تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820542978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اثرگذارترين نتيجه بازيافت نخاله، حفظ محيط زيست براي ساکنان شهر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۷:۳۵ب.ظ)
شهردار کرمانشاه: اثرگذارترين نتيجه بازيافت نخاله، حفظ محيط زيست براي ساکنان شهر است شهردار کرمانشاه گفت: عوامل بسياري بر توليد و نوع ضايعات ساختماني تأثيرگذار هستند كه از آن جمله مي توان به وضعيت اقتصادي و اجتماعي مردم، فصول سال، شرايط آب و هوايي، افزايش جمعيت، بافت شهر، رشد و توسعه شهر و مصالح ساختماني محلي اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج کرمانشاه؛ دکتر پيمان قرباني در حاشيه مراسم بهره برداري از نخستين سايت بازيافت نخاله کشور که در کرمانشاه راه اندازي شد با بيان اينکه يكي از معضلات عمده در مديريت شهري كه اكنون اغلب شهرها و به ويژه كلان شهرها با آن روبرو هستند، مديريت ضايعات ساختماني ناشي از ساخت و ساز و تخريب ساختمان ها و فعاليت هاي عمراني درون شهرها است، افزود: عدم استفاده مجدد از نخاله هاي ساختماني نه تنها دور ريختن منابع قابل استحصال است، بلكه هدر دادن سرمايه هاي ملي نيز محسوب مي شود و تاكنون راهكارهاي متفاوتي جهت ارتقاء كارايي سيستم بازيافت مواد زائد ارائه شده است که موفقيت اين برنامه در ارتباط تنگاتنگ با شناسايي كليه عوامل دخيل در امر بازيافت و در سطح كلان، زمينه ساز توسعه پايدار كشور است.
وي تصريح کرد: تخليه خاک و نخاله در معابر و گذرگاههاي سطح شهر يا در حاشيه راهها، جاده ها و بزرگراهها باعث بوجود آمدن مناظري زشت و نازيبا در محيط شهري مي‌شود بطوريکه چشم هر بيننده اي را مي آزارد و ضمن آلودگي محيط زيست منجر به سدمعبر و به دنبال آن بوجود آمدن حوادث احتمالي مي شود که باعث واردآمدن خسارات جاني و مالي به شهروندان خواهد شد.
قرباني ادامه داد: همچنين تخليه خاک و نخاله در باغات و اراضي کشاورزي که معمولا از زمينهاي مرغوب کشاورزي هستند باعث از بين رفتن حاصلخيزي و مرغوبيت خاک و زمينهاي مزروعي و درنتيجه هدر رفت ثروتهاي طبيعي و منابع خدادي در مسير توسعه مي شود. ضمن اينکه تخليه خاک و نخاله در محدوده شهر هزينه هاي هنگفت مالي را به هنگام پاکسازي مجدد در بردارد.
شهردار کرمانشاه تأکيد کرد: بطور كلي براي آنکه محيط پيراموني شهر را از آسيب آلودگيهاي ناشي از زباله هاي ساختماني نجات دهيم، چهار روش؛ كاهش در مبدا، استفاده مجدد، بازيافت، دفن در زير خاك جهت مديريت نخاله هاي ساختماني وجود دارد ولي اخيراً، توجه اصلي برنامه هاي مديريت نخاله هاي ساختماني بر سه مورد اول است و ما مورد سوم يعني بازيافت را انتخاب کرديم که بهترين روش هم هست و خوشبختانه موفق شديم اولين شهر کشور باشيم که در اين رابطه اقدام کرده ايم.
وي با اشاره به اينکه برنامه هاي مديريت و بازيافت ضايعات و نخاله هاي ساختماني در صورت مطالعه و اجرايي شدن مي تواند به افزايش بهره وري مصالح در صنعت ساختمان و جلوگيري از آلودگي هاي زيست محيطي منجر شود، تصريح کرد: کرمانشاه به 8 سايت بازيافت نخاله ساختماني نياز دارد و برنامه ريزي کرده ايم که تا پايان سال با تأمين منابع مالي موردنياز، 7 سايت ديگر را هم در نقاطي از شهر که نياز سنجي شده تا سطوح با فاصله هاي يکساني را پوشش دهند، راه اندازي کنيم.
دکتر قرباني افزود: بررسي هاي ما حاکي از اين است که کاميون داران عمدتا به شکل اتحاديه اي و تحت پوشش هيچ شرکتي فعاليت نمي کنند و بصورت منفرد اقدام به انتقال مواد زائد ساختماني به حاشيه شهر مي کنند يعني هرکس که کاميوني دارد وارد عرصه شده است و ممکن است در هر نقطه اي از شهر به تخليه اين ضايعات بپردازد.
وي در شرح مراحل پروژه گفت: در بدو امر پروسه اي براي اين کار تعريف کرديم به اين صورت که حجم مواد زائد و نخاله هاي ساختماني ناشي از تخريب يا نوسازي هر ملک را برآورد مي کنيم و اصل عوارض را از مالک مي گيريم و او را هدايت مي کنيم به سمت شرکت هاي شناخته شده اي که قرار است با تعداد زياد کاميونهايي که تحت پوشش خود قرار مي دهند، اقدام به حمل نخاله به سايتهاي مشخص شده کنند.
به گفته شهردار کرمانشاه، اين مبادله متقابل و سود دوجانبه، از طرفي به نفع شهر، شهروندان و شهرداري است و از طرف ديگر به سود کاميونداران، شرکتها و مالکان خواهد بود ضمن اينکه با کاميونداران يا شرکتهايي که در خارج از اين چهارچوب تعريف شده فعاليت کنند، برخورد و جريمه خواهند شد.
وي در ادامه گفت: در اين پروسه، کاميونداران به جاي آنکه مسافت طولاني را از هر نقطه شهر طي کنند و نخاله ها را به جايي در خارج از محدوده شهر ببرند و در طبيعت و دشت و دمن رها کنند، در کمترين فاصله و زمان ممکن به نزديکترين سايت بازيافت برده و تحويل مي دهند. در اين سايت محموله کاميونها پذيرش شده و سيستمهاي بازيافت نخاله اقدامات لازم بازيافتي و فرايند جداسازي و تبديل به ريزدانه و درشت دانه را انجام مي دهند که بسياري از مواد حاصله از اين بازيافت، سودمند و قابل فروش بوده و در فعاليتهاي عمراني مثل زيرسازي، پارک سازي و... قابليت استفاده دارند.
دکتر قرباني با اشاره به اينکه اين روش محاسن زيادي براي شهر و مديريت شهري دارد، افزود: اثرگذارترين بخش کار، حفظ محيط زيست براي ساکنان شهر است که اگرچه شايد در کوتاه مدت خيلي محسوس نباشد اما در دراز مدت اثرات مثبت و مفيد آن معلوم مي شود. چراکه نخاله هاي ساختماني به آساني قابل تبديل و تجزيه در چرخه طبيعت نيستند و نسلها طول مي کشد تا دوباره تجزيه و جذب طبيعت شوند و در اين مدت اثرات سوء خود را بر محيط زيست خواهند گذاشت
وي ادامه داد: سود ديگر کار پاکيزگي شهر است الان متأسفانه در بعضي شهرهاي کشور با دپوي نخاله در اطراف و پيرامون شهر، محيط زيست دارد نابود مي شود و اين موضوع رفته رفته، موجب بيماري زمين و در نتيجه بيماري ساکنان مي شود، با بازيافت نخاله ها شهرهاي ما ديگر در انبوهي از نخاله هاي پيرامون خود احاطه نخواهند شد و گرد و غبار ناشي از آنها باعث آزار شهروندان نمي شود.
وي افزود: موضوع ديگر اين است که اگرچه در بدو امر نمي شود گفت که اين کار ازنظر مالي سودآور است اما هدفگذاري ما اين است که با مديريت صحيح، اين پروژه ها سودآور شوند.
وي تأکيد کرد: اولين سود اين کار، ايجاد اشتغال ناشي از اين موضوع است به گونه اي که ما در اولين سايت براي 80 نفر در دو شيفت کاري ايجاد اشتغال کرده ايم و تا زمان راه اندازي ديگر سايتها مي توانيم ماشين آلات و تجهيزات اين پروژه را جابجا و در نقطه ديگري که نياز باشد مستقر کنيم.
شهردار کرمانشاه يادآور شد: بخشي از مصالح موردنياز شهرداريها در حوزه زيرسازي خيابانها، کوچه ها و پياده روها از اين طريق تأمين مي شود بخش هايي از مصالح از جمله قطعات و ضايعات آهني که مي تواند مواد اوليه کارخانجات ذوب آهن باشد هم اکنون هم خريدار دارند. بسياري از اين محصولات فروش خوبي دارند و بخشي از هزينه هاي استارت پروژه را تأمين مي کنند و بخش هايي هم که دورريختني باشند، با مديريت صحيح دفع مي شوند تا آسيبي به محيط زيست وارد نکنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن