تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814000662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا باید از دریافت یارانه انصراف داد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ شنبه 23 فروردین 1393 چرا باید از دریافت یارانه انصراف داد؟ تهران-ایرنا- جلوگیری از افزایش نقدینگی و تورم افسارگسیخته، رونق تولید، تکمیل طرح های نیمه تمام و فراگیری خدمات عمومی نظیر بیمه ی همگانی از جمله فوایدی است که از نظر اقتصاددانان می تواند کاهش بودجه ی یارانه ی نقدی در پی داشته باشد.


این گزارش نگhهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 23 اسفند ماه 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***چرا باید از دریافت یارانه انصراف داد؟
بحث داغ ثبت نام برای دریافت یارانه ی نقدی و خبر انصراف صد ها هزار نفر از دریافت آن، همچنان محوراصلی خبرها و یادداشت های روزنامه ها است. برخی از ابهام های مردم از چند و چون مرحله ی دوم یارانه، مشکل های پیش روی ثبت نام کنندگان و ارایه ی پیشنهاد برای عملکرد بهتر این دوره سخن به میان می آورند و برخی دیگر هم به طرح انتقادهای تند و تیز خود ادامه می دهند.
«قطع یارانه ها و توقعات مردم» عنوان یکی از یادداشت های صفحه ی نخست روزنامه ی «آرمان» نوشته ی «علی قنبری» اقتصاددان و استاد دانشگاه بود که با نگاهی انتقادی به مرحله ی نخست اجرای هدفمندی یارانه ها و قرار دادن همه ی مردم در صف یارانه بگیران نوشت: این کار که همه افراد اعم از فقیر و غنی در صف دریافت یارانه قرار بگیرند، در نهایت منجر به وضعیتی شد که تورم کم سابقه 40درصدی بر سر اقتصاد ایران سایه افکند و در نتیجه قسمت های مختلف اقتصادی دچار مشکل شدند. امروز یکی از مهم ترین اقدامات دولت در این مرحله، حذف یارانه اقشار با درآمد بالا از دریافت یارانه است که بدون شک اگر از ابتدای طرح هدفمندی یارانه ها نیز بنابر این می شد که تمام اقشار از دریافت یارانه بهره مند نشوند و یارانه نقدی تنها در اختیار اقشار ضعیف جامعه قرار بگیرد، بدون شک این تورم به مردم تحمیل نمی شد و جامعه تا این اندازه متضرر تصمیمات غیرکارشناسی نمی شد.
روزنامه ی «ابتکار» هم در گزارشی با عنوان «پاسخ دولت به نگرانی های یارانه ای» از حال و هوای متقاضیان دریافت یارانه و سوال ها و ابهام های آنان از چند و چون و میزان یارانه ها گفت و نوشت: درحالی که متقاضیان دریافت یارانه سومین روز ثبت نام در سامانه اینترنتی سازمان هدفمندی را پست سر گذاشته اند و وارد چهارمین روز می شوند، سوال و ابهام های بسیاری نظیر مبلغ یارانه نقدی در مقطع جدید، احتمال محرومیت از دیگر خدمات اقتصادی واجتماعی انصراف دهندگان از دریافت یارانه،چگونگی مصرف عواید حاصل از انصراف گروه های مردمی از دریافت یارانه نقدی، حذف دهک های بالای جامعه از چرخه پرداخت یارانه و مواردی از این قبیل در ذهن مردم به وجود آمده که دولتمردان درصدد پاسخ برآمده و بنا به گفته ی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، ملبغ یارانه نقدی تفاوتی با قبل ندارد و درخصوص تعیین سقف درآمدی برای حذف یارانه هم هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
همین روزنامه در سرمقاله ی خود با عنوان «تردید داراها و ابهام ندارها!» به قلم «محمدعلی وکیلی» از دل مشغولی، تردید و ابهام های مردم گفت که درصورتی که به آنان، پاسخ منطقی داده شود و در این زمینه اطمینان خاطر پیداکنند، تعداد کسانی که آمادگی انصراف اختیاری دارند به مراتب بیش از آن تعدادی است که تاکنون از ثبت نام صرف نظر کرده اند.
روزنامه ی «قانون» هم از مشاغل جدید ثبت یارانه ها و میل مردم برای ثبت نام سخن گفت و در گزارشی با عنوان «مشوق های خودجوش دریافت یارانه!» نوشت: در شرایطی که دولت ، در تلاش برای فرهنگ سازی و متقاعد کردن افراد غیر نیازمند برای انصراف از دریافت یارانه است، اما به طور خودجوش، مشاغلی ایجاد شده تا مشوقی برای مردم در ثبت نام دریافت یارانه باشد که با گذر از معابر و خیابان ها، شاهد کافی نت ها، فروشگاه های لوازم التحریر، سوپرمارکت ها، فروشگاه های لوازم خانگی، اغذیه فروشی ها و غیره هستیم که اقدام به نصب آگهی های ثبت نام یارانه نقدی کرده اند تا آن گروه از مردم که دسترسی به رایانه و اینترنت ندارند، اقدام به ثبت نام در این مکان ها کنند.
« چرا باید انصراف داد؟» عنوان یادداشت روزنامه ی «اعتماد» به قلم «هادی حق شناس» بود که به بررسی ضرورت انصراف از دریافت یارانه ی نقدی پرداخته بود. در بخشی از این یادداشت آمده است: حال اگر مردم به طور داوطلبانه انصراف ندهند طبیعی است که در یک بازه زمانی ارزش یارانه ها کمتر خواهد شد و طبیعتا پولی که قرار است صرف زیرساخت ها و تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام شود، کمتر خواهد شد. اما اگر این انصراف به طور داوطلبانه صورت بگیرد و این پول به معنی واقعی صرف اتمام پروژه های نیمه کاره و بخش تولیدی کشور شده یا در بخش سلامت کشور هزینه شود، انتظار می رود تورمی که از اواسط سال گذشته شیب نزولی آن شروع شده در سال جاری نیز همچنان ادامه یابد تا در کنار آن شاهد افزایش اشتغال یا کاهش نرخ بیکاری و مجددا شاهد رونق در اقتصاد ایران باشیم.اگر بخواهیم فاز دوم هدفمندی یارانه ها را در چند جمله ارزیابی کنیم می توان گفت که اولا پرداخت یارانه به شیوه گذشته به ضرر خود مردم است چون منجر به افزایش تورم خواهد شد. دوما منجر به کند شدن اجرای پروژه های نیمه کاره کشور و تولید می شود و در نهایت منجر به این می شود که دولت نتواند نرخ بیکاری را کاهش دهد.
در این میان روزنامه ی «سیاست روز» در گزارشی با عنوان «انصراف از یارانه در گرو اعتماد» با نگاهی انتقادی نسبت به دولت، ابعاد نگرانی مردم در انصراف از دریافت یارانه را مورد بررسی قرار داد و اعتماد سازی در این زمینه را نیازمند زیر ساخت های درمان رایگان، برابری دستمزد و حقوق، کنترل تورم و غیره دانست.

*** جام فولادی شد،پرسپولیس آسیایی
هفته سی ام رقابت های لیگ برتر فوتبال روز گذشته با پیروزی تیم «فولاد خوزستان» در برابر «گسترش فولاد تبریز» و پیروزی «پرسپولیس» در مقابل «استقلال خوزستان» به پایان رسید. با توجه به این نتایج، تیم فولاد برای دومین بار به عنوان قهرمانی لیگ برتر دست یافت و پرسپولیس با کسب عنوان نایب قهرمانی جواز حضور در رقابت های آسیایی را کسب کرد.
این نتایج در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت و در عنوان نخست برخی روزنامه ها نشست.
روزنامه ی ابتکار با عنوان «جام نقره ای، فولادی شد» و عکس بزرگی از شادی بازیکنان این تیم در صفحه ی نخست، به سراغ بازتاب این پیروزی رفت و نوشت: تیم فوتبال فولاد خوزستان پس از گذشت 8 سال، برای دومین بار قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شد و جام قهرمانی سیزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال را به خانه برد.
بخش ورزشی روزنامه ی «جام جم» هم با عنوان « قهرمانی خوزستان پولادین» از پیروزی شاگردان «حسین فرکی» سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت که با رسیدن به امتیاز 57 قهرمان لیگ برتر شدند.
«قهرمانی برازنده» عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «شرق» به قلم «مجید نامجومطلق» بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران بود که عامل اصلی قهرمانی فولادخوزستان در لیگ برتر را مدیریت منسجم، مربی کاربلد و بازیکنان بسیار خوب از نظر فنی عنوان کرد و نوشت: این تیم ثبات بسیار خوبی در طول فصل داشت و به طور کل، نوسان کمتر سراغ این تیم آمد و در پایان هم پاداش این ثبات را با قهرمانی گرفت. این تیم می تواند الگوی سایر تیم ها باشد و کمتر شاهد تغییر و تحول های احساسی در تیم ها باشیم.

*** راستی آزمایی وعده های اوباما
ماجرای پیشنهاد «حمید ابوطالبی» به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد و واکنش آمریکا به این موضوع و صادر نشدن روادید (ویزا) برای وی از محورهای مورد توجه روزنامه های امروز بود.
«رای کنگره آمریکا علیه ابوطالبی» عنوان گزارش امروز روزنامه ی «مردم سالاری» بود که در کنار عکس بزرگی از وی به طرح تصویب شده ی مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد که می تواند ورود ابوطالبی سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک آمریکا را ممنوع کند و این در حالی است که ابوطالبی می گوید با گروه «دانشجویان پیرو خط امام» کار کرده اما نقشی مستقیم در گروگان گیری نداشته و از جمله در مقطعی درباره آزادی گروهی از این گروگان ها، مترجم گروه بوده است.
روزنامه ی «اعتماد» هم در این زمینه با عکسی از ابوطالبی در کنار «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و گزارشی با عنوان «راستی آزمایی وعده های اوباما» در صفحه ی نخست خود، به ابعاد تازه ی ماجرای پیشنهاد نماینده ی جدید ایران در سازمان ملل اشاره کرد و نوشت: پس از اعلام مخالفت برخی اعضای سنا با نمایندگی ابوطالبی در سازمان ملل متحد که مقر آن امریکاست این بار در اقدامی تازه اعضای مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه طرح مخالفت با ورود حمید ابوطالبی به خاک امریکا به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل را با یک رای تصویب کردند. حالا باید این طرح به امضای باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور برسد تا به طور رسمی اجرا شود.
این روزنامه در بخشی دیگر از گزارش خود به واکنش وزارت امور خارجه و نمایندگان مجلس به این اقدام آمریکا پرداخت و به نقل از برخی نمایندگان نوشت: این موضوع در بین نمایندگان مجلس نیز با واکنش هایی همراه بوده است. «علاء الدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این رابطه گفت: دخالت بیجای آمریکا در این موضوع نقض آشکار مقررات بین المللی است و باید با جدیت از سوی وزارت خارجه مورد بررسی قرار گیرد.
بخشی دیگر از گزارش روزنامه ی اعتماد به سابقه عدم صدور ویزا از سوی آمریکا برای افرادی همچون «یاسر عرفات» رییس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین،«هوگو چاوز» رییس جمهوری فقید ونزوئلا، «فیدل کاسترو» رییس جمهوری سابق کوبا و غیره اشاره کرد و نوشت: رای روز دوشنبه مجلس سنای آمریکا و رای روز پنجشنبه نمایندگان کنگره آمریکا برای ممانعت از اعطای ویزا به حمید ابوطالبی یکی دیگر از اقدامات آمریکا در راستای مانع تراشی در اجرای اهداف سازمان ملل متحد و سفرای کشورها در این سازمان است.

*** آزادی پول های بلوکه شده
پس از پایان یک دور دیگر از گفت و گوهای ایران و گروه 1+5 در وین در گام نهایی که با موفقیت همراه بود بخشی دیگر از تحریم های یک جانبه علیه ایران لغو و دسترسی ایران به منابع مالی خود و امکانات در بخش صنعتی تسهیل می شود؛ موضوعی که امروز در برخی روزنامه ها بازتاب گسترده ای داشت.
روزنامه ی مردم سالاری به نقل از «حمید بعیدی نژاد» رییس دبیرخانه ی توافق ژنو و عضو ارشد تیم گفت و گو کننده هسته ای از «قسط پنجم دارایی های مسدود شده هفته آینده آزاد می شود» خبر داد و نوشت: تا امروز چهار قسط از هشت قسط دارایی های مسدود شده کشورمان آزاد شده که با آزادشدن قسط پنجم در هفته آینده، مجموع دارایی های آزادشده به دو میلیارد و 650 میلیون دلار می رسد که این منابع براساس سیاست های بانک مرکزی می تواند به خرید ارزهای خارجی، طلا و یا خرید همه نوع اقلام غیرتحریمی اختصاص یابد که در این خصوص اقدامات لازم در جریان است.
روزنامه ی آرمان هم در گزارشی با عنوان «آزادی قسط پنجم دارایی های مسدود شده ی ایران»، زمان واریز این قسط که مبلغ 450 میلیون دلار است را روز 26آوریل (26فروردین ماه جاری) عنوان کرد و افزود: براساس توافق ژنو لغو برخی تحریم ها از جمله صدور گواهی عرضه و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایران و خدمات مرتبط صدور گواهی بازرسی های مرتبط با ایمنی و تعمیرات در ایران و همپنین خدمات مرتبط از جمله تعهدات گروه 1+5 است که با فراهم شدن مجوزهای لازم برای امکان تعمیر موتور هواپیماها، بزودی این موتورها به مراکز اصلی تعمیراتی در اروپا ارسال خواهد شد.

*** یادنامه ی یدالله سحابی
24 فروردین سالگرد درگذشت دکتر «یدالله سحابی» پایه گذار تحصیلات عالیه علوم طبیعی و پدر زمین شناسی ایران، بهانه ی گفت و گوی روزنامه ی «شرق» با «فریدون سحابی» بزرگ ترین پسر در قید حیات دکتر سحابی و نخستین رییس سازمان انرژی اتمی پس از انقلاب بود تا از حال و هوای درون و بیرون دکتر بشنود و بنویسد.
به گزارش شرق، پسر از پدرسالاری پدر و الگو بودن روش و منش وی برای اعضای خانواده این گونه می گوید که ما نظارت و تفوق ایشان را پذیرفته بودیم و این امر را بدون هیچ گونه شکایت و اعتراضی قبول کرده بودیم.
شخصیت پدر از نگاه پسر، قبل از هرچیز شخصیتی فرهنگی بود. این شخصیت در قامت استاد دانشگاه تهران متبلور می شد و از سویی هم ضابطه های فکری، ایمانی و اخلاقی داشتند که به مقدار زیادی در شخصیت جنبی ایشان تاثیر می گذاشت.
به اعتقاد فریدون سحابی، تفکرات اعتقادی و ایمانی دکترسحابی برای هر نوع حرکت و فعالیت اجتماعی دیگری تعیین کننده و انگیزاننده بود که به خاطر همین تفکرشان بود که سعی کردند علوم طبیعی را با مسایل دینی پیوند بزنند. حرفی هم که دکتر سحابی در کتاب «خلقت انسان» می گوید این است که به گفته قرآن، خلقت تدریجی به تکامل رسیده و نهایتا در انسان امروز متبلور شده. علم امروز هم همین مساله را بیان می کند. نظریات مذهبی در این زمینه ها مغایرتی با علم ندارد البته به شرطی که به قرآن و کلام مراجعه شود، اگر به فقه کشیده شود مساله دیگری است. فقه منشاء انسانی دارد. دکتر سحابی و بقیه که شخصیتی علمی و آکادمیک و همچنین متدین و مومن داشتند، به دنبال این نبودند که برای هر امر علمی، توجیهی دینی پیدا کنند، در اصل آنها مسایل دینی را در مغایرت با علم یا برعکس نمی دیدند.
یدالله سحابی با مدرک دکتری زمین شناسی از دانشگاه «لیل» فرانسه در سی و یک سالگی به ایران بازگشت. ایشان پس از بازگشت از سفر خارج، در گروه علوم طبیعی و شاخه زمین شناسی دارالمعلمی مشغول تدریس شد.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9294**2054
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




23/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن