تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820302671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشمه های آبگرم معدنی، قطعه ای از سهم قزوین در پازل اقتصاد مقاومتی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

چشمه های آبگرم معدنی، قطعه ای از سهم قزوین در پازل اقتصاد مقاومتی قزوین-ایرنا- صنعت گردشگری از جمله صنایع مهم جهانی با رشد سریع در توسعه اقتصادی است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده در بسیاری از کشورها رکن اصلی توسعه پایدار می باشد.


رشد تصاعدی صنعت گردشگری در دنیا این بخش را به یکی از ارز آورترین منابع کشورها مبدل ساخته، بطوریکه پس از صنایع تولید سوخت، مواد پتروشیمی و اتومبیل سازی در رتبه چهارم سود دهی جهانی قرار دارد.
اکنون سهم این صنعت پیشرو به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای توسعه یافته تاثیرگذار است که برخی اقتصاددانان آن را ˈصادرات نامرئیˈ نامیده اند.
این صنعت در ایران از ظرفیت های بسیاری برای رشد و توسعه برخوردار است و بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی جهان و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را برای جذب گردشگر، دارا است.
با این وجود در کشور ما به این صنعت به خوبی پرداخته نشده است و به گفته کارشناسان این بخش، ایران با وجود برخورداری از تنوع اقلیمی و آب و هوایی فوق العاده و وجود هزاران اثر طبیعی و تاریخی جذاب، در جذب گردشگر جزو 100 کشور دنیا هم شناخته نمی شود.
در قزوین هم پاشنه بر همین منوال می چرخد، با وجود طبیعت چهار فصل و یک هزار و 235 اثر ثبت شده تاریخی و طبیعت زیبای این استان، قزوین جزو مناطق گردشگر پذیر کشور شناخته نمی شود.
از کمتر کسی می توان شنید که برای گذران فراغت خود، قزوین را به عنوان مقصد انتخاب کرده باشد البته در سالهای اخیر وضعیت بهتر از قبل شده ولی بیشتر بازدید کنندگان از بناها، آثار طبیعی و تاریخی قزوین را مسافران عبوری تشکیل می دهند.
بدیهی است که توسعه صنعت گردشگری تنها با برنامه ریزی و سرمایه گذاری ممکن است و بدون این دو برغم استعدادهای گردشگری قزوین، این صنعت مهجور خواهد ماند.
قلاع سمیرم، الموت، لمبسر، عمارت کلاه فرنگی، سر در عالی قاپو، حسینیه امینی ها، موزه شهر، حمام صفا و قجر، سرای سعدالسلطنه، بازار تاریخی قزوین، امامزاده حسین(ع)، چهار انبیا، آب انبار سردار و حاج کاظم، مدرسه سردار، مسجد جامع عتیق، مسجدالنبی، برج های خرقان، دریاچه اوان و چشمه های آبگرم یله گنبد و ارشیا همگی از جمله بناهای تاریخی، مناظر طبیعی هستند که می توانند مکانی برای جذب توریست بشمار آیند.
در حالیکه همه مسوولان کشوری به اقتصاد بدون نفت تاکید دارند و مدل اقتصاد مقاومتی را تاب آورترین نسخه برای مقاومت در برابر بحران های اقتصادی جهانی و یا فشارهای بیرونی می دانند، این آثار به عنوان مزیت های نسبی استان با برنامه ریزی و مدیریت در یک بازه زمانی تعریف شده، می تواند صنعت گردشگری یا همان ˈصادرات نامرئیˈ را جایگزین صادرات نفتی کند.
برای نمونه چشمه های آبگرم معدنی ˈارشیاˈ و ˈیله گنبدˈ دو مکانی هستند که با وجود حرف های بی نتیجه ای که حداقل در یک دهه گذشته در خصوص سرمایه گذاری آنها زده شده، تا به این لحظه برای تقویت گردشگری و رونق اقتصادی این استان از ظرفیت آنها استفاده نشده است.
وجود چشمه های معدنی آبگرم یا به تعبیری ˈطلای سفیدˈ با خواص درمانی موثر در بیشترین مناطق استان، یک فرصت بسیار خوب برای توسعه گردشگری به شمار می رود ولی این ظرفیت در قزوین تاکنون بلااستفاده مانده و چشم انتظار توجه است.
امروزه با آشکار شدن خواص درمانی آبگرم ها و چشمه های آب سرد معدنی، بسیاری از مردم و پزشکان برای تسکین دردها و از بین بردن بیماری های مختلف، استفاده از آبگرم یا نوشیدن آب را تجویز می کنند، به همین خاطر نیز خیلی از افراد شاید صدها کیلومتر از خانه و کاشانه خود دور شوند تا خود را به این چشمه های جوشان برسانند.
مصداق عینی این موضوع حضور سالیانه میلیون ها گردشگر از استان های مختلف کشور برای استفاده از خواص درمانی یا تفریح در چشمه های آبگرم سرعین اردبیل است، جایی که با ایجاد زیرساخت های لازم همچون راه مناسب، هتل و مجموعه های آبگرم و فروشگاه های مختلف و رنگارنگ، پذیرای انبوه میهمانان و گردشگران است.
به دلیل اینکه چشمه های آبگرم یله گنبد و آبگرم که هر دو در بیان و نه عمل جزو مناطق نمونه گردشگری استان قزوین نیز محسوب می شوند، هیچکدام در برخورداری از امکانات با سرعین قابل قیاس نیستند، به همین دلیل نیز نمی توانند در اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنند.
بی توجهی به ساماندهی دو چشمه آبگرم معدنی ˈارشیاˈ و ˈیله گنبدˈ و حمایت نکردن از سرمایه گذاری در آن، عدم اطلاع رسانی و تبلیغات در سطح ملی و بین المللی، نبود زیر ساخت ها و شبکه جاده ای یا فرودگاهی و فقدان اماکن اقامتی شامل هتل و میهمانپذیر و رستوران و نمایشگاه، گردشگران داخلی و خارجی را از وجود آبگرم ها در قزوین بی خبر ساخته تا سهم این استان در جذب گردشگر در این بخش تنها به افراد بومی منطقه خلاصه شود.
پس از ایام نوروز اعلام شد یک میلیون و 360 هزار نفر از جاذبه های طبیعی و تاریخی استان قزوین بازدید کردند، اما باید پرسید سهم آبگرم ها از این رقم چقدر بود؟
چشمه بلاغی، آب ترش، ونگین، آب لرزان، کش آباد، هفت چشمه زوارک، هفت چشمه آوج، کس عمقین و اسمبرد از دیگر چشمه های آب معدنی استان هستند ولی بیشتر آنها هنوز از زیر ساخت مناسب و راه قابل دسترسی برخوردار نیستند و به همین دلیل شاید بسیاری از هم استانی هایی که نیاز درمانی دارند، از وجود چنین چشمه های شفابخشی که تعدادی نیز در درمان سنگ کلیه موثرند، بی اطلاع باشند.
شاید اگر این ظرفیت در نقطه دیگری از کشور بود هر ساله میزبان هزاران گردشگر و موجب اشتغالزایی دهها نفر و تقویت اقتصاد آن منطقه می شد ولی این نعمت های الهی در استان قزوین هنوز قدر دانسته نمی شود.
طبیعی است عدم سرمایه گذاری برای ایجاد فضایی قابل استفاده در محل چشمه ها، نبود کمترین امکانات اقامتی و مسیر ارتباطی مناسب، فقدان امکانات اولیه و در نهایت عدم اطلاع رسانی باعث شده تا کمتر کسی از مسافران و گردشگران خبر از وجود جایی مانند آبگرم یله گنبد داشته باشد و تنها استفاده کنندگان آن افراد محلی باشند.
در شهر آبگرم هم اگرچه وضع کمی بهتر است ولی در اینجا نیز به خاطر نبود امکانات اقامتی، رفاهی و نبود استخری مناسب تقریبا گردشگران و مسافران بدون توقف در این شهر و استفاده از خواص درمانی آبگرم آن آنرا ترک می کنند.
شهری که به برکت چشمه آبگرمش ˈآبگرمˈ نام گرفته، به دلیل فقدان امکانات بروز و مناسب، گردشگری تن به داغی آب شفابخشش نمی زند.
از اینرو بنظرمی رسد، تلاش برای استفاده از ظرفیت چشمه های آبگرم و آبسرد قزوین برای تقویت گردشگری، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی همراستا با اقتصاد مقاومتی یکی از ضرورتهای توسعه صنعت گردشگری آینده این استان می تواند باشد.
تردیدی نیست که قزوین یکی از مناطق مستعد در حوزه گردشگری است و با چشم پوشی از بی توجهی های گذشته، اکنون که موضوع مهم اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری طرح شده باید از این ایده ارزشمند، فرصت مغتنم و قابل اتکا در راستای رهایی از اقتصاد مبتنی بر نفت بهره برد و به همت مسوولان استان با توسعه زیرساخت ها و برنامه ریزی مناسب، چرخ صنعت گردشگری را با چرخه زندگی مردم گره زد وبا یک عزم ملی به توسعه پایدار دست یابیم .
البته از صحبت های مسوولان ارشد استان قزوین شاید بتوان به آینده امیدوار بود، آینده ای که با ایجاد زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز، رغبتی برای استفاده گردشگران از آبگرم های قزوین ایجاد کند و رونق اقتصادی و اشتغال را برای منطقه به ارمغان بیاورند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در خصوص آینده آبگرم های استان و برنامه های پیش بینی شده برای آنها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شهر آبگرم و منطقه خرقان دو نقطه از استان قزوین هستند که چشمه های آبگرم آنها قابلیت بهره برداری در حوزه گردشگری را دارند.
ˈحمیدرضا قاسمیˈ استفاده از ظرفیت آبگرم ها برای تقویت گردشگری قزوین را عزم جدی مسوولان ارشد این استان یاد کرد و گفت: شرکت ارشیا و چشمه احرار در حال حاضر سرمایه گذاران شهر آبگرم و یله گنبد هستند.
وی با بیان اینکه نشست های مختلفی برای رفع موانع سرمایه گذاران در این مناطق داشته ایم، اظهارکرد: در آبگرم سرمایه گذار این مجموعه طرحی برای توسعه و بهسازی مجموعه قدیمی و ایجاد هتل در دست دارد و امیدواریم با عزمی که در مدیران استان برای حمایت از این گونه اقدامات به وجود آمده است، هرچه زودتر شاهد آغاز فعالیت ها برای استفاده مناسب از ظرفیت های چشمه های آبگرم این شهر باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در خصوص وضعیت آبگرم یله گنبد نیز گفت:
مشکل این مکان نیز راه دسترسی آن است که 12 کیلومتر از آن توسط این اداره کل آسفالت شده و برای 14 کیلومتر باقی مانده نیز درخواست اعتبار ارایه شده است تا این محل نیز برای سرمایه گذاران ایجاد مجتمع های آب درمانی به محلی جذاب تبدیل شود.
قاسمی خاطرنشان کرد: وظیفه ما به عنوان دستگاه دولتی حوزه گردشگری ایجاد زیرساخت های لازم در مکان های یاد شده است تا این محل ها برای فعالیت سرمایه گذاران دارای توجیه اقتصادی باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در خصوص برنامه مدیریت ارشد استان برای استفاده از ظرفیت آبگرم های یله گنبد و آبگرم آوج در گفت و گو با ایرنا گفت: گردشگری یکی از محورهای چهارگانه توسعه استان قزوین محسوب می شود که استفاده از ظرفیت آبگرم ها می تواند به تقویت این بخش و در مجموع توسعه استان کمک کند.
ˈمنوچهر حبیبیˈ از آبگرم های قزوین به عنوان یک ظرفیت بالا برای رشد گردشگری استان یاد کرد و افزود: عزم مدیریت ارشد استان فعال کردن این پتانسیل ها و سرمایه گذاری برای فعال کردن آنها است.
وی با بیان اینکه ستادی برای فعال کردن آبگرم های یله گنبد و آبگرم آوج و جذب سرمایه گذار برای آنها تشکیل شده است، اظهارکرد: در حال رایزنی و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این دو مکان ها هستیم.
این مسوول گفت: چند سرمایه گذاری برای فعالیت در این دو مکان آمادگی خود را اعلام کرده اند و مقرر شده است تا طرح جامع خود در خصوص ایجاد مجتمع های رفاهی و استخرها اعلام کنند.
وی، نبود جاده دسترسی مناسب و امکانات زیرساختی اولیه همچون برق در آبگرم یله گنبد بخش کوهین را مشکل این چشمه معدنی دانست و نداشتن مجتمع های رفاهی و استخر را نیز از کمبودهای شهر آبگرم برشمرد و گفت: برای رفع این مشکلات با سرمایه گذار بخش خصوصی در حال رایزنی هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: فعال کردن آبگرم ها در استان می تواند اقتصاد مناطق یاد شده را متحول سازد و معضل بیکاری را کاهش دهد که این کار را باید یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.
حبیبی در پایان گفت: تلاش خواهیم کرد تا پیش از پایان امسال زمینه آغاز فعالیت سرمایه گذاران در یله گنبد و شهر آوج فراهم شود.
چشمه آبگرم معدنی ارشیا در شهر آبگرم از توابع شهرستان آوج در 95 کیلومتری جنوب قزوین و چشمه معدنی آبگرم یله گنبد از توابع بخش کوهین شهرستان قزوین در 10 کیلومتری شمال آزاد راه قزوین - رشت قرار دارد.
7392/ 614
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن