تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819251905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رهبر حزب مخالف دولت: حزب حاکم ترکیه اکثریت در مجلس را از دست می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رهبر حزب مخالف دولت: حزب حاکم ترکیه اکثریت در مجلس را از دست می دهد آنکارا - ایرنا - ˈ کمال قلیچداراوغلو ˈ رهبر حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور گفت : حزب حاکم ˈ عدالت و توسعه ˈ ترکیه اکثریت خود را در مجلس ملی این کشور از دست خواهد داد.


به گزارش ایرنا، قلیچداراوغلو در گفت وگویی رادیویی با اشاره به طرح حزب حاکم ترکیه برای اصلاح قانون انتخابات عمومی در این کشور این مطلب را عنوان کرد.
وی گفت : حزب حاکم ترکیه با قانون فعلی، اکثریت را در مجلس ملی این کشور در انتخابات عمومی سال آینده از دست خواهد داد. این حزب با آگاهی از این امر در پی روش های جدید انتخاباتی به منظور حفظ اکثریت است.
رهبر حزب مخالف جمهوری خواه خلق به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که 19 مرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد اشاره کرد و گفت : مردم ترکیه در این انتخابات دقت بیشتری خواهند کرد.
براساس این گزارش ،حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ترکیه در پی پیروزی در انتخابات شهرداری ها، درصدد ارائه طرحی به مجلس به منظور تغییر نظام انتخاباتی به روش انتخابات اکثریتی ˈتک اسمیˈ است تا شمار بیشتری از کرسی ها را در انتخابات عمومی سال 2015 میلادی بدست آورد.
حزب حاکم ترکیه با در نظر گرفتن واکنش احزاب مخالف با این لایحه، درصدد است با تغییر نظام انتخاباتی، کرسی های بیشتری را در پارلمان این کشور به خود اختصاص دهد و بدین صورت زمینه تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی را به ˈریاستیˈ و یا ˈنیمه ریاستیˈ فراهم کند.
حزب عدالت و توسعه در انتخابات دوره گذشته با کسب حدود 49 درصد آرا توانست 327 کرسی در مجلس ملی ترکیه را کسب کند. این تعداد نماینده برای اصلاح قانون اساسی که برای تصویب در مجلس بدون نیاز به برگزاری همه پرسی به آرای مثبت حداقل 367 نماینده نیاز دارد، کافی نیست و دست حزب حاکم را برای اصلاحات در راستای دیدگاه های خود بسته است.
برای تصویب اصلاحات قانون اساسی در مجلس ترکیه با لحاظ احتمال ارجاع آن به آرای مردم نیز به حداقل آرای مثبت 330 نماینده مجلس احتیاج است. مجلس ترکیه در مجموع 550 نماینده دارد.
حزب حاکم ترکیه با لحاظ نتایج انتخابات شهرداری ها که روز دهم فروردین ماه برگزار شد و مشخص شدن محبوبیت این حزب برای کسب 50 درصد آرا ، امیدوار است با گذار به نظام انتخاباتی منطقه محدود که در واقع تقسیم ترکیه به 550 حوزه رای گیری و انتخاب یک نماینده از هر حوزه رای گیری است ، بتواند تعداد کرسیهای خود در انتخابات سال آینده میلادی را در پارلمان ترکیه حداقل به 342 کرسی برساند.
حزب حاکم ترکیه برای اصلاح نظام انتخاباتی این کشور فرصت اندکی دارد. بر طبق قانون اساسی ترکیه، هرگونه تغییر و تحول در نظام انتخاباتی برای اصلاح نظام آن باید حداقل یک سال مانده پیش از موعد برگزاری انتخابات عمومی، صورت گیرد.
با لحاظ اینکه انتخابات عمومی آتی در ماه ژوئن سال 2015 برگزار خواهد شد، اصلاحات در نظام انتخاباتی باید حداکثر ظرف دو ماه آینده و پیش از شروع تعطیلات تابستانی مجلس به تصویب رسیده و اجرایی شود.
در نظام پیشنهادی حزب حاکم ترکیه حد نصاب 10 درصدی موجود برای ورود احزاب سیاسی به مجلس برداشته می شود. حد نصاب بالای 10 درصدی همواره یکی از دغدغه های مهم احزاب سیاسی کوچک برای ورود به مجلس ترکیه و به عنوان سدی بر سر راه تجلی رای همه آحاد مردم در مجلس ترکیه و نقصی جدی در نظام پارلمانی این کشور ارزیابی می شد.
اردوغان عنوان کرده است که گزینه هایی برای تغییر نظام پارلمانی این کشور پیش رو است که از جمله آنها نظام انتخاباتی فعلی است که به مفهوم ابقای حد نصاب 10 درصدی برای ورود احزاب سیاسی به مجلس است. دیگر اینکه حد نصاب ورود احزاب به مجلس به پنج درصد کاهش یابد و روش دیگر حوزه های انتخاباتی به گروه های پنج گانه تقسیم شده و یا به کلی با حذف حد نصاب، ترکیه را به 550 حوزه انتخاباتی تقسیم کرده و از هر حوزه یک نماینده انتخاب شود.
بدین ترتیب به عنوان نمونه استانبول که با سه حوزه انتخاباتی دارای 81 نماینده در مجلس ترکیه می باشد، به 81 حوزه انتخاباتی تقسیم خواهد شد. در واقع در هر حوزه انتخاباتی، نامزد حزبی که بیشترین رای را بیاورد، انتخاب شده و به مجلس راه خواهد یافت و دیگر احزاب حذف خواهند شد.
خاورم ** 230 **1010
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن