تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):براستى كه اين زبان كليد همه خوبيها و بديهاست پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815290647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردشگری دریایی؛ صنعت سوخته در مازندران/ موج سواری روی وعده ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر بررسی می کند؛
گردشگری دریایی؛ صنعت سوخته در مازندران/ موج سواری روی وعده ها
ساری - خبرگزاری مهر: مازندران علي‌رغم داشتن جاذبه‌هاي فراوان به دليل فراهم نبودن زير ساخت‌ها، نداشتن امكانات رفاهي، تفريحي و خدمات مورد نياز در دريا از گردشگری دریایی بهره چندانی نبرده و این صنعت در مازندران غایب و سوخته شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس بررسیهای سالانه 90 درصد از مسافران مازندران برای بهره مندی از جاذبه های دریا، بار سفر می بندند و این وضعیت درحالیست که در مقصد، شرایط چندان برای میزبانی گردشگران مهیا نیست. وجود طرح های سالم نیمه کاره و با امکانات کم، حضور کمرنگ بخش خصوصی در بخش گردشگری دریایی، اشغال سواحل از سوی بخش های مختلف و عدم دسترسی آسان به دریا از جمله مشکلات و چالشهایی است که توسعه گردشگری دریایی در مازندران با آن روبرو است. در ایام نوروز سالجاری، حدود 10 میلیون مسافر در مازندران اقامت داشتند و 330 هزار نفر از امکانات تفریحی و سفرهای دریایی بهره مند شدند. اتوبوس دریایی روی کاغذ راه اندازی اتوبوس دریایی از جمله طرح های مصوب دولت نهم در مازندران بود که با گذشته حدود هشت سال از طرح آن همچنان روی کاغذ مانده است و مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در زمینه راه اندازی اتوبوس دریایی گفت: واقعیت آنست که توسعه گردشگری دریایی تنها با ایجاد یک اتوبوس دریایی محقق نمی شود و باید زیرساختهای لازم در این زمینه فراهم کرد. دلاور بزرگ نیا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به وجود 338 کیلومتر نوار ساحلی و جاذبه های دریایی گفت: جای دریا در زندگی و گردشگری خالی است. وی بر لزوم توسعه گردشگری دریایی تاکید کرد و گفت: باید دریا را در زندگی، شعر و سفرهای خود وارد کنیم. وی با بیان اینکه توجه به فرهنگ امری مهم است، اظهار داشت: به صنعت گردشگری باید توجه شود و با با وجود جاذبه های مختلف در استان باید این صنعت را توسعه دهیم.

گردشگري دريايي يكي از انواع گردشگري است كه در دنيا طرف‌داران بسياري را به خود جذب كرده است به گونه‌اي كه بسياري از كشورهاي تنها با داشتن چند صد متر نوار ساحلي تبديل به قطب توريسيم دريايي در منطقه شده‌اند. گردشگری دریایی حلقه مفقوده گردشگري دريايي همواره حلقه‌اي مفقوده در ميان ساير بخش‌هاي گردشگري است به گونه‌اي كه حتي زير ساخت‌هاي در مازندران وجود ندارد و پرسشي كه مطرح است، اینکه با توجه به امكانات باالقوه چه زماني قرار است ثروت گردشگري در سواحل مورد توجه مسئولان امر قرار گيرد؟ همجواري دریا و جنگل در استان مازندران، آب بندانها و سدها، دشت های سرسبز و طبیعت بکر حاكي از ظرفيت بسيار بالاي كشور امر گردشگري دريايي است و این استان به دليل دارا بودن جنگل، دشت، كوه و دريا از ويژگي منحصر به فردي برخوردار است. تالاب‌ها، چشمه‌هاي آب معدني، آبشارهاي زيبا، سلسله كوه‌هاي البرز از يك سو و درياي خزر از سوي ديگر، زيباترين مناظر طبيعي را به وجود آورده است. حضور کمرنگ بخش خصوصی در تورگردانی قوی نبودن بخش خصوصی در حوزه گردشگری و تورگردانی از جمله عواملی است که سبب توسعه نامتوازن گردشگری دریایی در استان مازندران شده است و مدیر آژانس مسافرتی الوان در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: با توجه به حجم مسافران و استقبال بسیار زیاد گردشگران بویژه در ایام نوروز آمار اجرای تورهای موجود بسیار محدود است که باید این فرهنگ نهادینه شود. هوشنگ مرادی به چالش های دولتی تورگردانی اشاره و اذعان داشت: برای تقویت آژانس ها برای اجرای تورهای یکروزه و جندروزه توسط افراد غیر مجوز جلوگیری کنند و متاسفانه برخی از دفاتر برای اهداف سودجویانه خود مبلغی را دریافت می کنند و این در حالیست که مجری تورها باید کارت ویژه داشته باشند و باید نیروی انتظامی با این افراد برخورد کند. وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید برنامه سفر ایجادد کند، اذعان داشت: بخش خصوصی باید با تبلیغات، اطلاع رسانی، تاسیسات گردشگری، ظرفیت قرارداد شامل هتل ها، رستوران ها، مجموعه تفریحی، ارائه پکیج سفر با نرخ مناسب با یک برنامه مدون در اختیار مسافران و مردم قرار گیرد.

مرادی با اشاره به اینکه باید این فرهنگ از طریق مدارس، دانشگاهها و دستگاههای دولتی نهادینه شود، اظهارداشت: متاسفانه دستگاههای دولتی از طریق کمیته رفاه برای سفر پرسنل با خانواده بدون اجرای آیتم های خدماتی موجب کمرنگ شدن آژانس های مسافرتی و اطلاعی از دریافت مطالبات خود از طریق رستوران ها و هتل ها ندارد. وی بیان کرد: بخش های خصوصی برای تورگردانی با 3 بند الف ( سازمان هواپیمایی) بند ب ( میراث فرهنگی) و بند پ ( سازمان حج) فعالیت می کنند. غریق سهم مازندران از دریا ايجاد مكا‌نهاي اقامتي و راه‌اندازي تورهاي تفريحي با كشتي‌هاي كوچك، قايق، برگزاري تورهاي غواصي، تورهاي دریایی، برگزاري مسابقات ورزشي آبي، فروش صنايع دستي، پرواز بادبادك‌ها، جشنوارهاي ساخت مجسمه‌هاي شني، واليبال ساحلي، ماهيگيري از جمله فرصت‌هاي گردشگري دريايي است که باید مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر سهم مازندران از دریا، غریق سالانه حدود 200 نفر است که بر روی دست مردم می ماند و کمبود طرح های سالمسازی دریا و وجود مناطق شنای غیرمجاز، خاطره سفر به دریا را برای مسافران این بخش تلخ کرده است. در ایام نوروز به رغم مشکلات بخش گردشگری دریایی، استقبال مسافران از سفرهای دریایی رشد قابل توجهی داشته است و مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران به رشد 27 درصدی استقبال مسافران و گردشگران نوروزی از بنادر نوشهر و فریدونکنار اشاره و اضافه کرد: گردشگران از موزه دریایی، اسکله، تجهیزات دریایی و بندری بازدید کردند. منوچهر تاتینا در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان اینکه مازندران هر سال میزبان هزار گردشگر دریایی در ایام نوروز است، اظهار داشت: امیدواریم با پیشرفت ایستگاههای تفریحی - دریایی و اسکه های ویژه، سفر دریایی در طول سال تداوم داشته باشد.

وی از رشد چشمگیر ایمنی سفرهای تفریحی دریایی در سواحل استان خبر داد و گفت: همزمان با تعطیلات نوروزی، اکیپ های ویژه شامل بازرسان متخصص دریایی به سواحل استان اعزام شدند. وی بیان داشت: برگزاری جلسات متعدد با مسئولان تعاونیهای قایقرانی فعال در سواحل و بگارگیری از ابزار تبلیغاتی و چاپ برشور از جمله اقدامات اداره کل برای ارتقای ایمنی سفرهای دریایی بوده است. سه بندر در سواحل مازندران فعالیت دارد که استفاده از ظرفیتهای آنان برای توسعه گردشگری حائز اهمیت است و توجه به این بخش می تواند در رونق اقتصاد ساکنان خزر تاثیرگذار باشد.


۱۳۹۳/۱/۲۰ - ۱۱:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن