تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798781211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آذربایجان شرقی پل دوستی ایران و ترکیه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آذربایجان شرقی پل دوستی ایران و ترکیه تبریز - ایرنا - آذربایجان شرقی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های کم نظیر صنعتی و اقتصادی، از دیرباز به عنوان محور همکاری های ایران و ترکیه مطرح بوده است.


علاوه بر سفرهای متعدد هیات های اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی به ترکیه و حضور مقامات رسمی و غیر رسمی از جمله ˈ عبداله گل ˈ رییس جمهوری این کشور در تبریز در بهمن سال 89، خواهرخواندگی تبریز با استانبول و ارضروم دلیلی بر نشانه عمق روابط و علاقمندی دو طرف به افزایش همکاری هاست.
در کنار روابط مناسب دو کشور در بعد سیاسی و اقتصادی، اشتراکات معنوی و نزدیکی زبانی هم بر عمق روابط آذری های ایران و مردم ترکیه افزوده است.
به گفته استاد دانشگاه گیره سون ترکیه، ترک های (آذری ها) ایران پل دوستی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه هستند.
عباس قره آغاجی با اشاره به اینکه گروه های معاند می خواهند بین ایران و ترکیه جدایی بیاندازند، ترک های ایران (آذری ها) را پل دوستی بین دو کشور عنوان کرد و گفت: با وجود تحرکات داخلی و خارجی در جدایی دو کشور سطح روابط تهران - آنکارا رو به توسعه و گسترش است.
وی نظر مردم ترکیه در زمینه ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اقدامات جسورانه دولتمردان ایران در محافل بین المللی اثرات مثبتی در ترکیه داشته است.
قره آغاجی با بیان اینکه دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران مورد تحسین مردم ترکیه است، موفقیت های به دست آمده در موضوع هسته ای پس از سال ها مقاومت در برابر فشارهای استکبار جهانی را قابل توجه دانست.
این استاد دانشگاه ترکیه گفت: ایران و ترکیه دارای روابط دیرینه و اشتراکات فرهنگی فراوان هستند و ترکیه دروازه ایران به غرب و ایران دروازه ورود ترکیه به شرق محسوب می شود.
رییس جمهوری ترکیه هم در سفر خود به تبریز مورد استقبال پرشور مردم این شهر قرار گرفت و جمعی از مردم در اقدامی خودجوش در مسیرهای عبور خودرو حامل ˈ گل ˈ حضور یافته و با شعارهای خود از مواضع ملت و دولت ترکیه در قبال جمهوری اسلامی قدردانی کردند.
گل در این بازدیدها تبریز را شهری تاریخی و صاحب فرهنگ و تمدن دانست و از حضور در این شهر و ابراز محبت مردم به وی اظهار خرسندی کرد.
وی با بیان این که مراودات تبریز و ترکیه ریشه تاریخی دارد، اظهار کرد: آذربایجان شرقی می تواند در زمینه اقتصادی نقش بسزایی در ارتباط میان ایران و ترکیه ایفا کند.
رییس جمهوری ترکیه نقش آذربایجان شرقی را در افزایش حجم روابط اقتصادی دو کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: تبریز اهمیت خاصی برای ترکیه دارد.
گل یادآوری کرد: وجود کنسول گری ترکیه در تبریز نشان می دهد که تبریز و آذربایجان شرقی اهمیت خاصی برای ترکیه دارد.
نایب رییس ستاد سرمایه گذاری آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه عمده سرمایه گذاری خارجی انجام گرفته در استان از طرف سرمایه گذاران ترکیه است، گفت: آذربایجان شرقی نقش مهمی در توسعه مناسبات ایران و ترکیه دارد.
رضا حسینی افزود: تاکنون تفاهم نامه های فراوانی بین دو طرف امضا شده و هنوز هم جای زیادی برای افزایش حجم و گستره همکاری ها وجود دارد.
امروز نیز تبریز میزبان هیات اقتصادی بلند پایه ای از ترکیه است، هیاتی که به سرپرستی ˈ جودت یلماز ˈ وزیر توسعه ترکیه متشکل از نمایندگان نهادهای مهم اقتصادی و بخش خصوصی این کشور برای شرکت در بیست و چهارمین دور کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه دوشنبه شب وارد تهران شد.
این هیات هر چند بدون وزیر توسعه ترکیه وارد تبریز شده است، اما صرف حضور این هیات حتی به صورت غیررسمی در تبریز نشانه اهمیت استان آذربایجان شرقی برای فعالان اقتصادی ترکیه است.
در مراسم پایانی بیست و چهارمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه سند همکاری تهران - آنکارا در تهران امضا شد.
در این یادداشت تفاهم بر ضرورت گسترش همکاری های تجاری میان دو کشور تاکید شده است.
حجم مبادلات ایران و ترکیه در سال 2002 میلادی حدود 1.2 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2012 به حدود 22 میلیارد دلار بالغ شد، اما در سال گذشته رکودی در این حجم مبادلات ایجاد شد که رقم آن را به حدود 14.6 میلیارد دلار کاهش داد.
سفر سه روزه مسوولان اقتصادی و کارآفرینان ترکیه به ایران را شورای کار مشترک ایران و ترکیه به عنوان نهاد زیر مجموعه شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه وابسته به اتحادیه اتاق ها و بورس های ترکیه سازماندهی کرده است.
به گفته رضا کامی رییس طرف ایران شورای کار ایران و ترکیه، این هیات شامل 50 نفر از مقامات رسمی و فعالان بخش خصوصی ترکیه در سفر یکروزه خود به تبریز نشستی با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی داشته و از شهرک سرمایه گذاری خارجی استان دیدار و ملاقاتی با استاندار یا معاون سیاسی استاندار خواهد داشت.
علی عثمان اولسوی رییس طرف ترک شورای کار ایران و ترکیه و عثمان آشکیم باک نماینده مجلس ترکیه این هیات را در سفر به تبریز همراهی می کنند.
7232/5877232/ 1495
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




28/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن