تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819432058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مروری بر کتاب کلام نوین اسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:




مروری بر کتاب کلام نوین اسلامی خبرگزاری رسا ـ کتاب کلام نوین اسلامی به قلم عبدالحسین خسروپناه از سوی انتشارات تعلیم و تربیت اسلامی منتشر شده است.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب کلام نوین اسلامی به قلم عبدالحسین خسروپناه از سوی انتشارات تعلیم و تربیت اسلامی در سال 1391 در سه بخش منتشر شده است.
 
کتاب کلام نوین اسلامی در سه بخش مختلف طراحی شده که هر بخش شامل مطالبی از مبادی علم کلام، خداشناسی و دین شناسی است که بخش نخست به موضوعاتی همچون مبادی علم کلام، چیستی کلام اسلامی، ساختار کلام نوین اسلامی، تفاوت کلام اسلامی با علوم همگون، دین‌پژوهی تطبیقی، فلسفه دین، مردم‌شناسی دین، روانشناسی دین، جامعه‌شناسی دین، ضرورت آشنایی با علم کلام و معقولیت و اثبات‌پذیری گزاره‌های دینی پرداخته است.
 
خداشناسی، شناخت و اثبات وجود خداوند، براهین اثبات وجود خدا، دلیل فطرت، دلیل فطرت در قرآن، برهان نظم، برهان وجوب و امکان، اثبات و مراتب توحید الهی، اثبات توحید در خالقیت و ربوبیت، کارکردهای اعتقاد به توحید، صفات الهی، افعال الهی، فلسفه آفرینش جهان و انسان، فلسفه آفرینش شیطان، معقولیت اعتقاد به خدا و مسأله شر و معقولیت اعتقاد به خدا و مسأله شر از موضوعات مطرح شده در بخش دوم کتاب کلام نوین اسلامی است.
 
در بخش سوم کتاب هم مطالبی همچون دین‌شناسی، حقیقت دین، تعریف دین از نگاه متفکران اسلامی و غربی، رویکرد تجربی و جامعه شناختی، حقیقت تجربه دینی،  انتظار بشر از دین، منشأ دین، ایمان دینی، موانع ایمان دینی، کثرت‌گرایی دینی، دلایل پلورالیسم دینی و تحلیل پلورالیسم دینی به چشم می‌خورد.
 
در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «کتاب کلام نوین اسلامی، اثری است که سال ها، ذهن نویسنده را به خودمشغول ساخته و آرزو می‌کرد که روزی مباحث کلام سنتی با کلام جدید در کنار هم و با ترتیبی منطقی قرار گیرند. متأسفانه استادان دانش کلام در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز و مؤسسه‌های آموزشی کشور، بدون ارتباط مباحث کلامی با یکدیگر به تدریس مسایل کلام سنتی مانند کتاب کشف‌المراد در چند واحد و تدریس مسایل کلام جدید در چند واحد دیگر می‌پردازند.
دغدغه مهم این است که آیا ورود تعدادی از مسایل الهیاتی غرب مدرن با عنوان کلام جدید به جهان اسلام، نباید اندیشه متکلمان مسلمان را نظام‌مند سازد و به همراه مسایل کلام سنتی به ساختار یکسانی برساند».
 
در بخش نخست این کتاب با عنوان مبادی علم کلام مطالبی آمده که قسمتی از ان به این شرح است: «وقتی سخن از کلام اسلامی یا کلام جدید به میان می‌آید، برخی که آشنایی با این دانش ندارند گمان می‌کنند، منظور از کلام، سخن‌وری و گفتن و شنودن است و علم کلام، دانشی است که در آن، فن خطابه و آموزش سخنرانی داده می‌شود؛ در حالی که، این دانش، هیچ ربطی به خطابه و سخن‌وری ندارد، هر چند برای تأمین اهدافش از سخن‌وری بهره می گیرد.
بنابراین، تعریف علم کلام و بیان موضوع و محور اصلی و روش و هدف و مسایل آن به مثابه نقشه راهنمایی است که راهبر را در مسیر و هدف معین شده، راهبری می‌کند. پس چیستی ماهیت کلام، بر سایر مباحث آن تقدم دارد».
 
در بخش دیگری از این کتاب با عنوان دین‌شناسی آمده است: هیچ پدیده، نهاد و فعالیت اجتماعی و انسانی در تاریخ حیات بشری، همچون دین و دین داری از قدمت زمانی، تنوع ساختاری و محتوایی برخوردار نبوده است، زیرا هر دینی، دربردارنده باورداشت‌ها، مفاهیم و مناسک خاصی است که تنوع‌بخش ادیان تحقق یافته بوده است. به همین دلیل رشته‌های گوناگون دین پژوهی مانند جامعه‌شناسی دین، روانشناسی دین، پدیدارشناسی دین، فلسفه دین، کلام، الهیات و غیره از زوایای مختلف به تعریف و تبیین و کارکرد دین پرداخته‌اند.
 
کتاب کلام نوین اسلامی به قلم عبدالحسین خسروپناه از سوی انتشارات تعلیم و تربیت اسلامی در سال 1391 به شمارگان 3000 نسخه و با قیمت 10 هزار تومان منتشر و روانه بازار شده است./907/ن602/ع



۱۳۹۳/۱/۲۸






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن