تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820446111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همايش بزرگداشت آيت‌الله کمالوند در لرستان برگزار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ فروردين ۱۳۹۳ (۹:۳۵ق.ظ)
31 ارديبهشت‌؛ همايش بزرگداشت آيت‌الله کمالوند در لرستان برگزار مي‌شود همايش بزرگداشت پنجاهمين سالگرد رحلت آيت‌الله‌العظمي روح‌الله کمالوند، مؤسس حوزه علميه کماليه خرم‌آ‌باد 31 ارديبهشت در اين شهرستان برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج از خرم‌آباد، حجت‌الاسلام سعيد مهدوي‌امين، مديرکل تبليغات اسلامي لرستان در جمع خبرنگاران در رابطه با برگزاري همايش آيت‌الله کمالوند گفت: همايش پنجاهمين سالگرد رحلت آيت‌الله‌العظمي روح‌الله کمالوند اواخر ارديبهشت‌ امسال در خرم‌آباد برگزار مي‌شود.

وي در رابطه با محورهاي اين همايش افزود: محورهاي اعلام شده جهت فراخوان اين همايش شامل مواضع، فعاليت‌ها و مبارزات سياسي و جهادي آيت‌الله کمالوند، جايگاه و ارتباط آيت‌الله کمالوند با آيت‌الله بروجردي، آيت‌الله کمالوند و همراهي با نهضت امام خميني(ره)، نقش آيت‌الله کمالوند در احيا و گسترش حوزه علميه کماليه خرم‌آباد، جايگاه آيت‌الله کمالوند در استان لرستان از نظر فرهنگي، اجتماعي، سياسي و انقلابي اعلام شده است.

حجت‌الاسلام مهدوي ادامه داد: از ديگر محورهاي اين همايش مي‌توان به سيره تبليغي و اخلاقيات آيت‌الله کمالوند، انديشه‌هاي فقهي، سياسي، تفسيري، فلسفي آيت‌الله کمالوند، سيره عملي آيت‌الله کمالوند در امور فرهنگي و اجتماعي و خدمات اجتماعي آيت‌الله کمالوند اشاره کرد. مهلت ارسال مقالات به دبيرخانه همايش از 27 فروردين‌ تا 20 ارديبهشت‌ امسال اعلام شده است.

يادآور مي‌شود، آيت‌الله کمالوند در سال 1319 هجري قمري در شهر خرم‌آباد و در خانواده‌اي کشاورز ديده به جهان گشود. مرحوم کمالوند تا سال 1336 قمري در خرم‌آباد به فراگيري علوم ديني پرداخت و از علماي آن ديار کسب فيض کرد، سپس به اميد حضور در محضر استاد بزرگوار آيت‌الله‌العظمي حسين بروجردي، عازم بروجرد شد و با عنايت الهي دو سال از درس اين فقيه استفاده برد. آنگاه به اراک هجرت کرد، در مقابل آيت‌الله‌العظمي شيخ عبدالکريم حائري زانوي ادب زد و از خرمن وجودش بهره‌هاي وافر برد.

با مهاجرت آيت‌الله حائري به شهر مقدس قم، مرحوم کمالوند نيز در شمار علماي مهاجر به قم جاي گرفت و براي استفاده بيشتر در جوار کريمه اهل بيت(س) مأوا گزيد. زماني که آيت‌الله‌العظمي بروجردي به قم مشرف شد، مشتاقانه در مجلس درس آن فقيه حاضر شد و روح تشنه خويش را سيراب ساخت.

آن مرحوم هم‌زمان با تحصيل و کسب فيض از محضر بزرگان، خود از استادان پرتوان حوزه علميه قم به‌شمار مي‌رفت و هنگام ورود آيت‌الله بروجردي به تدريس کفايه و درس خارج مشغول بود و شاگردان نمونه و بارزي به جامعه مسلمانان تقديم کرد. از جمله شاگردان آيت‌الله کمالوند مي‌توان به حميد عيدي، سيدمحمدتقي شاهرخي خرم‌آبادي، شيخ مهدي قاضي خرم‌آبادي، سيدصالح طاهري خرم‌آبادي، سيديدالله صدري و شيخ عباس‌علي صادقي اشاره کرد.

در سال 1329 قمري گروهي از مردم خرم‌آباد به شهر قم آمدند و از محضر آيت‌الله بروجردي تقاضا کردند که «آيت‌الله کمالوند» را به خرم‌آباد اعزام کنند تا مردم از وجود با برکت وي بهره جويند، آيت‌الله بروجردي نيز در پاسخ به دعوت دوستداران آيت‌الله کمالوند نامه‌اي به وي نوشت که مضمون آن چنين است:
ضمن تقدير از شما با اينکه به وجود حضرت‌عالي احتياج دارم براي مصلحت اسلام و مسلمين شما را به خرم‌آباد مي‌فرستم.

در پي فرمان آيت‌الله بروجردي، مرحوم کمالوند امتثال امر کرده و در سال 1319 هجري قمري به خرم‌آباد بازگشت و مورد استقبال گرم طلاب و روحانيان خرم‌آبادي که در قم مشغول تحصيل بودند به وطن بازگشت و در محفل درس آن دانشمند بزرگ حاضر شدند و در سايه تلاش‌هاي آن فقيه وارسته مدرسه علميه خرم‌آباد مرمت و بازسازي شد و رونق کهن خويش را بازيافت.

آيت‌الله کمالوند همراه خود جمعي از روحانيان فاضل را نيز به خرم‌آباد آورد تا ياورش باشند و امر تبليغ و ارشاد مردم را رونق بخشند. مرحوم کمالوند ميان مردم خرم‌آباد داراي محبوبيتي خاص بود و از نفوذ سياسي و اجتماعي يک مرجع بهره مي‌برد، محبوبيت فراوان آن مجتهد وارسته تنها در سايه اخلاق و پرهيزگاري شکل گرفت و تواضع وي ميان مردم زبان‌زد بود.

آيت‌الله کمالوند با وجودي‌ که از نظر علمي در مقام بالاي فقاهت بود اما همراهي و تفقد مردم را بر خود لازم مي‌دانست، هرگاه مجلس عزاداري اهل‌ بيت(ع) را برپا مي‌ساخت با احترام و ادب کنار در خانه مي‌ايستاد.

مجتهد بزرگ خرم‌آباد از فرصت‌هاي تبليغي بهره مي‌برد، آيات الهي را با بياني ساده و روان، براي مردم تفسير مي‌کرد و قلوب مشتاقان وحي را روشنايي مي‌بخشيد و روزهاي پنجشنبه و جمعه در جمع طلاب حضور مي‌يافت و سربازان امام زمان(عج) را از نور تفسير قرآن بهره مند مي‌ساخت.

آن مجاهد نستوه اعتقاد داشت که روحاني نبايد از حوادث جامعه خويش غافل باشد با اين بينش بود که با اجازه مرحوم آيت‌الله بروجردي در مسائل سياسي هم دخالت و اعمال نفوذ مي‌کرد و در موقع مناسب به عزل و نصب مأموران دولتي همت مي‌گماشت.

مجاهد روشن‌بين خرم‌آباد در بسيج مردم عليه گروهک‌هاي منحرف(توده‌اي‌ها) نقش بسزايي داشت و با سخنراني‌هاي بيدارکننده خويش نقشه‌هاي آنان را نقش بر آب مي‌کرد. وي از حاميان و مريدان حضرت امام خميني(ره) بود و دوشادوش آن مبارز قدم بر مي‌داشت و علاوه بر اين با توجه به اينکه او به‌واسطه يکي از بستگان نزديکشان در دستگاه پهلوي نفوذ داشت، رابط دستگاه و حضرت امام(ره) به‌شمار مي‌رفت.

سرانجام، آيت‌الله کمالوند در سال 1343 هجري شمسي رحلت کرد و پيکر مطهر ايشان در مسجد بالاسر قم، در جوار مرقد استاد بزرگوارش آيت‌الله‌العظمي بروجردي به خاک سپرده شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن