تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804700847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناسان :رهایی منابع طبیعی و کشاورزی فارس از خشم خشکسالی درگرو مدیریت آب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناسان :رهایی منابع طبیعی و کشاورزی فارس از خشم خشکسالی درگرو مدیریت آب شیراز - ایرنا، برخی کارشناسان و متولیان امر در استان فارس معتقدند : با توجه به خشکسالیهای پی درپی در فارس و افت شدید منابع آب زیرزمینی ، در سایه مدیریت بهینه اب با اجرای طرحهای آبخیزداری ، آبخوان داری و آبیاری های نوین می توان منابع طبیعی و کشاورزی این استان را از بلای کم آبی رهایی بخشید.


آنان سه شنبه در گفت و گو با گزارشگر ایرنا افزودند: فارس به لحاظ کشاورزی و منابع طبیعی یکی از مناطق تاثیر گذار در کشور است که منابع آب و مدیریت صحیح آن برای آن بسیار حیاتی است.
این عده می گویند: دو میلیون و 200هکتار از مجموع 10میلیون و 400هزار هکتار عرصه منابع طبیعی استان فارس جنگل می باشد که استمار حیات و پویایی آن وابسته به منابع آب زیرزمینی و مدیریت آبهای سطحی است .
کارشناسان با اشاره به وجود 925 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصولات زراعی و 1/402 هزار هکتار باغهای استان فارس و دارا بودن مقام نخست پوشش جنگلی در کشور مقام اول و همچنین رتبه های برتر اغلب محصولات زراعی و باغی کشور افزودند : بی تردید پایداری و استمرار این جایگاه وابسته به مدیریت منابع آب است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: بروز عوارض خشکسالی در فارس ، اجرای پروژه های آبخیزداری در استان را حیاتی کرده است.
دکتر سید کاظم بردبار اظهار کرد: سالانه میلیاردها متر مکعب آب به صورت هرز آب و میلیاردها تن خاک از طریق فرسایش در کشور هدر می رود که توسعه آبخیزداری در مناطق مختلف می تواند در تغذیه و تقویت سفره های آب زیرزمینی اثرگذار باشد.
وی افزود: تاکنون طرحهای آبخیزداری در دو میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی فارس اجرا شده است .
وی بیان کرد: اعتبارات اندک استانی در حوزه آبخیزداری ، امکان مهار کامل حوزه های آبخیز را فراهم نمی سازد و طرحهای آبخیزداری به صورت موردی در برخی مناطق اجرا می شود.
مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت : در صورت تامین اعتبارات لازم ، می توان در فارس سالانه در یک میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی پروژه های آبخیزداری را اجرا کرد.
بردبار اضافه کرد: از ابتدای سال زراعی جاری بیش از 76 میلیون متر مکعب آب باران در حوزه های آبخیز استان ذخیره شده است.
وی افزود: حجم وسیعی از آب ها که به صورت سیلاب و روان آب بوده ، با ایجاد سدهای کوچک و پروژه های آبخیزداری جمع آوری شده و این مهم از وقوع حوادث مخرب ناشی از سیل جلوگیری و به تغذیه سفره های زیر زمینی کمک می کند.
بگفته وی آبخیزداری در امور زیربنایی حوزه های آبخیز ، حفاظت خاک ،کنترل فرسایش رسوب،مهار سیل ، ارتقا پوشش گیاهی ، حفاظت از منابع آب و خاک و کاهش عوارض خشکسالی اثرگذار است.
وی افزود: سال گذشته چهار پروژه آبخیزداری با هفت میلیارد ریال اعتبار در شهرستان جهرم ، رستم ، قیرو کارزین آماده بهره برداری شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت: افت آب های سطحی، کاهش آب سفره های زیرزمینی ، خشکیدگی چاه های آب ، پیشروی آب شور در مناطق مستعد کشت کشاورزی فارس را تهدید می کند.
محمد مهدی قاسمی افزود: اگرچه همواره برخی مسوولان ، کشاورزی را عامل تهدید کننده کمبود آب اعلام می کنند ،اما طرح های آبخیزداری مورد اقبال نیستند.
بگفته وی ، طرح های آبخیزداری و آبخوان داری درذخیره سازی آب های سطحی اثرگذار است اما اعتبارات قابل توجهی به این بخش تعلق نمی گیرد.
وی ادامه داد: هرز روی آب از طریق کشاورزی تنها بهانه ای است که برخی مسوولان برای پوشاندن بی مسوولیتی ها عنوان می کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: سازمان آب در قبال حفر چاه های غیر مجاز مسوول است و باید از این مهم جلوگیری کند.
وی بیان داشت: جهاد کشاورزی مسوول تولید محصولات کشاورزی است اما درکنار این مسوولیت با گسترش روش های نوین آبیاری ، بهره گیری از بذرهای ارقام برتر و انتقال دانش به مزارع ، درصدد کاهش مصرف آب کشاورزی است.
قاسمی بیان داشت: آبیاری تحت فشار در 220 هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس اجرایی شده و با همت کشاورزان و بهره گیری ازاعتبارات یارانه ای سطح کشت بیشتری را زیر پوشش خواهیم برد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: آب به عنوان کمیاب ترین نهاده کشاورزی باید از برنامه ریزی های اساسی و افزایش بهره وری بالا برخوردار باشد.
به گفته این مسوول ، هم اکنون بهره وری آب در اراضی کشاورزی فارس بین 40 تا 50 درصد است و این میزان در سه سال آینده باید به 80 تا 90 درصد برسد.
مسوول توسعه روش های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم گفت: بر اساس برنامه ریزی مصوب ، آبیاری تحت فشار با 85 درصد یارانه و کمک دولت و 15 درصد خودیاری کشاورز و بهره گیری از تسهیلات صندوق توسعه کشاورزی انجام می شود.
شهرام محمدی با بیان این مطلب که کشاورزان برای اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع برای خرید تجهیزات لازم با نوسان قیمت ها مواجه هستند افزود: اواخر سال گذشته لوله پلی اتیلن کیلویی 50 هزار ریال بود اما الان به کیلویی 65 هزار ریال رسیده است.
وی ادامه داد: سال گذشته دولت برای آبیاری بارانی 40 میلیون ریال ، سیستم آبیاری موضعی 56 میلیون ریال و آبیاری کم فشار 25 میلیون ریال یارانه در نظر گرفت .
محمدی گفت: با افزایش و نوسان قیمت ها ، توازن 85 درصد یارانه و 15 درصد آورده کشاورز بهم خورده است ، اگر دولت سهمیه ویژه ای از پتروشیمی برای جهاد کشاورزی در نظر بگیرد می توان قیمت لوله را برای کشاورزان ثابت نگه داشت.
بگفته وی ، درصورتی که امسال اعتبارات بموقع در اختیار جهاد قرار گیرد در 20هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس آبیاری نوین انجام می شود.
این کارشناس اضافه کرد: اجرای این میزان آبیاری نیاز به یکهزار و 100 میلیارد ریال اعتبار دارد و در صورت تامین آن این طرح بطور کامل اجرایی می شود.
وی تاکید کرد: سهمیه یارانه آبیاری نوین به زمین هایی تعلق می گیرد که تاکنون از تسهیلات یارانه ای استفاده نکرده باشند در واقع ملاک زمین است نه افراد.
محمدی بیان داشت: سال گذشته آبیاری نوین در 19 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی فارس انجام شد که 5/4 هزار هکتار از تسهیلات دولتی بهره گرفتند و بقیه با سرمایه گذاری کشاورزان انجام شد.
وی گفت: سال 90 دولت اعتبارات مناسبی برای آبیاری های نوین در نظر گرفت اما در سال 91 و 92 اجرای این طرحها با کمبود اعتبار مواجه بود.
بگفته وی ، سال گذشته در 13 شهرستان ، نحوه مدیریت صحیح بهره برداری از سیستم آب با کمک هفت مشاور و صرف هفت میلیارد ریال به کشاورزان آموزش داده شد.
در مجموع باید گفت که ضعف منابع اعتباری و فقدان یک برنامه کاری حساب شده از سوی متولیان امر و برنامه ریزان در خصوص حفاظت از منابع ابی طی چند دهه گذشته از یک سو و همچنین فراگیری و استمرار بلای طبیعی زمینه نابودی و در واقع به سمت شوری رفتن منابع آبی شیرین در استان پهناوری چون فارس که به لحاظ ظرفیتهای پرشمارش یک ایران کوچک بشمار می رود را نیز فراهم کرده است .ک/4
680/ 667
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن