تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820859165




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانک مرکزی ترکیه به رغم فشار دولت نرخ بهره ها را کاهش نداد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بانک مرکزی ترکیه به رغم فشار دولت نرخ بهره ها را کاهش نداد آنکارا - ایرنا- بانک مرکزی ترکیه امروز - پنجشنبه - در پی نشست شورای سیاست پولی و با وجود فشار دولت اعلام کرد که سطح نرخ بهره ها را تغییر نخواهد داد و نرخ بهرهˈ رپویˈ یک هفته ای همچنان 10 درصد خواهد بود.


به گزارش ایرنا، نرخ بهره یک شبه بانک مرکزی (اورنایت) هشت درصد و نرخ بهره اورنایت اعطای وام این بانک 12 درصد است.
ˈاردم باشچیˈ رییس بانک مرکزی ترکیه گفت : استراتژی بانک مرکزی ، افزایش ناگهانی نرخ بهره ها برای مهار بازارها و سپس کاهش پله پله و مرحله ای آن است و تجربه نشان داده در کشورهایی که نرخ بهره ها پشت سر هم با افزایش نیم واحدی ، درصدد کنترل بازارهای مالی در آمده اند، در دراز مدت نرخ بهره آنها بیشتر بوده است.
باشچی تصریح کرد : تعدیل در نرخ بهره ها در اختیار شورای بازارهای پول و سرمایه است ولی در آینده می توان در خصوص نرخ بهره ها گامهای معقول و حساب شده ای برداشت.
رییس بانک مرکزی ترکیه به عنوان رییس بانکی که از نظر قوانین ترکیه بانک خودمختاری است، افزود: در شرایط فعلی اقتصاد ترکیه نرخ بهره 12 درصدی نسبت محکمی برای تثبیت اوضاع در بازارهای پول و سرمایه است.
وی گفت: در صورت لزوم این نسبت را در آینده و بطور مرحله ای تا 10 درصد تعدیل خواهند کرد ولی نباید در انتظار تعدیل قابل توجه در نرخ بهره ها بود.
این درحالی است که کارشناسان در پی برگزاری انتخابات شهرداری ها که با پیروزی حزب حاکم پایان یافت عنوان کردند که انتظار بازار کاهش حداقل 0.25 و 0.5 درصد نرخ بهره ها در نشست امروز شورای سیاست پولی بانک مرکزی بود.
ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه پیش از این عنوان کرده بود که بانک مرکزی باید در شرایط فعلی که ثبات سیاسی با پیروزی بزرگ حزب حاکم تثبیت شده، در نرخ بهره ها تعدیل کند.
به اعتقاد کارشناسان ، بانک مرکزی ترکیه در تعدیل نرخ بهره ها با تناقض روبروست. از طرفی با لحاظ رو به کاهش نرخ رشد اقتصادی در ترکیه باید با کاهش نرخ بهره ها راه را برای تحرکت اقتصادی هموار کند و از سوی دیگر با لحاظ وضعیت بازار ارز ترکیه و احتمال بروز نوسان دوباره، در اقدام به کاهش نرخ بهره ها محتاطانه عمل می کند.
این کارشناسان پیش بینی می کنند بانک مرکزی ترکیه در صورت ادامه روند فعلی و انتظار روبه کاهش بودن نرخ تورم در ماههای تابستان، نسبت به تعدیل در نرخ بهره ها اقدام کند.
بانک مرکزی ترکیه در پی بروز تنش سیاسی در این کشور با عملیات مبارزه با ارتشا و فساد 26 آذرماه گذشته که موجب بروز التهاب جدی در بازارهای پول و سرمایه شده بود، بعداز مدتها مقاومت، نرخ بهره ها را به میزان بیش از دو برابر افزایش داد و به 12 درصد رساند.
این درحالی است که در سال گذشته به ویژه قبل از شروع تظاهرات ضد دولتی در ماه مه، نرخ بهره در ترکیه به حدود چهار درصد رسیده بود که پائین ترین حد در تاریخ معاصر این کشور بوده است.
ترکیه یکی از کشورهای بدهکار جهان به شمار می رود و به لحاظ پایین بودن نسبت پس اندازهای داخلی برای به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی خود همواره به تامین مالی از خارج و استقراض از بازارهای داخلی و خارجی نیازمند است.
این وابستگی ترکیه که یکی از مهمترین عوامل شکنندگی در اقتصاد به شمار می رود، سبب شده است ترکیه همه ساله بخش مهمی از درآمد بودجه خود را به عنوان سررسید بهره بدهیها هزینه کند.
به عنوان نمونه ترکیه در سال گذشته میلادی بیش از 50 میلیارد لیرترکیه از بودجه خودرا صرف پرداخت سررسید بدهیهای داخلی و خارجی خود کرد.
ترکیه در راس یکی از پنج کشور درحال رشد در جهان است که با کسری 60 تا 70 میلیارد دلاری در تراز پرداخت های خارجی خود روبه رو است . این کشور مجبور است هر سال حداقل به همین مقدار ارز استقراض کند.
خاورم/2011**230** 3404
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن