تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815445408




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارتقای فرهنگ زیست محیطی با عزم ملی و مدیریت جهادی ـ رضا بهشتی *


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ارتقای فرهنگ زیست محیطی با عزم ملی و مدیریت جهادی ـ رضا بهشتی * قم ـ ایرنا ـ ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه با توجه به اهمیت و جایگاه محیط زیست در دستیابی به توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی، در سال ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ باید به عنوان یکی از مهمترین مولفه ها در دستور کار جدی مسوولان و متولیان امر قرار داشته باشد.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود شعار ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ را به عنوان نقشه راه مردم و مسوولان در سال 1393 انتخاب کردند تا ملت غیور و سربلند ایران اسلامی، گام های بلند و تجربیات موفق خود در مسیر پرافتخار عزت و اقتدار ملی را با تکیه بر امکانات و ظرفیت های وسیع و گسترده کشورمان با شتاب بیشتری طی کند.
اما در این میان، مساله فرهنگ از اهمیت، حساسیت و جایگاهی فراتر از مساله اقتصاد برخوردار است و همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند ˈهمه رفتارهای روزمره، عادات و نگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم از فرهنگ آنها الهام می گیرد، بنابراین باورهای فرهنگی به همه مسایل و عرصه های دیگر سایه می اندازد و مهمتر استˈ.
از سوی دیگر یکی از مهمترین عوامل در دستیابی به توسعه پایدار و پیشرفت و سازندگی کشور، با توجه به تاثیر سلامت محیطی بر سلامت جسمی و روحی افراد و افزایش بهره وری و کارآیی نیروی انسانی، ارتقای مولفه ها و شاخص های زیست محیطی در جامعه است، چنانچه شاهد هستیم در سال های گذشته افزایش آلودگی ها عمدتا بر اثر سوخت وسایط نقلیه، گرد و غبار و ریزگردها به ویژه در کلانشهرهای کشور، بروز بسیاری از بیماری ها و به تعطیلی کشاندن برخی روزهای کاری را به دنبال داشته است.
همچنین فراهم آوردن زمینه ها و ظرفیت ها در جهت نیل به این هدف و دستیابی به محیط زیستی پایدار که بتواند بر مبنای اصل پنجاهم قانون اساسی، ˈنسل‏ امروز و نسل های‏ بعد در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشندˈ یک وظیفه عمومی تلقی می شود و همگان موظف به حفظ و حراست از محیط زیست طبیعی و انسانی بوده و هرگونه ˈفعالیت‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ استˈ.
بنابراین برنامه ریزی و تلاش در جهت ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه با توجه به اهمیت مضاعف مسایل فرهنگی و جایگاه بی بدیل محیط زیست در تامین امنیت و سلامت جامعه ـ که خود زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و کاهش هزینه های تحمیلی و جبران ناپذیر در جامعه است ـ باید به عنوان یکی از اولویت های مهم مسوولان در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تحقق منویات مقام معظم رهبری قرار داشته باشد.
رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال 1393 ˈعزم ملی و مدیریت جهادیˈ را دو شرط لازم برای بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشورمان عنوان کرده اند؛ به عبارت دیگر حضور همه جانبه مردم و مسوولان در عرصه های اقتصادی و فرهنگی ـ به تناسب وظایف و تکالیفی که بر عهده داشته و نقشی که در این میان می توانند ایفا نمایند ـ امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
از این رو برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه باید از یک سو اقشار مختلف مردم با عزم و اراده راسخ در عرصه حفظ و حراست از محیط زیست حضور جدی و مسوولانه داشته باشند و از سوی دیگر متولیان امر باید با همدلی و مشارکت مردم، در یک فرآیند مستمر و پایدار، مجاهدانه وارد عمل شده و با برنامه ریزی منظم و جامع کوتاه مدت و بلندمدت، همه امکانات و ظرفیت ها را در جهت رشد و توسعه فرهنگ و اخلاق زیست محیطی در جامعه و تغییر نگاه و رویکرد مردم و مسوولان ـ در تمامی رده های مدیریتی و تصمیم گیری ـ به مسایل این حوزه بکار بگیرند.
بدون تردیدمهم ترین هدف در ارتقا و اشاعه فرهنگ زیست محیطی در جامعه، ایجاد شناخت و آگاهی در خصوص اهمیت و جایگاه محیط زیست در تعامل با انسان و بهبود کیفیت زندگی افراد و همچنین درک شرایط و تاثیرات مثبت یا منفی انسان بر محیط زیست است؛ بنابراین باید سرمایه گذاری لازم در جهت تعمیق و توسعه فرهنگ زیست محیطی در جامعه و اجرای دقیق و هوشمندانه مدیریت سبز در بدنه اجرایی کشور صورت بپذیرد تا به دنبال آن بتوانیم شاهد رشد و توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور در عرصه های مختلف به ویژه ˈفرهنگ و اقتصادˈ باشیم.
ساختار ارتقای فرهنگ زیست محیطی درجامعه شامل دادن آگاهی ها واطلاعات لازم به مردم و ارایه آموزش های همگانی، افزایش دانش و جلب مشارکت شهروندان در اجرای طرح ها و برنامه های زیست محیطی، ایجاد انگیزه و توانمندی در جامعه و ارایه الگوهای مناسب برای تصحیح عملکرد افراد، حمایت ارگان ها از مردم برای اجرای مقررات زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع می باشد که در این راستا مسوولان امر باید با شناخت اولویت ها و نیازهای فرهنگی افراد و اقشار مختلف جامعه و برنامه ریزی های منظم کوتاه مدت و بلندمدت، منابع مالی و نیروی انسانی مورد نیاز را به این مساله مهم و حیاتی اختصاص دهند.
همچنین مسوولان بایستی علاوه بر فراهم آوردن همه امکانات و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری برای گسترش فرهنگ زیست محیطی در جامعه، ابزارهای فرهنگی از جمله آموزش های همگانی و تخصصی، حمایت از تشکل های مردمی، استفاده بهینه از وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها، وضع قوانین و مقررات کارآمد و احیای آداب و رسوم زیست محیطی منطبق با شرایط اجتماعی امروز را در جهت ارتقای فرهنگ زیست محیطی و تغییر در رفتارها و نگاه ها و به طور کلی شیوه زندگی مردم بکار بگیرند.
*خبرنگار ایرنا مرکز قم
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن