تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806346130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بافت تاریخی یک فرصت خاص گردشگری برای شهر گرگان است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بافت تاریخی یک فرصت خاص گردشگری برای شهر گرگان است گرگان - ایرنا- شهردار مرکز استان گلستان گفت: بافت تاریخی یک فرصت خاص گردشگری برای گرگان است که سرمایه گذاری درست در آن می تواند کمک بزرگی در رسیدن به اهداف گردشگری شهر باشد.


به گزارش ایرنا، ˈحسین صادقلوˈ روز گذشته در پی بازدید از بافت تاریخی گرگان و در نشستی طی سخنانی ضمن تأکید بر توجه به بافت و ارایه راهکارهای متناسب برای کاهش مشکلات موجود، اظهارکرد: بافت تاریخی گرگان هویت مدنی و فرهنگی این شهر و امانتی برای نسل حاضر بوده که می بایست با دقت ویژه حفظ و با پویاسازی، برای نسل جوان و آیندگان نگهداری گردد.
وی، پیوند نسل حاضر و زندگی مدرن را با هویت فرهنگی و تاریخی این نسل در شهر گرگان یک ضرورت خواند و بر توجه ویژه به بافت تاریخی و دقت در تدوین ضوابط در طرح تفصیلی شهر از سوی مشاور مربوطه تأکید کرد.
صادقلو، همچنین از عزم شهرداری گرگان برای تهیه طرح های شهری خبر داد و تشکیل اداره بافت تاریخی گرگان را در مجموعه معاونت شهرسازی گامی موثر در جهت توجه بیشتر و برنامه ریزی در این حوزه بیان نمود.
مهندس ˈسیدمحمد قدس مفیدیˈ کارشناس ارشد معماری و شهرسازی و عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز در سخنانی ضمن گلایه از حضور نداشتن مدیران میراث فرهنگی استان در جلسه، بافت تاریخی شهر را ظرفیتی منحصر بفرد خواند که در سال های اخیر مورد بی مهری نهادهای متولی قرار داشته است.
وی با اشاره به حساسیت در اجرای طرح های توسعه در این محدوده، بافت تاریخی را سند هویتی عینی شهر گرگان ذکر کرد که فقدانش جایگزینی ندارد.
دکتر ˈمهران فدویˈ مدرس دانشگاه و عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز با تاکید بر مرمت بناهای با ارزش باقی مانده در بافت و جداره سازی آن، با ذکر نمونه هایی از سایر کشورهای منطقه، بر پتانسیل گردشگری بافت تاریخی و تاثیر آن در رونق گردشگری تاکید کرد.
در این جلسه دکتر ˈحسین کتولیˈ معمار و متخصص مرمت ابنیه تاریخی هم یکی از وجوه تمایز بافت را تقدم پیاده بر سواره برشمرد و با ذکر نمونه هایی از سایر کشورها و شهرهای کشور گفت: با توجه به تجارب عینی موفق، امکانات شهری برای ارایه خدمات در بافت باید خود را منطبق سازند نه این که بافت برای حضور اتومبیل ها و خدمات مرسوم تعریض و تخریب شود.
ˈاسدا.. کبیر و علیرضا پزشکپورˈ از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان نیز با اشاره به وضعیت پیشین و حال بافت تاریخی، بهسازی و مرمت ابنیه را در کنار تعریف کاربری های مختلف غیرمسکونی نظیر کاربری های خدماتی و فرهنگی موجب احیای بافت خواندند.
ˈمحمود اخوان مهدویˈ پژوهشگر تاریخ نیز با تأکید بر نگاه دقیق، باززنده سازی بافت از نگاه ساکنان آن و توجه به مشکلات ویژه زندگی در بافت تاریخی، از سیاست های میراث فرهنگی نسبت به مالکان خانه های باارزش معماری انتقاد نمود و با ذکر نمونه هایی، چنین سیاست هایی را موجب دلسردی مالکان و عدم رغبت آنان برای مشارکت در حفظ و احیای این بناها بیان نمود.
مهندس ˈمجید طاهریˈ معاون شهرسازی شهرداری گرگان هم نبود سمن ها و تشکیلات مردمی در زمینه بافت تاریخی را از دلایل تخریب این محدوده ذکر کرد.
وی از وجوه بارز بافت تاریخی گرگان برخلاف بسیاری از شهرهای دارای بافت تاریخی، زنده بودن و ساری بودن زندگی در آن را ذکر کرد که پتانسیل خوبی برای اجرای طرح ها خواهد بود.
مهندس ˈمحمدرضا سبطیˈ کارشناس ارشد معماری و شهرسازی و رییس کمیسیون نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر گرگان که ریاست این جلسه را برعهده داشت نیز با جمع بندی نظرات مطرح شده، پیشنهاداتی را در زمینه طرح های بافت و هماهنگی با مشاور طرح تفصیلی و همچنین بودجه های مربوطه برای تملک خانه های تاریخی ارایه نمود.
همچنین در نهایت، پیشنهاد تشکیل اداره بافت تاریخی مطرح و مورد تصویب اعضای کمیسیون برای طرح در صحن علنی شورا قرار گرفت.
بافت تاریخی گرگان تنها بافت تاریخی در شهرهای شمال کشور است که تعداد زیادی ابنیه و خانه با ارزش معماری را از دوران سلجوقی تا قاجاریه در خود جای داده است.
این جلسه با حضور شهردار، اعضای کمیسیون نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شهر گرگان و تنی چند از متخصصان و نیز نماینده مشاور طرح تفصیلی مرکز استان در محل شورای اسلامی این شهر برگزار شد.
شهردار گرگان به منظور بررسی بیشتر وضعیت موجود، ظرفیت ها و امکان بهره مندی بهتر از بافت تاریخی ،به همراه تعدادی از کارشناسان مربوطه از این بافت بازدید نمود.
صادقلو از محلات تاریخی ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره) مانند نعلبندان، سرچشمه، مصلی، دوشنبه ای، دربنو و میدان دیدن کرد.
شهردار مرکز استان گلستان که از سوی سبطی کارشناس ارشد معماری و شهرسازی و عضو شورای اسلامی شهر گرگان و دکتر حسین کتولی عضو هیأت علمی دانشگاه گلستان همراهی می شد در طول بازدید در چند خانه تاریخی همانند خانه شفیعی در سرچشمه، خانه کبیر در دوشنبه ای، خانه قدس علوی در دربنو و خانه میرشهیدی حضور یافت.
صادقلو در طول مسیر با تعدادی از شهروندان در مورد برخی از مشکلات زیرساختی و مسایل و مشکلات ساکنان بافت قدیم گفت و گو نمود.
بافت تاریخی گرگان در منطقه دو شهرداری واقع شده و شامل محدوده ای بیش از یکصد و سی هکتار است.
محدوده این بافت در سال 1310 ثبت ملی شده است و بناهای با ارزش معماری زیادی را در خود دارد که برخی از آنها به طور مجزا به ثبت آثار ملی رسیده اند.
این بافت در پی بی توجهی های صورت گرفته در سال های اخیر به شدت مورد تخریب قرار گرفته است.
گرگان مرکز استان گلستان از شهرهای گردشگری شمال کشور است و افزون بر 450هزار نفر جمعیت دارد.
601
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن