واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله وسلم : شما را به مهدي (عج) بشارت ميدهم، او زماني در امت من ظهور ميكند كه مردم در اختلاف و اضطراب شديدي به سر ميبرند.بحار الانوار ج 52 ص 266 حضرت مهدي (عج ) در سال 255 (ه . ق)، در سپيده دم روز جمعه پانزدهم ماه شعبان در شهر سامرا، در خانه امام حسن عسگري(ع) ديده به جهان گشود. مادرش نرجس و نام پدر بزرگوارش امام حسن عسگري (ع) است. آن يادگار الهي حجت، قائم، خلف صالح، صاحب الزمان و بقية الله لقب گرفته و مشهورترين لقبش حضرت مهدي(عج) است. در مدت پنج سال از آغاز عمر حضرت مهدي (عج) كه پدر بزرگوارش حيات داشت، شيعيان خاص به حضور حضرت مهدي(عج) مي رسيدند؛ از جمله چهل تن به محضر امام يازدهم رسيدند و از امام خواستند تا حجت و امام بعد از خود را به آنها معرفي فرمايد تا او را بشناسند. امام عسگري(ع) فرمودند : پس از من، اين پسر امام شماست، و خليفه من است در ميان شما، امر او را اطاعت كنيد، از گرد رهبري او پراكنده نگرديد، كه هلاك مي شويد و دينتان تباه مي گردد. اين را هم بدانيد كه شما او را پس از امروز نخواهيد ديد، تا اينكه زماني دراز بگذرد. بدين گونه، امام يازدهم ضمن تصريح به واقع شدن غيبت كبري، امام مهدي(عج) را به جماعت شيعيان معرفي فرمودند و استمرار سلسله ولايت را اعلام داشتند. وي نهمين امام از نسل امام حسين (ع) و اكنون از نظرها غايب است. اما مطلق و خاتم اولياء و وصي اوصياء و قائد جهاني و انقلابي اكبر است. چون ظاهر شود، به كعبه تكيه كند و پرچم پيامبر (ص) را در دست گيرد و دين خدا را زنده و احكام خدا را در سراسر گيتي جاري كند. از القاب آن حضرت؛ مهدي، قائم، منتَظَر، حجت اللّه، صاحب الامر، خلف صالح، بقيّة اللّه، منتقم، وارث، موعود، خاتم الاوصي، داعي، باسط، تمام، غائب، مأمول، ناطق، نور آل محمد(ص) است. هر چند نام امام زمان(عج) در قرآن كريم ذكر نشده اما در روايات مربوط به تفسير آيات، در موارد متعدد برخي از آيات به اعمال و ويژگي هاي آن حضرت تفسير يا تأويل يا تطبيق شده است؛ به عنوان مثال آياتي چون واللّه متمّ نوره (خدا نور خودش را كامل خواهد ساخت) يا اشرقت الارض بِنور ربّها (زمين به نور پروردگارش روشن مي گردد) و يهدي اللّه بنوره من يشاء (خداوند هركس را كه بخواهد با نور خودش هدايت مي كند) به ولايت حضرت قائم(عج) و ظهور و ارشادات آن حضرت تفسير شده است. وقتي ضرورت غيبت امام (عج)، بيرون آمدن حضرت مهدي (عج) و نمازگزاران آن حضرت همه جا منتشر شد، كارگزاران و ماموران معتمد عباسي به خانه امام حسن عسكري (ع) هجوم بردند، در چنين شرايطي بود كه براي بقاي حجت حق تعالي، امر غيبت امام دوازدهم پيش آمد و جز اين راهي براي حفظ جان آن خليفه خدا درزمين نبود. آن امام بزرگوار بنا بر ضرورت در دو مرحله از نظر ها غايب شدند كه غيبت اول صغري نام داشت و مدت آن بيش از هفتاد سال ( از سال 260 تا 329 هجري) طول نكشيد. در اين مدت نايبان خاص، به محضر حضرت مهدي (عج) مي رسيدند، و پاسخ نامه ها و سؤالات را به مردم مي رساندند و غيبت درازمدت يا غيبت كبري و نيابت عامه ؛ اين دوره بعد از زمان غيبت صغري آغاز شد كه تا زمان حاضر ادامه دارد. اين مدت دوران امتحان و سنجش ايمان و عمل مردم است. به هر حال در اين دوره آزمايش اعتقاد ما اين است كه حضرت مهدي (عج) به قدرت خدا زنده است و نهان از مردم جهان زندگي مي كند، روزي كه اقتضاي تام حاصل شود، ظاهر خواهند شد و بشريت مظلوم را از چنگ ظالمان نجات خواهند داد و رسم توحيد و آيين اسلامي را عزت دوباره خواهند بخشيد. عقيده به ظهور حضرت مهدي ( عج ) فقط مربوط به شيعيان و عالم تشيع نيست، بلكه بسياري از مذاهب اهل سنت به اين اصل اعتقاد دارند و دانشمندان آنها اين موضوع را در كتاب هاي خود بيان كرده و احاديث پيغمبر (ص) را درباره حضرت مهدي ( عج ) از حديث هاي متواتر و صحيح مي دانند. در زمان حضرت (عج) در جهان جاي ويراني نماند، مگر آنكه مهدي ( عج ) آنجا را آباد سازد. در قضاوت ها و احكام مهدي (عج) و در حكومت وي، سر سوزني ظلم و بيداد بر كسي نرود و رنجي بر دلي ننشيند. مهدي(عج) عدالت را ، همچنان كه سرما و گرما وارد خانه ها شود، وارد خانه هاي مردمان كند و دادگري او همه جا را بگيرد. ميلاد با سعادت يوسف فاطمه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف بر پيروان راستين آن حضرت مبارك باد. تهرام/1058/ /1556/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]