تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815293631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادبیات دانشی عالی برای رسیدن به دانش عالی فقه و کلام است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



نویسنده کتاب «معناشناسی بلاغی قرآن»:
ادبیات دانشی عالی برای رسیدن به دانش عالی فقه و کلام است خبرگزاری رسا ـ نویسنده «کتاب معناشناسی بلاغی قرآن»با بیان اینکه ادبیات دانشی عالی برای رسیدن به دانش عالی فقه و کلام است اظهار کرد: علم ادبیات مانند پوسته است و علم فقه و کلام مانند هسته هستند و باید پوسته لفظ شکسته شود و به هسته مفاهیم برسیم.



به گزارش خبرگزاری رسا، نشست نقد کتاب «معناشناسی بلاغی قرآن» با حضور حجت الاسلام محمد عشایری منفرد، نویسنده کتاب، حجت الاسلام فرهاد عباسی نقاد کتاب، حجت الاسلام کمال آبادی دبیر علمی جلسه با حضور جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم امروز 28 فروردین 93 از سوی کانون ادبیات عرب در سالن همایش‌های مدرسه معصومیه برگزار شد.حجت الاسلام عشایری منفرد با اشاره به تاریخچه دانش بلاغت و اهمیت آن در تفسیر قرآن اظهار کرد: دانش بلاغت از 800 سال پیش تا کنون تغییر نکرده است و این علم در کلمات و واژها گم شده است ولی در این کتاب داده و مسائلی جدید از علم بلاغت و مثال‌های کاربردی بلاغت در تفسیر قرآن بیان شده است.این نویسنده مفسران به دو گروه فرایند گرا و برایند گرا تقسیم کرد و گفت: مفسران برایند گرا مفسرانی هستند که قرآن را از تفاسیر گوناگون جمع آوری کردند و کار جدیدی روی قرآن انجام ندادند ولی مفسران برایند گرا کسانی هستند که علاوه بر جمع آوری نظرات دیگران خودشان یک تجربه تفسیری در قرآن دارند و نظر جدید خود را بیان کردند. وی با بیان اینکه ابتدا در تفسیر قرآن باید علم بلاغت شناخته شود اظهار کرد: برای شناخت دانش بلاغت ابتدا باید مفهوم و موضوع این علم شناخته شود و برای شناخت عالم علم بلاغت باید داده‌ها و مسائل این علم را یاد گرفته و و در نهایت علم بلاغت را در تفسیر بکار بریم.حجت الاسلام عشایری منفرد افزود: بیشتر مثال‌های و نکات بلاغی این کتاب از تفسیر المیزان علامه طباطبایی است زیرا در این تفسیر نسبت تفاسیر دیگر به نکات بلاغی بسیاری اشاره شده است. نویسنده این کتاب با اشاره به اینکه در حوزه بسیاری از مفاهیم علم بلاغت اشتباه بیان شده است افزود: در تعریف علم بدیع آمده است این علم در زیباشناسی در ادبیات عرب آمده است یعنی علم بدیع هیچ ربطی به علم تفسیر ندارد مگر اینکه زیباشناسی قرآن را بیان کند و در این کتاب نقد جدی بر این مطلب ارائه شده است. کتاب «معناشناسی بلاغی قرآن» الگوی مناسبی برای مؤلفان علم بلاغت استحجت الاسلام فرهاد عباسی نقاد کتاب «معناشناسی بلاغی قرآن» با اشاره به فعالیت این نویسنده در مورد علم بلاغت و متون دین گفت: بسیار از استادان حوزه در بلاغت مشغول تدریس و تألیف هستند ولی بعد از تفتازانی در تولید بلاغت و مثال‌های کاربردی و جدید کاری جدیدی در حوزه علیه انجام نشده است و این کتاب اولین کار تولیدی در علم بلاغت است و این به سبب دغدغه و رویکرد مؤلف به دانش بلاغت است.نقاد این کتاب اظهار کرد: کتاب معناشناسی بلاغی قرآن می‌تواند الگوی مناسبی برای اساتید و مؤلفان علم بلاغت باشد و این کتاب برای خواندن نیست بلکه برای الگو برداری است.وی با اشاره به امتیازات این کتاب نسبت به سایر کتاب‌های بلاغی گفت:در این کتاب آموزش دانش بلاغت داده شده و رفع ابهامات بسیاری از این علم شده است، در این کتاب مسائل و داده‌های جدیدی از علم بلاغت ارائه کرده است که قبل از آن یک مسأله جدی در این علم نبوده است، و نمونه‌ها و مثال‌های جدید از علم بلاغت بیان شده است.حجت الاسلام فرهاد عباسی افزود: در این کتاب از ظرایف علم بلاغت در متون دین به ویژه قرآن و احادیث استفاده شده است. وی افزود: مؤلف این کتاب دغدغه علم بلاغت را دارند و در این کتاب مطالب جدید و نو از دانش بلاغت ارائه شده است.حجت الاسلام فرهاد عباسی در ادامه در نقد این کتاب گفت: : کتاب «معناشناسی بلاغی قرآن» به عنوان کتاب درسنامه چاپ شده است و درسنامه شکل و روش خاص خود را دارد؛ ولی این کتاب به شکل درسنامه تألیف نشده است.وی بیان کرد: این کتاب نقد جدی بر علم بلاغت است که از سطح دانش مخاطبین که جز کلیات علم بلاغت را نمی‌دانند، بسیار بالاتر است؛ و در این کتاب کار پژوهشی بسیار سنگینی در دانش بلاغت انجام شده است.نقاد این جلسه افزود: در این کتاب ترتیب فصل‌ها و ساختار علم بلاغت بهم ریخته شده است و باید نویسنده علت این بهم ریختگی در مقدمه کتاب و یا اول هر فصل توضیح می‌داد.وی افزود: بسیاری از مفسران فرایند گرا طبق ذوقیان خود قرآن را تفسیر کردند و توجهی به علم بلاغت نداشته‌اند. حجت الاسلام عباسی اظهار کرد: در بسیاری متون سخنان بلیغ و مبهم آمده است که باید در کتاب درسنامه همه مطالب به صورت واضح و رو شن بیان شود.نقاد این کتاب با بیان اینکه مقدمه این کتاب بسیار طولانی و خسته کننده است اظهار کرد: در مقدمه این کتاب تاریخ علم بلاغت و نویسندگان کتاب‌های بلاغی به طور مفصل بیان شده است که در کتاب آموزشی باید مقدمه کتاب به صورت مختصرتر آورده شود.حجت الاسلام عباسی افزود: در این کتاب خطاهای تفسیری مثل علامه طباطبایی رای بیان کرده است ولی کمی دقت می‌توان به این اشکالات جواب داده شود.نقاد این کتاب اظهار کرد: متأسفانه در این کتاب به منابع اصلی احادیث توجه نشده است و فقط از در این کتاب کتاب‌های نقد بلاغی شده است که رویکرد بلاغی نداشته است.حجت الاسلام عباسی در پایان سخنانش گفت: متأسفانه این کتاب ویراستاری مناسبی نشده است و این امر نیازمند توجه انتشارات جامعه الزهرا است.ادبیات به عنوان دانشی عالی برای رسیدن به دانش عالی مانند فقه و کلام است حجت الاسلام محمد عشایری منفرد، نویسنده کتاب «معناشناسی بلاغی قرآن» در پاسخ به این نقدها اظهار کرد: هدف از نوشتن این کتاب برای تدریس نبوده است و چون انتشارات جامعه الزهرا اصرار برای درسی بودن این کتاب داشت این کتاب به عنوان درسنامه در آمده است و سطح این کتاب حتی برای کسانی که مختصر المعانی و مطول را خوانده باشند بسیار سنگین است و برای نوشتن این کتاب ده سال کار پژوهشی صورت گرفته است و بسیار از مطالب این کتاب ابداعی و نو است.این نویسنده علت برهم خوردن فصل‌های دانش بلاغت در این کتاب این‌گونه بیان کرد: بخش اول کتاب مطالب ساده علم بلاغت مانند اخبار، ایجاز و اطناب آورده شده است و بسیار ساده و روان بیان شده تا دانش‌پژوهان آمادگی برای ورود به مباحث سنگین‌تر و پژوهش را داشته باشند.وی در جواب اشکال وارد بر مفسران بیان کرد: سؤالاتی و شیوه‌های مفسران را قبول داریم ولی نتیجه که آدم‌ها از بحث خود گرفته‌اند درست نمی‌باشد و نقد جدی برای آن‌ها وارد است.حجت الاسلام عشایری منفرد در مورد مقدمه کتاب گفت: به خاطر این که شیعه متهم کردند هیچ کار بلاغی در قرآن انجام ندادند، در این کتاب به تاریخچه دانش بلاغت و نویسندگان شیعه در علم بلاغت به طور مفصل توضیح داده شده است. وی افزود: بعضی از مطالب این کتاب به خاطر ایجاز گویی و تکراری بودن مطالب به صورت مختصر بیان شده و مطالبی که نظر جدید و ابداعی بوده به طور مفصل توضیح کامل بیان شده است.نویسنده کتاب «معناشناسی بلاغی قرآن» گفت: چون رویکرد این کتاب به متن قرآن و تفسیر المیزان بوده است و به روایت کمتر توجه شده است، به خاطر همین بسیاری اسناد روایات به بحارالانوار داده شده است و هیچ اصراری نبوده است که به منابع دست اول احادیث توجه شود. وی در پایان سخنانش گفت: استفاده از علم صرف، نحو و بلاغت باید در مسیر استفاده از علم فقه، عقاید و کلام باشد و نباید بر این علوم توقف کنیم. علم ادبیات مانند پوسته است و علم فقه و کلام مانند هسته هستند و باید پوسته لفظ شکسته شود و به هسته مفاهیم برسیم و ادبیات به عنوان دانشی عالی برای رسیدن به دانش عالی مانند فقه و کلام است./998/ز503/ن


۱۳۹۳/۱/۲۸






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن