تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه دارى (در حكم) دهانى است كه جز به خير سخن نگويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812655727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بکارگیری بخش خصوصی در فناوری هسته ای کشور مغفول مانده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مجری طرح ملی سیکلوترون: بکارگیری بخش خصوصی در فناوری هسته ای کشور مغفول مانده است تهران - ایرنا - مجری طرح کلان و ملی سیکلوترون (شتاب دهنده های حلقوی) یادآور شد: بخش خصوصی کشور، قابلیت و ظرفیت چشمگیری برای ورود به عرصه های کاربردی دانش هسته ای دارد، اما این امر ضروری، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.


حسین آفریده روز چهارشنبه، همزمان با روز ملی فناوری هسته ای /20 فروردین/ به خبرنگار علمی ایرنا گفت: حیطه دانش هسته ای، بسیار گسترده است و بسیاری از حوزه ها همچون کشاورزی، صنعت، بهداشت و درمان و تولید انرژی را در برمی گیرد که می تواند به ارتقای محصولات تولیدی در همه زمینه ها کمک کند.
ایران در روز 20 فروردین ماه 1385 از طریق افتتاح پروژه راه اندازی دومین مجموعه جدید سانتریفیوژهای تأسیسات هسته ای نطنز با ورود به مرحله صنعتی غنی سازی اورانیوم، به بزرگترین فناوری دراین حوزه دست یافت.
پس از ان دانشمندان جوان کشور توانستند با تحقیق و پژوهش های گسترده وارد تولید محصولات دانش بنیان مبتنی بر فناوری هسته ای شوند که تولید انواع رادیو داروها، ساخت شتابگرها و تولید محصولات کشاورزی سالم ازجمله آنهاست.
آفریده به شرایط حساس کشور در رابطه با فعالیت های هسته ای اشاره کرد و گفت: اکنون در همه دنیا استفاده از دانش و فناوری هسته ای در زمینه های مختلف زندگی شهری و روستایی مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. ما نیز می توانیم دراین زمینه بیشتر از دانش هسته ای استفاده کنیم و بهره بری آن را در رفع نیازهای اقتصادی-اجتماعی افزایش دهیم و با این کار علاوه بر افزایش دانش فنی خود و ارتقای کیفیت زندگی مردم به نیازهای کشور پاسخ دهیم.
وی که خود مجری طرح کلان و ملی سیکلوترون (شتاب دهنده های حلقوی) کشور است، از شتاب دهنده ها به عنوان یکی از زمینه های مناسب فعالیت
هسته ای در شرایط کنونی کشور یاد کرد.
این استاد مهندسی هسته ای دانشگاه صنعتی امیرکبیر، توضیح داد: به عنوان مثال، سیلکوترون می تواند با تولید رادیو دارو در تشخیص بیماری ها و درمان آنها به کار گرفته شود و توسعه شتاب دهنده ها می تواند محصولات جدید باکیفیتی از طریق پرتو دهی الکترون تولید کند.
وی خاطرنشان کرد: برای نمونه با پرتو دهی پیلمرها و تولید مولکول های بزرگ، می توان کیفیت پلیمرهای تولیدی را تا 10 برابر افزایش داد.
آفریده سهم دانش هسته ای در تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالا را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: برای دستیابی به مقام اول علمی منطقه در سال 1400 باید بستر لازم را برای تحقیقات فراهم کنیم.

*** فناوری هسته ای برای رفع نیازهای پزشکی کشور
طراحی و ساخت سیکلوترون با توان 10 میلیون الکترون ولت پروژه کلانی است که با تصویب آن در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری محققان کره جنوبی در حال اجرا است.
توان این شتاب دهنده 10 میلیون الکترون ولت (EMU) است و برای تولید رادیو داروهای PET به کار برده می شود. رادیو داروهای PET ، تصویربرداری به روش همزمانی است به این صورت که با استفاده از این رادیو داروها تصویربرداری دینامیک از بیمار صورت می گیرد و اطلاعات بسیار مهمی از بیمار ارائه می دهد. در صورتی که بیمار در کما باشد این دستگاه قادر است تشخیص دهد که بیمار در کما ناراحت یا شاد است.

**لزوم استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها در کشاورزی هسته ای
آفریده، کشاورزی را یکی از عرصه های مناسب برای بکارگیری دانش هسته ای عنوان کرد و گفت: برای اصلاح بذر به شیوه های سنتی حداقل 10 سال زمان لازم است اما با دانش هسته ای می توان ظرف سه تا چهار سال، بذر بومی را اصلاح کرد و نیازی هم به وارد کردن بذر از خارج نخواهد بود.
وی افزود: در روش معمولی کشاورزی، ˈبذر گندم طبسیˈ حدود یک و نیم تن محصول در هکتار خواهد داشت اما با استفاده از فناوری هسته ای، میزان محصول در هر هکتار به هفت تن می رسد و این تکنولوژی برای تولید محصولاتی مانند جو و برنج هم قابلیت استفاده دارد.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پاکستان به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه کشاورزی هسته ای نام برد و گفت: کشورهای جنوب شرقی آسیا و پاکستان، اقدامات و پیشرفت های خوبی در بهره گیری از دانش فنی در حوزه کشاورزی داشته اند و پاکستان که تاچند سال قبل، وارد کننده پنبه بود الان با تکنولوژی هسته ای به یکی از صادرکنندگان این محصول تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: کاربری فناوری هسته ای تنها به حوزه های کشاورزی و پزشکی یا انرژی محدود نمی شود و با استفاده از این دانش تقریبا می توان همه محصولات را با کیفیت بالاتر و دوام بیشتر تولید کرد.
آفریده، دانش و فناوری هسته ای را یک فرصت ارزشمند برای کشور توصیف کرد و گفت: باید با برنامه ریزی صحیح از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.
وی بر لزوم فعال سازی بخش خصوصی در حوزه های هسته ای و بکارگیری توان و قابلیت های موجود در این بخش تاکید کرد و گفت: باید به بخش خصوصی، امکانات لازم را داد و ضمن فراهم ساختن بسترهای مناسب، مشوق های لازم را برای این بخش درنظر گرفت زیرا توان دولت به تنهایی در این مسیر کافی نیست.
این صاحبنظر مهندسی هسته ای بیان داشت: بخش خصوصی می تواند با بکارگیری دانش هسته ای، کیفیت و کمیت تولید محصولات مختلف را ارتقا دهد.
وی درباره دلایل وارد نشدن بخش خصوصی به حوزه هسته ای کشور اظهار داشت: مهم ترین علت این امر، نبود آگاهی و ضعف اطلاع رسانی است که باید بخش خصوصی نسبت به مزایای استفاده از دانش هسته ای توجیه شود.
آفریده درخصوص شرایط یا موانع قانونی فعالیت بخش خصوصی در حوزه هسته ای، گفت: شخصا موانع قانونی در مسیر ورود بخش خصوصی به عرصه فناوری هسته ای، اطلاع ندارم اما اگر هم مانع حقوقی و قانونی در این راه وجود داشته باشد باید همانند دیگر کشورها مرتفع شود.
علمی (4)**1055**1599
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن