واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مراسم بزرگداشت سید شهیدان اهل قلم
کمری: آفاق فکری شهید آوینی از ابعاد ناشناخته اوست
پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه یکی از ابعاد ناشناخته شهید آوینی آفاق فکری او است، گفت: شهید آوینی به یک نشانه فرهنگی و تاریخی و معرف یک جریانی بوده که در نقطه اوج به عنوان هنرمند انقلاب اسلامی از او یاد میشود.
به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، علیرضا کمری محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مراسم بزرگداشت شهید سید مرتضی آوینی که عصر امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: وقتی انسانهایی بر حسب گفت و اندیشه متمایز هستند، باید درباره آنها صحبت کرد، دیگران هم میتوانند درباره او سخن بگویند. وی با بیان اینکه نمیشود منکر شأن وجودی آوینی شد، ادامه داد: کسانی بودند که درباره این بزرگوار در دوران حیات دنیوی و بعد از شهادت میگفتند، حرفهای وی از نظر ما پذیرفتنی نیست؛ اما به نظر من حرف ایشان قابل شنیدن است؛ اینکه امروز به عنوان روز هنر اسلامی نامیده میشود و این بزرگوار به عنوان سید شهیدان اهل قلم نامیده شده نشانه آفاق فکری و معرفتی این فرد است. کمری بیان داشت: ما غالباً با مسائل شورمندانه و احساسی بحث میکنیم؛ خوب است با تأمل و تفکر بیاندیشیم. اتفاقاً یکی از ابعاد وجودی و ناشناخته شهید آوینی آفاق فکری و اندیشگانی اوست که چندان شناخته شده نیست. وی اضافه کرد: دو شناخت کلی درباره شهید آوینی وجود دارد یکی محدود میشود به مقدار اندکی که درک حیات جسمانی در ایشان وجود داشت و بعد هم شناخت پس از شهادت که رخ داد. در عین حال شناخت بعد از شهادت را به دو دسته میتوان تقسیم کرد. این محقق و پژوهشگر ضمن بیان سؤالی مبنی بر اینکه توده مردم و خواص اهل فکر چگونه آوینی را شناختند و چگونه با این اسم آشنایی پیدا کردند، خاطرنشان کرد: به نظر من صدای آوینی اولین ورودی بود که گوش مستمعان نسبت به صاحب این صدا حساسیت پیدا کرد. البته این صدا از قاب پنجره تلویزیون در برنامه روایت فتح شنیده شد، بدون اینکه گفته شود صاحب این صدا کیست و نویسنده این متن گفتارها چه کسی است. وی افزود: تُن صدای آوینی به دلیل جنس و کیفیت قابل اعتناست؛ صدای محزون، نجیب، پذیرفتنی و قابل تأملی بود و این صدای محزون تداعی کننده نالههای دور ماندن نی از نیستان است. این صدای متفاوت، بعد از شهادت، سیمای آوینی را برای عموم مردم شناساند و معلوم شد صاحب این صدا دارای چنین سیمایی است. کمری یادآور شد: آوینی چهره زیبایی داشت که در عکسها و فیلمهای او این چهره را میبینیم. ضمن چهره زیبا و سیمای نجیب و معصومانه او را به مثابه یک متن قابل خوانش، پذیرش کرده بودند؛ تلفیق همنشینی چهره و صدا موجب شد که این شخص اهمیت بیشتری پیدا کند؛ طبیعی است که کسی که سیما و صدای زیبایی دارد سخن و کلام او اثر بیشتری خواهد داشت. وی بیان داشت: ضرب اهمیت صدا و چهره زیبای شهید آوینی با حضور رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع شهید آوینی بیشتر شد و اینها مبادی شناخت اولیه است اما باید به آفاق و مسائل دیگر ورود پیدا کرد چیزی که موجب شد نام آوینی در سازمانها و کتابخانهها و نهادها گذارده شود. اینها شاید مأخوذ از گسترش نام او باشد چرا که همه شهید آوینی را از پنجره روایت فتح شناختند. این پژوهشگر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یادآور شد: با این اوصاف شهید آوینی به یک نشانه فرهنگی و تاریخی و معرف یک جریانی بوده که در نقطه اوج به عنوان هنرمند انقلاب اسلامی از او یاد میشود. شهید آوینی منهای دید عمومی و فراگیر نه چندان خوانده و پائیده در حوزه آوینیشناسی برای کسانی که اهل نظر هستند در زمان حیات و بعد از واقعه شهادت مهم بود و بسیار کسان درباره او گفتهاند و شنیدهاند لذا باید آوینی شناختی از مقالهها و سخنهای وی صورت گیرد. وی خاطرنشان کرد: آوینی در آن چیزی که تحت عنوان متن گفتار یا نریشن و متنگذارههای حدیثالحالی و حدیثالنفسی و گفتوگویی در مجموعه مستند روایت فتح دیده میشود صورتی تمام پیدا میکند و صورت او را در این متنگفتارها میتوان مطالعه کرد. کمری بیان داشت: کسانی که با ادبیات سر و کار دارند میدانند غزل جایگاه خاصی در ادبیات و شعر ایرانی دارد و در میان همه کسانی که غزل گفتند به خصوص در حوزه غزل کهن حافظ جایگاه خاص مَرتبت بالایی دارد. وقتی که این چینش صورت میگیرد معلوم میشود که چرا حافظ، حافظه فرهنگی ادبیات ما میشود. وی گفت: برای اینکه درباره آوینی سخن بگویید باید در زبان آوینی درنگ کنید و این زبان را میتوان در صورتهای مختلف در قالبهای متنوع و موضوعات متعدد به صورت زبانی، گفتاری یا نوشتاری پیدا کرد؛ در واقع صورت متن گفتاری او را در مجموعه گنجینه آسمانی سراغ میگیریم. این پژوهشگر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: متن گفتار و روایتگذارههایی که در روایت فتح، اساس روایت فتح را شکل میدهد چه سنخی است، از کجا آمده است؟ این را که میخواهم پاسخ دهم نه در مقام تجلیل است و نه در مقام مداحنه شهید آوینی. میشود فهمید که این متنها از روی تکلف و خواندن ادبیات نوشته نشده است. مهم این است که این بافت شناخته شود. بافت این کلام تداعیکننده گذارههای آسمانی است. وی اضافه کرد: چرا آوینی به اینجا رسید و این بافت ما را به کجا میبرد؟ در ورای این متن، زمان، زمان کمی نیست و مکان، مکان عینی و خاکی نیست که آوینی از آن یاد میکند. دو کوههای که آوینی از آن یاد میکند پادگانی نیست که یک معمار از آن یاد میکند بلکه دو کوهه شهری است در آسمان. وی بیان داشت: اگر بناست درباره کسی صحبت کنیم باید درباره او بیاندیشیم و درباره آثار او شناخت پیدا کنیم. زبان زندان معناست، میکُشد یا احیاء میکند. اما همین سخن شهید آوینی که گفته است وقتی زبان در بیان غیرمحسوسات یا حتی محسوسات مفاهیمی را به مراتب تنزل میدهد و در سطح زنجیره زبان میآورد این حرف مصداق و عبارت زبانی است. ما گزیر و گریزی نداریم از زبان مگر نه این است که خداوند با بشر از طریق زبان گفتوگو کرد پس زبان مهم است. اگر بخواهیم کسی را بشناسیم باید از طریق زبان او را بشناسیم. انتهای پیام/م
93/01/20 - 21:18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]