محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1841980118
اشخاص صالح براى حضانت از منظر فقه امامیه و قانون مدنى
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
اشخاص صالح براى حضانت از منظر فقه امامیه و قانون مدنى
حاضن براى سپردن کودک به او مى بایست مسلمان، عاقل و امانت دار باشد و حاضن مبتلا به امراض واگیردار در صورتى که بتواند براى حضانتش در کنار خود از فرد دیگرى کمک بگیرد، حق حضانتش همچنان باقى است.
بخش اول چکیده حضانت عبارت است از اقتدارى که قانون به منظور نگهدارى و تربیت اطفال تا زمان رسیدن به بلوغ و رشد، به پدر و مادر اعطا مى کند. به دلیل اهمیت حضانت در بعد تربیتى و تأثیرگذارى آن در آینده فرزند از یک سو و پرسش هاى فراوانى که در این باره وجود دارد از سوى دیگر، این پژوهش انجام شده است. در این پژوهش که به روش توصیفى ـ تحلیلى تدوین شده، این نتیجه به دست آمده که برخلاف مشهور فقهاى امامیه و مطابق با ماده 1169 (اصلاحى 1382) قانون مدنى، در صورت حیات والدین، حضانت کودک تا هفت سالگى به عهده مادر و بعد از آن به عهده پدر مى باشد و در این خصوص تفاوتى هم میان پسر و دختر نیست. اگر فقط یکى از آن دو زنده باشد، نسبت به سایر خویشاوندان در سرپرستى کودک اولویت دارد. در صورتى که هیچ یک از پدر و مادر زنده نباشند، حضانت به جدپدرى مى رسد و در صورت عدم وجود ولىّ، مسئولیت متوجه خویشاوندان به ترتیب تقدم در ارث برى مى شود. کلیدواژه ها: حضانت، کودک، پدر، مادر، فقها، قانون مدنى. مقدمه حضانت در لغت، متخذ از ماده «حِضن» و عبارت است از حد فاصل میان پهلو تا ران. گفته مى شود: «حَضَنَ الطائر بیضة یحضُنُه»، هرگاه پرنده تخم خود را زیر بالش به خود بچسباند. همچنین است وقتى زنى فرزندش را در بغل بگیرد. «حَاضِنَةُ الصبىّ» نیز به زنى گفته مى شود که اقدام به تربیت بچه کرده باشد (جوهرى، 1410ق، ج 5، ص 2101و2102؛ ابن منظور، 1414ق، ج 13، ص 122و123). بنابراین «حاضن» و «حضانه» به کسانى گفته مى شود که کودک به آنها واگذار شده و نگهدارى و تربیت فرزند با آنهاست (فراهیدى، 1410ق، ج 3، ص 105). حضانت در اصطلاح، نیز معنایى دور از معناى لغوى اش ندارد؛ زیرا از دیدگاه فقیهان، عبارت است از نگهدارى طفل و متعهد شدن به رسیدگى به امور نظافت بدن و لباس او و موارد دیگرى از جمله خواباندن کودک (حلى، 1387ق، ج 2، ص 273؛ کرکى، 1414ق، ج 7، ص 246؛ مغنیه، 1421ق، ج 5، ص 302). فقیهان شیعه در این معنا با یکدیگر توافق دارند؛ گرچه گاهى تعابیر آنان مختلف است و برخى از آنها از آن به ولایت و سلطنت تعبیر کرده اند (شهید ثانى، 1413ق، ج 8، ص 421؛ طباطبایى، بى تا، ج 12، ص 144). برخى نیز آن را رعایت کردن حال کودک دانسته و از جمله امور طبیعى اى تلقى کرده اند که خداوند آن را در وجود مادر به ودیعه نهاده و سپس آن را امضا کرده است (سبزوارى، 1413ق، ج 25، ص 276). در فقه اهل سنت نیز، حضانت به همین معناست. از نظر آنان، مفهوم اصطلاحى حضانت عبارت است از تربیت فرزند به وسیله کسى که حضانت از آن اوست؛ یا تربیت و نگهدارى فردى مثل کودک و بزرگسال دیوانه اى که به خاطر درک ضعیف، به تنهایى نمى تواند امورش را اداره کند؛ در این صورت، حاضن باید تدبیر طعام، لباس، خواب، نظافت و شست وشوى آنان را تا سن معینى عهده دار شود (زحیلى، 1415ق، ج 10، ص 7295؛ ترمذى، 1421ق، ص 318). در قوانین داخلى ایران، از جمله قانون مدنى و قانون حمایت از خانواده، حضانت تعریف نشده است، و اگر هم برخى از حقوق دانان تعریفى داشته اند، چیزى غیر از تعریف فقیهان نیست: «حضانت، نگاه داشتن طفل، مواظبت و مراقبت او و تنظیم روابط او با خارج است؛ با رعایت حق ملاقات که براى خویشان نزدیک طفل شناخته شده است» (امامى، 1387، ج 5، ص 191). درباره این موضوع در کتب فقهى امامیه به فراخور مبحث و نه به گونه مقایسه اى مطالبى مطرح شده، ضمن آنکه کتاب ها و مقالات متعددى نیز نوشته شده است که هر کدام از منظرى خاص به موضوع پرداخته اند؛ مانند حضانت کودکان در فقه اسلامى، حقوق کودک و مقاله «با حضانت کودکان در فقه امامیه» از سعید نظرى توکلى که تنها از نگاه فقه امامیه و بدون تطبیق با قوانین موضوعه نوشته شده است. مقاله «حق حضانت و نگهدارى کودک» از ابراهیم حائرى، که از نگاه حقوق موضع تألیف شده است. به دلیل تأثیرگذارى مستقیم حضانت در تربیت کودک و اهمیت تربیت صحیح فرزندان در تأمین سعادت جامعه مى طلبد که درباره جزئیات آن تحقیقاتى انجام بپذیرد و به ابهامات و پرسش هاى فراوانى که در این باره وجود دارد پاسخى درخور داده شود. این پژوهش که در همین راستا صورت مى پذیرد به مقایسه آراى فقهاى امامیه با قانون مدنى مى پردازد و تطابق یا عدم تطابق قانون مدنى با فقه امامیه را بررسى مى کند. بنابراین، از این جهت پژوهشى نو و جدید محسوب مى شود. در این مقاله در پى پاسخ به پرسش هایى همچون مدت حضانت کودک براى مادر و پدر از چه سنى و تا چه زمانى خواهد بود؟ ضمن آنکه اصولاً حضانت حق است یا تکلیف؟ آیا وظیفه اولیه پدر است یا مادر؟ و شرایط حاضن چیست؟ براى رسیدن به پاسخ این پرسش ها، ابتدا به موضوع حق و یا تکلیف بودن حضانت پرداخته، سپس قاعده اولیه در آن، مراحل نگهدارى کودک، حضانت کننده و ملاقات با کودک در زمان حضانت را بیان کرده و در نهایت به نتایج بحث اشاره کرده ایم. الف. حق بودن حضانت بسیارى از فقیهان در مورد اینکه آیا حضانت حق است یا تکلیف، اظهارنظر واضحى نکرده اند؛ اما شاید از تعابیر آنان بتوان به «احق بودن» (طوسى، 1407ق ب، ج 5، ص 131؛ حلى، 1410ق، ج 2، ص 653: حلى، 1413ق ب، ج 7، ص 305) و «اولى بودن» برخى بر بعضى دیگر (طوسى، 1407ق ب، ج 5، ص 134ـ139؛ حلى، 1410ق، ج 2، ص 651و654؛ حلى، 1413ق ب، ج 7، ص 306و309) استفاده کرد که حضانت از دیدگاه بیشتر فقیهان حق است، نه تکلیف. از این رو، حضانت یک حق فردى محض و ساده براى پدر و مادر است که قابل اسقاط و انتقال مى باشد (نجفى، 1404ق، ج 31، ص 284؛ خوانسارى، 1405ق، ج 4، ص 45). ب. حق بودن حضانت براى مادر و تکلیف بودن آن براى پدر از گفتار برخى از فقیهان چنین برمى آید که از دیدگاه آنان، حضانت براى مادر حق، و براى پدر تکلیف است. شهید اول مى نویسد: «اگر مادر از حضانت امتناع نماید، پدر نسبت به آن اولویت دارد و اگر هر دو با هم از حضانت امتناع نمایند، ظاهر این است که پدر بر حضانت مجبور مى شود» (شهید اول، بى تا، ج 1، ص 396). این قول با تکلیفى بودن حضانت براى پدر و حق بودن آن براى مادر سازگارى دارد. برخى از فقیهان معاصر نیز همین نظر را پذیرفته اند (خوئى، 1410ق، ج 2، ص 286). ج. حق و تکلیف بودن حضانت به عقیده شهید ثانى، حضانت هم حق است و هم تکلیف. ایشان مى گوید: «بدان که شکى وجود ندارد در اینکه حضانت حق است براى کسانى که ذکر شد؛ ولى آیا علاوه بر حق بودن بر آنان واجب است (و قابل اسقاط نیست) یا اینکه مى توانند آن را اسقاط کنند؟ قاعده اولى اقتضاى اسقاط را دارد و این همان چیزى است که شهید اول در کتاب قواعدش به آن تصریح کرده و گفته است: "اگر مادر از حضانت امتناع ورزد، پدر نسبت به آن اولویت دارد و اگر هر دو خوددارى کنند، ظاهر این است که پدر مجبور مى شود." از برخى فقها وجوب حضانت نقل شده است و آن قولى نیکو است، اگر ترک حضانت مستلزم از بین رفتن حق کودک شود؛ علاوه اینکه حضانت کودک در این صورت مثل سایر افراد مضطر واجب کفایى است و در اختصاص، وجوب کفایى به صاحب حق نظر است و در روایات چیزى وجود ندارد که بر غیر ثبوت اصل استحقاق دلالت کند» (شهید ثانى، 1410ق، ج 5، ص 462). چنان که از کلام شهید ثانى معلوم مى شود، حضانت افزون بر اینکه حقى براى مادر و پدر است، به وجوب کفایى، تکلیف آنان نیز خواهد بود؛ البته به ترتیبى که در بیان فقیهان آمده است. همچنین از ایشان تعابیر دیگرى نیز وارد شده است که نشان مى دهد در سایر کتبش هم بر همین عقیده است؛ مانند: «حضانت، ولایت است» و «مادر در مقابل حضانت حق اخذ اجرت ندارد» (شهید ثانى، 1413ق، ج 8، ص 421). از ظاهر کلام برخى دیگر از فقیهان نیز چنین برمى آید که حضانت را افزون بر حق بودن، تکلیف مى دانند. سبزوارى از فقیهان معاصر از این دسته به شمار مى رود که حضانت را از جمله حقوقى مى داند که منشأ طبیعى دارد و خداوند به منظور اتمام نعمت خود، آن را براى فرزند قرار داده است. ایشان در ادامه براى اثبات واجب بودن اصل حضانت، به قرآن، سنت، اجماع و عقل تمسک جسته است (سبزوارى، 1413ق، ج 25، ص 276). در قانون مدنى، ماده 1168 همین قول پذیرفته شده است؛ یعنى از منظر حقوقى، حضانت براى والدین حق است، که در صورت تمرد یکى از والدین، طرف دیگر حق دارد به وسیله حاکم آن را خواسته و متخلف را به انجام آن مجبور سازد. همچنین کسى حق مزاحمت آنان را ندارد و نمى تواند آنان را از نگهدارى فرزندشان منع، و یا فرزند را از آنها گرفته و جدا کند. از طرف دیگر، حضانت یک تکلیف است که بر عهده والدین گذاشته شده است؛ بدین معنا که پدر و مادر نمى توانند حضانت را نپذیرند. بنابراین، حضانت هم حقى است به نفع پدر و مادر، و هم تکلیفى است به ضرر آنها و به نفع طفل. به نظر مى رسد کسانى که حضانت کودک را ولایت بر او نمى دانند، مى توانند از جمله طرف داران نظریه «حق بودن حضانت» باشند؛ زیرا ولایت از احکام مجعول شرعى است که امر رفع و وضع آنها به وسیله جاعل و قانونگذار است و مکلف، اختیارى در جعل و عدم جعل آنها ندارد. اگر حضانت کودک، ولایت بر او باشد، باید غیرقابل اسقاط، و مراعات آن بر مادر واجب باشد، بدون اینکه بتواند در برابر انجام آن، درخواست دستمزد کند؛ در حالى که در روایات واردشده در مسئله حضانت، متعهد بودن مادر به حضانت از کودک، معلق بر خواست او شده است و استفاده از تعبیر «احق» حکایت از آن دارد که حضانت نظیر شیردهى است که انجام آن بر مادر واجب نیست. پس حضانت، ولایت و از مقوله تکلیف نخواهد بود. در روایتى آمده است: زنى به پیامبر صلى الله علیه و آله گفت این پسر من است که شکمم ظرف آن بوده، پستانم مشک و دامنم گستردنى او؛ پدرش مرا طلاق داده و تصمیم گرفته او را از من جدا کند. پیامبر به او فرمود: تو به کودک سزاوارترى تا زمانى که ازدواج نکردى (طوسى،1387ق، ج 6، ص 309). این حدیث مؤید حق بودن حضانت براى مادر مى باشد؛ ضمن آنکه با توجه به روایاتى که در بحث بعدى بیان مى شود، براى پدر هم حق است؛ اما از یک سو با توجه به ضرورت تربیت و نگهدارى کودک که در نصوص فراوانى مورد تأکید شارع قرار گرفته است، و از سویى رها کردن فرزند موجب ورود آسیب هاى جدى به روح و روان جسم او خواهد شد، که از نظر عقل و شرع قابل قبول نیست، مى توان گفت حضانت براى پدر تکلیف هم خواهد بود. قاعده اولیه در حضانت از بررسى روایات (کلینى، 1407ق، ج 6، ص 45ـ46) به این نتیجه مى رسیم کسى که به طور طبیعى باید عهده دار وظیفه نگهدارى کودک باشد، پدر اوست؛ گرچه این وظیفه در برهه اى از زمان، به شخص دیگرى مانند مادر منتقل مى شود؛ زیرا در همه روایاتى که موضوع سزاوار بودن مادر مطرح است، بر این نکته تأکید شده که این اولویت امرى موقتى است و در مدتى معین به پایان مى رسد. همچنین روایاتى که بیانگر جایگاه پدر است، بدون هیچ محدودیت زمانى و به مثابه قانونى فراگیر، از اولویت و سزاوار بودن او سخن گفته اند. از امام صادق علیه السلام درباره مردى که زنش را طلاق داده و کودکى دارد، سؤال شد که کدام یک از والدین نسبت به سرپرستى او سزاوارترند؟ فرمودند: «الْمَرْأَةُ أَحَقُّ بِالْوَلَدِ مَا لَمْ تَتَزَوَّجْ» (طوسى، 1407ق الف، ج 15، ص 195)؛ زن سزاوارتر به نگهدارى از کودک است، مادامى که ازدواج نکند. نیز فضیل بن یسار از امام صادق علیه السلامنقل مى کند که فرمودند: «أَیمَا امْرَأَةٍ حُرَّةٍ تَزَوَّجَتْ عَبْدا فَوَلَدَتْ مِنْهُ أَوْلَادا فَهِى أَحَقُّ بِوُلْدِهَا مِنْهُ وَ هُمْ أَحْرَارٌ فَإِذَا أُعْتِقَ الرَّجُلُ فَهُوَ أَحَقُّ بِوُلْدِهِ مِنْهَا لِمَوْضِعِ الْأَبِ» (حرعاملى، 1409ق، ج 21،ص459؛ اصفهانى، 1416ق، ج7، ص55)؛هرزن آزادى که با برده اى ازدواج کند و از او بچه هایى به دنیا بیاورد، از مرد سزاوارتر است به نگهدارى کودکانش، و آن فرزندان آزاد هستند. هرگاه مرد از قید بردگى رهایى یابد، سزاوارتر است به نگهدارى کودکش از آن زن، به واسطه جایگاه پدر. دقت در این دو روایت به خوبى روشن مى سازد که عبارت هاى «المرأه أَحَقُّ بِالوُلْدِ» و «فَهُوَ أَحَقُّ بِوُلْدِهِ مِنْهَا لِمَوْضِعِ الْأَبِ»، بیانگر یک قانون کلى است؛ به ویژه در جمله دوم تصریح مى کند که احقیت پدر نسبت به مادر، به دلیل جایگاه پدر است. با توجه به روایات مزبور، مى توان گفت حضانت کودک از جمله حقوق و تکالیف پدر است؛ مگر اینکه به خاطر مانعى، قادر به انجام وظیفه خود نباشد. مراحل نگهدارى کودکان مرحله اول: حضانت کودک پیش از دو سالگى احادیثى وجود دارند که به اشتراک حضانت میان پدر و مادر در زمان شیرخوارگى اشاره دارند. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که در مورد آیه «وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ»فرمودند: «تا زمانى که کودک در دوره شیرخوارگى است، کودک بین پدر و مادر با نسبتى مساوى قرار دارد و هرگاه از شیر بازگرفته شد، پدر سزاوارتر از مادر نسبت به کودک است» (صدوق، 1413ق، ج 3، ص 433؛ طوسى، 1407ق الف، ج 8، ص 107). مرحله دوم: حضانت کودک پس از دو سالگى بحث حضانت از کودک پس از رسیدن به سن دو سالگى، در سه فرض قابل بررسى است: فرض اول: زنده بودن پدر و مادر: این فرض را در قالب دو نظریه کلى مى توان بررسى کرد: نظریه اول: عدم تفاوت میان پسر و دختر: طرف داران این نظریه بر این باورند که جنسیت کودک در اینکه کدام یک از پدر و مادر عهده دار نگهدارى او باشند، تأثیرى ندارد (طوسى، 1407ق ب، ج 5، ص 131؛ خوئى، 1410ق، ج 2، ص 285). بر این اساس دو احتمال را مطرح کرده اند: الف. اولویت مادر به حضانت کودک خود تا هفت سالگى: از ایوب بن نوح نقل شده است: یکى از یاران امام به آن حضرت نوشت: زنى داشتم و از او فرزندى، او را رها کردم. حضرت نوشت: زن سزاوارتر است به کودک خود تا هفت سال؛ مگر اینکه خودش جز این بخواهد (صدوق، 1413ق، ج 3، ص 435). شاید دلیل اولویت مادر این باشد که هفت سال نخست زندگى، بهترین زمان براى تربیت کودک است و مادر به این کار سزاوارتر است (همان). ب. اولویت مادر به حضانت کودک تا زمان ازدواج: برخى روایات بر این قول دلالت دارند: 1. حفص بن غیاث یا دیگرى از امام صادق علیه السلام این گونه سؤال کرده است: «مردى که از همسر خود جدا شده و داراى فرزند مى باشند، کدام یک سزاوارتر هستند به آن فرزند؟ فرمود: زن، مادامى که ازدواج نکند» (همان). 2. منقرى به صورت مرسل نقل مى کند: از امام صادق علیه السلامسؤال شد از مردى که زن خود را در حالى که از او فرزندى دارد، طلاق مى دهد، کدام یک سزاوارتر به آن فرزند هستند؟ فرمود: زن سزاوارتر به نگهدارى از کودک خود است، مادامى که ازدواج نکند (طوسى، 1407ق الف، ج 8، ص 105). 3. عبداللّه بن عمر نقل مى کند: زنى گفت اى رسول خدا! پسرم، همین شخص، شکمم ظرف او است و سینه ام برایش مشک و دامنم گستردنى او؛ پدرش مرا طلاق داده و قصد دارد از من جدایش کند. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: تو نسبت به او سزاوارترى تا زمانى که ازدواج نکردى (نورى، 1408ق، ج 15، ص 164). این روایات بر این دلالت دارند که حضانت مادر بر کودک خود تا زمانى که ازدواج نکرده باشد، باقى است؛ اما مشکل اینجاست که هر سه روایت ضعیف اند؛ راوى روایت اول و دوم مجهول، و روایت سوم عامى است. به لحاظ مضمون هم مثبت ادعا نیست؛ زیرا از ظاهر آنها، به ویژه حدیث سوم برمى آید که مراد حضانت طفل شیرخوار است؛ یعنى حضانت کودک به ازدواج نکردن مشروط شده است؛ نه اینکه مقصود این باشد که در صورت ازدواج نکردن، حتى تا زمان بلوغ فرزند هم حضانت به عهده مادر باشد. نظریه دوم: تفاوت میان پسر و دختر: فقیهانى نیز که جنسیت کودک را عاملى در تفاوت زمان حضانت مادر مى دانند، دیدگاه هاى متفاوتى مطرح کرده اند: الف. اولویت مادر به حضانت پسر تا دو سالگى و دختر تا نه سالگى: عده اى از فقیهان این نظر را پذیرفته اند (مفید، 1413ق، ص 531؛ ابن حمزه طوسى، 1408ق، ص 288؛ ابن ادریس حلى، 1410ق، ص 319؛ دیلمى، 1404ق، ص 164) یکى از فقیهان در این باره مى گوید: «هرگاه پسر از شیر گرفته شد، پدر از مادر براى عهده دارى او سزاوارتر است و مادر نسبت به حضانت دختر تا سن هفت سالگى سزاوارتر خواهد بود؛ مگر آنکه ازدواج کند» (مفید، 1413ق، ص 531). فقیه دیگرى مى گوید: «هرگاه کودک از شیر گرفته شود، مسئله خالى نیست از اینکه یا پسر است یا دختر؛ اما پسر، پدر براى کفالت او از مادر سزاوارتر است، و اما دختر، مادر به کفالتش تا به سن هفت سالگى برسد، شایسته تر مى باشد، مادامى که مادر ازدواج نکرده باشد. در صورت ازدواج، پدر به دختر محق تر خواهد بود» (دیلمى، 1404ق، ص 164). دلایلى که براى این نظریه گفته اند، چنین است: 1. ازآنجاکه دختر در اجتماع کمتر حضور دارد و برخلاف او پدر بیشتر وقت خود را در خارج از خانه مى گذراند، ناگزیر باید شخصى تا زمان رسیدن به سن بلوغ، یعنى تا نه سالگى، عهده دار تربیت او باشد (نجفى، 1404ق، ج 31، ص 291). این توجیه قابل قبول نیست؛ زیرا اگر چنین باشد، باید تا زمان ازدواج دختر، مادر حضانت او را بر عهده داشته باشد؛ زیرا همچنان پدر بیشتر زمانش را در خارج خانه مى گذراند و حضور دختر در اجتماع کم خواهد بود و نیاز به این دارد کسى عهده دار سرپرستى او باشد و این زمان به بلوغ محدود نخواهد بود. 2. با توجه به اینکه پدر براى تربیت پسر و مادر براى تربیت دختر مناسبت تر است، با حمل روایاتى که سن هفت سال را نهایت حضانت مادر میداند بر حضانت پسر و استصحاب او بر دختر تا زمان بلوغ دختر که سن نه سالگى است، خواهیم گفت که حضانت مادر بر دختر تا نه سالگى ادامه دارد (همان). این توجیه نیز به نظر صحیح نمى آید؛ زیرا اولاً از کجا معلوم که پدر براى تربیت پسر و مادر براى تربیت دختر مناسب تر باشد؛ ثانیا به چه دلیلى روایات مبنى بر هفت سال حضانت مادر را بر کفالت پسر حمل، و در مورد دختر تا زمان بلوغ استصحاب حضانت مى کنید؟ چرا این حمل و استصحاب را درباره پسر انجام نمى دهید؟ ب. اولویت مادر به حضانت پسر تا دو و دختر تا هفت سال: دلایل معتقدان به این دیدگاه به شرح ذیل است: 1. اجماع: ابن زهره مدعى اتفاق فقیهان شیعه بر تفصیل میان دختر و پسر در مسئله حضانت است (حلبى، 1417ق، ص 387). با توجه به روایات موجود در مسئله، اجماع ادعایى، مدرکى است و به همین دلیل اعتبارى ندارد. 2. جمع میان روایات: بى شک مادر نسبت به کودک خود تا هفت سالگى اولویت دارد، بدون اینکه تفاوتى میان دختر و پسر باشد (بحرانى، 1405ق، ج 25، ص 88)؛ اما گروهى به دلیل جمع با سایر روایات، روایت مزبور را بر حضانت دختر حمل کرده اند (حلى، 1413ق ب، ج 7، ص 308). مستند چنین جمعى، تناسب میان کودک با یکى از والدین است. با توجه به اینکه تناسب مورد ادعا صرفا یک استحسان عقلى است و دلیلى بر آن وجود ندارد، جمع مذکور نمى تواند مبناى درستى داشته باشد؛ ضمن آنکه، استفاده یک حکم فقهى از راه چنین مناسبت هایى، بر فرض وجود، نسبى است و از کلیت و قطعیتى برخوردار نیست تا بتواند مبنایى براى چنین جمعى شود. 3. ترجیح روایات دال بر هفت سال: برخى از پیروان نظریه تفصیل بر این باورند که اعتقاد به تفاوت میان پسر و دختر در مسئله حضانت، افزون بر اینکه ناشى از جمع میان روایات است، نتیجه ترجیح احادیثى است که حضانت مادر را به هفت سال محدود مى کنند؛ زیرا هم از نظر تعداد بیشتر از سایر روایات هستند و هم از نظر مضمون، مشهورترند (شهید ثانى، 1413ق، ص 8422). در جواب این استدلال مى توان گفت، اگر منظور از بیشتر و مشهور بودن روایاتى که هفت سال را مطرح مى کنند، در مقایسه با همه روایات موجود در بحث حضانت است، دیگر بحث از جمع میان روایات بى معناست؛ زیرا در این صورت، یک روایت از چرخه استدلال خارج مى شود و روایتى که ترجیح با آن است، مبناى استنباط حکم فقهى قرار مى گیرد و نیازى به جمع عرفى میان آنها نداریم؛ اما اگر منظور بیشتر و مشهور بودن این روایات نسبت به روایاتى است که در آنها بحث حضانت مادر مطرح است، چنین ترجیحى صحت ندارد؛ زیرا تنها روایت ایوب بن نوح بر هفت سال دلالت دارد و این روایت نسبت به باقى روایات هیچ مزیتى ندارد. بنابراین تفصیل میان دختر و پسر به شکلى که حضانت مادر نسبت به پسر تا دو سال و در مورد دختر تا هفت سال باشد، تفصیلى است که هیچ دلیل خاصى براى اثبات آن وجود ندارد (خوانسارى، 1405ق، ج 4، ص 454؛ بحرانى، 1405ق، ج 25، ص 88). طباطبایى در این باره مى نویسد: «اگر نبود اجماع و تناسب میان پسر و پدر و مادر و دختر، قبول نظریه تفصیل، اگرچه مشهور است، کارى است بس دشوار؛ بلکه باید پذیرفت که مادر تا هفت سال در نگهدارى کودک خود، نسبت به پدر، اولویت دارد» (طباطبایى، بى تا، ج 2، ص 162). البته چنین اجماعى با وجود قول مخالف محقق نشده است؛ ضمن آنکه به سبب دلایل موجود، مدرکیت نخواهد داشت و تناسب ادعایى هم هیچ دلیل قاطعى ندارد. بنابراین برخلاف عقیده ایشان، راه براى نپذیرفتن قول مشهور باز است. قانون مدنى برخلاف نظر مشهور، در ماده 1169 (اصلاحى 1382) حضانت مادر را براى پسر و دختر تا هفت سالگى پذیرفته است: «براى حضانت و نگهدارى طفلى که ابوین او جدا از یکدیگر زندگى مى کنند، مادر تا سن هفت سالگى اولویت دارد و پس از آن با پدر است.» دلیل این، مخالفت چیزى نیست جز آنکه قول مشهور مستند محکمى ندارد. آنچه از ظاهر روایات مى فهمیم، حضانت مادر نسبت به کودک خود تا هفت سالگى است، و هیچ تفاوتى میان پسر و دختر نیست. روایات اطلاق دارند و حمل آنها بر حضانت دختر تا هفت سالگى و اختصاص حضانت پسر به مادر تا دو سالگى و بعد از آن به پدر، کارى بى دلیل خواهد بود. فرض دوم: زنده بودن یکى از پدر و مادر: هرگاه پدر فوت کند، مادر به حضانت فرزندان ـ چه دختر و چه پسر ـ از وصى پدر و دیگر خویشاوندان پدرى و حتى جد پدرى اولویت دارد؛ همچنان که هرگاه مادر در زمان حضانتش فوت کند، پدر از وصى مادر و پدر و مادر مادر و دیگر خویشاوندان او مقدم تر است؛ در این حکم، هیچ اختلافى نیست (شهید ثانى، 1413ق، ج 8، ص 427). بر این فرض دلایلى بیان شده که عبارت اند از: (همان) 1. مهربان تر و دلسوزتر بودن پدر و مادر از دیگران نسبت به کودک؛ 2. آیه «وَالَّذِینَ آمَنُواْ مِن بَعْدُ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ مَعَکُمْ فَأُوْلَـئِکَ مِنکُمْ وَأُوْلُواْ الأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»(انفال:75)؛ و کسانى که بعدا ایمان آورده اند و مهاجرت کرده اند و همراه شما جهادکرده اند، از شماهستند. به حکم کتاب خدا،خویشاوندان به یکدیگر سزاوارترند و خدا بر هر چیزى داناست. براساس این آیه، ملاک در سپردن حضانت به افراد، خویشاوندى، به ترتیب نزدیکى به کودک است؛ 3. مرسل بن ابى عمیر از زراره نقل مى کند: از امام باقر علیه السلام سؤال کردم درباره شخصى که بمیرد و زنى را که از او بچه دارد از خود به جاى بگذارد و او را شیر دهد؛ سپس از وصى درخواست اجرت شیر دادن پسربچه را بکند. فرمود: براى آن زن اجره المثل است و وصى نمى تواند کودک را از دامن مادرش جدا کند، تا زمانى که بالغ و رشید شود و مالش رابه وى بدهد(نجفى،1404ق،ج31،ص293). بر اساس این روایت، مادر بر وصى مقدم است. 4. آیه شریفه «وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن یُتِمَّ الرَّضَاعَةَ وَعلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَکِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لاَ تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَهَا لاَ تُضَآرَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلاَ مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِکَ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالاً عَن تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُواْ أَوْلاَدَکُمْ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّآ آتَیْتُم بِالْمَعْرُوفِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ.» (بقره: 233) در اینکه حضانت براى آن دو است، نه براى غیر، ظهور دارد و در صورت فوت یکى از آنها، دیگرى بدون معارض مى ماند؛ اما حق حضانت براى یکى از والدین، در صورتى که دیگرى موجود است، و در صورت نبودن یکى از آنها، این گونه حقى جز براى فردى که زنده است، موضوعیت ندارد. قانون مدنى در این مورد نیز مانند اکثر موارد، با تبعیت از فقه امامیه در ماده 1171 مقرر کرده است: «در صورت فوت یکى از ابوین، حضانت طفل با آنکه زنده است خواهد بود، هر چند متوفى، پدر طفل بوده و براى او قیم معین کرده باشد.» روایت ذیل نیز بر این مطلب دلالت دارد: داودبن حصین از امام صادق علیه السلام درباره آیه «وَالْوَالِدَاتُ یُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَیْنِ کَامِلَیْنِ» پرسید. امام فرمود: «تا زمانى که کودک در سن شیرخوارگى است، تحت حضانت پدر و مادر به طور مساوى خواهد بود. هرگاه از شیر گرفته شد، پدر سزاوارتر از مادر نسبت به اوست و هرگاه پدر بمیرد، مادر از سایر خویشاوندان سزاوارتر مى باشد» (صدوق، 1413ق، ج 3، ص 434). منابع ـ ابن ادریس حلى، محمدبن منصور (1410ق)، السرائرالحاوى لتحریرالفتاوى، چ دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامى. ـ ابن حمزه طوسى، محمدبن على (1408ق)، الوسیلة الى نیل الفضیله، قم، مکتبة آیت اللّه مرعشى نجفى. ـ ابن منظور، محمدبن مکرم (1414ق)، لسان العرب، چ سوم، بیروت، دارالفکر. ـ اصفهانى، محمدبن حسن (1416ق)، کشف اللثام و الابهام عن قواعدالاحکام، قم، دفتر انتشارات اسلامى. ـ امامى، سیدحسن (1387)، حقوق مدنى، قم، اسلامیة. ـ بحرانى، یوسف (1405ق)، الحدائق الناضره، ترجمه محمدتقى ایروانى و سیدعبدالرزاق مقرم، قم، دفتر انتشارات اسلامى. ـ ترمذى، محمدبن عیسى (1421ق)، سنن الترمذى، بیروت، دار احیاءالتراث العربى. ـ جوهرى، اسماعیل بن حماد (1410ق)، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، بیروت، دارالعلم للملایین. ـ حرعاملى، محمدبن حسن (1409ق)، وسائل الشیعه، قم، مؤسسة آل البیت علیهم السلام. ـ حلبى، ابن زهره(1417ق)، غنیه النزوع،قم،مؤسسه امام صادق علیه السلام. ـ حلى، حسن بن یوسف (1413ق الف)، قواعدالاحکام فى معرفة الحلال و الحرام، قم، دفتر انتشارات اسلامى. ـ ـــــ (1413ق ب)، مختلف الشیعه فى احکام الشرعیه، چ دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامى. ـ حلى، فخرالمحققین محمد (1387ق)، ایضاح الفوائد فى شرح مشکلات القواعد، ترجمه سیدحسین موسوى کرمانى و دیگران، قم، اسماعیلیان. ـ حلى، مقدادبن عبداللّه (1413ق)، نضدالقواعد الفقهیه على مذهب الامامیه، ترجمه عبداللطیف حسینى کوه کمرى، قم، کتابخانه آیه الله مرعشى نجفى. ـ خوئى، سیدابوالقاسم (1410ق)، منهاج الصالحین، چ بیست وهشتم، قم، مدینه العلم. ـ خوانسارى، احمدبن یوسف (1405ق)، جامع المدارک فى شرح مختصرالنافع، چ دوم، قم، اسماعیلیان. ـ دیلمى، سلار (1404ق)، المراسم العلویه، قم،منشورات الحرمین. ـ زحیلى، وهبه (1415ق)، الفقه الاسلامى و ادلته، چ دوم، دمشق، دارالفکر. ـ سبزوارى، عبدالاعلى (1413ق)، مهذب الاحکام فى بیان الحلال و الحرام، چ چهارم، قم، مؤسسة المنار. ـ سبزوارى، محمدباقر (1423ق)، کفایه الاحکام، قم، دفتر انتشارات اسلامى. ـ شبیرى زنجانى، موسى (1419ق)، کتاب نکاح، قم، راى پرداز. ـ صدوق، محمدبن على (1413ق)، من لایحضره الفقیه، چ دوم، قم، انتشارات اسلامى. ـ طباطبایى، على بن محمد (بى تا)، ریاض المسائل، قم، مؤسسه آل البیت. ـ طوسى، محمدبن حسن (1490ق)، الاستبصار، تهران، دارالکتب الإسلامیة. ـ ـــــ (1407ق الف)، تهذیب الأحکام، چ چهارم، تهران، دارالکتب الإسلامیة. ـ ـــــ (1387ق)، المبسوط فى فقه الامامیه، ترجمه محمدتقى کشفى، چ سوم، تهران، المکتبه المرتضویه. ـ ـــــ (1407ق ب)، الخلاف، ترجمه على خراسانى و دیگران، قم، انتشارات اسلامى. ـ عاملى، زین الدین بن على (شهید ثانى) (1410ق)، روضه البهیه فى شرح اللمعه الدمشقیه، قم، کتابفروشى داورى. ـ ـــــ (1413ق)، مسالک الافهام الى تنقیح شرائع الاسلام، قم، مؤسسة المعارف الاسلامیه. ـ عاملى، محمدبن على (1411ق)، نهایه المرام فى شرح مختصر شرائع الاسلام، قم، دفتر انتشارات اسلامى. ـ عاملى، محمدبن مکى (شهید اول) (بى تا)، القواعد و الفوائد، ترجمه عبدالهادى حکیم، قم، کتابفروشى مفید. ـ فراهیدى، خلیل بن احمد (1410ق)، کتاب العین، ترجمه مهدى مخزومى و ابراهیم سامرائى، چ دوم، قم، هجرت. ـ کاتوزیان، ناصر (1378)، حقوق مدنى خانواده، تهران، بهمن برنا. ـ کرکى، على بن حسن (1414ق)، جامع المقاصد فى شرح القواعد، چ دوم، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام. ـ کلینى، محمدبن یعقوب (1407ق)، الکافى، ترجمه على اکبر غفارى، چ چهارم، تهران، دارالکتب الإسلامیة. ـ مغنیه، محمدجواد (1421ق)، فقه الامام الصادق علیه السلام، چ دوم، قم، انصاریان. ـ مفید، محمدبن محمد نعمان (1413ق)، المقنعة، قم، کنگره جهانى هزاره شیخ مفید. ـ نجفى، محمدحسن (1404ق)، جواهرالکلام، ترجمه عباس قوچانى و على آخوندى، چ هفتم، بیروت، دار احیاءالتراث العربى. ـ نورى طبرسى، میرزاحسین (1408ق)، مستدرک الوسائل، بیروت، موسسه آل البیت علیهم السلام. طاهر على محمدى/ استادیار دانشگاه ایلام. منبع: ماهنامه معرفت شماره 182 ادامه دارد...
93/02/01 - 00:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
رابطه حوزه و نهادهای قانونگذار نیاز به تعریف دارد/ با فقه صناعتمحور نمیشود نظام را اداره کرد
در گفتگو با حجتالاسلام علیدوست مطرح شد رابطه حوزه و نهادهای قانونگذار نیاز به تعریف دارد با فقه صناعتمحور نمیشود نظام را اداره کرد حجتالاسلام علیدوست معتقد است حجم کارها و بیبرنامهگی سبب شده که رابطه نهادهای قانونگذار با حوزه و مراجع تعریف نشود نمونههایی وجود دارد که نعدالت جنایی از منظر شریعت و حقوق اسلامی بررسی شد/ قابلیتها و ظرفیتهای فقه و حقوق اسلامی
دین و اندیشه عدالت جنایی از منظر شریعت و حقوق اسلامی بررسی شد قابلیتها و ظرفیتهای فقه و حقوق اسلامی نگاهی کلی به مقالات عدالت جنایی در اسلام رویه قضائی در شریعت Criminal Justice in Islam Judicial Procedure in the Shari ah نشان می دهد که رویکرد کتاب پاسخگویی به پرسشهای مطرح وبیانیه بسیج دانشگاه امیرکبیر پیرامون حواشی جشن هستهای چرا باید عدهای قانونشکن در یک برنامه قانونی ایجاد بی
بیانیه بسیج دانشگاه امیرکبیر پیرامون حواشی جشن هستهایچرا باید عدهای قانونشکن در یک برنامه قانونی ایجاد بینظمی کنندبسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر طی بیانیهای تاکید کرد که چرا باید عدهای شناخته شده و قانون شکن که حیاتشان را در هوچیگری و اغتشاش میبینند و تعدادشان از بیست نفراقدام غیرقانونی نروژ درباره دانشجویان ایرانی
اقدام غیرقانونی نروژ درباره دانشجویان ایرانیتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵ ۳۱ پلیس امنیت ملی کشور نروژ در تلویزیون رسمی این کشور خبر از اخراج ۶۴ دانشجوی ایرانی از این کشور را میدهد به گزارش باشگاه خبرنگاران گویا یکی از دلایل اخراج این دانشجویان تحصیل آنهامدیرکل پزشکی قانونی استان فارس: آسیبهای جسمی و روانی از سوی پزشکان به بیماران جرم است
مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس آسیبهای جسمی و روانی از سوی پزشکان به بیماران جرم استمدیرکل پزشکی قانونی فارس گفت تخطی از وظیفه قانونی از سوی پزشکان و کادر درمانی و کوتاهی در درمان بیماران که منجر به آسیبهای جسمی و روانی آنان شود جرم است و با آن برخورد قانونی میشود به گزارش خآنها و ما از منظر سینمای آمریکا
آنها و ما از منظر سینمای آمریکا قمست دوم فیلم توهین آمیز ۳۰۰ به اکران عمومی رسید این فیلم دستمایه جز آنچه که در قسمت اول داشت ندارد با این تفاوت که صحنه های کشتار آن بیشتر و توهین های آن هدفدارتر شده است اکران همزمان کاپیتان آمریکا با این فیلم واقعیت های جالبی را در بر داردحزب مخالف به دادگاه قانون اساسی ترکیه شکایت کرد
برای لغو محدودیت اینترنت حزب مخالف به دادگاه قانون اساسی ترکیه شکایت کرد آنکارا - ایرنا - حزب جمهوری خواه خلق بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور برای لغو قانون بحث بر انگیز محدودیت اینترنت در این کشور به دادگاه قانون اساسی شکایت کرد به گزارش روز پنجشنبه ایرنا لادبیات دانشی عالی برای رسیدن به دانش عالی فقه و کلام است
نویسنده کتاب معناشناسی بلاغی قرآن ادبیات دانشی عالی برای رسیدن به دانش عالی فقه و کلام است خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب معناشناسی بلاغی قرآن با بیان اینکه ادبیات دانشی عالی برای رسیدن به دانش عالی فقه و کلام است اظهار کرد علم ادبیات مانند پوسته است و علم فقه و کلام مانند هستهپارلمان ترکیه قانون افزایش اختیارات دستگاه امنیتی را تصویب کرد
پارلمان ترکیه قانون افزایش اختیارات دستگاه امنیتی را تصویب کردپارلمان ترکیه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن اختیارات دستگاه امنیتی این کشور افزایش پیدا میکند به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی پارلمان ترکیه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن اختیارات دسبعد از پایان نشست چهارجانبه کری: اقدامات عملی برای کاهش تنش را خواستاریم/قانون اساسی اوکراین نیازمند اصلاحات ا
بعد از پایان نشست چهارجانبهکری اقدامات عملی برای کاهش تنش را خواستاریم قانون اساسی اوکراین نیازمند اصلاحات استوزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه بعد از پایان نشست چهارجانبه در ژنو اقدامات عملی روسیه برای کاهش تنشها در اوکراین را خواستار شد به گزارش خبرگزاری فارس جان کری وزیر خشهروندان کرج خواستار برخورد قانونی با عوامل قطع درختان باغ سیب شدند
شهروندان کرج خواستار برخورد قانونی با عوامل قطع درختان باغ سیب شدند کرج - ایرنا- به دنبال اطلاع رسانی رسانه ها در زمینه قطع دو هزار اصله درخت مثمر در باغ سیب مهر شهر شماری از شهروندان کرج با تجمع در این محل خواستار برخورد قاطع با عوامل این اقدام غیر قانونی شدند به گزارش ایرناتصویب قانون افزایش اختیارات دستگاه اطلاعاتی ترکیه در پارلمان
تصویب قانون افزایش اختیارات دستگاه اطلاعاتی ترکیه در پارلمان پارلمان ترکیه به قانون افزایش اختیارات دستگاه اطلاعاتی این کشور رای مثبت داد به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران خبرگزاری فرانس پرس گزارش داد پارلمان ترکیه در جلسه امروز خود به قانون افزایش اختیارات دستگاپوتین: انتخابات ریاست جمهوری اوکراین غیرقانونی است
پوتین انتخابات ریاست جمهوری اوکراین غیرقانونی است مسکو-ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد انتخابات ریاست جمهوری اوکراین مطابق قانون اساسی این کشور غیرقانونی است و برای مشروعیت یافتن آن باید قانون اساسی تغییر کند به گزارش ایرنا پوتین روز پنجشنبه در برنامه گفت ومعاون وزیر علوم: اختلافنظر در دانشگاه نباید منجر به قانون شکنی شود
پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۸ معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه وجود فضای گفت و گو و اختلاف نظر در دانشگاه پدیده مثبتی است افزود ولی باید توجه داشت که اختلاف نظر در دانشگاه نباید منجر به قانون شکنی شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا -منطقه خوزسقانون منع استفاده از گرمکن تایر در مسابقات فرمول یک
قانون منع استفاده از گرمکن تایر در مسابقات فرمول یک گفته میشود این احتمال وجود دارد که قانون منع استفاده از گرمکن تایر در فصل ۲۰۱۵ برداشته شود به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران با برداشتهشدن قانون محدودیت بودجه برای تیمها حال این احتمال هم وجود دارد که تیمها در نتیجهشکایت مسیحیان قدس از تجاوز گسترده اشغالگران صهیونیست به قانون آزادی عبادت
شکایت مسیحیان قدس از تجاوز گسترده اشغالگران صهیونیست به قانون آزادی عبادتمسیحیان قدس از جامعه بین المللی خواستند رژیم اشغالگر اسرائیل را به احترام گذاشتن به قانون آزادی عبادت و مقدسات مسیحی در قدس ملزم کند به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم نهادهای مسیحی در قدسراه های پیشگیری از تخلفات در حوزه قانون کار در تبریز بررسی می شود
راه های پیشگیری از تخلفات در حوزه قانون کار در تبریز بررسی می شود تبریز- ایرنا- دبیر کمیته علمی و آموزشی دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی از برگزاری نشست بررسی حقوق کارگران و راه های پیشگیری از تخلفات در حوزه قانون کار همزمان با هفته کارگر در تبریز خبر داد رضا مسعودی فر-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها