تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815311149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کابوس دسترسی بیماران به مطب های پزشکان در زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کابوس دسترسی بیماران به مطب های پزشکان در زنجان زنجان- ایرنا- وجود برخی ساختمان های غیر استاندارد پزشکان در سطح شهر زنجان علاوه بر تحمیل رنج مضاعف، کابوسی برای دسترسی راحت به مطب های پزشکان شده است.


به گزارش ایرنا، مجید جوان 35 ساله ای است که پای او بر براثر تصادف شکسته و حالا می خواهد به متخصص اورتوپدی یکی از مطب های واقع در مرکز شهر مراجعه کند و باید پله های ساختمان پزشکان را با ویلچر طی کند، پله هایی که برای استفاده چنین بیمارانی طراحی نشده است.
حاج رحیم پیر مرد 70 ساله بر دوش مردی جوان از پله های یکی از ساختمان های پزشکان شهر بالا آمده تا متخصص قلب او را معاینه کند.
نگران و ناراحت است و مدام با خود زمزمه می کند : پسرم خدا خیرت بدهد من که شرمنده ام و به منشی پزشک می گوید :این پله ها آدم سالم رو مریض می کنه چه برسه به آدم مریض. اگه این جوون پای پله ها وضعیت منو نمی دید و تا این بالا نمی آورد، چطور باید این پله هارو بالا می اومدم؟
شلوغی، مشکلات و تردد بیماران با کهولت سنی زیاد از پله های ساختمان ، نبود امکانات رفاهی و چشم انتظار بیماران برای ویزیت تا ساعات 10 تا 11 شب نمونه ای از تار نمای وضعیت برخی مطب های پزشکان است.
حال باید پرسید که چرا مسوولان از نظام پزشکی گرفته تا وزارت عریض و طویل بهداشت اجازه تاسیس مطب ها را در ساختمانهایی می دهند که نه آسانسور دارد و نه سالن انتظار و خیلی چیزهای دیگر.
بایدفکر کرد که یک یک بیمارسالخورده بد حال چگونه باید پله هار را بالا و پایین کند.
چشم بیمار که به پله ها می افتد حسابی حالش گرفته می شود و خانواده ای مریض خود را با برنکارد از پله های ساختمان پزشکان بالا می برند.
کارشناس صدور پروانه موسسات و مراکز پزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، گفت: این معاونت بر صلاحیت کاری پزشکان نظارت می کند و تجهیزات مورد استفاده را نیز از ابعاد گوناگون و به ویژه بهداشتی مورد بررسی قرار می دهد.
اسماعیل رستمخانی افزود: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی برای مراکز پزشکی از قبیل مامایی، پرستاری، اپتومتری ، فیزیوتراپی و درمانگاهها مجوزهای لازم را صادر می کند.
وی اظهار کرد: این مراکز باید بر اساس آیین نامه ها و استانداردهای اعلام شده نسبت به فعالیت های کاری خود اقدام کنند.
کارشناس صدور پروانه موسسات و مراکز پزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، گفت: فعالیت و خدمات رسانی هریک از این مجموعه ها در فضای فیزیکی قابل قبول و استاندارد از جمله مسائلی مهم است که از سوی کارشناسان و بازرسان این معاونت به آنها توجه می شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه اکثر ساختمان های محل خدمت پزشکان در مرکز شهر تجمیع شده و اغلب این مکان ها به لحاظ قرار گرفتن در طبقات بالای مجتمع های ساختمانی همخوانی لازم را با رشته تخصصی مورد فعالیت پزشکان مربوطه از جمله متخصصین قلب و ارتوپد ندارد.
رستمخانی با اشاره به اینکه صدور پروانه مجوز مطب ها بر عهده سازمان نظام پزشکی است، افزود: این سازمان باید قبل از صدور پروانه کار و طی فرآیندی با کارکارشناسی شده نسبت به صدور مجوز برای فعالیت رسمی آنها اقدام کند.
وی یادآورشد: این معاونت با همکاری سازمان نظام پزشکی و اداره کل تعزیرات حکومتی به تخلفات مراکز و موسسات پزشکی ارجاع شده رسیدگی می کند.
رییس سازمان نظام پزشکی استان زنجان نیز با بیان اینکه یکی از وظایف این واحد صنفی صدور پروانه کار به مطب ها است گفت: این سازمان پس از مراجعه پزشکان و متخصصان نسبت به صدور پروانه کار در مدت زمان کوتاهی اقدام می کند و بر شرایط مکان فعالیت پزشکان نظارت ندارد.
حسین بابایی افزود: هم اکنون اداره نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بر نحوه فعالیت پزشکان و نحوه دسترسی بیماران به خدمات درمانی در مطب های خصوصی نظارت می کند.
عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته نظارت بر نحوه فعالیت مطب ها به این سازمان واگذار خواهد شد و با تحقق آن معضلات موجود در این حوزه رفع به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.
شهردار زنجان نیز با اشاره به اینکه توزیع خدمات پزشکی در این شهر به درستی انجام نگرفته است گفت: تمرکز تمامی خدمات رفاهی در مرکز شهر موجب تجمع ساختمان های پزشکان در مرکز شهر شده است.
محمد امین افزود: ساختمان هایی که در حال حاضر در شهر زنجان به عنوان مطب پزشک یا در قالب ساختمان پزشکان استفاده می شوند، سالها پیش احداث شده اند لذا هیچ کدام از ضوابط مربوط به ساخت و سازهای حوزه درمانی را تبعیت نمی کنند.
وی نبود پارکینگ و آسانسور در ساختمان های پزشکان سطح شهر را از مهم ترین مشکلات ساختمان های پزشکان این شهر برشمرد.
شهردار زنجان گفت: اغلب ساختمان های مورد استفاده پزشکان، اداری معمولی هستند که به مطب پزشکان تغییر کاربری داده اند لذا از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.
امین افزود: بر این اساس و طبق رایزنی های انجام گرفته با دانشگاه علوم پزشکی زنجان از تغییر کاربری واحدهای تجاری و مسکونی به ساختمان پزشکان ممانعت می شود.
وی یادآورشد: ورود سرمایه گذار و احداث ساختمانی مطابق با استانداردها وآیین نامه های تعریف شده می تواند به ارایه خدمات مطلوب به جامعه هدف و بیماران منجر شود.
یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نیز به مشکلات تحمیل شده بر بیماران ،هنگام مراجعه به مطب پزشکان در شهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه ساختمان های پزشکان موجود در سطح شهر فاقد امکانات لازم اعم از آسانسور، پارکینگ و پله دسترسی مناسب هستند.
یاشاراصلانیان افزود: تمرکز تمامی خدمات رفاهی در مرکز شهرموجب تجمع ساختمان های پزشکان شده است.
وی اظهار کرد: سازندگان ساختمان های اداری و تجاری برای دست یافتن به سود بیشتر و پرداخت عوارض کمتر اقدام به احداث ساختمان های اداری کرده و این موجب شده هیچ ساختمان استاندارد تخصصی با کاربری مطب پزشکی در شهر وجود نداشته باشد.
اصلانیان همچنین دسترسی مناسب، دستگاه های اطفا حریق، مسیر فرار و ایمنی را برای مطب های پزشکی ضروری دانست و افزود: اغلب ساختمان های مورد استفاده پزشکان ساختمان های اداری معمولی هستند که به ساختمان پزشکان تغییر کاربری داده اند لذا از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.
وی یادآورشد: مطب و ساختمان های پزشکان باید در نقاط مختلف شهر و طبق استانداردها توزیع شود تا دسترسی مردم برای مراجعه تسهیل شود.
522/7320
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




30/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن