تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816361647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد بی شناسنامه؛ به نام ملت، به کام اقلیت تندرو


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 انتقاد بی شناسنامه؛ به نام ملت، به کام اقلیت تندرو تهران-ایرنا- سخنان دیروز «حسن روحانی» رییس جمهوری در آیین گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مورد لزوم مشخص بودن هویت منتقدان دولت، امروز مهمترین محور خبری و تحلیلی روزنامه ها بود.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 10 اردیبهشت ماه 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** منتقدان بی شناسنامه
آیین گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب با سخنرانی رییس جمهوری دیروز در مصلای تهران برگزار شد. اظهارات روحانی در این مراسم در مورد مسایل فرهنگی و سیاست داخلی بویژه انتقادهایی که به نام ملت و به کام جناح های سیاسی از دولت صورت می گیرد در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.
هر یک از روزنامه ها بخشی از اظهارات روحانی را در عنوان گزارش های خود در این ارتباط برجسته کردند.
بخشهایی از سخنان رییس جمهوری خطاب به منتقدان مبنی بر اینکه « از همه می خواهیم با شناسنامه حرف بزنند، بگویند از کجا هستند بگویند وابسته به کدام جناح هستند، با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران» مبنای تیتر استنباطی گزارش بسیاری از روزنامه های حامی دولت چون «قانون» قرار گرفت.
روزنامه ی «کیهان» اما با آوردن نشانه ی تعجب در پایان عنوان گزارش خود، تلاش کرد سخن روحانی در این ارتباط را عجیب و غریب جلوه دهد. کیهان اینگونه تیتر زد: « بدون شناسنامه از دولت انتقاد نکنید!»
روزنامه ی «رسالت» اما بخش دیگری از اظهارات روحانی مبنی بر اینکه «احترام به دین، چارچوبی برای همه مولدان فرهنگی است» در عنوان گزارش خود برجسته کرد.
لزوم تضمین امنیت نویسنده و ناشر و تاکید بر اینکه امسال سال اقتصاد و فرهنگ است نه دروغ و تخریب و بی نیازی اهالی فرهنگ از گشت ارشاد، بخش های دیگری از سخنان رییس جمهوری بود که به ترتیب در عنوان گزارش روزنامه هایی چون «خراسان»، «مردم سالاری» و «اعتماد» بازتاب یافت.
گروهی از روزنامه ها اما به تحلیل گفته های روحانی پرداختند.
روزنامه ی «آرمان» در یادداشتی با عنوان «بزرگنمایی مباحث کذب» از لزوم مشخص بودن هویت ها در بحث مشارکت سیاسی گفت و نوشت: مشارکت سیاسی زمانی که با هویت و شناسنامه سیاسی همراه شود مسلما کارایی مثبتی در جهت توسعه سیاسی کشور خواهد داشت. در حالی که جایگاه حقوقی برای افراد در نظر گرفته نشود و افراد به راحتی از زیر بار مسئولیت سخن هایشان شانه خالی کنند نتیجه ای معکوس خواهد داشت.
روزنامه ی «شرق» نیز در سرمقاله ی خود با عنوان «ارشاد معنوی» به قلم «احمد شیرزاد» استاد دانشگاه و فعال سیاسی با اشاره به سخنان روز گذشته ی روحانی در نمایشگاه کتاب نوشت: سخن روشن آقای روحانی درباره حرکت روشن سیاسی و فرهنگی، باید از سوی همه ما تاکید و بر آن پافشاری شود. هر کسی موضعی دارد آن را با امضای خود با صراحت بیان کند تا نشان دهد شهامت لازم را دارد. موضع گیری به اسم مردم، یا دیگر عناوین، کار افرادی است که شهامت، صراحت و شفافیت ندارند و می خواهند «تیری در تاریکی» رها کنند.
شرق در مورد بخش دیگری از اظهارات روحانی در مورد اینکه چه کسی نیازمند ارشاد است و چه فردی صلاحیت این کار را دارد، نوشت: «ارشاد» از یک موضع معنوی پیروی می کند و در شارع مقدس نیز به درستی اشاره شده که آمر به معروف، خود باید دارای صلاحیت باشد و «احتمال تاثیر» بدهد... افراد خدومی که وظیفه حفظ نظم را بر عهده دارند، امکان این اثرگذاری را ندارند. باید اهالی فرهنگ، هنر، معلمان و گویندگان مذهبی را در این موضع قرار داد تا با کلام جذاب و «عامل» بودن به آنچه به آن امر می کنند، این سنت حسنه را ترویج کنند.
روزنامه ی کیهان نیز سرمقاله ی خود را با عنوان «منتقدان رقیب شما نیستند» به این موضوع اختصاص داد. کیهان با رویکردی انتقادی نسبت به دولت نوشت: رفتار برخی دولتمردان و از جمله وزارت ارشاد درباره دوگانه «نقد-تخریب» بسیار متناقض است. این طیف چون همه چیز را منحصر در این می بینند که چه کسی به آنان رأی داده یا حمایت می کند و چه کسی رأی نداده و یا منتقد است... از یک طرف دولت طی 7 ماه گذشته بر منتقدان سیاست ها و رفتارهای اجزای دولت سخت گرفته اند... از طرف دیگر برخی مهاجمان به کلیت حکومت دینی و احکام الهی را زیر پر و بال گرفته و تحت حمایت قرار داده اند چرا که مهاجمان برای مصونیت، نقاب حمایت از دولت- هم جناحی بودن!- را بر چهره زده اند.
کیهان در پایان نوشت: آقای روحانی نمی تواند روحانی نباشد. روحانی بودن همه حیثیت و هویت و شناسنامه اوست. اصلا دینداری و پایبندی به جمهوری اسلامی، شناسنامه همه آنهاست که خود را با انقلاب اسلامی می شناسانند. اما باید به لوازم چنین شناسنامه ای پایبند بود. و بالاخره این یک جمله را باید گفت که مردم از دولت، کار و خدمت می خواهند و نه نظریه پردازی و سخنرانی.

***پاسخ روحانی به نگرانی های اقتصادی
دیشب سومین گفت و گوی زنده ی تلویزیونی رییس جمهوری با مردم صورت گرفت. روحانی در این گفت و گوی دو ساعته در مورد برنامه های اقتصادی دولت، سیاست خارجی و داخلی با مردم سخن گفت. اظهارات دیشب روحانی نیز در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.
روزنامه ی «ایران» در گزارشی با عنوان «اقدامات دولت برای مهار تورم و بهبود سلامت» بخش هایی از سخنان روحانی در مورد برنامه های دولت برای ارتقای سلامت و کنترل تورم را بازتاب داد.
روزنامه ی شرق نیز تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان «وعده هایم به مردم را فراموش نکرده ام» اختصاص داد و در آن به بازتاب گفته های رییس جمهوری پرداخت.
اما برخی روزنامه ها به تحلیل گفته های رییس جمهوری پرداختند.
روزنامه ی آرمان در یادداشتی به قلم «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران به ارزیابی سخنان روحانی پرداخت و نوشت: معتقدم ایشان(رییس جمهوری) به برخی از مسائل جدی جامعه پرداخت اما از کنار برخی از مسائل نیز عبور کرد در حالی که این مسائل دغدغه روز جامعه ایرانی محسوب می شوند... روحانی باید به اقدامات خودسرانه نیروهای تندرو با جدیت بیشتری می پرداخت اما او گفت که فعلا قصد پاسخگویی به تخریبگران ندارد. به هر حال سخن گفتن رودررو با مردم خوب است اما نیاز امروز ما اکنون طرح مسائل جدی و پاسخ به سوالات مهم است.
این روزنامه همچنین در سرمقاله ی خود با عنوان «دولت بیشتر از گذشته با مردم حرف بزند» با اشاره به توجیه نشدن مردم در مورد برنامه های اقتصادی دولت از لزوم اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم گفت و نوشت: دولت یازدهم نیاز دارد تا از طریق گفت وگو با مردم واقعیت یارانه ها و اقدامات اقتصادی خود را شرح دهد. مردم به اندازه کافی توجیه نشده اند. برای توجیه مردم در جریان طرح هدفمندی یارانه ها فقط رسانه های مکتوب که تیراژ پایینی دارند و با طبقه عامه اجتماع در ارتباط نیستند کافی نیست. بنابراین شایسته است دولت محترم و ریاست محترم جمهوری تصمیم گیری های دولت را همانند شب گذشته و از طریق رسانه عمومی به اطلاع عامه مردم رسانده و مردم را همراه کنند.

***نمایشگاه بیست و هفتم؛ روزنه یی برای گشایش فرهنگی
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور امسال فضایی متفاوت را تجربه می کند. به باور بسیاری گشایش نمایشگاه امسال در فضایی متفاوت از سال های پیشین که تعامل مثبت دولت با متولیان فرهنگ یکی از شاخصه های آن است، می تواند نوید بخش رونق فرهنگ در سال های پیش رو باشد.
روزنامه ی مردم سالاری در یادداشتی با عنوان «نمایشگاه کتاب ؛ آغازی دوباره برای رونق کتاب» از تغییر فضای فرهنگی کشور و نمود آن در نمایشگاه نوشت: در طول هشت سالی که بر کشور گذشت ، و در زیر بار فشاری که در طول آن سال ها بر مقوله فرهنگ رفت ،این نمایشگاه،شاید تنها اقدام مثبت و موثری بود که نگذاشت چراغ نشر خاموش شود و کورسوی امیدی بود برای آنهایی که علی رغم همه تضییقات و فشارها ، در این حوزه باقی ماندند .اینک اما به لطف خدا ، روزگار دیگری رسیده است و دولت تازه ، در همین مدت کوتاه نشان داده که توجه ویژه و نگاه مثبتی به مقوله فرهنگ و بالاخص کتاب دارد ، رفع توقیف مجوز چند انتشاراتی مهم ، تغییر نحوه ممیزی کتاب و چاپ بعضی از کتبی که در طول هشت سال دولت قبل ، بدون اعلام هیچ دلیل خاصی در محاق توقیف قرار گرفته بودند ، فعالان این حوزه را به آینده ای روشن تر امیدوار کرده است . با این وصف ، برگزاری اولین نمایشگاه کتاب در دوره دولت روحانی ، اتفاقی خجسته است و می تواند نقطه آغازی باشد بر تغییر فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور .
روزنامه ی «اعتماد» اما در یادداشتی در این ارتباط از مسوولیت متقابل دولت و اصحاب فرهنگی جامعه در بازسازی اعتماد فرهنگی گفت و نوشت: اکنون دولت گام های موثری در باز کردن فضای فرهنگی کشور برداشته و آمادگی خود را برای واگذاری امانت مهم مسوولیت های فرهنگی به اهل آن اعلام کرده است، متقابلا صاحبان فرهنگ و هنر باید با حضور هوشیارانه، خردمندانه و البته با شور و شوق خود در گرمابخشی به این فضا و حفظ و نگهداری آن بکوشند و با ارتقای کیفی تولیدات خود بر غنی سازی حوزه فرهنگ کشور تلاش کنند. بدون تردید استمرار چنین نگرشی بر کاهش گسست دولت - ملت و افزایش اعتماد ملی و همراهی و همکاری مردم با دولت بسیار موثر و کارساز خواهد بود.

***رویکردها به نرخ جدید سود سپرده ی بانکی
بانک مرکزی درپی توافق بانک های دولتی و خصوصی مبنی بر تعیین نرخ سود سپرده در دامنه ی 10 تا 22 درصد، روزگذشته با ارسال نامه یی به مدیران بانک ها، این تصمیم بانکداران را تایید و بر اجرای دقیق جدول جدید نرخ های سود سپرده بانکی تاکید کرد.
براساس این نامه و توافق صورت گرفته، نرخ سود سپرده های روزشمار، 10درصد و سپرده های یکساله و بیشتر 22درصد خواهد بود.
تحلیل پیامدهای این تصمیم اقتصادی یکی از محورهای تحلیلی روزنامه های امروز بود.
روزنامه ی «ابتکار» در گزارشی با عنوان «صفر تا صد سود و زیان سپرده گذاران» در گفت و گو با «شاهین شایان آرانی» اقتصاددان و کارشناس بازار سرمایه به بررسی پیامدهای تصمیم بانک مرکزی درباره ی سود سپرده ی بانکی پرداخت.
ابتکار در گزارش خود نوشت: هدف دولت در مهار نرخ تورم در سال جاری 25درصد است در حالی که سقف نرخ سود سپرده های بانکی، 22درصد است. یعنی اگر هدف دولت برای مهار تورم را هم اکنون دست یافته در نظر بگیریم باز هم سیستم بانکی 3درصد کمتر از نرخ تورم به سپرده گذاران، سود پرداخت می کند. همین امر موجب خواهد شد سیستم بانکی کشور نتواند آن گونه که باید و شاید، نقدینگی خارج شده از بورس را جذب کند و باید همچنان در انتظار نوسانات ناگهانی در بازارهای پرسود دیگر همچون ارز و سکه بود.
این گزارش همچنین از زبان شایان آرانی نوشت: اگر فرض کنیم دولت موفق شود تورم را کاهش دهد و به 25درصد برساند می توانیم بگوییم سقف 22درصد سود در نظر گرفته شده، اگر چه ایده آل نیست اما بهتر از قبل است. نرخ سود 22درصد به نسبت تورم فرضی 25درصد، شکاف منفی 3درصدی دارد که مصداق سرکوب یا شکاف مالی است. با این وجود نرخ های سود در نظر گرفته شده در مقایسه با نرخ 21درصدی در حالی که تورم 40درصد بود بسیار بهتر است. دولت همان گونه که تا کنون عمل کرده است باید سعی کند تورم را مهار کند و به 25درصد برساند و از طرف دیگر باید سعی کند نرخ سپرده های بانکی را نیز به نرخ تورم نزدیک کند. اما نباید فراموش کرد که این اقدام، به صورت ناگهانی ممکن نیست و نیازمند زمان است. با این همه، بر این باورم که در فضای کنونی اقتصاد و با نرخ سود های درنظر گرفته شده، بانک ها قادر خواهند بود بخش کوچکی از نقدینگی سرگردانی را که از بورس بیرون آمده است، جمع آوری کنند.
روزنامه ی «دنیای اقتصاد» نیز در گزارشی با عنوان «سیاست های سنجیده برای رکودزدایی» از پیامدهای کاهش نرخ سود سپرده ی بانکی و راهکارهای جایگزین آن گفت.
دنیای اقتصاد نوشت: شیوه درست، کاهش دستوری نرخ بهره نیست، بلکه بهبود شرایط کسب و کار، به کار گیری مشوق های مالیاتی و نهایتا کاهش چند درصدی قیمت خوراک صنایع پتروشیمی است تا این بخش از صنایع کشور به خصوص برای افزایش حجم صادرات غیر نفتی تقویت شوند و با سودآور شدن آنها سرمایه گذاران تشویق به خرید سهام شوند. در مقابل باید اجازه داد نرخ سود بانکی خود پس از کاهش نرخ تورم و با افزایش جریان پس انداز ها به نظام بانکی کاهش یابد تا در این فاصله منابع محدود سرمایه گذاری به پربازده ترین سرمایه گذاری ها تخصیص یابد و به رشد واقعی ارزش افزوده بخش های اقتصاد کمک کند.

***اعتماد به «ابتکار»
روزنامه ی ابتکار که صبح روز شنبه 6 اردیبهشت از طرف دادسرای رسانه توقیف شده بود، دیروز رفع توقیف شد و امروز فعالیت خود را از سرگرفت.
خبر رفع توقیف این روزنامه، امروز در روزنامه ها بازتاب یافت. برخی از روزنامه ها اما از زاویه یی متفاوت به رفع توقیف ابتکار نگریستند.
روزنامه ی «قانون» در گزارشی با عنوان «این اقدام دادستانی شایسته قدردانی است» نوشت: گذشته از اینکه روزنامه ابتکار به چه دلیلی توقیف شده بود باید از این اقدام شایسته دادستانی تقدیر کرد که از خاموش شدن صدایی دیگر در رسانه ها جلوگیری کرده و تعدادی از روزنامه نگاران را از بیکاری رهانید. آزادی رسانه ها امری است که سال های سال مورد تاکید جامعه شناسان و سیاست مدران بوده است و موجب افزایش اعتماد عمومی به حکومت ها می شود.
روزنامه ابتکار نیز در سرمقاله ی خود به قلم «محمدعلی وکیلی» مدیرمسوول این روزنامه نوشت: آنچه باعث توقیف چند روزه ابتکار شد و ناراحتی برخی مسئولان و دل آزاری مخاطبان را در پی داشت، از جنس خطاهای غیر عمد و البته با اعتماد همراه با کم دقتی به برخی منابع خبری داخلی بوده است.
ابتکار در پایان نوشت: با نگاه واقع بینانه همه ما در یک کشتی نشسته ایم و سرنوشتمان به هم گره خورده است، با هرگونه فرد گرایی و گروه بازی مخالفیم و معتقدیم که با ترجیح منافع شخصی و گروهی خود بر منافع ملی نمی توانیم مسیرمان را جدا سازیم.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهش **9275**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن