تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798970588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

السفیر: یک مقام وزارت خارجه ایران بزودی به عربستان سفر می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

السفیر: یک مقام وزارت خارجه ایران بزودی به عربستان سفر می کند بیروت - ایرنا- روزنامه لبنانی « السفیر» نوشت که یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب «گام های اعتماد سازی «که مقدمه ای برای دیدار آینده « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران از عربستان سعودی خواهد بود، بزودی به ریاض سفر می کند.


به گزارش ایرنا، السفیر در شماره روز شنبه خود به نقل از منابعی بسیار آگاه ابراز امیدواری کرد که تماس های بین ایران و عربستان دارای تاثیراتی مثبت در سطح روابط دو جانبه و بحران سوریه و پرونده لبنان باشد.
منابع السفیر گفته اند که قرار بود چند هفته قبل « حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه ایران ومسئول پرونده عربی به ریاض برود اما به دلیل تحولاتی در داخل عربستان سعودی و برای آماده سازی بیشتر، این سفر به تاخیر افتاد و وی به کویت و امارات سفر کرد.
این روزنامه لبنانی در گزارشی تحت عنوان « السفیر وقایع تماس های ایرانی سعودی را منتشر می کند»، نوشت: توافق ایرانی – سعودی به تشکیل دولت « تمام سلام» در لبنان در چند هفته اخیر منجر شد و برغم دعوت « نبیه بری» رییس مجلس از نمایندگان برای تشکیل اولین جلسه انتخاب رییس جمهوری جدید در روز چهارشنبه آینده ، این انتخاب منتظر مشورت های بین المللی و منطقه ای است که نشانه های آن باید از چند پایتخت منطقه ای و بین المللی دیده شود.
« شاید این انتخابات ریاست جمهوری لبنان بیش از انتخابات گذشته به گشایش درهای گفت وگو بین تهران و ریاض نیاز دارد».
در همین زمینه ، منابع بسیار آگاه به السفیر گفته اند که از زمان رسیدن «عبدالرحمن الشهری» سفیر جدید عربستان سعودی به تهران در نیمه ماه فوریه گذشته تاکنون یک سلسله نشست های دوره ای بین او و مقامات ایرانی برگزار شده و در آنها راه های ایجاد فضاهای جدید برای اعتماد سازی بین دو کشور به منظور فراهم شدن شرایط دیدارهای متقابل مقامات سعودی و ایرانی بررسی شده است.
این روزنامه لبنانی به نقل از این منابع افزود: مقامات ارشد ایران به همه کسانی که به آنان مراجعه کرده اند بر علاقه خود برای تقویت روابط ایران با همه کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی تاکید کرده اند و از زمان رسیدن « حسن روحانی» به ریاست جمهوری اسلامی ایران، نشانه های مثبتی در این زمینه دیده شده و حتی از امکان سفر وی به عربستان سخن گفته شده است.
منابع السفیر گفته اند که قرار بود چند هفته قبل « حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه ایران ومسئول پرونده عربی به ریاض برود اما به دلیل تحولاتی در داخل عربستان سعودی و برای آماده سازی بیشتر، این سفر به تاخیر افتاد و وی به کویت و امارات سفر کرد.
السفیر در ادامه نوشت که یک مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب «گام های اعتماد سازی»که مقدمه ای برای دیدار « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران از عربستان سعودی خواهد بود، بزودی به ریاض سفر می کند.
این روزنامه ابراز امیدواری کرد که تماس های بین ایران و عربستان دارای تاثیراتی مثبت در سطح روابط دو جانبه و بحران سوریه و پرونده لبنان باشد.
این منابع گفته اند که ترمیم روابط بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بویژه قطر و عربستان سعودی ممکن است عاملی مثبت در این زمینه باشد و قطر و کویت نقشی مثبت در بهبود روابط ایرانی سعودی دارند و همچنین روسیه تحرکاتی را برای نزدیک کردن دیدگاه های تهران و ریاض شروع کرده است.
السفیر به نقل از منابع خود افزود: آمریکایی ها، علامت های روشنی را به طرف سعودی داده اند و از جمله در جریان سفر اخیر« باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا به عربستان گفته شده که مسیر گفت وگوها در خصوص توافق نهایی هسته ای گروه 1+5 با ایران ، مسیری نهایی و غیرقابل بازگشت است
« این تواق تقریبا به موفقیت نزدیک شده و انتظار می رود تا نهایت ماه ژوئن امضا شود و سعودی ها باید خود را برای آن آماده و به منظور عادی سازی روابط خود با ایرانی ها اقدام کنند زیر تاثیرات مثبت زیادی در منطقه دارد».
منابع السفیر همچنین گفته اند که بعداز سفر« ایمانوئل بون» مشاور رییس جمهوری فرانسه به همراه « اریک شووالیه» سفیر سابق فرانسه در سوریه به واشنگتن در آغاز ماه آوریل جاری، در خصوص ورود آمریکایی ها به فضای گفت وگوی مفتوح بین ایرانی ها و فرانسوی ها و بویژه تفاهم سعودی آمریکایی در خصوص واگذاری اداره انتخابات ریاست جمهوری لبنان به پاریس، تفاهم هایی صورت گرفت.
این روزنامه لبنانی ادامه داد: فرانسوی ها بر این اساس عمل می کنند ، ایمانوئل بون فردی است که پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان را از طرف فرانسه ، عربستان سعود و آمریکا اداره می کند و او در کمتر از یکسال تاکنون سه بار به لبنان سفر کرده است.
همینطور « فرانسوا جیرو» مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه فرانسه دو بار به تهران سفر کرده است و همچنین دیداری در پاریس بین « جک اودیر» مدیرامور سیاسی وزارت خارجه فرانسه با « مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه ایران در امور اروپا برگزار شده است.
« فرانسوی ها می گویند که آنها هچ نامی برای ریاست جمهوری آینده لبنان مطرح نکرده اند و تنها با چند تن از نامزدها و یا نمایندگان آنها دیدار و سخنان آنها را شنیده اند و آمریکایی ها هم همینطور هستند».
منابع بسیار آگاه السفیر افزودند: ایرانی ها به طرف های مختلف منطقه ای و بین المللی ابلاغ کرده اند که خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان در زمان قانونی خود هستند زیرا به تقویت ثبات در این کشور منجر می شود، ثباتی که از زمان تولد دولت جدید شاهد آن هستیم و همچنین پیامدهای مثبتی برای منطقه دارد.
این منابع می گویند که « از نتایج دیدارهای غضنفر رکن آبادی سفیرمان در بیروت با مقامات لبنانی بویژه مسیحی دریافته ایم که بهبود روابط ایران و عربستان سعودی عاملی مثبت در ایجاد ثبات در لبنان و مانعی برای خلاء سییاسی در این کشور است».
السفیر نوشت: سعودی ها هم سخنانی شبیه اظهارات مقامات ایرانی مطرح می کنند و می گویند که انتخابات ریاست جمهوری لبنان باید در موعد قانونی آن برگزار شود.
« تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان تلاش کرده اند که موضع عربستان سعودی را کسب کنند اما تنها مواضع شخصی برخی مقامات ریاض را شنیده و به آنها گفته شده که موضع نهایی هنوز اتخاذ نشده است و مشورت ها در داخل و با طرف های منطقه ای و بین المللی مرتبط با این پرونده همچنان ادامه دارد».
السفیر افزود: هنگامی که یک مقام لبنانی از « مقرن بن عبدالعزیز» که اخیرا به عنوان جانشین ولیعهد سعودی منصوب شده است، از موضعش در خصوص انتخابات ریاست جمهوری لبنان سئوال می کند، او اینگونه پاسخ می دهد، « ما وارد اسامی نمی شویم و این مسئولیت لبنانی ها است و ما تنها خواستار انتخاب یک رییس جمهوری هستیم که ضامن ثابت لبنان باشد».
این روزنامه لبنانی درعین حال خاطرنشان کرد: روشن است که سعودی ها نمی توانند نسبت به اقدام « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی که نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده، بی تفاوت باشند و آنها و همپیمانانشان در خلیج (فارس) برای تقویت جایگاه او و در مقابل تضعیف رقیبش « میشل عون» سرمایه گذاری زیادی می کنند.
« اما سعودی ها با مشکل وجود دست کم دو نامزد از میان همپیمانان مسیحی خود در گروه 14 مارس مواجه هستند و این مشکل با تصمیم « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب برای اعلام نامزدی خود در روز دوشنبه آینده بعد از تشکیل نشست دفتر سیاسی این حزب ، بروز کرده است».
السفیر تصریح کرد: انتظار می رود که « دیوید هیل» سفیر آمریکا در لبنان بار دیگر به ریاض برای ملاقات با مقامات سعودی برود تا با آنان در خصوص پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان از نزدیک نجوا کند.
این روزنامه لبنانی نوشت : اطلاعات موجود نشان می دهد که بررسی پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان همچنان در مراحل اولیه خود است و شرایط سیاسی برای آن هنوز آماده نیست و در اینجا ، این سئوال مطرح می شود،« آیا گفت وگوهای ایرانی سعودی چنانچه بزودی شروع شود می تواند به حل و فصل مشکلات منطقه ای که در سوریه هنوز شرایط آن آماده نیست اما به نظر می رسد در لبنان در دسترس است، منجر شود؟
السفیر افزود: پاسخ به این سئوال در تصمیم حزب الله و حزب جریان المستقبل برای شرکت در نشست چهارشنبه آینده پارلمان لبنان ویژه انتخاب رییس جمهوری جدید آن نهفته است هر چند این تصمیم هنوز قطعی نشده است؛ آیا دو طرف منتطر مرزهای توافق های ممکن قبل از 25 ماه مه آینده ( 4 خرداد ماه) هستند؟
25 ماه مه آخرین روزی است که مجلس لبنان فرصت دارد رییس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کند.
این روزنامه لبنانی اضافه کرد: همچنین باید به این سئوال پاسخ داده شود ، آیا سعد الحریری تا چهارشنبه آینده به بیروت بازخواهد گشت یا اینکه بازگشت او به زمانی دیگر موکول شده است؟، منابع بسیار آگاه می گویند که الحریری منتظر نهایی شدن توافق های منطقه ای و بین المللی در خصوص رییس جمهوری آینده لبنان است.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




30/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن