تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812514050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انصراف از یارانه ی نقدی برای افزایش تولید و اشتغال


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/چهارشنبه 20 فروردین 1392 انصراف از یارانه ی نقدی برای افزایش تولید و اشتغال تهران-ایرنا- همزمان با آغاز ثبت نام متقاضیان برای دریافت یارانه ی نقدی و کلید خوردن مرحله ی دوم قانون هدفمندی یارانه ها، روزنامه های صبح امروز ایران نیز این موضوع را سوژه ی اصلی خبرها و گزارش ها و یادداشت های خود قرار دادند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 20 فروردین ماه سال 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** انصراف از یارانه ی نقدی برای افزایش تولید و اشتغال
درخواست دولت از مردم برای انصراف از دریافت یارانه ی نقدی در صورت بی نیازی به آن، موضوعی است که درباره ی آن روزنامه ها با رویکردهای مختلفی به آن توجه کردند. برخی روزنامه ها از استقبال مردم از طرح خود اظهاری مردم برای انصراف از یارانه ی نقدی خبر دادند و برخی نیز به طرح برخی نگرانی ها در این ارتباط پرداختند.
روزنامه ی «آرمان» در خبری با عنوان «آغاز ثبت نام یارانه بگیران» نوشت: ثبت نام مرحله دوم هدفمندی یارانه ها از امروز آغاز شده است و بسیاری از مردم در نظرسنجی های به عمل آمده در برخی از سایت ها در پاسخ به این سوال که آیا از ثبت نام و دریافت نقدی یارانه انصراف می دهید یا خیر؟ گزینه خیر را انتخاب کرده اند.
این روزنامه در همین ارتباط در یادداشتی با نام «استقبال از انصراف» به قلم «احمد شیرزاد» نماینده ی اصلاح طلب مجلس ششم، آورده است: قرار است از امروز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شود. واقعیت این است که در این وضعیت باید برای موفقیت این دولت فقط دعا کرد تا بتواند با بهترین نتیجه ممکن این کار را به سر انجام برساند. جامعه ایران یک هندوانه دربسته است و پیش بینی رفتار آنها کاری دشوار به نظر می رسد. برخی مردم معتقدند که پول گرفتنی را باید گرفت و برخی دیگر نگرانند که اگر برای دریافت یارانه تقاضا دهند مشکلاتی برایشان به وجود بیاید و دسته سومی هستند که طی روزهای گذشته نسبت به دریافت یارانه تردید دارند و در مجموع سردرگمی خاصی در این مورد در جامعه وجود دارد به هر حال دولت امید دارد از این دست به دست کردن و دو دلی ها یک جمعیتی کنار بروند و شرایط به گونه ای شود که بتواند مرحله دوم یارانه ها را با موفقیت پشت سر بگذارد. همین که هنوز دولت درباره قیمت بنزین تصمیمی نگرفته نشان می دهد که مدیران دولتی منتظرند تا میزان انصراف مردم از یارانه را ببینندو بدیهی است اگر تعداد انصرافی ها بالا باشد تغییر چشمگیری در قیمت حامل های انرژی اتفاق نخواهد افتاد. شاید اگر همین مساله در روزهای گذشته تبیین می شد، بسیاری از انصراف استقبال می کردند. اما در حال حاضر پیش بینی رفتار این موج اجتماعی دشوار است.
روزنامه ی «ایران» نیز در این رابطه از بالا گرفتن موج انصراف از یارانه نقدی خبر داد و نوشت: ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی از امروز انجام می شود اما فهرست اخباری که از انصراف گروه های مختلف مردم و مسئولان خبر می دهند بر اطلاعیه ها و خبرهای مربوط به چگونگی ثبت نام نیازمندان به دریافت یارانه پیشی گرفته است.
ایران همچنین در ستون «اول دفتـــر» خود، مطلبی به قلم «مهدی تقوی» اقتصاددان با عنوان «راه اصلاح مسیر یارانه ها» منتشر کرد که در آن به اجرای نادرست فاز نخست هدفمندی اشاره کرد. در این مطلب آمده است: قبل از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها، کشور دارای چندین طبقه اجتماعی بود اما پس از آن برخی طبقه های اجتماعی در حال حذف شدن است و خانوارها به سمت دهک های پایین می روند. نابرابری در درآمد باعث شد گروه های ضعیف جامعه ضعیف تر شوند و این امر در نهایت موجب رشد ضریب جینی شد. ادامه روش قبلی در قالب مرحله دوم زیان های جبران ناپذیری را بر جای خواهد گذاشت. اگر اشتباهات مرحله اول حل نشود رکود تورمی ادامه خواهد داشت.
روزنامه ی «کیهان» اما در صفحه ی نخست خود از «ابهامات یارانه ای مردم» در گفت وگو با این روزنامه خبر داد و نوشت: طرح ثبت نام مجدد از متقاضیان و فرآیند اجرای آن، این روزها با پرسش ها و ابهامات فراوانی روبروست. از یکسو دولت می خواهد ظرف 10-12 روز فرآیند ثبت نام را به اتمام رسانده و پس از آن گام بعدی طرح یعنی قطع یارانه غیرنیازمندان و افزایش نرخ حامل های انرژی خصوصا بنزین و گازوئیل را اجرا کند و از سوی دیگر میلیون ها ایرانی با سوالات متعدد خود نگران نحوه اجرای فاز دوم و تبعات ناشی از آن همچون اجرای ناعادلانه طرح ثبت نام، گرانی قیمت ها و... مواجه هستند.
کیهان به نقل از یکی از شهروندان افزود: شتابزدگی در اجرای مرحله دوم هدفمندی و طرح ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی خطر دیگری است که احساس می شود نحوه مطلوب اجرای طرح را تهدید می کند.
به نوشته ی کیهان یک کارمند می گوید: دولت معتقد است برای اداره بهتر کشور مردم باید از دریافت یارانه انصراف دهند تا پول ها در جای بهتری صرف شود. حالا سوال من از دولتمردان این است که خودشان چقدر در جهت بهینه مصرف کردن منابع دقت می کنند؟ آیا ارسال پیامک نوروزی به کل موبایل های مردم ایران توسط رئیس جمهور کار مطلوبی بود؟ در شرایطی که دولت خزانه را خالی می پندارد محل تامین هزینه ارسال چند صد میلیون تومانی این پیامک ها از کجا تامین شده است؟
قاسم آهنگر که کارگر است هم می گوید: چرا فرم شناسایی یارانه بگیران در فاز دوم هدفمندی یارانه ها فقط درآمدمحور است؟ این فرم مردم را به دسته های مختلف درآمدی تقسیم کرده است در حالی که هزینه های آنها را در نظر نگرفته است.
او ادامه می دهد کسانی که فرزندان دانشجو بویژه در دانشگاه های پولی دارند معتقدند باید هزینه های آنها در نظر گرفته شود. همچنین با افزایش نرخ آب، برق، گاز و بنزین قیمت تمام شده تولید کالاها و ارائه خدمات افزایش می یابد و هزینه سنگینی به مردم تحمیل می کند.

*** پیشتازی سیاست خارجی تعامل گرا
دور جدید گفت و گوهای ایران و گروه 1+5 در باره ی موضوع هسته یی ایران در وین پایتخت اتریش برای تهیه ی پیش نویس توافقنامه ی نهایی در جریان است. به همین بهانه، روزنامه های کشور با انتشار مطالبی به ارزیابی سیاست خارجی دولت یازدهم پرداختند.
برخی روزنامه ها دیپلماسی خارجی دولت یازدهم به خصوص در زمینه ی موضوع هسته ای را مثبت و سازنده ارزیابی کردند و برخی نیز از در انتقاد وارد شدند.
روزنامه ی ایران در صفحه نخست خود از «بهار مذاکرات هسته ای» و امیدواری های ایران و 1+5 در مذاکرات فشرده وین سخن گفت.
روزنامه ی «مردم سالاری» هم در تیتر خبری در همین زمینه نوشت: «ایران و 1+5 برای حل و فصل مساله هسته ای امیدوارتر شدند».
در ادامه ی این مطلب آمده است: شرایط سخت و فشار کاری بالاست اما امید دست یابی به یک توافق پایدار و رفع تنش ها و تامین خواسته های مردم امید و اراده ای در تیم مذاکره کننده ایجاد کرده که بتوانند این گام آخر را همچون گذشته با موفقیت سپر کنند، از آن طرف 1+5 هم با دستی پر و با تکمیل تیم خود به وین رفته است تا همچون تیم ایرانی که مشاوران حقوقی را اضافه کرده تا توانند نتیجه برد- برد را به دست آورند.
روزنامه ی «اعتماد» نیز در ستون «نگاه روز» خود مطلبی با عنوان «دو روش، دو نتیجه» منتشر کرد.
به نوشته ی «جاوید قربان اوغلی» دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه نویسنده ی این مطلب از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید قطار پرونده هسته ای با بازگشت به مسیر اصلی به آرامی و با گام های استوار به سوی هدف «حل و فصل پرونده هسته یی از طریق دیپلماسی و با راهبرد برد - برد» در حال حرکت است. ایمان به درستی راهی که دولت و تیم هسته یی در پیش گرفته اند و تعهدی که در مقابل ملت سرافراز کشورمان دارند، روحانی، ظریف و دیگر دست اندرکاران این مسوولیت سنگین را بر آن داشته است که توهین، زخم زبان، تحقیر و فشارهای روانی جبهه خودی را با صبر و متانت، تحمل کنند و کیست که نداند چه دردناک است که رو در روی حریف، مواظب ضربه یی باشی که قرار است از پشت و از خودی ها به تو وارد شود.
«ویزا و تندروها» عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «شرق» به قلم «سید علی خرم» سفیر و نماینده ی دایم پیشین در سازمان ملل متحد در همین چارچوب است.
در این سرمقاله آمده است: از ابتدای انتخاب دولت روحانی و اتخاذ سیاست خارجی فعال و سازنده با جامعه جهانی، نظریه تهدیدآمیز برخورد نظامی آمریکا با ایران به تدریج کمرنگ شد ولی چند خصومت های گذشته به صحنه سیاسی دو کشور ایران و آمریکا انتقال یافت و هرروز در یکی از این دو کشور یا در هر دوکشور شاهد موضوعی جنجالی بوده ایم. تندروهای هر دو کشور سعی بلیغ کردند بلکه در قالب جنجال های سیاسی، خصومت های کهنه گذشته را زنده نگه داشته و از عادی سازی روابط دو کشور جلوگیری کنند.
سرمقاله ی روزنامه ی «رسالت» با عنوان «حاشیه چیست؟ متن کدام است؟» به قلم «کاظم انبارلویی» سردبیر این روزنامه، رویکردی متفاوت و به نسبت منفی را در قبال سیاست خارجی دولت یازدهم دنبال کرد.
در این سرمقاله آمده است: جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم در دیدار با کارکنان نهاد ریاست جمهوری فرمودند «برخی می خواهند ما را مشغول حاشیه سازی کنند تا از اصل کار باز بمانیم.» حاشیه چیست؟ متن کدام است؟ ملاقات برخی وزرا و مدیران اجرایی دولت با یکی از سران و متهمان فتنه 88 آیا تولید حاشیه نیست؟ آقای روحانی در شرایطی که اتحادیه اروپا تمام قد پشت اهالی فتنه ایستاده است باید به دوستان خود تذکر بدهد برای دولت حاشیه درست نکنند.
نویسنده ی این سرمقاله در ادامه در انتقاد از سیاست خارجی دولت یازدهم آورده است: انفعال در سیاست خارجی، اتحادیه اروپا را گستاخ کرده است و نتیجه اش این شد که آنها بی پروا خواستار رفع حصر از سران فتنه و آزادی فتنه گران و سهولت در برقراری ارتباط با محکومین فتنه شوند. آیا این ریشخند به امنیت ملی و مداخله آشکار در امور داخلی ما نیست؟ این حاشیه را چه کسی تولید کرده است؟

*** پایان پایتخت
مجموعه های تلویزیونی نوروزی که توانستند در نوروز 93 مخاطبان بسیاری را به خود جذب کنند، یکی از موضوع های خبری روزنامه های امروز را تشکیل دادند.
مجموعه ی پایتخت یکی از این مجموعه های تلویزیونی بود که طی سه سال گذشته در ایام نوروز از شبکه ی یک سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و به دلیل جذابیت و مردمی بودن توانست مخاطبان بسیاری جذب کند.
امروز اما روزنامه ی مردم سالاری از تمام شدن همیشگی این مجموعه تلویزیونی خبر داد. این روزنامه به نقل از «سیروس مقدم» کارگردان پایتخت نوشت: ساخت سه گانه پایتخت از نظر من به پایان رسیده و دیگر سریالی با نام پایتخت نخواهم ساخت.
مقدم افزود: به نظرم ساخت سریال پایتخت در سه سری کافی است و دیگر سری چهارم آن را نخواهم ساخت. وی ادامه داد: قطعا اگر قرار باشد سریالی با این محتوا بسازم، متعلق به یک خانواده دیگر، با یک گروه بازیگران دیگر و یک شهر دیگر خواهد بود.
روزنامه ی شرق نیز یادداشت «ستون اول» خود با عنوان «پول خصوصی جایگزین خصوصی سازی» را به سریال های نوروزی اختصاص داد و با لحنی انتقاد آمیز نسبت به تبلیغات بازرگانی در مجموعه های نوروزی نوشت:
نوروز93 در کنار همه اتفاق های تازه در تلویزیون شاهد حضور جدی و درون متنی بخش خصوصی در برنامه ها و مجموعه های تلویزیونی بودیم، حضوری که البته خیلی هم بی سابقه نبود و در برنامه کاری برخی از برنامه سازان تلویزیونی هم بود. شبیه آنچه در برنامه های خانواده برای تبلیغ کالاهای خوراکی یا مصرفی رخ داده بود. اما در میان مجموعه های تلویزیونی داستانی کمتر دیده شده بود که شرکت های خصوصی- نه دولتی یا بانک ها و نهادهای غیرخصوصی مثل شهرداری - به این صورت وارد مجموعه تلویزیونی شوند که سهمی از داستان فیلم را به دست بگیرند و در سرنوشت نهایی شخصیت های آن دخالت داشته باشند. البته باید در کنار این درخواست نهادهای دولتی برای تشویق مردم برای حذف یارانه را نیز به بحث اسپانسرینگ افزود. در یکی، دوسال گذشته مسوولان رسانه ملی بارها از کمبود بودجه برای برنامه سازی گفته بودند و تهیه کنندگان و برنامه سازان نیز از نرسیدن به موقع برآوردها گله داشتند. تهیه کنندگانی که در یکی، دوسال گذشته قصد همکاری با صداوسیما را داشتند نیز از خواست مدیران صداوسیما برای پیداکردن حامی مالی برای مجموعه های خود گفته بودند. جدا از بحث اینکه رادیو و تلویزیون ایران خصوصی نیست و به صورت ملی و با استفاده از بودجه های دولتی اداره می شود، سرانجام این اتفاق در مجموعه های نوروزی93 خودش را نشان داد. این در حالی است که در صورت فعالیت شبکه های خصوصی ، اسپانسرها به سراغ آنها می رفتند. اما اکنون تنها گزینه ناگزیر موجود برای اسپانسرها رسانه ملی است.
به نوشته ی شرق آنچه در این سریال ها آزار دهنده بود نحوه ارایه این رپرتاژها بود تا حضورشان در فیلم. به نظر می رسد حلقه گمشده این فیلم ها به جز فیلمنامه، نداشتن تعریفی درست از رپرتاژ و تبلیغ و اسپانسر بود. به صورتی که به نظر می رسید نویسنده های فیلمنامه به جای آنکه در نظام داستانی به فکر مسیر منطقی فیلمنامه باشند در پی واردکردن حامی مالی سریال در فیلمنامه بودند. بگذریم از اینکه آیا هزینه این رپرتاژ آگهی ها بعد از پایان فیلم به دست تهیه کننده می رسد یا خیر؟ همه اینها به صورت نچسبی در کار رخ داده بود و باعث برهم خوردن نظام فیلمنامه شده بود.

*** ناگفته هایی تلخ از اعتیاد زنان ایرانی
روزنامه های کشور گاه و بی گاه موضوع های اجتماعی تکان دهنده یی منتشر می کنند. امروز هم روزنامه ی «جوان» گزارشی با عنوان «ناگفته های تلخ از اعتیاد زنان ایرانی» منتشر کرد که در آن آمارهای تاسف باری از افزایش اعتیاد در میان زنان ایرانی داده شده و به مشکل های دامن گیر زنان معتاد اشاره شده است.
در این گزارش به نقل از مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش دو برابری آمار زنان معتاد در مدت زمانی کوتاه خبر داده شده است. به نوشته ی جوان متاسفانه سرعت شیوع اعتیاد در بین زنان در سال های اخیر باعث شده تا نگاه جدی تر به این مسئله داشته باشیم و افزایش دو برابری آمار زنان معتاد در مدت زمان کوتاه یک زنگ خطر و هشدار محسوب می شود. درصد بالایی از زنان معتاد به علت مصرف مواد مخدر به رفتارهای پرخطر جنسی سوق داده و از سوی خانواده طرد می شوند، لذا با توجه به شرایطی که در اجتماع برای آنها پدید می آید فاصله ابتلا به مواد مخدر تا سقوط کامل آنها بسیار کوتاه است و بسیاری از زنان چون احساس قربانی شدن دارند به دنبال قربانی کردن افراد دیگری می روند که این موضوع می تواند فضای خطرناکی را برای جامعه به وجود بیاورد.
به نوشته ی این روزنامه اغلب زنانی که معتاد می شوند به علت داشتن فرزند نمی توانند دنبال درمان خود باشند و یا دیر نسبت به درمان خود اقدام می کنند، این در حالی است که به لحاظ شرایط فیزیولوژیکی سرعت تخریب بدن زن بیشتر از مردان بوده و همچنین به لحاظ روحی و روانی اعتیاد آنها بر کیفیت درمان تاثیر می گذارد.
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن