محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830273390
جام جم ایام | دستنشاندههای بریتانیا در سرزمین وحی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
سرزمین حجاز با وجود مسجدالحرام که کعبه آمال تمامی مسلمانان جهان است و مدینهالرسول، در نزد مسلمانان از جایگاهی بس رفیع برخوردار است. استعمار بریتانیا با شناخت از این مساله و اینکه حجاز از جنبه استراتژیکی در منطقه خاورمیانه حائز اهمیت فراوانی است، توجه شایانی به این منطقه نمود و سیاست و دیانت آن خطه را به استثمار کشاند و از این رهگذر در کوتاهمدت ضربه سختی به حکومت عثمانی وارد ساخت و در درازمدت ضمن استفاده از منابع زیرزمینی آن سعی در بیمه نمودن حکومت صهیونیستی کرد. بنا به آنچه ناصرالسعید میگوید در سال 851هـ کاروانی از تیره مسالیخ از قبیله عنزه به عراق رفت تا خواربار بخرد و به نجد بیاورد. سرپرست کاروان شخصی بود به نام سحمی پسر هذلول، این کاروان گذارش به بصره افتاد، افراد کاروان به تاجر خواربارفروشی که یک نفر یهودی بود مراجعه کردند، نام این یهودی مردخای پسر ابراهیم بن موشی بود.1 وقتی رئیس کاروان خود و کاروانیان را معرفی کرد که از تیره مسالیخ و از قبیله عنزه هستند، تاجر یهودی گفت که من نیز از همان تیره و قبیلهام و خواربار بسیاری به کاروانیان داد و خود نیز با آنان به حجاز بازگشت و همهجا خود را از تیره مسالیخ میشناسانید. وی جد اعلای آل سعود است. بعضی از مورخان جیرهخوار تاریخ، پدربزرگ عائله سعودی (مردخای بن ابراهیم بن موشی یهودی) را به قبیله عنزه و عشیره مسالیخ منسوب نمودند تا آنجا که یک نفر دروغپرداز و مفتری (مدیر کتابخانههای مملکت سعودی) موسوم به محمدامین تمیمی برای خاندان سعودی و خاندان عبدالوهاب شجرهنامهای درست کرد و آنها را در یک شجره با هم ادغام کرد به پندار اینکه آنها اصلا از شجره نبوی هستند.2 یکی از فرزندان مردخای پسری بود که از بصره با او آمده بود و نامش «ماک رن» بود که به اندکتغییری آن را عربی کرد و «مقرن» نامیدند. مقرن فرزندی آورد که او را محمد و سپس سعود نامیدند و این همان است که خاندان سعودی خود را به نام او مشهور ساختند تا نام پدران یهودیشان فراموش گردد و از یادآوری نام اجداد دیگرشان خودداری کردند از ترس آنکه بسیاری از مردم، اصل یهودیگری ایشان را به یاد بیاورند. بعد از این سعود دارای پسرانی شد که از جمله ایشان مشاری و ثنیان و بعد از آن محمد است و از اینجا فصل دوم تاریخ این خاندان یهودی که بعدا به آل سعود معروف شدند، آغاز میگردد. محمد بن سعود در روستای غصبی درعیه که مساحتش بیش از 3 کیلومتر مربع نبود، باقی ماند و خود را به عنوان امام محمد بن سعود ملقب ساخت و در اینجا بود که این امام با امام دیگری ملاقات کرد به نام محمد بن عبدالوهاب که به داعی وهابیگری معروف است.3 البته اختلاف است پیرامون شجره آل سعود و اینکه از مسلمانان به شمار میآیند یا بنابر آنچه ناصرالسعید بدان پافشاری میکند، ریشهای یهودی دارند. ملک فیصل در دهه 60 میلادی تلویحا بدانچه ناصرالسعید مدعی است اذعان کرده است؛ رادیو صوتالعرب و رادیو صدای انقلاب یمن در دهه 60 اعلام کردند خاندان سعودی یهودی هستند و شخص فیصل نیز منکر قضیه نشده و گفت: قرابت و خویشاوندی خاندان سعودی با یهود قرابت سامی است. به گفته برخی از مورخان، نیاکان محمدبن عبدالوهاب از یهودیان دوغی ترکیه بوده و نام جد اعلای وی شولمان قرقوزی بوده است که پس از عزیمت به شام و تغییر نام خود به سلیمان مورد شناسایی و حمله قرار گرفته و به مصر گریخته و سپس با طرد از این کشور، به مکه و پس از آن به نجد و شهر عینیه رفته و در آنجا سکونت گزیده و بومی گردید4 و به فروش متاع دین پرداخت. محمد بن عبدالوهاب در آغاز قرن دوازدهم هجری به سال 1111 هجری در شهر عینیه در سرزمین نجد متولد شد. پدرش عبدالوهاب از علمای مذهب حنبلی و قاضی آن شهر بود.مستر همفر جاسوس بریتانیایی در کشورهای اسلامی در مورد محمد بن عبدالوهاب میگوید:وی جوان مغروری بود که خود را مجتهدی آگاهتر از امامان چهارگانه اهل سنت میدانست و برای هیچیک از مذاهب اهل سنت و حتی دیدگاههای خلفای اولیه، اصالتی قائل نبود و زمینه بسیار مناسبی برای ایجاد مکتبی جدید داشت و من با تشویق او به احیای دوباره دین اسلام و جعل خوابی دروغین مبنی بر این که پیامبر تو را به آشکار ساختن عقایدت فراخوانده است، برانگیختم.5 محمد بن عبدالوهاب که در پی احیای نظرات ابنتیمیه بود، با استقبال مواجه نمیگشت و هر از چند گاهی مجبور به هجرت از شهری به شهر دیگر بود تا این که پس از بیرون رانده شدن از عینیه رهسپار درعیه گردید و این در سال 1160 هجری بود. وی به خانه مردی به نام عبدالله بن سویلم فرود آمد. در آن وقت امیر درعیه محمد بن سعود (جد آلسعود) بود. محمد بن سعود به سفارش همسرش موضی دختر ابیوحطان، محمد بن عبدالوهاب را مورد حمایت قرار داد و این دو به جهت جنگ با مخالفان و امر به معروف و نهی از منکر و اقامه شعائر دین با هم بیعت کردند.6 و به این بهانه شهرها و قریههای اطراف را به تصرف خود درآوردند و بنا شد حکومت سیاسی با محمد بن سعود و فرزندانش باشد و مرجعیت دینی نیز در اختیار محمد بن عبدالوهاب و فرزندانش قرار بگیرد. محمد بن عبدالوهاب از جایگاه ممتازی نزد امیر نجد برخوردار بود و وی تمامی کارها را با اجازه شیخ محمد بن عبدالوهاب انجام میداد. آلوسی میگوید که نظیر اطاعت مردم نجد از دستورهای شیخ محمد برای هیچیک از علما پیش نیامد و این امری عجیب است. پیروان تا به امروز وی را به منزله یکی از پیشوایان چهارگانه میدانند و اگر کسی وی را به بدی یاد کند، او را به قتل میرسانند. پس از آن که پیروان شیخ محمد، شهر ریاض را فتح کردند و بلادشان وسعت یافت و راهها امن شد و همه گردنکشان را به اطاعت خویش درآوردند شیخ، کارهای مردم و اختیار اموال و غنائم را به عهده عبدالعزیز پسر محمدبن سعود واگذار کرد و خود به عبادت و تدریس پرداخت، اما عبدالعزیز و پدرش محمد دست از او نکشیدند و تمام کارها با نظر و دستور وی انجام مییافت. وضع به همین منوال بود تا سال 1206 هجری که شیخ محمد رخت از جهان بربست.7 قرارداد بریتانیا با آلسعود دولت بریتانیا در راستای مقاصد استعماری کمک کرد تا آلسعود به همراهی نظرات اختلافافکنانه محمد بن عبدالوهاب تمامی موانع را از پیش رو بردارد؛ از این روی، کلنل سر پرسی کوکس نماینده معتمد بریتانیا و عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل آل سعود با هم اتفاق کرده و به قرارداد ذیل متعهد شدند: 1ـ حکومت بریتانیا اعتراف و قبول کرده است به این که نجد و احساء و قطیف و جبیل و ملحقات آنها که در اینجا معین شده است و بندرهای تابعه در ساحل خلیج عجم، همه اینها تابع امیر سعود است و ابن سعود حاکم مستقل بر این سرزمینهاست و رئیس مطلق بر تمام قبیلههای موجود در این مناطق میباشد و بریتانیا اعتراف میکند که اولاد و اعقاب او وارث بعد از او میباشند به این طریق که امیر، حاکم جانشین خودش را تعیین میکند مشروط به آن که به هیچ وجه از وجوه خصومتی با انگلستان نداشته باشد، یعنی واجب است که با موضوعاتی که در این معاهده قبول شده است، ضدیت نداشته باشد. 2ـ هرگاه یکی از دولتها به سرزمین ابنسعود یا اعقابش بعد از او تجاوز نماید، بدون اعلام حکومت بریتانیا و بدون آنکه وقت مناسبی برای مخابره با ابنسعود باشد که تسویه اختلاف بشود، حکومت بریتانیا بر ضد حکومت متجاوز، ابنسعود را یاری خواهد کرد و در چنین پیشامدهایی به حکومت بریتانیا امکان میدهد که به کمک ابنسعود برای محافظت و حمایت منافع وی تدابیر شدیدی اتخاذ نماید. 3ـ ابنسعود تعهد مینماید که از مخابره یعنی مبادله به همکاری جاسوسی یا معاهدهای با هر دولت بیگانه خودداری نماید، علاوه بر آن تعهد مینماید هرگونه تعرض یا تجاوزی از هر حکومتی به سرزمینهایی که قبلا نام برده شد، به عمل آید، به حکومت بریتانیا اعلام نماید. 4ـ ابنسعود به صورت قطعی تعهد مینماید که اراضی نامبرده در این معاهده را به هیچ صورت تخلیه نکند و نفروشد و گرو نگذارد و حتی قبول ترک یا تخلیه قطعهای از آنها را نکند و در این سرزمینها بدون رضایت حکومت بریتانیا، امتیازی به دولتهای بیگانه یا تبعه آنها ندهد و از خیرخواهیهای انگلیس که به مصالح وی زیانی نرساند، پیروی خواهد کرد. 5ـ ابنسعود تعهد مینماید راههایی را که به اماکن مقدسه منتهی میگردد، بازنگهدارد و در رفتوآمد حجاج به اماکن مقدسه از آنها محافظت نماید. 6ـ ابنسعود مانند پدرش که قبلا تعهد نموده بود، تعهد مینماید که هیچگونه تعرض و تداخلی در سرزمین کویت و بحرین و اراضی مشایخ قطر و عمان و سواحل آنها و اراضی همه شیوخ تحتالحمایه انگلستان و کسانی که با انگلستان پیمانهایی دارند، انجام ندهد. 7ـ حکومت بریتانیا و ابنسعود از این به بعد نیز بر تفصیلاتی که به این معاهده تعلق داشته باشد، اتفاق خواهند داشت.8
بریتانیا چون میخواست یهودیان صهیونیست از حمایت اعراب برخوردار باشند، از عبدالعزیز بن عبدالرحمن خواست تا حضور صهیونیستها در فلسطین اشغالی را تایید کند. عبدالعزیز نیز چنین مکتوب کرد: «من سلطان عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آلسعود اقرار و اعتراف میکنم برای سرپرستی کوکس، نماینده بریتانیای کبیر که از طرف من مانعی نیست که فلسطین را به یهود یا غیر یهود که بریتانیا بخواهد ببخشم، از رای خود بیرون نخواهم رفت تا روز قیامت.»9 خدمات شایان توجه حکام آلسعود موجب شد تا وینستون چرچیل طی دیداری که در سال 1945 با عبدالعزیز بنسعود داشت، چنین زبان به تمجید و تحسین بگشاید: «برای من شرافت بزرگ و خوشحالی بالای خوشحالی است که با مردی ملاقات نمودهام که حق بزرگی به گردن من دارد. او دوست صدیقی در گرفتاریها و سختیهاست و اگر او نبود، یهود به کمترین حق خود نمیرسید.10» عبدالعزیز ضمن تایید قرارداد فیمابین آلسعود و دولت بریتانیا بیان میدارد: «مردم خیال میکنند که ما مبالغ زیادی از انگلیس میگیریم و حال آنکه حقیقت این است که در مقابل خدماتی که در حال جنگ و بعد از آن برای انگلیس انجام دادهایم، اندکی از آنچه حق ماست، به ما میپردازد. میان ما و آنها پیمانی است که ما حافظ آن هستیم، گرچه به ضرر خودمان و مصالحمان باشد... انگلیسیها مدیون ما هستند. ما هم چیزی از آنها نمیخواهیم، مگر آنچه مال پدران و اجداد ما بوده است.11» دورههای سهگانه حاکمیت آلسعود حکومت سعودیان توسط محمد بنسعود با همیاری محمد بن عبدالوهاب آغاز میشود که آن را تا به امروز میتوان به صورت زیر به 3 دوره تقسیمبندی نمود: الف) دوره اول حکومت سعودی این دوره از قیام محمد بن عبدالوهاب و سپس همداستانی وی با محمد بن سعود حاکم شهر درعیه شروع میشود. سپس عبدالعزیز بن محمد جانشین وی سال 1765 به قدرت رسید و سال 1803 میلادی درگذشت. سومین حاکم این دوره سعود بن عبدالعزیز است که به سال 1803 به قدرت رسید و سال 1814 درگذشت. چهارمین حکمران خاندان سعودی، عبدالله بن سعود است که سال 1814 به قدرت و سال 1818 به قتل رسید. ب) دوره دوم حکومت سعودی ترکی از عموزادگان سعود سال 1833 دوره دوم حکومت خاندان سعودی را آغاز نمود و سال 1865 درگذشت. بعد از فوت وی متصرفاتش بین 4 فرزندش به نامهای سعود، عبدالله، محمد و عبدالرحمن تقسیم گردید. با بروز اختلاف بین فرزندان ترکی خاندان آل رشید تا 1914 قدرت خطهای از حائل و جبل شهر را در دست گرفتند. در این سال خاندان آل رشید منقرض شد. ج) دوره سوم حکومت سعودی عبدالعزیز بن عبدالرحمن توانست با در دست گرفتن قدرت، ریاض را از دست خاندان آل رشید بیرون آورد. وی پایهگذار سومین دوره حکومت سعودی است که سال 1953 درگذشت. دومین امیر از این دوره سعود بن عبدالعزیز است که سال 1964 از قدرت کنارهگیری کرد. سال 1964، ملک فیصل به قدرت رسید. وی که سومین امیر دوره سوم است سال 1975 به قتل رسید. ملک خالد، چهارمین امیر دوره سوم، سال 1975 قدرت را قبضه کرد و در سال 1982 درگذشت. سال 1982 فهد به پادشاهی رسید (12) و پس از درگذشت وی در سال 2005 حکومت در اختیار ملک عبدالله قرار گرفت. قتل نفوس بیگناه در حکومت آل سعود حکومت سعودی بنابر تعالیم محمد بن عبدالوهاب، مسلمانانی که معتقد به فرقه وهابیت نیستند را کافر میداند و محدورالدم. آنان با خشونتی بی حد و حصر پایههای حکومت را روی خون هزاران بیگناه بنا کردند و در نیل به مقصود از هیچ جنایتی دریغ نورزیدند. در فتح طائف، وهابیان دست به جنایتی زدند که یادآور واقعه حره است. جمیل صدقی زهاوی در خصوص فتح طائف مینویسد: «از زشتترین کارهای وهابیان، قتلعام مردم است که بر صغیر و کبیر رحم نکردند. طفل شیرخواره را روی سینه مادرش سر بریدند. جمعی را که مشغول فراگرفتن قرآن بودند، کشتند. چون در خانهها کسی باقی نماند، به دکانها و مساجد رفتند و هرکس بود حتی گروهی را که در حال رکوع و سجود بودند، کشتند. کتابها را که در میان آنها تعدادی مصحف شریف و نسخههایی از صحیح بخاری و مسلم و دیگر کتب فقه و حدیث بود در کوچه و بازار افکندند و آنها را پایمال کردند. این واقعه سال 1217 ه.ق اتفاق افتاد.13 آنان برای اینکه بر کل حجاز مسلط شوند حاکمان قبایل و شهرها و قریهها را ترور کردند مانند آنچه بر سر ادهام بن لواس حاکم ریاض و عثمان بن معمر حاکم عینیه آوردند. محمد بن عبدالوهاب میگوید:عثمان بن معمر مشرک و کافر بود و چون این موضوع بر اهل اسلام مسلم شد بر قتلش پیمان بستند که پس از آنکه نماز جمعهاش را به پایان رسانید او را بکشند در حالی که در محرابش در مسجد بود ما او را کشتیم.14 وی همچنین گفت که همه اهالی نجد بدون استثنا کافرند، خون آنها حلال، زنانشان و داراییشان مباح میباشد. همین کلام کافی بود که شهر عینیه به کلی ویران شود. آنها آبادیها را خراب و به عرض و ناموس زنان تجاوز کردند. شکم زنان حامله را دریدند، دست بچهها را بریدند و آنها را به آتش سوزانیدند، هر چه در خانهها یافتند دزدیدند و همه مردان را نابود ساختند و از عینیه چنان ویرانهای ساختند که به جز تلی خاک چیزی به جای نماند.15 و اینچنین یهودیان در نقاب آل سعود و آل عبدالوهاب با پوششی از رنگ و لعاب اسلامی سرزمین مقدس وحی را به خون مسلمانان بیگناه رنگین ساختند و حکومت بریتانیا بار دیگر ردپای خونین خود را بر دل صحرا به تصویر کشید. مسلم تهوری پانوشتها: 1ـ ناصرالسعید، از کجا؟ تا به کجا؟ خاندان سعودی را بشناسیم، ص 102ـ همان، ص 133ـ همان، ص 144ـ آشنایی، علی محمد، شناخت عربستان و وهابیت، ص 1485ـ همان، ص 1496ـ فقیهی، علی اصغر، وهابیان، صص 79ـ78 7ـ همان، ص 838ـ ناصرالسعید، از کجا، تا به کجا؟ خاندان سعودی را بشناسیم، صص 44ـ43 9ـ همان، ص 4110ـ فیلبی، جان، ایام عربیه، ص 63 11ـ الریحانی، امین، ملوک العرب، ص 56 12ـ عظیمی، رقیه السادات، عربستان سعودی، صص 82ـ81 13ـ فقیهی، علی اصغر، وهابیان، ص 301 14ـ ناصر السعید، از کجا؟ تا به کجا؟ خاندان سعودی را بشناسیم، ص 1715ـ همان، ص 17
23 فروردین 1393 ساعت 18:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام | با شوروی علیه بریتانیا
پس از جنگ اول جهانی با فروپاشی امپراتوری عثمانی تشکیل اتحاد جماهیر شوروی و تغییر سیاست امپراتوری بریتانیا شرایط جدید سیاسی و اقتصادی شکل گرفت دولت نوپای شوروی که درگیر مشکلات و مخالفتهای داخلی و خارجی بود درصدد بود با کاستن از تنشهای خارجی امور داخلی خود را سر وانجام 3022 ماموریت توسط اورژانس قم در ایام نوروز
استانها مرکز قم فراهانی به مهر خبر داد انجام 3022 ماموریت توسط اورژانس قم در ایام نوروز قم - خبرگزاری مهر معاون مرکز فوریتهای پزشکی استان قم از انجام 3022 ماموریت توسط اورژانس قم در ایام نوروز خبر داد مهدی فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد از ابتدای طرح نوروزی اوردر ایام نوروز 93 صورت گرفت انجام بیش از 30 هزار ویزیت در مراکز درمانی شهری و روستایی قزوین
در ایام نوروز 93 صورت گرفتانجام بیش از 30 هزار ویزیت در مراکز درمانی شهری و روستایی قزوینرئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت در ایام نوروز 37 هزار ویزیت سرپایی در فضاهای بهداشتی و درمانی شهری و روستایی این استان انجام شد علیاکبر زینالو در حاشیه تجلیل از خادمان ستاد سفر استعزیمت بیش از 17 هزار استاد و دانشجو به سرزمین وحی
عزیمت بیش از 17 هزار استاد و دانشجو به سرزمین وحی تهران - ایرنا - بیش از 17 هزار نفر از روسای دانشگاه ها استادان و دانشجویان ایرانی طی دو ماه فروردین و اردیبهشت به منظور شرکت در سفر زیارتی عمره مفرده راهی مدینه منوره و مکه مکرمه می شوند به گزارش ایرنا از اعلام تارنمای حوزه نمامرکز فوریت های پزشکی ایلام 495 ماموریت در ایام نوروز انجام داد
استانها غرب ایلام صیدی مرکز فوریت های پزشکی ایلام 495 ماموریت در ایام نوروز انجام داد ایلام - خبرگزاری مهر سرپرست فوریت های پزشکی استان ایلام گفت مرکز فوریت های پزشکی ایلام 495 ماموریت در ایام نوروز انجام داده است به گزارش خبرنگار مهر محمدرضا صیدی صبح دوشنبه در جمع پرنسلجام جم ایام | با مشروطه مخالفت ندارم
شیخ فضلالله نوری از علمای بزرگ عصر مشروطه در کلیه مراحل مبارزه در کنار سیدمحمد طباطبایی و سیدعبدالله بهبهانی قرار داشت اما پس از تشکیل مجلس به مخالفت برخاست ضیاءالدین دری که با شیخ در ایام تحصن در حضرت عبدالعظیم دیدار و گفتگو داشت پیرامون علت موافقت ابتدایی و مخالفت ثانویهدانشجویان متاهل کرمانشاهی از فردا عازم سرزمین وحی میشوند
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۷ مسئول اجرایی عمره و عتبات دانشگاهیان استان کرمانشاه گفت دانشجویان متاهل کرمانشاهی از فردا 21 فروردین ماه عازم سرزمین وحی میشوند محمدرضا بیگ رضایی در گفتوگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه کرمانشاه اظهارکرد 240 دراهیان نور عامل تحکیم روحیه خودباوری و ایثار در جامعه است
راهیان نور عامل تحکیم روحیه خودباوری و ایثار در جامعه است سمنان - ایرنا - فرمانده سپاه ناحیه دامغان گفت اردوهای راهیان نور عامل تحکیم و تثبیت روحیه خودباری و ایثار در جامعه است سیدمحمدرضا حسینی روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود معرفی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای ایجاد تحک۴۵ /همسفر با زائران سرزمین نور برگزاری مراسم بزرگداشت شهید ناهی از منکر در مسجد جامع خرمشهر
۴۵ همسفر با زائران سرزمین نوربرگزاری مراسم بزرگداشت شهید ناهی از منکر در مسجد جامع خرمشهرمسئول امور شهدای گمنام کمیته جستوجوی مفقودین گفت آیین بزرگداشت طلبه شهید امر به معروف و نهی از منکر در مسجد جامع خرمشهر برگزار میشود مهدی رضایی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهوازهواپیمایی جمهوری اسلامی در ایام نوروز 115 پرواز در تبریز انجام داد
هواپیمایی جمهوری اسلامی در ایام نوروز 115 پرواز در تبریز انجام داد تبریز - ایرنا - رییس شعبه هواپیمایی جمهوری اسلامی در تبریز گفت این شرکت در تعطیلات نوروز با 115 پرواز از مبدا تبریز مسافران نوروزی را جابجا کرد محمود آگاهی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد با انجامجام جم ایام | گامهای متزلزل جریان چپ
چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای ملی در حالی برگزار شد که جنگ تحمیلی به پایان رسیده بود و جامعه در دوران سازندگی به سر می برد روند اجرایی فرهنگی و اقتصادی ایران تغییر پیدا کرد توجه به اقتصاد بازار آزاد و تمایل بیشتر سرمایه گذاران به فعالیت اقتصادی و تسهیلاتی که دولت جدید برایتکرار/وحید جلیلی در سالروز شهادت سید مرتضی آوینی عنوان کرد «آوینی» جامع بود؛هم مومن بود و هم انقلابی
تکرار وحید جلیلی در سالروز شهادت سید مرتضی آوینی عنوان کردآوینی جامع بود هم مومن بود و هم انقلابی اگر آوینی نبود جناح فرهنگی مؤمن و انقلابی پرچم نداشتوحید جلیلی گفت آوینی آدمی است که به شدت فرهنگی است به شدت مسلط است و به شدت مشرف بر مسائل تئوریک فرهنگی و هنری و جدایی از فضلشمدیر حج و زیارت همدان: 9 کاروان نوروزی امسال به سرزمین وحی اعزام شدند
مدیر حج و زیارت همدان 9 کاروان نوروزی امسال به سرزمین وحی اعزام شدندمدیر حج و زیارت استان همدان گفت در تعطیلات نوروز 9 کاروان نوروزی به حج عمره اعزام شدند حجتالاسلام عباس اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت مردم در ایام نوروز اشتیاق فراوانی به حضور در امامجام جم ایام | سلطانی که مشروطه خواه شد
سلطان احمدشاه قاجار آخرین پادشاه قاجار و تنهاشاه ایران است که در عمل براساس اصول مشروطیت سلطنت کرد احمدشاه سال 1275 خورشیدی در تبریز متولد شد پدرش محمدعلیشاه و مادرش ملکه جهان تنها همسر عقدی محمدعلیشاه و نیز دختر کامران میرزا نایبالسلطنه فرزند ناصرالدین&zwnjجام جم ایام | مجلس جوانمرگ
ایران در دوران پس از پذیرش اولتیماتوم روسیه در سوم دی 1289 شمسی توسط ناصرالملک روزگار مساعدی نداشت و نفوذ و مداخله روسها و انگلیسها در امور داخلی کشور بیش از پیش افزایش یافت اعتراضات پیاپی مردم در اقصی نقاط کشور بشدت از سوی حکومت و با همدستی این دو کشور سرکوب شد و دوران فترتجام جم ایام | عهدنامه ترکمنچای
5 فروردین ماه مصادف با انعقاد قرارداد ترکمنچای است عهدنامه ترکمنچای قرارداد صلحی بود که میان ایران با نمایندگی میرزا ابوالحسن خان شیرازی و آصف الدوله و روسیه تزاری با نمایندگی ایوان پاسکوویچ در 21 فوریه 1828م و با وساطت انگلیس منعقد شد اگر چه دوره جنگهای اول میان ایران ومدیر مرکز فوریتهای پزشکی کرمانشاه خبر داد انجام 1860 ماموریت توسط اورژانس کرمانشاه در ایام نوروز
مدیر مرکز فوریتهای پزشکی کرمانشاه خبر دادانجام 1860 ماموریت توسط اورژانس کرمانشاه در ایام نوروزمدیر مرکز فوریتهای پزشکی استان کرمانشاه از انجام یکهزار و 860 ماموریت اورژانسی در طول طرح امداد نوروزی در کرمانشاه خبر داد و گفت آمار تلفات جانی در استان کرمانشاه کاهش یافته است ع-
گوناگون
پربازدیدترینها