تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820126811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ارتحال آیت الله ملکوتی را تسلیت گفت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ارتحال آیت الله ملکوتی را تسلیت گفت تبریز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با صدور پیامی ارتحال آیت الله ˈ مسلم ملکوتی ˈ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سابق تبریز را تسلیت گفت.


به گزارش ایرنا، آیت الله ˈ محسن مجتهد شبستری ˈ در این پیام که روز پنج شنبه رونوشتی از آن در اختیار دفتر ایرنا در تبریز قرار گرفت، ارتحال آیت الله حاج شیخ مسلم ملکوتی را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و مردم آذربایجان تسلیت گفته اند.
در پیام نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی آمده است ، این عالم و مجاهد نستوه عمر مبارک خود را در حوزه های علمیه نجف اشرف و قم مشغول تدریس و تدرس علوم معقول و منقول بوده و مدت 14 سال در این استان نماینده مقام شامخ ولایت و در سنگر نماز جمعه تبریز موفق به خدمات ارزشمندی بوده اند.
آیت الله مجتهد شبستری در پیام خود از خداوند متعال برای این فقیه انقلابی غفران و علو درجات و برای بازماندگان ایشان اجر جزیل و صبر جمیل مسئلت کرده اند.
آیت الله مسلم ملکوتی به علت عارضه ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری بود که امروز /پنج شنبه/ در سن 90 سالگی درگذشت.
آیت الله ملکوتی از سال 1360 تا 1373 نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز بود.
آیت الله ملکوتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سومین امام جمعه تبریز پس از آیت الله سید محمد علی قاضی طباطبایی و آیت الله اسد الله مدنی بود که از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به سمت نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز منصوب شده بود.
وی یکی از شش شاگرد حضرت امام ( ره ) در نخستین دوره درس فقه ایشان و قبل از آن نیز از شاگردان خصوصی درس فلسفه امام راحل بوده است و از طرف دیگر نخستین و تنها شاگرد علامه طباطبایی در زمان ورود علامه به قم بود.
آیت الله میرزا مسلم ملکوتی ، در پانزدهم خرداد سال 1303 در حومه شهرستان سراب به دنیا آمد.
وی در 17 سالگی برای ادامه تحصیل به تبریز رفت و در حوزه علمیه این شهر به مدت چهار سال از محضر استادان گرانمایه آن دیار ، همچون آیت الله سید مهدی انگجی ، آیة الله میرزا فتاح شهیدی و آیة الله میرزا محمود دوزدوزانی بهره برد و کتاب های شرح لمعه ، رسایل ، مکاسب و کفایة الاصول را به پایان رساند.
وی با اتمام دوره سطح در سال 1321 به منظور ادامه تحصیل و بهره گیری از محضر عالمان و دانشمندان قم ، بدانجا روانه شد و از نخستین روزهای سکونت در شهر قم ، به جد و جهد، در درس بزرگان حوزه علمیه حاضر شد و در علوم معقول و منقول ، از محضر بزرگانی چون امام خمینی (ره ) و علامه طباطبایی بهره برد.
آیت الله ملکوتی سپس به حوزه علمیه مشهد عزیمت کرد و ضمن انس با آستان ملکوتی علی بن موسی الرضا(ع ) از درس بزرگان آن دیار همچون آیة الله میرزا مهدی اصفهانی استفاده کرد.
شوق فراگیری علوم دینی ، آیت الله ملکوتی را در سال 1334 به سمت نجف اشرف کشاند.
انوار علوی چنان بر سر ایشان سایه افکند که توانست در آن دیار به درس بزرگانی چون آیت الله سید ابوالقاسم خویی ، آیة الله سید محسن حکیم راه یافته و کسب فیض کند.
از تالیفات آیت الله ملکوتی می توان به ˈ الربا فی التشریع الاسلامیˈ ، مسجد، مسجد شد (تاریخ کامل آذربایجان)،
المحاکمات (نقد و بررسی نظریات مرحوم میرزای نایینی و مقایسه آن با نظریات دیگر علما)، شرح کفایة الاصول ،
یک دوره اصول مدوّن ، حاشیه بر اسفار، حاشیه بر شفا، الامن العالم فی الاسلام او الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، تفسیر سورة فاتحه ، المنافقون فی القرآن و السنة و التاریخ ، الفرق بین الدین و العلم و الفلسفه ، رسالة توضیح المسائل ، مناسک حج ، مقتل الامام الحسین (ع )، الحاشیه علی العروة الوثقی، الصلوه، الحدود و الدیات و رقبات موقوفه طبق وقف نامه اشاره کرد.
آیت الله ملکوتی با حضور مستمر در جلسات جامعه مدرسین ، امضای نامه های آن مرکز در حمایت از نهضت امام خمینی (ره ) و تبادل نظر با گروهها و جناح های سیاسی برای وحدت هر چه بیشتر، نام خود را در شمار یاران با وفای انقلاب و امام (ره ) رقم می زد.
افشاگریهای ایشان در آن سال ها باعث شده بود که ساواک بارها ایشان را در قم و آذربایجان تحت تعقیب قرار دهد. آیت الله ملکوتی، در سال های مبارزه بر ضد رژیم با تبعیت و پیروی محض از فرمان های حضرت امام خمینی (ره ) در برابر گروه ها و دسته های انحرافی و التقاطی ایستاد و بر اسلامی بودن حرکت پافشاری کرد.
وی با پیروزی انقلاب اسلامی با شرکت مستمر در دفتر استفتائات امام (ره ) به مستحکم کردن پیوند امام و امت و به حل مشکلات فقهی مردم می پرداخت و به نمایندگی از طرف امام (ره ) برای حل مشکلات مردم آذربایجان و زنجان ، به آن دیار شتافت .
با شهادت آیت الله مدنی ، امام جمعه تبریز در سال 1360، حضرت امام خمینی (ره ) آیت الله ملکوتی را به نمایندگی خود در آذربایجان و نیز به عنوان امام جمعه تبریز برگزید.
آیت الله ملکوتی در دوره اول و دوم مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از طرف مردم آذربایجان شرقی عضویت داشت .
وی در سال 1373 با دعوت برخی بزرگان حوزه علمیه قم و موافقت رهبر معظم انقلاب از تبریز به قم رفت و با بر پا کردن درس خارج فقه و اصول ، بسیاری از طلاب علوم دینی را شیفته درس خویش ساخت و بدین وسیله ، سیره علما و دانشمندان این حوزه سترگ را پاس داشت .
7223/587/ 1495
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن