تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805519897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منطقه ویژه اقتصادی سرخس منطقه مستعد برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

منطقه ویژه اقتصادی سرخس منطقه مستعد برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است مشهد – ایرنا - منطقه ویژه اقتصادی سرخس خراسان رضوی شاه کلیدی برای احیای تجارت با آسیای مرکزی، شمال قفقاز–چین و اروپا و در نهایت توسعه اقتصادی شرق کشور است و می تواند در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش حیاتی ایفا کند.


مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به خبرنگار ایرنا در این زمینه اظهار داشت: سرخس کلید اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در شرق کشور است.
ˈمحمد مهدی مروج الشریعهˈ سرخس وجود مخازن غنی و سرشار از گاز طبیعی در جوار پالایشگاه بزرگ گاز شهید هاشمی نژاد، همجواری با مخازن عظیم انرژی نفت و گاز آسیای مرکزی، آب کافی ناشی از احداث سد بزرگ دوستی بر روی رودخانه مرزی تجن و از همه مهم تر، برقراری ارتباطات ریلی کشورهای آسیای مرکزی با این منطقه ویژه از طریق ریل عریض و اتصال آن به بنادر جنوب کشور را از مزیت های اقتصادی و تجاری این منطقه برشمرد.
مروج الشریعه گفت: استعدادهای فراوان این منطقه زمینه را برای توسعه هرچه بهتر اقتصاد خراسان رضوی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار فراهم کرده است
وی اظهار داشت: مناطق ویژه اقتصادی مناطقی هستند که به منظور پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه ای و تولید و پردازش کالا، انتقال فن آوری، صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد، عبور خارجی ( ترانزیت ) و انتقال کالا (ترانشیب) در محدوده ای از سرزمین اصلی ایجاد می شوند.
وی بیان کرد: از جمله مواردی که در برنامه توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته نقش و اهمیت مناطق ویژه اقتصادی در گسترش صنعت و صادرات است که به تبع آن توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز حاصل می شود.
وی افزود: نقش مناطق ویژه اقتصادی و تسهیلات قانونی آنها در توسعه صادرات غیرنفتی همواره یکی از جهت گیریهای اساسی توسعه اقتصادی کشور است و در صورتی که بدرستی انتخاب شوند می توانند فضای مناسبی را برای صادرات شرکت های تولیدی ایجاد کرده و با جذب عوامل سرمایه در کنار یکدیگر به عنوان یک سکوی صادراتی عمل کنند.
وی بیان کرد: از آنجا که تولیدات مناطق ویژه اقتصادی با قیمت های رقابتی و بین المللی انجام می گیرد باعث کاهش قیمت تمام شده محصول و بهره گیری موثرتر از آن می شود، همچنین امکان حضور در بازارهای بین المللی را آسان تر می کند.
او اظهار داشت: وجود این مناطق سبب انتقال مرکز فعالیت تجاری بین المللی به کشور می شود که می تواند به عنوان یک مزیت تلقی شود.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: این منطقه با محدوده قانونی پنج هزار و 269 هکتار در سال 1375 به تصویب هیات وزیران رسید و آستان قدس رضوی به عنوان سازمان مسوول منطقه تعیین شد.
مروج الشریعه افزود: این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته است نقطه اتصال بین آسیای مرکزی و آب های آزاد و کشورهای جنوب خلیج فارس می باشد.
وی بیان کرد: در راستای اهداف برنامه توسعه اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نیز بسط و گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی و سازمان های منطقه ای نظیر سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با افتتاح راه آهن مشهد – سرخس – تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از یکصد کشور جهان آغاز بکار کرد.
وی با اشاره به فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: نگهداری امانی کالا، تسریع و تسهیل در دستیابی به کالا برای نزدیک کردن صحنه فعالیت صاحبان کالا اعم از مواد اولیه، ماشین آلات و سایر کالاهای ساخته شده با مصرف کنندگان داخلی به منظور پشتیبانی از تولید داخلی کشور، پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه از جمله این فعالیت هاست.
مروج الشریعه، فراهم کردن تسهیلات لازم جهت دستیابی خریداران عمده داخلی به کالاهای مورد نیاز خود در این مناطق، نزدیک کردن بازارهای تجاری منطقه ای و بسط و توسعه تجارت خارجی کشور را از جمله مزیت ها بر شمرد.
وی ایجاد عرصه فعالیت های تجاری منطقه ای با توجه به بازارهای کشورهای آسیای میانه، قفقاز و ماوراء قفقاز، ارتباط با کشورهای آسیایی و اروپایی و سایر نقاط و بهره برداری مفید از این بازارها با استفاده از تسهیلات ترانزیت داخلی و خارجی صادرات و صادرات مجدد از دیگر فعالیت های این منطقه دانست.
وی با اشاره به تسهیلات و امکاناتی که منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است، گفت: امکانات خرید یا واگذاری زمین به منظور ساخت و ساز و فعالیت های صنعتی، تجاری، اداری و خدماتی در منطقه، صنایع تولیدی، بسته بندی و خطوط مونتاژ در منطقه با بهره گیری از ارزش افزوده برای انتقال فناوری و اشتغال زایی فراهم شده است.
وی افزود: همچنین امکانات ذخیره سازی و عرضه مواد نفتی و مشتقات مربوط به داخل کشور و ترانزیت آن به مبادی خروجی و امکان برگزاری نمایشگاه های بین المللی و تخصصی به منظور شناخت منطقه و ارتقای سطح دانش تولید کنندگان و متخصصین در منطقه ویژه اقتصادی مهیاست.
وی بیان کرد: کالاهایی که مستقیما از کشور ترکمنستان بوسیله راه آهن به منطقه ویژه اقتصادی سرخس حمل می شوند، درصورت ورود به داخل کشور پس از تایید گمرک سرخس از 20 درصد هزینه سود بازرگانی متعلقه معاف می باشند.
او معافیت از 50 درصد هزینه حق مسافت 150 کیلومتر حمل ونقل ریلی کالا ، فعال بودن دفتر نمایندگی گمرک در داخل منطقه به صورت دائم، امکان استقرار نمایندگی دانشگاه های بین المللی با مزیت نزدیکی مسافت تا مشهد، ایجاد تسهیلات برای برقراری ارتباطات مخابراتی و امکان ایجاد شعب ارزی بانک ها به منظور ارایه تسهیلات لازم و گشایش اعتبارات بانکی و اسنادی برای واردات به بازار منطقه ای را از دیگر امکانات این منطقه برشمرد.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: امکان صدور مجوزهای قانونی برای ساخت و ساز ، تولید، پردازش ، تغییر، تکمیل، تفکیک و بسته بندی مواد و کالاهای خارجی برای صادرات و صادرات مجدد و عرضه کالاهای تولید شده مازاد بر ارزش افزوده به بازار داخلی مطابق قوانین و مقررات و پرداخت حقوق ورودی کالا بر مبنای مواد اولیه وارداتی به کار رفته در محصول در این منطقه فراهم است.
مروج الشریعه افزود: در منطقه ویژه اقتصادی سرخس حق مالکیت حقیقی و حقوقی زمین و سازه ها برای سرمایه گذاران ایرانی و تضمین مالکیت کلی سازه ها برای سرمایه گذاران خارجی با رعایت قوانین و مقررات عمومی و ضوابط شرعی در خصوص مسائل وقف محفوظ است.
وی آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، تضمین کامل سرمایه خارجی، عدم متروکه شدن کالای وارده به منطقه ویژه اقتصادی، سود ویژه و منافع حاصل از فعالیت های اقتصادی و تولید برای سرمایه های خارجی و سرمایه ایرانیان با منشاء خارجی مطابق قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، حذف تعویض ˈبوژیˈ برای تمامی واگن های روسی و قطارهای حمل کالای وارده از کشورهای CIS و یا صادره به کشورهای آسیای مرکزی را از دیگر امتیازات این منطقه برشمرد.
وی اضافه کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به کار تولید کالا و خدمات فعالیت دارند، از پرداخت هرگونه عوارض معمول در کشور معاف هستند، همچنین در این منطقه معافیت مالیاتی سرمایه گذاران از تاریخ بهره برداری پروژه به مدت 10 سال خواهد بود.
وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس به لحاظ ایجاد زیرساخت های قوی در حوزه حمل ونقل، کارهای اصولی انجام داده که یکی از مهم ترین آن ها برقراری ارتباطات ریلی کشورهای آسیای مرکزی با منطقه ویژه اقتصادی سرخس از طریق ریل عریض و اتصال آن به بنادر جنوب کشور، وجود فرودگاه بین المللی الماس سرخس با امتیاز مرز هوایی با باندی به طول چهار کیلومتر و عرض 60 متر می باشد.
وی گفت: عمده اقلام صادراتی از منطقه ویژه اقتصادی سرخس شامل انواع مصالح ساختمانی از قبیل میلگرد، سیمان و گچ، مواد پتروشیمی، موکت پشم شیشه و انواع مواد خوراکی است.
وی افزود: علاوه بر کالاهای صادراتی و ترانزیتی که از طریق این منطقه به مقاصد مختلف ارسال شده واحدهای تولیدی مختلفی در زمینه تولید و بسته بندی مواد غذایی و کمپوت و کنسرو، چسب و رزین، انواع شکلات، چای، گچ میکرونیزه در این منطقه فعال هستند.
وی اظهار داشت: عمده مقاصد صادراتی این کالاها را کشورهای آسیای مرکزی بویژه ترکمنستان، تاجیکستان و نیز عراق و افغانستان تشکیل می دهد، از این لحاظ منطقه ویژه اقتصادی سرخس با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی و امکانات منحصر زیر بنایی یکی از پتانسیل های فوق العاده برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است.
وی با اشاره به برنامه های این نهاد برای توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: هم اکنون در کشور71 منطقه ویژه و آزاد تجاری وجود دارد که هفت منطقه آزاد و بقیه مناطق ویژه است.
وی افزود: با قاطعیت می توان گفت، امتیازات و مزیت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس نه تنها در میان 64 منطقه ویژه اقتصادی و از تعدادی مناطق آزاد کشور، بلکه از مناطق برخی کشورها از جمله مالزی بالاتر است، دلیل آن هم وجود فرودگاه بین المللی با مرز هوایی رده بندی و تایید شده است.
وی بیان کرد: این فرودگاه در رده چهارم سازمان ایکائو قرار دارد و امکان پرواز طی یک ساعت و نیم تا یک ساعت و 45 دقیقه تا دورترین نقطه در کشورهای آسیای مرکزی از این فرودگاه وجود دارد.
او اظهار داشت: وجود پالایشگاه گاز خانگیران با ظرفیت 60 میلیون مترمکعب در روز که نیاز شش استان را تامین می کند و در کنار نقطه صفر ورودی گاز وارداتی از ترکمنستان قرار دارد، ظرفیت مهمی است که باید از آن استفاده کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به امکانات زیربنایی از قبیل دسترسی به منابع آبی سد دوستی، ذخایر عظیم گازی و به دلیل داشتن شرایط و بسترهای مناسب برای دسترسی به خوراک، این منطقه به یکی از قطب های اصلی توسعه صنایع پتروشیمی در کشور تبدیل خواهد شد.
وی بیان کرد: در منطقه ویژه اقتصادی سرخس جانمایی و پیش بینی های لازم برای احداث زیر ساخت ها انجام شده است و علاوه بر مناطق عسلویه و ماهشهر، این منطقه جدید نیز به دلیل نزدیک بودن به مراکز تامین خوراک می تواند موجب تحولی بزرگ در صنعت پتروشیمی ایران شود.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: توجه به سیاست های توسعه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی که از بندهای اصلی و محوری اقتصاد مقاومتی بوده که در آن به نقش مهم مناطق آزاد و مناطق ویژه می پردازد و برای نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که با عمل به تدابیرمعظم له مقدمه موفقیت بیشتر مناطق آزاد و ویژه تجاری فراهم شود به گونه ای که این مناطق بتوانند سهم بیش تری از تولید ناخالص ملی و جایگاه وسیع تری را در اقتصاد ملی داشته باشند.
وی گفت: ماموریتی که از سیاست های اقتصاد مقاومتی به ما ابلاغ شده، این است که مناطق ویژه اقتصادی می توانند به الگوهایی تبدیل شوند که سیاست های اقتصاد مقاومتی در آنجا بهتر اجرا شوند، تولید پایدار و تکیه بر استعدادهای داخلی و ایجاد اشتغال مولفه های اصلی این سیاست ها می باشد.
7489/659 /330
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




25/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن