تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821156011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جای خالی دندان هایی که با هزینه سنگین ترمیم هم نیشخند می زنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جای خالی دندان هایی که با هزینه سنگین ترمیم هم نیشخند می زنند ایلام-ایرنا- دندان از قدیم و گذشته های دور حتی امروزه هم با پیشرفت علم و فناوری یکی از زیبایی های جهان شناخته شده است، دندان نه تنها برای خوردن و راحت سخن گفتن بلکه در زیبایی فرد نیز اهمیت دارد، قدر گوهر دندان را بیشتر کسانی می دانند که با سهل انگاری خود اکنون از آن بی بهره اند.


امروز 23 فروردین به نام روز دندانپزشکی نامگذاری شده است شاید این نامگذاری بهانه ای ارزشمند برای توجه به این مقوله مهم در راستای توسعه سلامت و بهداشت افراد و تلنگری به مسوولان که به فکر توسعه بیمه های همگانی برای برخورداری جامعه از دندان هایی سالم باشد.
دندان در سلامت و حفظ زیبایی انسان نقشی اساسی دارد و بدون شک بر اساس تحقیقات پزشکی، همگان باید آگاه باشند که حفظ سلامت دهان و دندان می تواند تضمین کننده تندرستی آنان باشد.
محققان ثابت کرده اند، افرادی که از سلامت دهان و دندان برخوردار نیستند، دردهای مزمن دندان بر سلامتی سامانه عصبی و گوارش آنان تاثیر منفی می گذارد و همچنین بدرستی نمی توانند عمل جویدن غذا که در نتیجه آن بیماری های معده و گوارشی به دنبال می آید، انجام دهند.
یکی از بیماران منتظر در مطب دندانپزشکی در ایلام گفت: هزینه ترمیم دندان بسیار بالاست و بیمه ها اغلب جوابگوی هزینه آنها نیستند.
ˈعلیرضا صمدیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از 10 میلیون ریال برای ترمیم دندان هایم هزینه کرده ام اما باز به علت خرابی و پوسیدگی بیش از حد باید حدود همین مبلغ دوباره هزینه کنم.
وی ادامه داد: به سبب گرانی بیش از حد ترمیم شامل عصب کشی، پر کردن و روکش دندان که اغلب 350 تا 400 هزار تومان برای هر دندان می شود افراد ترجیح می دهند که دندان های آسیاب را که معلوم نیستند، بکشند.
وی تاکید کرد: دولت باید خدمات بیشتر در خصوص حمایت از افراد به ویژه در زمینه دهان و دندان ارائه کند تا افراد کم بضاعت هم بتوانند دندان های خود را حفظ کنند و کمتر مجبور به کشیدن دندان با 50 هزار تومان باشند.
یکی دیگر از شهروندان ایلامی گفت: بیشتر دندان پزشکان به علت ازدحام بیش از حد به بیماران دیر نوبت می دهند و این مساله باعث صرف نظر افراد از مراجعه مکرر برای ترمیم و بازسازی دندان می شود.
ˈمریم حسین زاده ˈ اظهار کرد: اکنون حدود چهار ساعت است که در نوبت هستم و باید حدود یک ساعت دیگر هم معطل شوم.
وی ادامه داد: عصب کشی یک دندان و روکش سه دندان برایم یک میلیون و 300 هزار تومان هزینه دربر داشته که به عنوان یک زن خانه دار با وضعیت کنونی مجبور به پرداخت آن هستم.
وی افزود: برخی از پزشکان بدون توجه به جیب بیمار هزینه ای که می خواهند می گیرند و هیچ تعرفه مشخصی در این زمینه وجود ندارد.
یکی دیگر از شهروندان ایلامی که از روستای چشمه کبود برای کشیدن دندانش به پزشک مراجعه کرده گفت: تحمل درد دندان دیشب تا صبح اجازه نداد که بخوابم امروز صبح به درمانگاه الزهرا (س) ایلام آمده ام تا دندانم را بکشم چون هزینه کشیدن خیلی کمتر از ترمیم آن است.
ˈرضا لطفیˈ افزود: اکنون بیشتر مردم روستاها و جاهای دور افتاده به سبب هزینه های زیادی که ترمیم و زیبایی دندان دارد قادر به تامین آن نیستند.
وی اضافه کرد: دندان های کج وماوج بچه ها، افتادگی و خرابی دندان افراد میانسال در جوامع روستایی بیشتر به چشم می خورد زیرا مردم به علت نداشتن توانایی مالی قادر به پرداخت هزینه های ترمیم دندان خود نیستند.
وی گفت: بیمه های روستایی نیز در خصوص دهان و دندان زیاد تعهدی ندارند و در این بخش نیز مردم روستاها با تنگنا و سختی مواجه اند.
یکی از پزشکان ایلامی گفت: پوسیدگی دندان از شایع ترین بیماری های دهان و دندان در میان افراد جامعه به خصوص جوامع جهان سومی به شمار می آید.
دکتر ˈمحسن اکبریˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماری لثه نیز دومین بیماری معمول دهان است که اغلب در بین افراد شایع است.
وی ادامه داد: پلاک های دندانی علت اساسی ناراحتی های لثه محسوب می شوند، در این بیماری میکروب ها به صورت جرم دندان تجمع می کنند و به مرور لثه و استخوان فک را از بین می برند به همین منظور مراجعه هر شش ماه به دندانپزشک برای کنترل دندان ها ضروری است.
این دندانپزشک اضافه کرد: اکنون هزینه ترمیم دندان برای افراد به ویژه در مناطق محروم بسیار بالاست و به همین علت این افراد بیشتر تمایل دارند دندان خود را بکشند تا آن را ترمیم کنند.
اکبری تاکید کرد: باید آموزش های لازم در زمینه مواظبت و مراقبت از دهان و دندان از دوران شیرخوارگی کودک به مادران ارائه شود و سپس در مهدهای کودک و مدارس در این زمینه اطلاع رسانی صورت گیرد.
وی گفت: بدون شک پیشگیری هزینه کمتری از درمان دارد و در راستای حفظ سلامت دهان و دندان باید به مقوله پیشگیری و فرهنگ سازی توجه ویژه ای شود.
این دندانپزشک ایلامی افزود: رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند بهترین و آسان ترین راه برای تامین سلامت دهان و دندان افراد جامعه باشد.
اکبری از مردم خواست که به مقوله سلامت دهان و دندان توجه ویژه ای کنند و آگاه باشند که حفظ یک دندان دائمی بهتر از ده ها دندان ساختگی است.
وی ابراز امیدواری کرد که دولت با اختصاص اعتبارهای مناسب در رستای حفظ سلامت دهان و دندان و کاهش هزینه های درمانی امکان دسترسی و بهره مندی برای همه افراد به ویژه مردم مناطق محروم را بیشتر کند. ک/4
7177/565
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




23/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن