تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821102181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر انقلاب را بسيجي‌ها به‌جهان معرفي مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: هنر انقلاب را بسيجي‌ها به‌جهان معرفي مي‌كنند
جواد جميري، معاون فرهنگي– اجتماعي سازمان بسيج هنرمندان،كارشناس علوم اجتماعي با گرايش پژوهشگري و كارشناس ارشد برنامه‌ريزي آموزشي است


جواد جميري، معاون فرهنگي– اجتماعي سازمان بسيج هنرمندان،كارشناس علوم اجتماعي با گرايش پژوهشگري و كارشناس ارشد برنامه‌ريزي آموزشي است. مسئوليت سازمان بسيج هنرمندان استان بوشهر و مسئوليت معاون فرهنگي سازمان بسيج دانشجويي اين استان هم درسوابق فعاليت‌هاي مديريتي وي ديده مي‌شود. جميري، مسئوليت برگزاري كنگره سراسري شهداي هنرمند كشوركه قراراست اجلاسيه كشوري آن هم برگزارشود را هم به عهده دارد. به بهانه سالروز«بسيج هنرمندان» كه مصادف با سالروز «هنرانقلاب اسلامي» و سالروزشهادت «شهيد سيدمرتضي آويني» است، با ايشان به گفت وگو نشسته‌ايم كه مي‌خوانيد.


به نظرشما، چه ارتباطي بين «هنر»، «هنرمندان» و «بسيج» وجود دارد؟
ما بايد اول هركدام از اين واژه‌ها يا اصطلاحات را ازهم تفكيك و تعريف كنيم و در نهايت آن را كنارهم قراردهيم و درمورد ارتباط‌شان صحبت كنيم. من، بسيج را يك حركت جمعي هدفمند و ساختارمدار براي رسيدن به اهداف انقلاب اسلامي مي‌دانم و هنرهم، تجلي رساندن انسان به اهداف الهي‌اش است. چون به هر حال جلوه‌گاه انسان است و هنرمند، خالق يك اثرهنري است. وقتي جمع هدفمند را براي رسيدن به اهداف انقلاب اسلامي داريم، با هنري كه انسان را به كمال مي‌رساند، به اين تعريف مي‌رسيم كه يك حركت جمعي هدفمند با ابزار هنر براي رسيدن به هدف كه همان اهدافي است كه براي انقلاب اسلامي تعريف شده است. تلفيق اينها منتج به رسيدن جامعه اسلامي به اهداف مورد نظرخواهد بود و چون جامعه ما يك جامعه انقلابي است و هنر انقلابي، مي‌تواند سريع‌تر اين جامعه را به اهدافش برساند.

در واقع مي‌خواهيد بگوييد همانطور كه بين «هنر»، «هنرمند» و «بسيج» ارتباط ماهوي مي‌تواند وجود داشته باشد، بين «هنر» و «انقلاب اسلامي» هم چنين ارتباط ماهوي وجود دارد؟
دقيقاً. چون اولاً خود انقلاب اسلامي و پيروزي آن يك هنربود. هنرمردان با بصيرتي كه خوب تشخيص دادند و مبارزه، مقاومت و پايداري كردند تا انقلاب به پيروزي برسد. يكي از ابزاري كه مي‌تواند انقلاب را به جلو ببرد و موتور محركه اين انقلاب باشد هنرانقلاب اسلامي است؛ هنري كه بايد دستاوردهاي انقلاب اسلامي را درتمام رشته‌هاي هنري به دنيا معرفي كند. هدف هنرانقلابي، تبيين مواضع انقلاب اسلامي، دستاوردهاي انقلاب اسلامي و معرفي انقلاب اسلامي به دنياست و اين هنر مي‌تواند توسط هنرمندان انقلابي خلق و در جاي مناسب خود، كاربردي شود.

به اين ترتيب، شما قائل به يك ارتباط ماهوي بين «بسيج هنرمندان» و «هنرانقلاب اسلامي» هستيد؟
همين طور است. علاوه براينكه، سالروزتشكيل «بسيج هنرمندان» دقيقاً مصادف است با روز «هنرانقلاب اسلامي» كه به خاطرسالروز شهادت سيد اهل قلم، «شهيد سيد مرتضي آويني» نامگذاري شده است. هدف ماهوي اين سازمان، ارائه هنرانقلاب اسلامي و هنرمتعهد است كه براساس شاخصه‌هاي هنرانقلاب اسلامي، گام برمي‌دارد و به جلو حركت مي‌كند و اين دو، هيچ منافاتي با يكديگر ندارند. در واقع سازمان بسيج هنرمندان، تبيين كننده و معرفي كننده «هنرانقلاب اسلامي» درتوليدات، حمايت ها و عضوگيري‌هاست.

اين هنرانقلاب اسلامي، چه شاخصه‌هايي دارد يا مي‌تواند براساس ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي داشته باشد؟
شناسايي هرپديده‌اي از طريق تعيين شاخصه و ارزيابي آن پديده از تعيين معيار و استاندارد مسير است. هنر نيز از اين قاعده مستثني نيست. هنرانقلاب اسلامي حوزه‌اي وسيع از هنر است چون منبعث ازهنرديني است. هنگامي كه هنري خلق مي‌شود، مي‌توان با توجه به شاخص‌ها آن را مورد شناسايي قرارداد.
با توجه به بيانات بنيانگذارجمهوري اسلامي ايران و رهبرمعظم انقلاب، برخي از شاخص‌هاي هنرعبارتند از: باورهاي اسلامي (اعتقاد، ايمان و يقين به فرامين و دستورات اسلام و قرآن و اهل بيت)، ايجادكننده روح تعهد و مسئوليت پذيري، اميدواري به خداوند، اعتقاد به ولايت و تأسي به اهل بيت (ع)، داشتن بينش سياسي و اعتقاد به مبارزه و ستيزه‌جويي با كفار و منافقين، داشتن روحيه امر به معروف و نهي از منكر (دعوت به خوبي‌ها و نهي از زشتي‌ها)، اعتقاد به جاودانگي دين اسلام، تقويت روحيه ايثارگري درجامعه (روح حماسي)، ايجاد روحيه شهادت طلبي (تصويرپردازي از شهادت و شهيد)، مبارزه با اسراف و مصرف گرايي، بالا بردن روحيه كار و توليد، مبارزه با فقر، فساد وتبعيض، زنده نگه داشتن ياد شهدا، دعوت به فطرت، نمايانگر بندگي خدا و آزاد كردن انسان از بندگي غيرخدا، داشتن زبان مردمي، دعوت وتشويق به ارزش‌هاي انساني و الهي، بيداركردن عواطف و احساسات انساني، ايجاد كننده شادابي و سرزندگي، تقويت بنيان انديشه و تفكر ايجاد كننده روحيه و انگيزه واحساس مؤثربودن.
اگر بخواهيد شهيدآويني را در يك جمله توصيف كنيد چگونه او را توصيف مي‌كنيد؟
يكي ازمصاديق هنرمند متعهد و انقلابي كه پس ازيك دوره پالايش دروني و انديشه‌اي، توانست تجلي پيدا كند و معرفي كننده هنر انقلاب اسلامي در عرصه فيلمسازي (درحوزه نظري وكاربردي) باشد.

زمينه‌سازي براي تحقق شعارسال كه ازسوي مقام معظم رهبري به نام «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي» نامگذاري شده است، از سوي سازمان بسيج هنرمندان از جمله معاونت فرهنگي ـ اجتماعي اين سازمان، چگونه خواهد بود؟
چنين نامگذاري براي امسال، موجب دلگرمي توأم با عزم راسخ براي تلاش مجاهدانه همه بسيجياني شد كه خود را سربازان پا به ركاب امام زمان(عج) مي‌دانند. ازسوي ديگر، همانطور كه خود مقام معظم رهبري هم درترسيم افق سال نو، اقتصاد و فرهنگ را مهم‌تر از مسائل ديگر دانستند و براي تحقق شعارسال ۹۳، تلاش مشترك مسئولان و آحاد مردم را ضروري دانستند، بسيج هنرمندان از جمله معاونت فرهنگي ـ اجتماعي اين سازمان نيز، نهايت سعي و جديت خود را خواهد كرد كه زمينه‌هاي اين تلاش مشترك بين مسئولان و هنرمندان كه بخشي از همين مردم هستندرا براي تحقق شعار سال كه از سوي مقام معظم رهبري نامگذاري شده است فراهم نمايد.

حرف آخر؟
هم براي شما و هم براي جامعه هنري، به ويژه بسيجيان هنرمند، آرزوي موفقيت دارم.


نویسنده : ليلا حسيني 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 20 فروردين 1393 - 16:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن