تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821175482




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ˈعبداللهˈوˈاحمدزیˈناراضی ازنتیجه انتخابات افغانستان و امیدواربه کمیسیون شکایات


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ˈعبداللهˈوˈاحمدزیˈناراضی ازنتیجه انتخابات افغانستان و امیدواربه کمیسیون شکایات کابل – ایرنا – ˈعبدالله عبداللهˈ و ˈاشرف غنی احمد زیˈ دو کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان که بر اساس اعلام نتایج مقدماتی باید در دور دوم به رقابت بپردازند با اعلام نارضایتی از نتایج اعلام شده، چشم به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی این کشور دوخته اند.


به گزارش ایرنا از کابل پس از اعلام نتایج سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توسط کمیسیون انتخابات این کشور که بر اساس آن عبدالله عبدالله با کسب دو میلیون و 937 هزار و 706 رای معادل 44.9 درصد و اشرف غنی احمد زی با دو میلیون 824 هزار و 17 رای معادل 31.5 درصد به دور دوم رفتند، هر دو نامزد به نتایج اعلام شده اعتراض کردند و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی را فراخواندند که با بررسی دقیق شکایات، آرای واقعی را اعلام کند.
بر اساس قانون انتخابات افغانستان پس از اعلام نتایج شب گذشته توسط کمیسیون مستقل انتخابات این کشور که مسوولیت برگزاری انتخابات و شمارش آرا را دارد، نامزدهای معترض 24 ساعت فرصت خواهند داشت که شکایت های خود را مطرح کنند تا این کمیسیون در فرصت 20 روزه به آنها رسیدگی و نتیجه قطعی انتخابات را اعلام کند.
بر اساس این قانون، انتخابات دور دوم افغانستان در تاریخ هجده خرداد ماه برگزار خواهد شد.
ˈنادر محسنیˈ سخنگوی کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی افغانستان قول داده است که این کمیسیون در استقلال کامل به دقت و با حساسیت به شکایت های انتخاباتی رسیدگی و نتجه قطعی و نهایی را اعلام خواهد کرد.
نامزدها تا کنون 823 شکایت را مبنی بر عدم شفافیت، تخلف، تقلب و نحوه برگزاری انتخابات مطرح کرده اند که بلاتکلیفی 444 محل رای گیری که کمیسیون برگزاری انتخابات تصمیم در باره آنها را به کمیسیون رسیدگی به شکایات واگذار کرده است، شامل می شود.
تعدادی از صندوق ها نیز به دلیل مشکوک بودن در نحوه برگزاری انتخابات در آن مناطق، قرنطینه شده اند.
کمیسیون رسیدگی به شکایات نیز که اعلام کرده بررسی در باره شماری از صندوق های قرنطینه شده را نیز به پایان رسانده است، تاکید می کند که عملی ساختن جدول زمانی را مهم نمی داند و قصد دارد رسیدگی به شکایت ها را برای شفافیت انتخابات فدای جدول زمانی نکند.
این دومین بار است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده می شود.
در انتخابات سال 1389 نیز انتخابات ریاست جمهوری میان ˈحامد کرزیˈ و ˈعبدالله عبداللهˈ به دور دوم کشیده شد اما عبدالله به دلیل پذیرفته نشدن شرایطش، از شرکت در دور دوم انتخابات انصراف داد و حامد کرزی وارد ارگ ریاست جمهوری افغانستان شد.
عبدالله در آن زمان تاکید داشت که مدیران ارشد کمیسیون انتخابات در تقلب دست دارند و باید از مقام های خود برکنار شوند، اما کرزی که در آن زمان همزمان با رقابت در انتخابات، در مقام ریاست جمهوری این کشور بود، این درخواست را نپذیرفت.
ˈمحمد محققˈ معاون عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می گوید که نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری قابل قبول نیست و ابهام های زیادی در نتایج وجود دارد.
محقق تاکید می کند در نتایج اعلام شده٬ مخفی کاری های زیاد شده و از نتایج راضی نیستیم و موضوع را از مجرای قانونی پیگیری می کنیم.
محمد محقق در صحفه فیس بوک خود نوشته است که کمیسیون برگزاری انتخابات هزاران صندوق رای را بدون دلیل در مناطق مختلف افغانستان قرنطینه کرده است.
معاون عبدالله با تاکید بر اینکه بخشی از آرای مربوط به عبدالله عبدالله در کابل٬ هرات و غزنی قرنطیه و یا باطل شده است، می گوید: اگر آرای این صندوق ها شمارش شود و آرای پاک از ناپاک تکفیک گردد، تیم اصلاحات و همگرایی پیروز انتخابات خواهد بود.
ˈنقیب الله فایقˈ از سخنگویان ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی٬ هم از نتایج اعلام شده انتخابات ابراز نارضایتی کرده است.
فایق معتقد است که کمیسیون انتخابات در یک برنامه ریزی قصد کشاندن انتخابات را به دور دوم داشت زیرا بدون اینکه شکایات بررسی و آرای صندوق های قرنطینه شمارش شود، از مرحله دوم انتخابات سخن گفته شد.
فایق تاکید کرد ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی آماده است که به دور دوم انتخابات برود اما به گفته او زمانیکه نتیجه انتخابات در دور نخست مشخص شود٬ نیازی به رفتن به مرحله دوم نیست.
این سخنگوی ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمد زی افزود: نتایج ابتدایی انتخابات٬ مشکوک است٬ تقلب و تخطی صورت گرفته است که کمیسیون انتخابات بدون در نظر داشت این موارد٬ نتایج ابتدایی را اعلام کرده است.
آساق/1501
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن