تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815041371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر کم فروغ اوباما به منطقه و افزایش هوشیاری چین در قبال واشنگتن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفر کم فروغ اوباما به منطقه و افزایش هوشیاری چین در قبال واشنگتن پکن - ایرنا - سفر نه چندان موفق باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به منطقه اگرچه برای واشنگتن دستاوردهای زیادی نداشت اما حداقل چین را هوشیار کرد که راهبردهای نظامی آمریکا می تواند برایش بسیار خطرناک باشد.


به گزارش ایرنا، رییس جمهور آمریکا هفته گذشته سفرش را از ژاپن آغاز کرد و پس از دیدار از کره جنوبی و مالزی به فیلیپین رفت تا روز دوشنبه واشنگتن و مانیل در آنجا توافقنامه نظامی امضا کنند. توافقنامه ای که دامنه و استمرار راهبرد برقراری توازن جدید واشنگتن در آسیا و اقیانوس آرام محسوب می شود.
به همین سبب این توافقنامه را باید یکی از ارکان اصلی راهبرد توسعه نظامی آمریکا در این منطقه و یکی از بزرگترین دستاوردهای نظامی واشنگتن برای مقابله و مهار چین دانست .
اوباما با تاکید بر تقویت نظامی وارد منطقه آسیا و اقیانوس ارام شد. تور آسیایی اوباما در زمینه اقتصادی دستاورد زیادی نداشت اما واشنگتن در عرصه نظامی توانست ژاپن را در زمینه پیمان امنیتی تحت اتحاد خود حفظ کرده و به روابط پرتنش این کشور با چین بیشتر دامن بزند.
در کره جنوبی رییس جمهور امریکا مقامات سئول را متقاعد کرد که همچنان به نیروی نظامی آمریکا به عنوان پشتوانه ای برای تهدید کره شمالی نیاز دارند.
اوباما بارها در کره تاکید کرد که بزرگترین عامل بی ثباتی منطقه کره شمالی است. وی گفت که دوش به دوش کره جنوبی آماده رویارویی با این تهدید است.
در مالزی او همچنان غیر از فرصت های نظامی تلاش کرد تا آب های مورد منازعه در دریاهای جنوبی و شرقی چین را متلاطم نگهدارد و صرف نظر از موضوعات اقتصادی در فیلیپین راه را برای ورود بیشتر نظامیان آمریکایی بعد از چند دهه به این منطقه هموار کرد.
با این حساب این سفر اگرچه به غیر از بخش نظامی آن توفیقی برای آمریکا نداشت اما دستکم نیات واشنگتن را برای چین فاش کرد.
روزنامه چاینا دیلی نوشت که در زمینه امضای توافقنامه اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام اوباما نتوانست موافقت کشورهای منطقه را جلب کند اما در عرصه امنیتی و نظامی راهبردهای کلانی را مطرح کرد که برای چین هشدار دهنده بود.
سون زی محقق دانشگاه چینگ هوا در پکن بر این باور است که اوباما کاملا راهبردهایی را مطرح کرد تا چین را محدود کند. اگرچه او تاکید داشت روابط آمریکا با چین مطلوب است اما راهبرد نظامی او برای مهار چین است.
برخی از ناظران اعتقاد دارند تاکید اوباما در ژاپن بر این نکته که اختلافات توکیو با پکن جزو پیمان امنیتی واشنگتن - توکیو است نشان می دهد آمریکا در درگیری احتمالی چین و ژاپن از توکیو حمایت خواهد کرد، اما در فیلیپین واشنگتن توافقنامه نظامی امضا کرد که برای نظامیان آمریکا جای پا باز می کند اما تاکیدی برای ورود نظامی آمریکا به منازعات مانیل - پکن ندارد.
به همین دلیل کسانی مانند سون زی معتقدند آمریکایی ها بیش از آنکه به طور اساسی و بنیادین متحدانشان را یاری کنند نمادین هستند و اظهاراتشان هم سمبلیک است.
شی اینهونگ کارشناس و محقق دانشگاه خلق پکن می گوید که سخت است گفته شود این سفر اوباما به ضرر مناسبات آمریکا و چین نبوده است.
روزنامه ˈتاکان پایوˈ هنگ کنگ نیز در مقاله ای نوشت: بعد از سفر اوباما اوضاع امنیتی منطقه بدتر شده است.
البته این دقیقا همان هدفی است که واشنگتن دنبال می کند و روزنامه هنگ کنگی روی موضوعی دست گذاشته است که راهبرد آمریکاست و هدف نهایی آن هم کشاندن 60 درصد از نیروی دریایی آمریکا به منطقه آسیا و اقیانوس ارام است .
حال باید دید که آمریکایی ها تا چه اندازه در اقدامات عملی خود برای رسیدن به این هدف راسخ هستند زیرا به طور طبیعی واشنگتن با حرف نمی تواند به نفوذ دلخواه در آسیا دست یابد.
آساق ** 2100 **1611
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن