تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814792577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماهاتیر محمد: مخالف پیوستن مالزی به پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک هستم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ماهاتیر محمد: مخالف پیوستن مالزی به پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک هستم کوالالامپور- ایرنا - ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی روز چهارشنبه پس از فشار آمریکا بر این کشور برای امضای طرح همکاری فرا- اقیانوسیه ای موسوم به پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک ضمن مخالفت با این طرح، امضای آن را برای مالزی زیانبار دانست.


به گزارش ایرنا، نخست وزیر اسبق مالزی در کنفرانس بین المللی چشم انداز معماری منطقه آسیا اقیانوسیه، گفت: کشورهای توسعه یافته دارای فناوری هایی هستند که می توانند از دولت مالزی در کمک به مردم پیشی بگیرند.
وی تصریح کرد در حالی که تصمیم نهایی برای امضای طرح همکاری فرا- اقیانوسیه با دولت مالزی است، اما اعتقاد دارم نیازی برای پیوستن مالزی به این طرح همکاری وجود ندارد.
ماهاتیر محمد تاکید کرد که به محض امضای این طرح همکاری، بازار مالزی بازتر خواهد شد و این امر به نفع مردم مالزی نخواهد بود.
طرح همکاری فرا -اقیانوسیه متشکل از 12 کشور و به رهبری آمریکا با هدف آزادسازی اقتصادی منطقه آسیا اقیانوسیه است . هم اکنون مذاکرات برای نهایی کردن این طرح اقتصادی در حال انجام است.
ماهاتیر محمد اظهار امیدواری کرد که باراک اوباما همان طور که وعده داده است مالزی را برای امضای این طرح تحت فشار قرار ندهد.
نخست وزیر اسبق مالزی از مخالفان اصلی این طرح اقتصادی است و شرکت ندادن کشورهایی از قبیل چین به عنوان قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این طرح را تلاش مغرضانه آمریکا برای مقابله با چین و همچنین بهره برداری اقتصادی از کشورهای کوچک تر می داند.
آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، پرو، شیلی، مالزی، سنگاپور، ژاپن، برونئی، ویتنام، مکزیک و کانادا 12 کشور حاضر در این طرح هستند .
چهره های مخالف دولت مالزی قبل و همزمان با سفر باراک اوباما رییس جمهور مالزی به کوالالامپور در هفته جاری تاکید داشتند که وی در این سفر مالزی را برای امضای پیمان همکاری های فرا- اقیانوسیه ای تحت فشار قرار می دهد.
مردم مالزی طی دوسال گذشته در تظاهراتی اعتراض خود را نسبت به پیوستن کوالالامپور به این پیمان به دلیل پیامدهای احتمالی سرمایه گذاری و ترس از آینده اقتصادی بدنبال امضای آن نشان دادند.
اوباما در کوالالامپور مدعی شد واشنگتن بر مالزی برای پذیرش پیمان همکاری های فرا- اقیانوسیه ای موسوم به ترانس پاسیفیک (تی.پی.پی) فشار وارد نمی کند.
نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی نیز برخی از کشورهای واردشده به این پیمان را برنده و برخی را بازنده دانست و اعلام کرد منافع کلی ورود مالزی به پیمان همکاری های فرا- اقیانوسیه ای بیشتر از معایب آن است.
مخالفان این پیمان در مالزی تاکیددارند آمریکا با استفاده از تاکتیک زور به دنبال ورود مالزی به پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک است و امکان تحت فشار قرار گرفتن این کشور وجود دارد.
کارشناسات تجارت بین الملل معتقدند آمریکا درپی آن است تا با این پیمان در بسیاری از مسائل مهم مانند قیمت دارو و مقررات مربوط به امور مالی و پولی به منظور جلوگیری از بحران های مالی و حقوقی سرمایه گذاران خارجی دخالت کند و منافع شرکت های بزرگ خود را در نظر بگیرد.
پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک بیش از 800 میلیون نفر از جمعیت جهان را دربر می گیرد و 40 درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.
آساق**د.م**1611
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن