تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830174828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهاد آییش: تله تئاترها مخاطبان زیادی ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1393 ساعت 19:08 | شماره خبر: 1471273090641979546



فرهاد آئیش، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر سینما و تلویزیون تاکنون در تله‌تئاترهایی چون ببر گراز دندان، هنر، خانواده تت، پریش، یغمای با شکوه خورشید و... ایفای نقش کرده است. وی معتقد است تولید تله‌تئاتر، امری ضروری و مفید است و بیش از هر چیز باید به دنبال علت فاصله گرفتن مخاطبان از این هنر بود. گفت‌وگوی ما را با این هنرمند پیش‌رو دارید. کلمه تله در ترکیب تله‌تئاتر به چه معناست؟ دقیقا نمی‌دانم این کلمه از کجا آمده است، ولی به هر حال تله یعنی تلویزیون. من برخوردهای مختلفی نسبت به تئاتر برای تلویزیون دیده‌ام، از جمله دیده‌شدن صحنه تئاتر با یک یا دو دوربین از زاویه نگاه مخاطب که گاهی با حضور تماشاگران صورت می‌گیرد. اجرای تئاتر تنها مختص دوربین و تلویزیون و ضبط آن از زوایای مختلف، استفاده از دکوپاژهای سینمایی طوری که تنها داستان در مکان یا فضایی خاص که همان تئاتر است، صورت می‌گیرد. به نظر شما کدام شکل از مواردی که گفتید برای تله‌تئاتر صحیح و مناسب تر است؟ درست یا اشتباه بودن مواردی که نام بردم بستگی به نظرات و زوایای نگاه دارد. تله‌تئاتر پدیده‌ای است که نمی‌توان چشم روی آن بست، زیرا تئاتر و تلویزیون هر دو در آن حضور دارند و گاهی این دو یکدیگر را ملاقات می‌کنند. اگر تله‌تئاتر خارج از استودیو و در فضای باز ضبط شود آیا به ماهیت آن لطمه وارد می‌شود؟ همان‌طور که گفتم در حال حاضر با تله‌تئاتر به گونه‌های مختلف برخورد می‌شود که اگر تماشای آن برای ما مفید و لذت‌بخش باشد ایرادی ندارد. من معتقد نیستم که نباید پا از قوانین فراتر گذاشت. رشد و پیشرفت ما از ابتدای بشریت تا امروز به خاطر این بوده است که از شرایط موجود فراتر رفته‌ایم. اما طبیعتا وقتی تئاتر از زوایایی غیر از زاویه نگاه مخاطب دیده شود دیگر تئاتر نیست، شاید پدیده‌ای دیگر باشد و این بد نیست. آیا تله‌تئاتر، زمینه مناسبی برای معرفی تئاتر به علاقه‌مندان به شمار می‌رود؟ نه، فکر نمی‌کنم. در گذشته کارشناسان و مسئولان معتقد بودند تله‌تئاترها باعث می‌شوند مردم تئاتر را بشناسند و به سمت آن بروند، اما متأسفانه در ایران این‌گونه نیست. بیشتر تله‌تئاترهایی که تاکنون اجرا شده‌اند دارای متنی خارجی بوده‌اند و در بسیاری مواقع ترجمه آنها شیوا و روان نبوده است. از طرفی لباس‌ها، لحن‌ها، دکور و... اغراق‌آمیز بوده‌اند و این موضوع باعث فاصله گرفتن مخاطبان از تئاتر می‌شد. طبیعی است مخاطبی که تاکنون تئاتر ندیده است به محض روبه‌رو شدن با پدیده تله‌تئاتر تصوری اشتباه از تئاتر در ذهنش شکل بگیرد و تئاترزده شود. بنابراین بهترین راه آشنایی با تئاتر، حضور در سالن‌های تئاتر و تماشای نمایش‌ها روی صحنه است. لزوم پرداختن به تله‌تئاتر چیست؟ آیا نمایشنامه به دنیا نمی‌آید که روی صحنه اجرا شده و بعد تمام شود؟ البته؛ تئاتر به دنیا می‌آید، روی صحنه زنده است و همانجا هم می‌میرد. همین موضوع، تئاتر را رؤیایی و لذت‌بخش می‌کند. در عین حال همیشه میان اهالی تئاتر این انگیزه وجود داشته که این زندگی طولانی‌تر و تئاتر به گونه‌ای زنده و جاودانه نگه داشته شود. از طرفی همیشه برایمان جالب بوده که نمایش را به‌ گونه‌ای دیگر ببینیم و همه علاقه‌مندیم تئاتر را در شرایط دیگری هم تجربه کنیم، اما من دوست دارم یک نمایشنامه را روی صحنه اجرا کنم، نه جلوی دوربین‌های تلویزیون. در سال‌های گذشته، تله‌تئاترهای متعددی با حضور هنرمندان شاخص از تلویزیون پخش می‌شد. اما انگار این روزها تله‌تئاتر روبه فراموشی است. علت چیست؟ این سوال را باید از مدیران پرسید که آیا مساله بودجه در میان است یا جریان، چیز دیگری است. ولی می‌دانم تله‌تئاترها مخاطبان زیادی ندارند، بنابراین مدیران در تولید آن دچار تردید شده‌اند. از طرفی ممکن است مشکلات دیگری سر راه آنها وجود داشته باشد. از نظر من تولید تله‌تئاتر لازم و مفید است زیرا قشر کوچکی مخاطب آن هستند و این هنر ماندگار است. گاهی ممکن است از نظر تاریخی نکات با ارزش و مهمی در آن باقی بماند. ما باید بیشتر به دنبال این باشیم که به چه دلیل تله‌تئاتر مخاطب ندارد. / ضمیمه قاب کوچک



10 اردیبهشت 1393 ساعت 19:08 | شماره خبر: 1471273090641979546





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن