تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799558387




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزارت بهداشت موظف شددر موردسهم آلودگی هوادرمرگ و میرگزارش دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست : وزارت بهداشت موظف شددر موردسهم آلودگی هوادرمرگ و میرگزارش دهد تهران - ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس مصوبه راهکار و برنامه مدون کاهش آلودگی هوا ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شده است تا در مورد سهم آلودگی هوا در میزان مرگ و میر هموطنان گزارش دهد.


این مصوبه روز گذشته ( یکشنبه ) در جلسه هیات وزیران به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به تصویب رسید.
هیات وزیران به موجب این مصوبه راهکارها و برنامه اجرایی مدون شامل فعالیت های موثر در کاهش آلودگی هوا با زمان بندی مشخص و تعیین مجری و ناظر مربوط به تفکیک هر یک از فعالیت های مذکور در هشت محور سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل ونقل و تقاضای سفر، پایش و پیش بینی هوا، آموزش و اطلاع رسانی و زیرساخت های شهری مورد بحث قرار داد و تصمیم گیری کرد.
سعید متصدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا یادآور شد: براین اساس وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت کشور موظف شده است تمام اطلاعات و داده های موجود را در مورد سهم آلودگی هوا در مرگ و میر و بروز بیماری ها را در میان هموطنان بررسی و اولین گزارش خود را در ابتدای سال 94 ارایه کند.
وی گفت : بر اساس این مصوبه وزارت بهداشت باید هر چه زودتر مقدمات پایش بیماری ها و مرگ و میر ناشی از آلودگی را فراهم کند که بعد از تهیه این گزارش سهم آلودگی هوا در مرگ و میر به صورت شفاف مشخص شود.
***راه اندازی شبکه ملی پایش آلودگی هوا، صدا و امواج در کشور
متصدی در مورد بخش پایش و پیش بینی هوا افزود: راه اندازی و تکمیل شبکه ملی پایش آلودگی هوا، صدا و امواج با استفاده ازسیستم های ماهواره ای و زمینی و همچنین استقرار سیستم پایش برخط ( آن لاین) روی صنایع از دیگر برنامه های دولت است .این امر در برنامه پنجم توسعه نیز تکلیف شده بود و امروز دولت با تاکید بیشتر اجرای آن را بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته است.
وی افزود: اکنون برخی از صنایع پایش آن لاین دارند اما این امر باید در بعد کشوری توسعه یابد از این رو شبکه پایش ملی هوا، صدا و امواج تاپایان امسال راه اندازی می شود. ایجاد شبکه پایش هوا و صدا بر عهده سازمان محیط زیست است و پایش امواج با همکاری این سازمان ، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان انرژی اتمی انجام می شود .
متصدی گفت: اکنون 163 ایستگاه پایش آلودگی هوا در کشور فعال است که باید تا پایان سال 93 به سیستم پایش آلودگی صدا نیز مجهز شوند و در مورد پایش امواج هم باید با وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی مذاکره شود.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تولید سوخت دیزل با استاندارد یورو 4 گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت قرار است سوخت دیزل با استاندارد یورو 4 در کشور تولید شود . هم اکنون توزیع این سوخت با اولویت هشت کلان شهر در کشور آغاز شده است.
متصدی همچنین به استاندارد سازی سوخت نیروگاه ها اشاره کرد و گفت : بحث استاندارد سازی سوخت نیروگاه ها یکی از مسایلی است که در این مصوبه مطرح شد. نیروگاه ها یکی از عمده ترین منابع تولید آلودگی هوا هستند و در فصول سرد سال از مازوت برای سوخت استفاده می کنند که قرار شد سوختی که در اختیار این نیروگاه ها قرار می گیرد استاندارد باشد تا کمترین میزان آلودگی را داشته باشند.
وی تاکید کرد: دولت در تلاش است تا زیرساخت های مناسب برای نیروگاه ها ایجاد شود و آنها از سوخت گاز یا گازوئیل استاندارد استفاده کنند.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت که تا 5 سال آینده 50 درصد انرژی در کشور تجدید پذیر می شود . اختصاص حداقل 10 درصد از ظرفیت های جدید تولید برق به نیروگاه های بادی، خورشیدی، زیست توده و زمین گرمایی از دیگر مصوبات روز گذشته هیات دولت بوده است . بنابراین تلاش می شود که الکتریسته در کشور با استفاده از انرژی های تجدید پذیر تولید شود که این موضوع به کاهش آلودگی هوا و عدم استفاده از سوخت های فسیلی کمک خواهد کرد. براین اساس قرار است هر سال 700 تا 750 مگاوات برق با استفاده از انرژی های تجدید پذیر تولید شود و به مرور میزان تولید برق به این روش افزایش یابد.
متصدی در مورد تعویض کاتالیست خودروهای عمومی خاطرنشان کرد : براساس این مصوبه وزارت کشور موظف شد برای تعویض کاتالیست خودروهایی را که در چرخه حمل و نقل هستند اقدام کند و این کار باید از طریق شهرداری ها و با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست تا 6 ماه آینده انجام شود.
*** جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد موتورسیکلت ها نیز خاطرنشان کرد : در حال حاضر 1.5 تا 2.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند و این در حالی است که موتورسیکلت می تواند به اندازه 3 تا 4 خودرو آلودگی ایجاد کند برای این منظور در مصوبه دولت تاکید شده است که موتورسیکلت های برقی جایگزین موتورسیکلت های بنزینی شوند.برنامه جایگزینی و مسایل مربوط به نحوه اجرای این کار را وزارت صنعت ،معدن و تجارت اعلام می کند و این برنامه با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی می شود.
به گفته وی در این مصوبه به وزارت صنعت 6 ماه فرصت داده شده است که موتورسیکلت های برقی را وارد کشور کند.
*** ذرات تولید شده توسط خودروهای دیزلی سرطانزاست
متصدی ادامه داد: مساله مهم دیگری که در زمینه خودروها بسیار مهم است کارکرد خودروهای دیزلی در کشور است، این درحالی است که ذرات تولید شده توسط دیزل براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت سرطانزا است از این رو در این مصوبه ساماندهی خودروهای دیزلی سنگین درون شهری به شهرداری ها و خودروهای دیزلی برون شهری به وزارت کشور واگذار شده است.
وی تاکید کرد: بر این اساس مقرر شد تمام خودروهای دیزلی فیلتر نصب کنند و زمان 24 ماه برای آن تعیین شده است.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین بر معاینه فنی خودروها تاکید کرد و گفت: در زمینه معاینه فنی دو وظیفه مطرح شد، یکی اصلاح حدود مجاز آلایندگی در معاینه فنی است که بر عهده سازمان محیط زیست گذاشته شد و باید تا 3 ماه دیگر آن را انجام دهد.بحث دیگر ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی است .متاسفانه در برخی موارد شاهد صدرو برگه های غیر مجاز معاینه فنی در قالب برچسب های تقلبی هستیم و در این ساختار که اجرای آن بر عهده وزارت کشور و پلیس راهور است، باید بانک های اطلاعاتی این دو نهاد یکسان شود و مکانیسم های جلوگیری از این تخلف مشخص شود.
به گفته وی برای ایجاد این ساختار زمان 6 ماهه تعیین شده است.
*** نرخ بیمه ای خودروهای فرسوده بهینه می شود
متصدی ادامه داد: خودرویی که در حال حرکت است و سن آن بالا می رود میزان آلودگی آن هم افزایش می یابد، ایمنی آن کمتر می شود و به سمت فرسودگی پیش می رود بنابراین قرار است بازنگری بیمه های خودروهای فرسوده با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی و با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.
به گفته وی قرار است اصلاح ساختار و نرخ گذاری بیمه در مدت 6 ماه صورت گیرد.
*** کنترل بخارهای ناشی از سوخت در کشور
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: یکی از مسایل مهم در مورد منابع ساکن آلاینده ، کنترل بخارهای ناشی از بنزین و افزایش میزان انتشار بخار ناشی از مخازن سوخت گیری خودروها و مخازن سوخت و تانکرهاست.
وی گفت: در گذشته طرح کهاب ( کنترل بخارات ناشی از پمپ بنزین ها و خودروها و تانکرهای حمل سوخت) تعریف شده بود اما تقریبا عملیاتی نشد و اکنون قرار است این طرح در مدت 36 ماه به طور کامل در کشور اجرا شود.
متصدی افزود: یکی از مهمترین فاکتورهای آلودگی هوا بخارات بنزن، تلوئن و زایلن است که در محیط های شهری منتشر می شود که با مصوبه جدید هیات دولت این بخارات به طور کامل کنترل خواهد شد.
وی در ارتباط با منابع ساکن خانگی و تجاری نیز گفت: کنترل آلودگی با هوشمند سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی تمام موتورخانه ها در منازل و ادارات امکان پذیر است و این وظیفه بر عهده وزارت کشور و با همکاری سایر دستگاه های مرتبط برای مدت زمان 60 ماهه محول شده است.
متصدی اظهارداشت: اصلاح حدود مجاز و خروج آلودگی از واحدهای صنعتی هم موضوع دیگری است که در این مصوبه به آن پرداخته شده است .این وظیفه به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده که بر این اساس باید در یک زمان سه ماهه استانداردهای مربوط به خروج آلودگی های صنعتی به روز شود.
وی تاکید کرد: استفاده از سیستم های برق و گاز یکی از پاک ترین روش هاست که امروز دنیا به این سمت کشیده شده است و بر اساس مصوبه هیات دولت قرار شد سالانه حداقل 200 مگاوات برق برای این منظور تولید شود که بر این اساس وزارتخانه های نیرو و نفت موظف شدند در بازه زمانی 6 ماهه آن را ساماندهی کنند.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین بازسازی، نوسازی و ارتقای فناوری در صنایع و نیروگاه ها را از دیگر برنامه های مصوبه دولت اعلام کرد و گفت : فرسودگی نیروگاه ها آلودگی زیادی به همراه دارد از این رو آنها باید به روز شوند و یا از چرخه تولید خارج شوند که متاسفانه تاکنون فعالیتی در این زمینه در کشور صورت نگرفته بود و اکنون قرار شد برنامه نوسازی، بازسازی و ارتقای فناوری نیروگاه ها به وزارت نیرو واگذار شود.
متصدی افزود: نکته بعدی الزام واحدهای صنعتی به تجهیز سیستم های کنترلی از قبیل نصب فیلترها و حذف اکسیدهای گوگرد است. در ارتباط با فیلترها قبلا برنامه هایی داشتیم اما در خصوص حذف اکسیدهای گوگرد و استفاده از سیستم های کنترل کننده گوگرد در گاز دودکش برنامه ای نداشتیم که دراین مصوبه به آن توجه شده است .
وی گفت: سازمان محیط زیست موظف شده است این الزام را اجرایی کند و بر این اساس یک فرصت 12 ماهه به صنایع و واحدها داده شد تا به این سیستم مجهز شوند.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچون از شماره نشدن خودروهای فاقد فیلتر دوده از ابتدای سال 94 خبر داد و گفت : شماره گذاری خودروهای نو دیزلی هم علاوه بر رعایت استانداردهای تعیین شده منوط به نصب فیلتر دوده است که بر این اساس خودروهای سنگین و نیمه سنگین فاقد فیلتر دوده از ابتدای سال 94 شماره گذاری نمی شوند.

*** سهم حمل و نقل عمومی افزایش می یابد
متصدی گفت: موضوعی که در ارتباط با حمل و نقل و تقاضای سفر مطرح شد این بود که سهم حمل و نقل عمومی نسبت به حمل و نقل شخصی افزایش یابد و مقرر شد وزارت کشور در سه ماه آینده برنامه زمان بندی آن را ارایه کند.
وی افزود: دراین زمینه بحث تدوین مدیریت تقاضای سفر نیز مطرح شد که قرار است بر این اساس سفرهای درون شهری مطابق با طرح جامع کاهش آلودگی هوا صورت گیرد . همچنین براساس این مصوبه مقرر شده است که برنامه تقاضای سفر در سطح کشور از طریق وزارت کشور و با همکاری دستگاه های ذیربط در مدت زمان 12 ماه تهیه و ارایه شود و برنامه زمان بندی دسترسی به حمل و نقل عمومی هم در مدت سه ماه تهیه شود.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از پایش سموم خطرناک در کشور خبر داد و گفت : دراین مصوبه به بحث پایش و پیش بینی آلودگی هوا به عنوان یکی از ارکان مهم تاکید شده است .تهیه و تدوین سهم هر یک از منابع آلاینده، شناسایی و پایش و سنجش آلاینده های سمی و خطرناک در شهرها موضوعاتی است که در این بخش به آن توجه شده است و بر اساس این مصوبه پایش آلاینده های سمی و خطرناک به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده و زمانی 12 ماهه برای آن تعیین شده است.
متصدی گفت: همچنین بر اساس مصوبه هیات دولت باید قیمت انتشار آلاینده ها و اقتصاد محیط زیست مشخص شود و مجریان طرح ها ملزم به محاسبه هزینه های زیست محیطی در روند اجرای پروژه های خود هستند.
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بحث آموزش و اطلاع رسانی در مورد اهمیت محیط زیست گفت: این وظیفه بر عهده وزارت آموزش و پرورش است تا مباحث مربوط به آلودگی هوا را در محتوای درسی بگنجاند و یک زمان 6 ماهه برای این کار تعیین شده است.
متصدی اظهارداشت: بحث حمایت عمومی از گسترش فعالیت های سازمان های غیردولتی و مردم نهاد در حوزه کاهش آلودگی هوا نیز مطرح شد و به منظور افزایش میزان مشارکت مردمی، دولت آن را مصوب کرده است و این وظیفه به سازمان محیط زیست واگذار شده که باید در یک بازه زمانی 6 ماهه آن را اجرایی کند.
وی ادامه داد: همچنین پخش رایگان مطالب آموزشی سازمان محیط زیست در صدا و سیما از دیگر برنامه های این مصوبه است و براین اساس صدا و سیما مطالب آموزشی زیست محیطی را به صورت رایگان پخش خواهد کرد . دراین مصوبه همچنین به توسعه و گسترش زیرساخت های شهری و الکترونیکی نیز تاکید شده است .
به گفته وی افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و حریم آنها مطابق با طرح جامع کاهش آلودگی هوا هم از دیگر برنامه های دولت برای کاهش آلودگی هواست که وظیفه پیگیری این موضوع از شهرداری ها به عنوان متولی اجرای آن به سازمان حفاطت محیط زیست واگذار شد.
علمی ( 5 ) **9014**1581
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




25/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن