويزيوني است/ تعمير خوابگاه هاي دانشجويي مهمتر از تعمير تالار مولوي
اما در هفته اي که گذشت حسين طاهري، مدير مرکز هنرهاي نمايشي، طي گفت و گويي اعلام کرد: بودجه ي مرکز هنرهاي نمايشي در حد توليد يک سريال تلويزيوني است و طبيعتا با چنين بودجه اي امکان احداث يک سالن مناسب و در حد يک چهارم تئاتر شهر هم وجود ندارد، همچنين سعي شده تا براي جذب مخاطب جدول اجراها، سالانه بسته شود تا گروه ها امکان تبليغات در سطح شهر و تلويزيون را داشته باشند.
اما گران نشدن بها بليت تالار شمس مؤسسه ي بين المللي کشورهاي فارسي زبان از رخدادهاي ديگري در اين حوزه بود که عباس غفاري، مدير اجرايي اين تالار، نيز در اين خصوص عنوان کرد: با وجود اينکه اين تالار تمام هزينه هاي خود را از فروش بليت تأمين مي کند، اما؛ بهاي بليت اين سالن در سال جاري افزايش نيافته است.
در ادامه ي رويدادهاي تئاتري در هفته ي جاري مي توان به نشست هم انديشي تالار مولوي با حضور دانشجويان و چهره‌هاي دانشگاهي و هنرمندان تئاتر اشاره کرد که بعد از چند ماه تعطيلي دراين تالار برگزار شد و در آن محمدجعفر گل‌محمدي، رئيس شوراي سياست‌گذاري تالار مولوي و معاون فرهنگي اجتماعي دانشگاه تهران، گفت: نبود بودجه و اختصاص ندادن هزينه ي 2 ميليارد توماني براي بازسازي و تعميرات تالار مولوي سبب شد تا اين تالار به تعطيلي کشيده شود؛ چرا که دانشگاه آنقدر بودجه ندارد که براي تعمير سالن بپردازد و اگر تصميم به بازسازي باشد تعمير خوابگاه هاي دانشجويي اهميت بيشتري براي ما دارد.
همچنين در پي ديدار علي مرادخاني، معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با عزت‌الله انتظامي در هفته ي گذشته، انتظامي نيز عنوان کرد علاقه دارد سالن نمايش موزه ي انتظامي را به صورت رايگان در اختيار گروه‌هاي نمايشي قرار دهد و تنها 15 درصد از مبلغ فروش بليت صرف هزينه‌هاي نگهداري سالن ‌شود.

*ممنوعيت تبليغ کالا در برنامه هاي کودک و بودجه اندک3 هزار ميلياردي صدا و سيما
راديو و تلويزيون در هفته ي گذشته با دستوري از سوي رئيس سازمان صدا و سيما غافلگير شد، اين دستور، ممنوعيت تبليغ کالا در برنامه‌هاي کودک و دوري از مصرف گرايي در اين برنامه ها بود که در پي آن تهيه کننده هاي برنامه هاي مختلف کودک در اين زمينه عکس العمل هايي داشتند، تهيه کننده ي برنامه ي فتيله در اين زمينه اعلام کرد اميدوارم با قطع حامي مالي برنامه زمين نماند، در ادامه اين ماجرا علي زارعان، مدير گروه کودک و خردسال شبکه دو سيما، گفت: با توجه ويژه به کتاب، تبليغات فرهنگي مي تواند جاي کالاهاي مصرفي را در برنامه ي کودک بگيرد از سوي ديگر تهيه کننده ي برنامه ي خاله شادونه نيز از اين ممنوعيت ابراز رضايت کرد.
عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما، در در مراسم افتتاح اتاق فرمان در مسجد مقدس جمکران جمع خبرنگاران اعلام کرد با وجود 165 شبکه ي برون مرزي بودجه ي 3هزار ميليارد براي اين سازمان کافي نيست و کسري بودجه ي سازمان بيشتر از اين مبالغ است، پخش آگهي هاي تبليغاتي يکي از راه هاي جبران کمبود بودجه براي ما است.
بودجه اين رسانه ملي در سال 92 پرداخت شده است، اما؛ تاکنون بودجه ي عمراني آن داده نشده است.

*اختصاص بودجه اي ويژه براي ارکستر ملي
موسيقي نيز در هفته اي که گذشت بيکار ننشست، طي ديداري که علي مرادخاني، معاون هنري وزارت ارشاد، با عزت الله انتظامي و مجيد انتظامي داشت، گفت: کل بودجه ي معاونت هنري براي بخش هنر کم است و تأکيد کرد که قصد دارد بودجه‌اي اختصاصي براي ارکستر سمفونيک تهران و ارکستر ملي تأمين کند تا اعضا با خاطري آسوده به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند و از سويي معاونت امور هنري نيز بتواند با فشار کم‌تري برنامه‌هاي خود را براي آينده سامان بدهد.
همچنين در پايان هفته گروه موسيقي چارتار به نفع کودکان سرطاني محک در سالن آمفي تئاتر کنسرتي را برگزار کرد.
اجراي کنسرت رايگان توسط روزبه نعمت الهي در روز پنج شنبه، 11 ارديبهشت، با عنوان «خليج فارس» در کنار درياچه ي خليج فارس (پارک چيتگر) از ديگر اخباري بود که در حوزه ي موسيقي مطرح شد.

* تابلوي پيکاسو در اردبيل به دنبال خريدار مي گردد
اما حوزه ي هنرهاي تجسمي در هفته ي گذشته از کشف تابلوي نقاشي از پيکاسو در يکي از روستاهاي اين استان خبر داد که فردي در روستاي اولتان به دنبال خريدار براي اين تابلو به قيمت 30 ميليارد ريال بوده است، که پس از اطلاع پليس آگاهي شهرستان و پيگيري هاي ويژه نسبت به دستگيري اين فرد و توقيف اثر اقدام شد، اما؛ هنوز اصالت اين تابلو مشخص نشده است.
هنرمندان حوزه ي هنرهاي تجسمي دغدغه هاي خود را از حراجي کريستي و حضور دولت گذشته را دليل برگزار نشدن اين حراجي در ايران دانستند.
در ادامه بايد به ماجراي بدهي وزارت ارشاد به سازمان تأمين اجتماعي اشاره داشت و بحث هايي که پيرامون اين ماجرا وجود داشت که وزير ارشاد هم در اين مورد عنوان کرد از زمان حضورم در وزارت ارشاد بيمه ي هنرمندان را به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت کرده ايم و بدهي مذکور از دولت پيشين است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن