تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 19 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810280353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد از نقش منفی «رسانه ملی» در هدفمندی یارانه ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ سه شنبه دوم اردیبهشت 1393 انتقاد از نقش منفی «رسانه ملی» در هدفمندی یارانه ها تهران-ایرنا- بسیاری از روزنامه های امروز همپای «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی رییس جمهوری به انتقاد از رویکرد سازمان صدا و سیما در قبال فاز دوم هدفمندی یارانه ها پرداختند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه دوم اردیبهشت 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***انتقاد از نقش منفی «رسانه ملی» در هدفمندی یارانه ها
زمان ثبت نام برای دریافت مرحله ی دوم دریافت یارانه ی نقدی به پایان رسید، اما حرف و حدیث های آن هنوز ادامه دارد. سخنان روز گذشته ی «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی رییس جمهوری مبنی بر انصراف حدود یک دهک از افراد جامعه از دریافت یارانه ی نقدی موجب شد امروز رسانه ها از جمله روزنامه ها گمانه زنی هایی را در مورد چرایی ثبت نام حدود 90 درصد از مردم مطرح کنند.
منتقدان دولت عملکرد آن را طی ماه های گذشته عامل بی اعتمادی مردم به دولت دانستند. در برابر، حامیان دولت از کارشکنی منتقدان و برخی رسانه ها در اجرای گام نخست فاز دوم هدفمندی و عملکرد دولت پیشین در ایجاد فضای بی اعتمادی میان مردم انتقاد کردند.
روزنامه ی«آرمان» در گزارشی در این ارتباط نوشت: برخی رسانه ها با اشاره به ثبت نام 70میلیون نفر برای دریافت یارانه نتیجه گرفتند دولت در میان مردم فاقد محبوبیت است. در این رابطه باید اذعان داشت اگر بی اعتمادی و عدم محبوبیت وجود دارد، مقدار زیادی از آن به دلیل وجود برخی افراد در رسانه های تندروست. اگر به عملکرد این رسانه ها دقت شود مشخص می شود هر کس سخنی بگوید که به مذاق آنها خوش نیاید سریعا به آن واکنش نشان داده می شود.
آرمان در ادامه نوشت: در شرایط کنونی بهتر است این رسانه ها بدانند که اگر مردم برای یارانه ثبت نام کردند به این دلیل است که به آن نیاز دارند و این نیاز محصول اقدام دولت های گذشته است. اگر مردم کشور این آگاهی را ندارند که درآمد نفتی، دارایی های مشاع آنهاست، این مشکل را باید در دستگاه های فرهنگی همین کشور که سال ها رسانه ها را در اختیار داشته اند جست وجو کرد.
روزنامه ی «ایران» در تیتر نخست خود با عنوان «بازی مخالفان دولت با کارت یارانه نقدی» با اشاره به انتقاد معاون اجرایی رییس جمهوری از صدا و سیما به خاطر نامناسب بودن تبلیغات در این دوره، عملکرد این رسانه را یکی از عوامل استقبال کم از انصراف از دریافت یارانه ها دانست.
ایران در گزارش خود چرایی انصراف یک دهک را از کارشناسان اقتصادی جویا شد. ایران از قول «سعید لیلاز» اقتصاددان نوشت: به اعتقاد من با انصراف 7 تا 10 میلیون نفر از یارانه بگیران، دولت به هدف خود دست یافته است. در این میان نباید فریب اعداد و آمار را خورد.
این روزنامه همچنین از قول «علی قنبری» استاد دانشگاه تربیت مدرس نوشت: کم رغبتی مردم در انصراف داوطلبانه به سه عامل مهم مربوط می شود؛ نرخ تورم بالا در کشور، اطلاع رسانی ضعیف و بی اعتمادی مردم به دولت های قبل.
همچنین روزنامه ی «ابتکار» تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان « نقش رسانه ملی در افزایش یارانه بگیران» اختصاص داد و نوشت: در حالی که در روزهای آغازین ثبت نام برای دریافت یارانه بسیاری از هنرمندان و نخبگان جامعه و برخی از رسانه ها تلاش وسیعی را برای انصراف مردم از دریافت یارانه به خرج داده بودند، اما برخی از رسانه های مخالف دولت و در راس آن ها صداوسیما نه تنها با این موج همراهی نکرد، بلکه برخی از برنامه های آن ها در مخالفت با این درخواست ها و در جهت تشویق مردم به دریافت یارانه ارزیابی شد.
ابتکار در ادامه از قول شریعتمداری در گردهمایی معاونان برنامه ریزی استانداری های سراسر کشور در روز گذشته نوشت: تلویزیون به گونه ای تبلیغ می کرد که مردم ثبت نام کنند ضمن اینکه دهک نهم و دهم جامعه در تبلیغ تلویزیون گم شده بودند و تلویزیون تلاش خود را برای ثبت نام مردم انجام داد. من دیروز بعد از ظهر در رادیو شنیدم که امروز روز آخر ثبت نام است از این رو مردم جا نمانند و ثبت نام کنند.
گروهی از روزنامه ها نبود اعتماد به دولت میان مردم را مهمترین عامل در تعداد کم انصراف دهندگان دانستند و به علت یابی نبود اعتماد پرداختند.
روزنامه ی «اعتماد» در یادداشتی در این ارتباط نوشت: مهم ترین چالشی که دولت یازدهم در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با آن روبه رو است را می توان مسیر نادرستی دانست که در گذشته تحت عنوان فاز اول هدفمندی یارانه ها طی شده است... عملکرد دولت دهم در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، اعتماد مردم به سیاست های اقتصادی کشور را به حداقل ممکن رساند و آنچه امروز دولت با آن روبه رو است تغییر این ذهنیت و مثبت کردن نگرش مردم به اجرای قانون هدفمندی یارانه هاست.
این در حالی است که روزنامه های منتقد دولت نبود اعتماد را ناشی از عملکرد دولت یازدهم دانستند. روزنامه ی «کیهان» در ستون «یادداشت روز» خود از آنچه تعجیل و کار غیر کارشناسی در اجرای فاز دوم هدفمندی خواند، انتقاد کرد و بی اعتمادی مردم به دولت را ناشی از عملکرد آن در ماه های گذشته دانست و نوشت: وقتی مردم به یاد می آورند که در صد روز وعده داده شده، بهبودی در معیشتشان حاصل نشد، سبد کالا به شکلی تحقیر آمیز توزیع شد و یک قبض برق ساده برخلاف قانون با ارقام نجومی و عجیب تولید و توزیع شد، نگران می شوند که این بار رئیس جمهور شخصا متوجه شد و دخالت کرد، اگر بعدا صدای ما به او نرسد چه!؟ اینها و مصادیق بسیار دیگر، اموریست که با نهایت تاسف اعتماد مردم را دچار خدشه کرده و تا این اعتماد بازسازی نشود، انجام بسیاری از امور که نیازمند مشارکت مردم است با دشواری مواجه خواهد بود... برای احیاء اعتماد عمومی و نیز بهبود معیشت مردم، باید به آنها نزدیک شد، مثل آنها زندگی کرد و مثل آنها سختی ها را تحمل کرد.

***سپاه و سیاست
«عزیز جعفری» فرمانده ی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز به مناسبت سالروز تاسیس این نهاد، در نشست خبری با رسانه ها درباره ی ورود سپاه به عرصه های اقتصادی و سازندگی گفت: «متاسفانه از رسانه های دشمن سؤال کردند که سپاه وارد عرصه های اقتصادی شده، ناخودآگاه برای برخی خودی ها این گونه جا افتاده که سپاه به عرصه اقتصادی ورود کرده است؛ این در حالی است که چنین تعبیری اشتباه بوده و سپاه به عرصه اقتصادی ورود نکرده بلکه ورود سپاه در عرصه های مربوط به سازندگی بوده است.»
این موضوع در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.
علاوه بر این یادداشت هایی نیز در روزنامه ها منتشرشد. برخی از روزنامه ها از آسیب های ورود سپاه به عرصه ی سیاسی نوشتند و برخی دیگر رویکرد «تجدیدنظرطلبان» به سپاه را مورد نقد قرار دادند.
روزنامه ی «مردم سالاری» در سرمقاله ی خود با عنوان «دخالت نظامیان در سیاست» با اشاره به بخش هایی از بیانات رهبرانقلاب مبنی بر منع دخالت نیروهای مسلح در دسته بندی های سیاسی نوشت: نظامیان به عنوان بازوان دفاعی هر کشوری جایگاه معتبری نزد مردم آن کشور دارند ولی تجربه تاریخی بشر نشان داده است که ورود نظامیان در عرصه قدرت سیاسی نه تنها هیچ دستاورد مثبتی برای مردم هیچ نقطه ای از دنیا نداشته بلکه یکی از سیاهترین برهه های تاریخ جهان و یا هر مملکتی را رقم زده است. بشر مدرن در طول تاریخ آموخته است که جهت حفظ بنیانهای مردم سالار حکومتی خود که به پایش خونها داده است، هر چه بیشتر قوای مسلح را از دست یازیدن به قدرت سیاسی دور نگه دارد دموکراسی تضمین شده تری خواهد داشت. معمار انقلاب (ره) و خلف صالح وی نیز بارها و بارها این نکته را شفاف و صریح بیان نموده اند.
مردم سالاری در ادامه نوشت: توجیهات نظامیانِ طالب قدرت هرگز به اسم ایجاد دیکتاتوری یا سرکوب آزادیخواهان در هیچ کجای دنیا معرفی نشده. ایجاد امنیت، مخالفت با عوامل بیگانه، حراست از فرهنگ خودی، دفاع از دین و مذهب، حمایت از مردم و ... دستاویزهایی بوده به ظاهر موجّه که در پس خود جز دوران سیاه استبداد نظامی به ارمغان نیاورده است... نکته مغفول مانده در پیچه توجیهات عوام پسندانه این گروه آن جاست که چگونه یک ملت از درک مصالح خویش عاجز است ولی یک گروه معدود چنین توانی از درک و صلاحیت را دارد که با تکیه بر رعب و وحشت حاصل از اسلحه خویش کشور را به مسیر درست هدایت کند... مطمئناً در صورت هرگونه دخالت در تغییر سرنوشت سیاسی یک جامعه آن چه پیش از هر چیز قربانی خواهد شد «آزادی» است.
در برابر، روزنامه ی «جوان» در سرمقاله ی خود با عنوان «سپاه و تجدیدنظر طلبان» به علت یابی آنچه «حقیقت نیش ها و کنایه های تجدیدنظرطلبان و حتی برخی مدیران عالی کشور به سپاه» خواند پرداخت.
این روزنامه دگردیسی معرفتی بخشی از نیروهای سابق انقلاب، بریدن از نظام مستقر، همسان انگاری جایگاه ذاتی و فلسفه وجودی سپاه با ارتش های کلاسیک غربی، بی توجهی به جایگاه مردمی سپاه، درک انقلاب اسلامی به عنوان یک پروژه تمام شده و نه یک پروسه استمراری، معرفی ورود سپاه به فعالیت های اقتصادی به عنوان نوعی آلودگی مالی پاسداران و سپاه و نه به عنوان ضرورت ایثارگرانه و در راستای حفظ آبرو و کارآمدی نظام و ... را از مهمترین عوامل آنچه «نیش و کنایه تجدیدنظرطلبان» خواند، دانست.

***کلید قفل رابطه ی ایران و عربستان
«عبدالرحمن بنغرمان شهری» سفیر جدید عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران، دیروز با حضور در دفتر آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با وی دیدار و گفت و گو کرد. بنغرمان شهری در این دیدار با ارایه ی تحلیلی از اوضاع منطقه و شرایط در کشور ایران و عربستان برای تقویت روابط، رویکرد دولت روحانی را دارای آثار مثبتی در عربستان و کشورهای اسلامی دانست. او سفر مقام های دو کشور را برای تقویت روابط مثبت ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با سفرهای مسوولان در وزارت خارجه، زمینه برای سفر مقام های عالی رتبه فراهم شود.
گذشته از بازتاب خبری این دیدار، روزنامه ها تحلیل ها و یادداشت های زیادی را به چرایی و چگونگی آن اختصاص دادند.
روزنامه ی «سیاست روز» در گزارشی با عنوان «عربستان دنبال واسطه برای عادی سازی روابط با ایران» تمایل ریاض برای نزدیکی به ایران را ناشی از تحولات منطقه ای دانست و نوشت: با توجه به تحولات منطقه و پیروزی هایی که در سوریه نصیب مقاومت مقابل همه گروه های سلفی و تکفیری تروریست شده است، اکنون کشورهای حامی تروریست ها را بر آن داشته تا رویکرد خود را نسبت به ایران تغییر دهند و سعی دارند با اتخاذ سیاست تازه در قبال ایران آب رفته را به جوی بازگردانند... به همین خاطر است که مقامات و دستگاه دیپلماسی کشورهای عربی منطقه برنامه های دیدار با مقامات و مسئولان کشورمان را در دستور کار خود قرار داده اند و حتی کشور ثالثی را برای میانجی گری به میدان فرستاده اند.
روزنامه ی آرمان نیز در یادداشتی با عنوان «عربستان به دنبال نزدیکی با ایران» نوشت: مسئولان عربستان از سال های دور ارتباط خوبی با آیت ا... داشته و دارند و بر همین اساس اگر موضوعی در روابط بین دو کشور پیش می آمد، او بهترین راهگشا بود. اکنون نیز روابط ایران و عربستان در مرحله جدیدی قرار دارد؛ از یک سو گفته می شود این کشور از دشمنان و بدخواهان ایران حمایت می کند و از سوی دیگر مقامات عربستان تلاش دارند تا ایران گلایه ای از آنها نداشته باشد پس هرازگاهی خبر سفر مقامات ایران به عربستان را منتشر می کنند تا نشان دهند کدورتی میان دو کشور نیست.

***مردم چشم انتظار اعلام قیمت بنزین
دولت در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قرار است تا پایان هفته ی جاری نرخ تازه ی بنزین، گازوییل و سی.ان.جی را اعلام کند. دیروز رییس جمهوری ضمن هشدار به مردم نسبت به سوء استفاده ی برخی از سودجویان از شرایط حاضر به مردم اطمینان خاطر داد که قیمت بنزین به صورت ملایم افزایش خواهد یافت.
گزارش های بنزینی امروز در لا به لای صفحه های روزنامه ها دیده شد.
روزنامه ی «ابرار اقتصادی» از افزایش 110 درصدی فروش بنزین در تهران به دنبال اعلام واریز نشدن سهمیه ی بنزین خودروهای شخصی در اردیبهشت ماه در روزهای گذشته گفت.
روزنامه ی اعتماد نیز در گزارشی از شب زنده داری راننده ماشین هایی از بنز تا پراید برای یک باک بنزین خبر داد.
برخی روزنامه ها چون ابتکار هم به گمانه زنی در مورد قیمت سوخت پرداختند. این روزنامه در گفت و گو با «اردشیر دادرس» رییس انجمن صنفی جایگاه داران سی.ان.جی قیمت احتمالی سوخت را به بحث گذاشت.
این مساله موضوع یادداشت هایی نیز قرار گرفت. روزنامه ی ابتکار در سرمقاله ی خود با عنوان « بنزین به مثابه یک شاخص کاذب و فریب کار» با محاسبه ی سرانگشتی افزایش قیمت بنزین بر هزینه های حمل و نقل و تفاوت فاحش آن با شایعات مطرح شده در مورد افزایش قیمت ها نوشت: این محاسبات حتّی اگر چندان دقیق نباشد و از شهری به شهری و از صنفی تا صنف دیگر ارقام گفته شده قابل تغییر و قابل نقض باشد، امّا به راحتی نمایه ای از میزان تأثیر واقعی تغییر نرخ بنزین در هزینه های زندگی شهروندان را نشان می دهد. نمایه ای که هیچ نسبتی با حرف و حدیث های روزهای اخیر مردم کوچه و بازار و حتی منتقدان به اصطلاح تحلیلگر دولت ندارد و به خوبی عیان می کند که این مؤلفه به هیچ وجه شاخص معتبری برای اقتصاد کشور نیست و بر عکس آنچه که شایع است، هیچ نقش دومینویی و تبعی آنچنانی نیز بر افزایش سایر قیمت ها در کشور ندارد و به همین خاطر نمی تواند بر بالا و پایین شدن نرخ تورم چندان مؤثر باشد. با این همه امّا فضای عمومی جامعه چیز دیگری می گوید و در این مورد خاص چرایی این جو روانی راز آلود می نماید. می توان چنین برداشت کرد که سالهاست چند قشر و گروه خاص از جامعه، در موعد اجرای هر تصمیم و سیاست جدید دولت درباره قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی و یا در ابتدای هر سال منافع خود را به این شاخص کاذب و فریبنده گره می زنند و آن را به مثابه غولی برای اقتصاد کشور و دولت تصویر می کنند تا منافع قشری و گروهی خود را تأمین نمایند.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9275**2054
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




02/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن