تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806375372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل مناسبات بین‌المللی هند در جزر و مدّ بزرگترین انتخابات جهان/ مسلمانان هند، زیر چرخ‌‌دنده‌های هندویسم افراطی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش ویژه/
تحلیل مناسبات بین‌المللی هند در جزر و مدّ بزرگترین انتخابات جهان/ مسلمانان هند، زیر چرخ‌‌دنده‌های "هندویسم افراطی"
شانزدهمین انتخابات مجلس نمایندگان هند در حال برگزاری است. جایگاه مسلمانان این کشور پرجمعیت در انتخابات کجاست و علت تشویش مسلمانان از نتیجه این انتخابات چیست؟ پیش‌بینی‌ها از نتیجه این انتخابات چگونه است و سیاست خارجی هند در سال آینده چه تغییراتی را به خود خواهد دید؟
چنانچه می‌دانیم شانزدهمین انتخابات مجلس نمایندگان هند در حال برگزاری است. به دلیل وسعت و گستردگی کشور هند و آمار بالای شرکت‌کنندگان قرار شده این انتخابات در 9 مرحله برگزار شود. در این انتخابات 814 میلیون نفر واجد حق رأی هستند که شمار واجدان شرایط در هندوستان نسبت به شصت سال پیش 5 برابر شده است.


جایگاه مسلمانان این کشور پرجمعیت در انتخابات کجاست و علت تشویش مسلمانان از نتیجه این انتخابات چیست؟ پیش‌بینی‌ها از نتیجه این انتخابات چگونه است و سیاست خارجی هند در سال آینده چه تغییراتی را به خود خواهد دید؟ با این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران همراه شوید.



در انتخابات جاری هند سه ائتلاف اصلی وارد رقابت شده‌اند:


"اتحاد متحد پیشرو" با اکثریت حزب کنگره، ائتلاف راست افراطی حزب "بهاراتیا جاناتا" و ائتلاف موسوم به "جبهه سوم" که مرکزیت آن با حزب کمونیست است.


فساد و مشکلات اقتصادی در هند و سیاست‌های ناکارآمد احزاب سراسری بزرگ در توزیع عادلانه ثروت به رغم توسعه هند در دوره قدرت حزب کنگره، اکنون چالش جدی برای حزب کنگره و حزب "بهاراتیا جاناتا" است.


*** نقش دین در صحنه سیاسی هند: تبعیض علیه مسلمانان


انتخابات هند به عنوان بزرگ‌ترین انتخابات جهان، با شرکت میلیون‌ها رأی‌دهنده آغاز شده و در طول شش‌هفته، نخست‌وزیر جدید انتخاب خواهد شد. روند انتخابات تا اواسط ماه می ادامه خواهد داشت.







بر اساس آخرین آمارها 150 میلیون شهروند مسلمان در هند زندگی می‌کنند که 14% کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.


در هند ۳۵ حوزه انتخاباتی وجود دارد که مسلمانان 30% از آراء را در آنجا دارند. مرحله اول این انتخابات روز پنجشنبه 17 آوریل 2014 برگزار شد و مسلمانان هندی مثل بقیه مردم هند در انتخابات، حضور پرشوری داشتند.






*** نتایج انتخابات نخست‌وزیری به کدام سمت میل می‌‌کند؟


تاکنون چهار مرحله از انتخابات باقی مانده و در حال حاضر نمی‌توان گفت که کدام یک از احزاب پیشی گرفته و یا دولت تشکیل می‌دهد ولی مشارکت مردم در انتخابات گسترده بوده است.


چندسال است هیچ یک از احزاب در هند اکثریت آراء را در پارلمان کسب نمی‌کنند و احتمالاً این بار نیز دولتی ائتلافی و شکننده تشکیل خواهد شد. اگر هیچ یک از احزاب هند اکثریت آراء را کسب نکنند، دراین صورت در کشور هند دولت چندحزبی تشکیل خواهد شد.











در غیر این صورت، فعلاً دو حزب هستند که بیش از سایرین در صدر آراء مردمی قرار دارند:


• "حزب کنگره"


حزب کنگره (حزب حاکم) علی رغم فساد دولتمردان حزب حاکم و نارضایتی‌های مردمی طرفداران خاص خود را دارد.


برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم هند از حزب "کانگرس" حمایت خواهد کرد، چون به نظرشان این تنها حزبی است که از سنت‌های هندوها و مسلمانان حمایت می‌کند، بی‌آنکه درگیر اختلافات و تعصبات دینی شود. آنان معتقدند تنها اگر این حزب شروع به کار کند، می‌توان به آینده‌ای روشن برای کشور امیدوار بود.


"سید احمد بخاری" امام جمعه مسجد جامع دهلی‌نو از مسلمانان خواسته بود تا در انتخابات به حزب "کانگرس" رأی دهند.











• "بهاریتا جاناتا" (BJP)


" نارندا مودی" نامزد حزب "بهاریتا جاناتا" یک هندو مذهب افراطی و ناسیونالیست بوده و سیاست‌هایی را اعلام کرده که ممکن است توجه اکثریت مردم هند را به خود جلب کند. اغلب رسانه‌های دولتی این کشور، از وی به عنوان بخت نخست پیروزی در انتخابات و رسیدن به مقام نخست وزیری یاد می‌کنند.







این در حالی است که کارنامه چندان درخشانی از "مودی" وجود ندارد. در سال ۲۰۰۲ و در زمان حکمرانی "مودی" آشوب‌هایی در ایالت گجرات هند رخ داد و طی آن هندوها بیش از یک هزار مسلمان را کشتند.














ولی برخورد غیرمسئولانه نامزد حزب "بهاراتیا جانتا" با اقدامات هندوها علیه مسلمانان، موجب شده تا جمعیت 14 درصدی مسلمانان هند اکنون نگران پیروزی وی در این انتخابات باشند.


پیروزی "مودی" در انتخابات، قدرت هندوها در هند را بیشتر کرده و ممکن است به واسطه آن فشار بر مسلمانان افزایش یابد. همچنین احتمال دارد "مودی" اقدام به جداسازی مسلمانان از هندوها در مناطقی که این دو قوم با هم زندگی می‌کنند، نماید.


 "نارندا مودی" از سال ها قبل به عنوان چهره ای که میان هندوها و مسلمانان اختلاف ایجاد می کرد شناخته می شود. اکنون این فرد به عنوان نامزد "بهاراتیا جانتا" به عنوان شانس اصلی رسیدن به پست نخست وزیری معرفی شده است.









با این اوصاف، نقش دین را در این انتخابات نمی‌توان نادیده گرفت.


روزنامه آلمانی "اشپیگل" در توصیف جامعه هند می‌نویسد:


«عده‌ای از هندی‌ها هستند که گمان می‌کنند تمام شهروندان این کشور اصالتاً هندو زاده می‌شوند و اگر بعدها مسلمان یا مسیحی بشوند، از راه اصلی گمراه شده‌اند؛ آن‌ها باید هندوییسم درون خود را بشناسند تا دیگر در هند شاهد قتل‌عام مسلمانان نباشیم!»






*** سیاست بین‌المللی هند و یک پیچ تاریخی


تحلیلگران معتقدند اگر "مودی" نخست وزیر شود، سیاست خارجی حزب کنگره را ادامه خواهد داد و سیاست خارجی او درصورت رسیدن به قدرت، رویکردی عمل‌گرایانه و واقع‌بینانه خواهد داشت. به عبارت دیگر "مودی" رویۀ برقراری روابط تجاری مفید با قدرت‌های بزرگ جهان و کشورهای منطقه را ادامه خواهد داد.


اما این نظریه از دو مسئله تأثیر می‌پذیرد که با نظر به آن‌ها می‌توان گفت روابط هند و ایران تا حد زیادی متأثر از انتخابات جدید و نتایج آن خواهد بود که تکلیف آن در هفته‌های پیش رو معین می‌شود.:


1. تمرکز سیاست خارجی هند در واردات نفت خام، روی ایران و عربستان است.


2. ایالات متحده آمریکا در همکاری‌های دوجانبه ایران و هند دخالت کرده و تا جایی که بتواند مانع از گسترش آن می‌شود.











این دو نکته و همچنین رویکردهای خشن و ضداسلامی "مودی" نشان می‌دهد اگر "مودی" نخست وزیر شود، یا نیازهای اقتصادی هند را قربانی سیاست خواهد کرد یا اینکه سعی می‌کند تجارت کشورش را فدای ایدئولوژی‌های بودائی‌اش نکند.


"پیرمحمد ملازهی" کارشناس مسائل شبه‌قاره هند معتقد است:


با توجه به ایکه ایران یک کشور اسلامی است، حزب کنگره به شکل سنتی با ایران بهتر است، اما واقعیت این است که سیاست کلی هندوستان بر اساس منافع این کشور است. تمام احزاب در راستای منافع هند حرکت می‌کنند و این گونه نیست که اگر حزب مخالف روی کار بیاید، سیاست‌های کلی نظام این کشور را تغییر می‌دهد.


البته "مودی" در جریان مبارزات انتخاباتی و برای جلوگیری از ریزش آراء‌اش توسط مسلمانان، همواره بر موضوعات اقتصادی متمرکز بوده و در مورد خشونت‌های سال ۲۰۰۲ در ایالت گجرات صحبت نمی‌کند.


گزارش از طاهری






انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن