تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815331199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایجاد سایت موزه قبور اسلامی گیلان در بقعه شیخ محمود خیوی آستارا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ایجاد سایت موزه قبور اسلامی گیلان در بقعه شیخ محمود خیوی آستارا آستارا ـ ایرنا ـ مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد : سایت موزه قبور اسلامی گیلان در بقعه شیخ محمود خیوی شهرستان مرزی بندر آستارا ایجاد می شود .


ˈ رضا علیزاده ˈ عصر روز دوشنبه در جریان بازدید از محوطه بقعه شیخ محمود خیوی آستارا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در محوطه این بقعه تاریخی سنگ قبرهای متعددی که اغلب منقوش و دارای نوشته و مربوط به دوره های مختلف تاریخی هستند ، وجود دارد .
وی اظهار کرد : این مکان ظرفیت بالقوه ای برای تبدیل شدن به سایت موزه تخصصی سنگ قبور اسلامی را دارد .
وی گفت : با ایجاد این سایت موزه در این محوطه تاریخی ، سنگ قبرهای تاریخی دوره های اسلامی از نقاط مختلف استان گیلان جمع آوری شده و در این مکان برای بازدید گردشگران در یک محدوده محصور و مناسب جانمایی شده و معرفی می شوند .
علیزاده اضافه کرد : علاوه بر این همزمان با ایجاد این سایت موزه ، کاوشهای باستان شناسی و تخصصی نیز در محوطه این بقعه انجام خواهد شد تا زوایای پنهان این محوطه از نظر تاریخی بیشتر نمایان شود .
وی بقعه شیخ محمود خیوی آستارا را جزو نخستین آثار تاریخی ثبت شده استان گیلان در فهرست آثار ملی ذکر کرد و ادامه داد : در کنار ایجاد این سایت موزه ، وضعیت کنونی این بقعه نیز ساماندهی و بنای آن مرمت شده و متناسب با الگوی بومی و معماری ، بنای موجود مرمت ، نورپردازی و محوطه سازی می شود .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در ادامه با اشاره به آمار بالای حضور گردشگران در شهرستان آستارا ، ایجاد این سایت موزه را موجب رونق گردشگری و معرفی ظرفیت های فرهنگی آستارا و کل استان گیلان عنوان کرد و گفت : در زمینه فرهنگی نیز برگزاری جشنواره اقوام ایرانی و نیز جشنواره گیاهان دارویی در شهرستان آستارا در اولویت برنامه های امسال این نهاد قرار گرفته است .
علیزاده در ادامه با اشاره به افزایش 10 درصدی تعداد ورود گردشگران در ایام تعطیلات نوروز 93 به استان گیلان ، شهرستان آستارا را با بیش از یک میلیون شب اقامت مسافران نوروزی ، جزو شهرستانهای پیشتاز و نخست استان گیلان در این زمینه اعلام کرد .
وی گفت : حضور و به خصوص اقامت گردشگران در شهرستان آستارا در ایام تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است .
وی شهرستان آستارا جزو مقاصد مهم گردشگری کشور برشمرد و ادامه داد : با توجه به حجم انبوه حضور گردشگران در این شهرستان ، ظرفیت های محلی نیز متناسب با آن باید افزایش یابد .
علیزاده اضافه کرد : ایجاد و تقویت انگیزه در سرمایه گذاران ، اتمام پروژه های نیمه تمام و ایجاد زیرساختهای پذیرایی ، اقامتی و تفریحی از جمله اقدامات لازم برای توسعه گردشگری در شهرستان آستارا است .
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان همچنین افزود : ایجاد زمینه ارائه خدمات گردشگری متنوع در شهرستان آستارا دغدغه ماست و برای این منظور علاوه بر ایجاد مجموعه ها و مراکز مرتبط خدمات گردشگری ، باید ظرفیت های شهرستان نیز به صورت دقیق و حرفه ای معرفی شود چرا که آستارا محل تلاقی بازارهای هدف گردشگری محسوب می شود .
به گزارش ایرنا ، بقعه شیخ محمود در میان درختان جنگلی و در محوطه ای بکر و در محدوده اراضی بین دو روستای عنبران و ویرمونی بخش مرکزی آستارا واقع شده است .
این بقعه با مساحت 28 متر مربع از سنگ ساخته شده و گنبد آن با آجر چیده شده است .
در داخل بنای این بقعه متعلق به دوره ایلخانان سه قبر قرار دارد که قبر میانی متعلق به شیخ محمود خیوی است و قبرهای دو سوی او نیز به نزدیکان یا جانشینان وی تعلق دارد .
شکل ظاهری این بقعه مکعب مستطیل و به ارتفاع تقریبی شش متر و دارای گنبد آجری و دیواره هایی با سنگ های تراش داده شده است .
در سال 1352 پس از ثبت این بقعه زیبا و باستانی و زیارتی به شماره 951 در فهرست آثار ملی ایران ، بخش هایی که بر اثر بلایای طبیعی و سودجویی قاچاقچیان عتیقه تخریب شده بود ، مرمت شد .
شیخ محمود پسر شیخ هدایت خیوی از عرفای سده هشتم هجری است که در سال 732 ه.ق وفات یافت و در این محل دفن شد . ک/3
535/604
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




02/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن