تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805504220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارائه سالانه 240هزار دادخواست کارگری به هیات های تشخیص


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مقام مسوول خبر داد؛ ارائه سالانه 240هزار دادخواست کارگری به هیات های تشخیص تهران-ایرنا- مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: حدود 240هزار دادخواست سالانه از جانب جامعه کارگری به هیات های تشخیص و حل اختلاف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور ارایه می شود.


احمد لطفی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تعداد شکایات کارگری به نسبت تعداد کارگران کشور بسیار اندک است و به همین دلیل 90درصد پرونده ها در سازمان های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها مختومه و اعتراضی به دیوان عدالت اداری نسبت به آرای صادره نمی شود.
وی اظهار داشت: تنها 10درصد آرای صادره در هیات های تشخیص و حل اختلاف با اعتراض کارگران و کارفرمایان به دیوان عدالت اداری کشیده می شود.

**هیات تشخیص نخستین مرحله از فرآیند رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی
لطفی نژاد از هیات تشخیص به عنوان نخستین مرحله از فرایند رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام برد و گفت: چنانچه کارگری با کارفرمای خود اختلاف داشته باشد و اختلاف آنها در کارگاه مربوطه حل نشود، کارگر به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه مراجعه و دادخواست خود را تنظیم و ثبت می کند.
وی افزود: کارگر پس از حضور در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه، ابتدا به واحد مشاوره تنظیم دادخواست مراجعه و پس از کسب اطلاعات و آگاهی های لازم، به تنظیم و ثبت دادخواست خود اقدام می کند.
این مقام مسوول در سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت که هیات تشخیص به صورت سه جانبه با حضور نمایندگان دولت، کارگر و کارفرما به پرونده رسیدگی می کند. همچنین از کارگر و کارفرمای پرونده مربوطه نیز دعوت می شود تا در هیات حضور یابند و اسناد و قرائن را ارائه و اظهارات خود را بیان کنند. هیات تشخیص با بررسی مستندات و قرائن مربوطه و اظهارات طرفین اقدام به صدور رای می کند.

**هیات حل اختلاف دومین مرحله رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی
مدیرعامل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به نحوه اعتراض به رای هیات تشخیص و ادامه رسیدگی به پرونده اشاره کرد و گفت: پس از آنکه رای هیات تشخیص صادر و به طرفین پرونده ابلاغ شد، هر یک از طرفین کارگر و کارفرما 15 روز از تاریخ دریافت رأی فرصت دارند نسبت به آن اعتراض کنند. اعتراض افراد باید تسلیم همان اداره ای شود که رای را صادر کرده است.
وی با بیان این که اگر هر یک از طرفین نسبت به رای هیات تشخیص اعتراضی داشتند و اعتراض خود را تسلیم کردند، پرونده وارد مرحله دوم رسیدگی یعنی هیات حل اختلاف می شود، گفت: این هیات نیز به شکل سه جانبه و با حضور 3 نفر از جانب دولت شامل نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری وفرمانداری ،3 نفر شامل نمایندگان کارگران و سه نفر شامل نمایندگان کارفرما تشکیل می شود.
وی تاکید کرد تصمیم هیات حل اختلاف قطعی و لازم الاجرا است و اعتراض نسبت به آن تنها در دیوان عدالت اداری امکان پذیر است.

**وضعیت استان تهران
لطفی نژاد با اشاره به وضعیت استان تهران گفت: 2.5 میلیون نفر از کارگران کشور ساکن استان تهران هستند. به عبارت دیگر از هر 4 کارگر ایرانی یک کارگر در استان تهران سکونت دارد. با وجود این حجم تنها در هر سال حدود 80 هزار دادخواست کارگری و کارفرمایی به هیات های تشخیص یا حل اختلاف ارائه می شود.
وی افزود: این بدان معنا است که تنها حدود نیم درصد اختلافات کارگری و کارفرمایی به این ادارات کشیده می شود و در 99.5 درصد مابقی یا اختلافی وجود ندارد یا اختلاف در سطح کارگاه حل و فصل می شود.
به گفته لطفی نژاد این آمار گویای تفاهم کارگران و کارفرمایان است و کارگران تنها وقتی بحث معیشت آبرومندانه آنها به وسط می آید حاضر به شکایت از کارفرما می شوند.
لطفی نژاد با انتقاد از این که آرای هیات های تشخیص و حل اختلاف را به نام آرای ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی می خوانند، تصریح کرد: مراجع رسیدگی کننده در هیات تشخیص سه جانبه است. این هیات با حضور سه نفر به دادخواست ها رسیدگی می کند که 2 نفر آنها از خارج از ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی می آیند (نمایندگان کارگران و کارفرمایان) ، اما وقتی رأی صادر می شود به عنوان رأی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصور می شود. در حالی که این رأی هیات تشخیص است که 2 نفر از سه نفر عضو آن نمایندگان کارگران و کارفرمایان هستند.
به گفته وی، اختلافات کارگری و کارفرمایی اگرچه یک پدیده نامیمون است اما واقعیتی است که باید پذیرفته شود. این اختلافات زمانی عمق می یابد که رسیدگی به آنها فرایند قانونی و استاندارد خود را طی نکند. در قانون کار به منظور رسیدگی به شکایات و اختلافات کارگری و کارفرمایی یک فرایند مشخص پیش بینی شده است که تکیه اصلی آن بر اصل سه جانبه گرایی است.
علیرغم وجود مواد قانونی لازم در قانون کار اما هنوز هم بسیاری از کارگران و حتی کارفرمایان اطلاعات لازم در این زمینه ندارند و به همین دلیل یا از پیگیری حق خود منصرف می شوند و یا روند را به شکلی طی می کنند که در برخی از موارد عمق اختلاف را بیشتر می کند.

**ارائه اطلاعات مربوط به چگونگی تنظیم دادخواست در واحد مشاوره تنظیم دادخواست
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به واحد مشاوره تنظیم دادخواست مستقر در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این واحد اطلاعات مربوط به چگونگی تنظیم دادخواست، ضوابط و فرایند رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی و مقررات مربوطه، به متقاضیان ارائه می شود و این مهم براساس ماده 201 قانون کار انجام می گیرد.
اقتصام(4) ** 9123 **1561
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




01/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن