تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815617669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آوینی نگاهی اندیشمندانه را با تکنیک سینما آمیخته بود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > اصفهان میرخندان:
آوینی نگاهی اندیشمندانه را با تکنیک سینما آمیخته بود
اصفهان - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی پژوهشکده صدا وسیما با بیان اینکه آوینی نگاهی اندیشمندانه را با تکنیک سینما آمیخته بود، گفت: تا پیش از انقلاب هنر تحت تاثیر جریان های هنری غربی با فرهنگ کشور ما نسبت کمتری داشت اما انقلاب موجب استقلال هنر و آمیختگی موضوعات آن با جامعه ایرانی اسلامی شد.



به گزارش خبرنگار مهر، سید حمید میرخندان پیش از ظهر امروز در میزگردی با عنوان تبیین هنر انقلاب اسلامی که با حضور اقشار مختلف هنرمندان اصفهانی و خبرنگاران رسانه ها در سینما سپاهان اصفهان به مناسبت سالروز سید شهیدان اهل قلم آوینی برگزار شد، اظهار داشت: همانطور که انقلاب اسلامی در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دستاوردهایی برای کشور داشته است در عرصه هنر نیز به همین شکل بوده است.

وی افزود: به طور عام نوعی سرگشتگی و خودباختگی در رشته های مختلف هنری قبل از انقلاب وجود داشت به گونه ای که هنر با فرهنگ کشور ما نسبت کمتری داشت و بیشتر تحت تاثیر جریان های هنری غربی بود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده صدا وسیما با اشاره به اینکه استقلال هنری یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بود، بیان داشت: استقلال در هنر یعنی اتکا به استعداد خود در این زمینه و بازگشت به آنچه در جامعه وجود دارد به جای دین از آن که این مسئله را در عرصه فرهنگی شاهد هستیم اما در عرصه هنری هنوز نهادینه نشده و لازم است به آن توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه زیبایی هنر می تواند برترین راه انتقال مفاهیم فرهنگی در میان نخبگان و عامه جامعه باشد، گفت اثر هنری در ورای خود مفاهیمی را جستجو می کند و در واقع جانمایه هنر اندیشه و دغدغه ای است که در پس آن وجود دارد.

میرخندان با بیان اینکه  هنرمندان باید روح خود را از فرهنگ بومی سیراب کنند، تاکید کرد: در صورتی که ریشه های اندیشه ای و مفهومی در این فرهنگ ریشه بدواند  هنر نشات گرفته از این فرهنگ می تواند هر دو سطح مخاطبان عام و نخبگان جامعه را جذب کند.

سینمای آوینی نگاه اندیشمندانه را در کنار تکنیک سینما قرار داده بود

وی در پاسخ به این سئوال که چه ویژگی هایی در هنر شهید آوینی وجود داشته که موجب شد رهبر انقلاب شهید آوینی را با نام سید شهیدان اهل قلم بنامند و روز شهادت وی با نام روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شود، بیان داشت:  آنچه آوینی را از دیگران متمایز کرد این اعتقاد بود که سینما تنها تکنیک نیست و مبانی و خاستگاه های فرهنگی، مبانی فلسفی، انسان شناسی و هستی شناختی دارد و نگاه اندیشمندانه و کلی در باب تکنیک محتوا لازم است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده صدا وسیما تاکید کرد: سینمای امروز ما نیازمند آن است که بر مبانی فرهنگی خودمان استوار کنیم چرا که اگر در عرصه سینمایی از سینمای غرب بهره ببریم باید ملاحظات و استثنائات را نیز در نظر بگیریم و توجه داشته باشیم که این سینما ما را از توجه به فرهنگ جامعه دور نکند.

وی گفت: مطابق دیدگاه آوینی اگر با نگاه جدیدی به هنر بنگریم این نگاه تاثیر خود را در فرم، ساختار و تکنیک نیز خواهد گذشت به طور مثال اگر تئاتر متاثر از فرهنگ ما باشد، تاثیر آن را در ساختار نیز خواهیم دید.

وی ادامه داد: برای آفریدن آثار هنری متناسب با فرهنگ پایه دانشی متناسب با آن را باید داشته باشیم.

از نگاه قشری به دفاع مقدس بپرهیزیم

در ادامه این جلسه رسول یاحی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان با اشاره به ظرفیت های بالای دفاع مقدس در ارتباط با هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب عبارتی دارند با این مضمون که عاشورا نصف روز بود اما پس از یک هزار و 400 سال هنوز موجب پویایی و حرکت جامعه است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از فیلم های مشهور جهان از یک سوژه کوتاه نشات می گیرد، افزود: دفاع مقدس حرکتی مردمی بود به گونه ای که اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران در آن دخیل بودند.

 معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان تاکید کرد: برای استمرار این راه باید از نگاه قشری به دفاع مقدس بپرهیزیم که در این صورت نکات نابی می توان برای ساخت فیلم یافت  اما هنوز هنر دفاع مقدس به این مرحله نرسیده است و بیشتر در زمینه عکس و داستان فعالیت کرده ایم.

وی ادامه داد: بر این مبنا هنرمندان باید به دنبال لایه های پنهان اطلاعات و مفاهیم دفاع مقدس باشند و با ساخت این گونه فیلم ها به مردم کشورمان کمک کنند که از بحران های جهان امروز عبور کنند.

یاحی  اضافه کرد: صحنه های بسیار زیبایی از ایثارگری های دفاع مقدس نیز هست که تاکنون به آنها پرداخته شده است و اگر در این زمینه کار هنری انجام شود جامعه را متحول و بسیاری از مشکلات جامعه و بی فرهنگی ها را رفع می کند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت جهادی در عرصه دفاع مقدس نمود کاملی داشت، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس شاهد این نکته بودیم که با وجود امکانات کم رزمندگان با خلاقیت، سخت کوشی، اخلاق و دوراندیشی از کمترین امکانات بیشترین استفاده را می کردند.

وی اضافه کرد: این نکته ای است که در عرصه هنر نیز باید به آن توجه داشته باشیم یعنی باید بر اساس خلاقیت هنر را پیش ببریم و درآمد و هزینه ها در مرحله بعد قرار دارد چرا که اکنون شاهد این نکته هستیم که میلیاردها دلار سالیانه برای هنر خرج می شود اما نتوانسته ایم از هنر برای اصلاح ارتباطات اجتماعی شهروندان استفاده کنیم.


۱۳۹۳/۱/۲۵ - ۱۵:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن