تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812649343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تماس تلفنی سئوال برانگیز «اولاند» / حریری در انتظاردریافت « رمز سری»


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

انتخاب رییس جمهوری لبنان تماس تلفنی سئوال برانگیز «اولاند» / حریری در انتظاردریافت « رمز سری» بیروت - ایرنا - تماس تلفنی « فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه با « ولید جنبلاط » رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه و فراکسیون « دیدار دموکراتیک» در پارلمان لبنان که « خارج از پروتکل ها» صورت گرفت، علامت سئوال های زیادی را در مقابل انتخاب رییس جمهوری این کشور قرار داد.


به گزارش ایرنا، اولاند در این تماس تلفنی که بعداز نافرجام ماندن انتخاب رییس جمهوری لبنان در دو جلسه پارلمان این کشور صورت گرفت، بر اهمیت این انتخاب در مهلت قانونی تاکید کرد و آن را ضمانتی برای ثبات و تفاهم بیشتر بین لبنانی ها خواند.
خبرگزاری ملی لبنان همچنین اعلام کرد که اولاند و جنبلاط در باره اوضاع منطقه و لبنان گفت وگو کردند.
این تماس تلفنی در میان محافل سیاسی و رسانه ای لبنان واکنش هایی را برانگیخت و در همین رابطه روزنامه لبنانی « السفیر» در شماره روز پنجشنبه خود با بیان اینکه « تقریبا همه در لبنان می دانستند که پارلمان برای انتخاب رییس جمهور در جلسه دیروز به حد نصاب نمی رسد» ، نوشت که تحولات در خارج از صحن علنی مجلس لبنان و تاثیر آنها بر انتخاب رییس جمهور ، بسیار مهمتر و جدی تر از سناریوهایی است که در داخل پارلمان شکل می گیرد.
السفیر تماس تلفنی « خارج از پروتکل » اولاند با جنبلاط را نشانه ای بارز برای این دانست که نباید در داخل پارلمان لبنان بدنبال رییس جمهور بود، در حقیقت« خبر جای دیگری است».
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: به همین سادگی نیست که رییس جمهور یک کشور بزرگ غربی با رییس یک حزب لبنانی تماس تلفنی می گیرد و با او در باره انتخاب رییس جمهوری لبنان گفت وگو و تبادل نظر می کند.
السفیر ادامه داد : بدون توجه به محتوای صحبت های رد و بدل شده بین اولاند و جنبلاط ، صرف این تماس حاکی از توجه و اهتمام جدی پاریس به پرونده انتخاب رییس جمهوری آینده لبنان است.
این روزنامه لبنانی نوشت: پاریس نشان داد که قصد دارد نقشی محوری را در پرونده انتخاب رییس جمهوری لبنان با هماهنگی آمریکا برعهده داشته باشد.
جنبلاط پیشتر نیز« وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت لبنان را روانه ریاض کرده بود و او در پایتخت عربستان سعودی علاوه بر سعد حریری با « سعود الفیصل» وزیر خارجه سعودی در باره انتخاب رییس جمهوری لبنان گفت وگو کرده بود.
پای فرانسه با این تماس تلفنی بیشتر به پرونده انتخاب رییس جمهوری لبنان باز شد درحالیکه پاریس در آستانه دومین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری مرکز دیدارها و رایزنی طرف های لبنانی بود.
« سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل لبنان که بیش از دو سال است کشورش را ترک کرده و در عربستان و فرانسه زندگی می کند در منزل خود در پاریس میزبان داماد ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری این کشور و همچنین کاردینال « بشاره راعی » رهبرمسیحیان مارونی لبنان بود و با آنان در باره انتخاب رییس جمهوری جدید گفت وگو کرد.

** دیدار داماد عون با حریری
« جیران باسیل » وزیر خارجه دولت لبنان و داماد ژنرال عون که بعداز سفری دو روزه به روسیه ، برای شرکت در یک مراسم مذهبی مسیحی به ایتالیا رفته بود، از رم وارد پاریس شد و با سعد حریری در باره انتخاب رییس جمهوری لبنان گفت وگو و تبادل نظر کرد.
به نظر می رسد که این دیدار آخرین تماس میشل عون و نماینده ویژه اش با سعد حریری در باره انتخاب رییس جمهوری لبنان نباشد و دو طرف درهای گفت وگو را بازگذاشته اند.
از سوی دیگر منابعی در حزب جریان ملی آزاد اعلام کرده اند که مذاکرات با حریری نباید زیاد طول بکشد و محکوم به یک سقف زمانی مشخص است.
السفیر نوشت که سعد حریری فرصت باقیمانده تا 25 ماه مه ( 4 خرداد) را فرصتی برای استفاده از وقت می داند و عجله ای برای اعلام علنی تصمیم نهایی خود درانتخاب گزینه نهایی جریان المستقبل ندارد.
این روزنامه لبنانی نوشت که حریری به باسیل گفته است که شرط موافقت او با انتخاب ژنرال عون به عنوان رییس جمهوری موافقت همپیمانان مسیحی او در گروه 14 مارس است.

** تماس تلفنی حریری با الجمیل
دیدار باسیل و حریری که چند روز بعداز دیدار ژنرال عون با وی صورت گرفت در میان همپیمانان جریان المستقبل در گروه 14 مارس نگرانی ها و واکنش های زیادی را برانگیخت.
« امین الجمیل» رییس حزب الکتائب و یک نامزد احتمالی دیگر گروه 14 مارس با تلویزیون « المنار» گفت وگو کرد و تلویحا گفت که حریری از وزن زیادی در این گروه برخوردار نیست و نفوذ زیادی ندارد و اجازه نمی دهند که رییس حزب المستقبل یک شخصیت مسیحی را بر آنها تحمیل کند.
بدنبال این اظهارات الجمیل، سعد حریری دیروز چهارشنبه با الجمیل تلفنی تماس گرفت و او را درجریان مفاد مذاکرات خود با جبران باسیل فرستاده ژنرال عون قرار داد.

** دیدار حریری و کاردینال راعی
ساعاتی بعداز دیدار حریری و باسیل، کاردینال « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان هم از پایتخت ایتالیا وارد پاریس شد و با سعد حریری دیدار و گفت وگو کرد.
در بیانیه دفتر حریری در خصوص این دیدار آمده است که وی مخالفت قطعی خود با خلاء سیاسی را تاکید کرده و خواستار انتخاب رییس جمهوری جدید در مهلت قانونی شده است.
رییس حزب جریان المستقبل همچنین بر ضرورت افزایش تلاش های همه لبنانی ها برای انتخاب رییس جمهوری تاکید کرد و گفت: اگر همه گروه های سیاسی با خلاء سیاسی مخالف و خواستار انتخاب رییس جمهوری در موعد قانونی هستند، پس بدین معنا خواهد بود که انتخابات با موفقیت صورت می گیرد.
حریری و کاردینال راعی به مدت یک ساعت دیداری دو جانبه داشته اند و کسی اجازه نیافته است وارد محل ملاقات شود.

** حریری در انتظار « رمز سری»
بسیاری از ناظران معتقدند که موضع نهایی حریری درباره ژنرال عون و یا هر نامزد دیگری موکول است به اینکه « رمز سری» را از ریاض دریافت کند.
السفیر در این رابطه به نقل از منابع دیپلماتیک بسیار آگاه نوشت: رهبران عربستان سعودی خواستار انتخاب رییس جمهوری لبنان در مهلت قانونی هستند و ریاض طرف های لبنانی را به برداشتن گام های توافقی در این زمینه تشویق می کند تا رییس جمهوری جدید مورد قبول اکثریب باشد و به یک « عنصر تحریک آمیز» تبدیل نشود.
این روزنامه لبنانی افزود : مقامات سعودی اخیرا به همه کسانی که با آنها ملاقات کرده اند، گفته اند که لبنانی ها باید در باره رییس جمهوری جدید خود به توافق برسند و ما بعداز انتخاب به آنها تبریک می گوییم و کسی نباید از ما نام مشخصی را بشنود.

** واشنگتن به چه می اندیشد؟
« ماری هارف» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حدنصاب نرسیدن پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری لبنان ابراز امیدواری کرد که رییس جمهوری جدید لبنان در موعد قانونی خود و مطابق قانونی اساسی این کشور انتخاب شود.
وی همچنین گفت که « آمریکا تمایل دارد رییس جمهوری لبنان بدون دخالت خارجی انتخاب شود.
ماری هارف با بیان اینکه « ما در باره نتیجه انتخاب پارلمان لبنان پیش داوری نمی کنیم»، افزود: معتقدیم که وقت برای دستیابی به راه حلی در خصوص انتخاب رییس جمهوری لبنان وجود دارد.
« نبیه بری» رییس مجلس لبنان گفته است که به آمریکا در خصوص هرگونه دخال در روند انتخاب رییس جمهوری کشور متبوعش هشدار داده است.
نخستین جلسه پارلمان لبنان هفته گذشته با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.
در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.
جلسه دوم پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید که قرار بود دیروز (چهارشنبه) برگزار شود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن ( حضور 86 نماینده از مجموع 128 نماینده) تشکیل نشد و تنها 76 نماینده وارد صحن مجلس شدند.
« نبیه بری» رییس مجلس لبنان چهارشنبه هفته آینده را زمان تشکیل سومین جلسه برای انتخاب رییس جمهوری لبنان تعیین و اعلام کرد.
بر اساس اعلام رییس مجلس لبنان، جلسات دوم و به بعد با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در جلسات بعدی هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.
نمایندگان لبنان تا چهارم خرداد ماه فرصت دارند تا رییس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند.
چنانچه تا این زمان موفق به انتخاب رییس جمهوری نشوند دو راه پیش روی لبنان قرار می گیرد، یا تمدید دوره ریاست جمهوری کنونی و یا ورود لبنان به مرحله خطرناک سیاسی که در این مرحله همه امور کشور برعهده دولت قرار می گیرد.
ناظران معتقدند که تمدید دوره ریاست جمهوری « میشل سلیمان» رییس جمهوری کنونی به دلیل مخالفت های گسترده گروه 8 مارس و 14 مارس و همچنین « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان تقریبا محال به نظر می رسد.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن