تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798267423




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کدامیک از کشورهای دنیا طعم قدرت هسته‌ای را چشیده‌اند؟/ وقتی اسرائیل و کره شمالی تن به معاهدات بین المللی هسته‌ای نمی‌دهند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
کدامیک از کشورهای دنیا طعم قدرت هسته‌ای را چشیده‌اند؟/ وقتی اسرائیل و کره شمالی تن به معاهدات بین المللی هسته‌ای نمی‌دهند

کدامیک از کشورهای دنیا طعم قدرت هسته‌ای را چشیده‌اند؟/ وقتی اسرائیل و کره شمالی تن به معاهدات بین المللی هسته‌ای نمی‌دهند
در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای و حضور مجدد ظریف و اشتون در وین، نگاهی داریم به روند هسته‌ای شدن قدرت‌های جهان.
به گزارش نامه نیوز، امشب، ظریف، وزیر خارجه ایران به همراه «کاترین اشتون» مسئول گروه 1+5 با حاضر شدن بر سر میز شام کاری استارت دور جدید مذاکرات هسته ای با هدف دستیابی به توافق جامع و نهایی را می‌زنند.

از مهمترین موضوعات مورد بحث در مذاکرات هسته ای پیش از توافق ژنو و پس از آن به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران است. غنی سازی اورانیوم در ایران از خطوط قرمز حکومت و مردم است که ظریف و هیئت ایرانی توانستند با قدرت چانه زنی خود غرب را به پذیرفتن و به رسمیت شناختن این موضوع متقاعد کنند.

در این گزارش نگاهی داریم به روند هسته ای شدن قدرت های جهانی و روند و شرایطی که معاهده ان‌پی‌تی برای اعضای خود فراهم آورده است:

پس از آن که آمریکا در دوران جنگ جهانی دوم از بمب اتمی استفاده کرد رقابت شدیدی از سوی سایر کشورهای جهان برای دستیابی به این سلاح آغاز شد، پس از آمریکا شوروی سابق در سال ۱۹۴۹ ،انگلیس در سال ۱۹۵۲ ، فرانسه در سال ۱۹۶۰ و جمهوری خلق چین در سال ۱۹۶۴ هر کدام به یک حکومت هسته‌ای تبدیل شدند.

در دوران جنگ سرد در سال 1968 میلادی اما گامی مهم در جهت کنترل روند رو به رشد تلاش کشورها برای برخورداری از دانش هسته‌ای و همچنین امکان دستیابی به سلاح هسته‌ای برداشته شد. پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با نام مختصر «ان‌پی‌تی» در این دوران، میان چند کشور محدود در جهان منعقد شد که بر اساس مفاد آن، کشورهای جهان به دو دسته دارای سلاح هسته‎ای و فاقد این سلاح تقسیم‌بندی شدند.

کشورهای برخودار از سلاح اتمی، نام‌هایی را در بر می گرفت که تا تاریخ انعقاد این قرارداد، این سلاح را کسب و یا از آن استفاده کرده‌بودند، چین،فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا به عنوان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در این فهرست بودند.

مهمترین هدف انعقاد این معاهده جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پی گیری مذاکرات خلع سلاح و همچنین کمک به کشورهای غیرهسته‌ای برای به کارگیری فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بود. معاهده «ان‌پی‌تی» امروزه در بسیاری از مناقشات به عنوان مرجعی برای به رسمیت شمردن حق برخوداری کشورهای عضو از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به شمار می‌رود.

تاکنون 189 کشور جهان با امضای این پیمان به آن پیوسته‌اند. کشورهای هند و پاکستان و همچنین اسرائیل که همگی به سلاح اتمی مجهز هستند این پیمان را نپذیرفته و به عضویت آن درنیامدند. کره‌شمالی نیز که در ابتدا به این معاهده پیوست در ادامه با دستیابی به فناوری سلاح اتمی که موجب نقض این پیمان شد از معاهده خارج شد.

با وجود عضویت 189 کشور در پیمان منع گسترش سلاح اتمی اما معدود کشورهایی هستند که توانسته‌اند غنی سازی اورانیوم را در خاک کشور خود انجام دهند و به این فناوری دست پیدا کنند. آرژانتین، برزیل، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایران، ژاپن، هلند، کره شمالی، پاکستان، روسیه، انگلیس و آمریکا کشورهایی هستند که هم اکنون روند غنی‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهند و سطوح غنی سازی مختلفی را صورت می‌دهند.

بر این اساس کشورهایی که ان‌پی‌تی را امضا کرده‌اند بر اساس ضوابط و بازرسی‌های آژانس به صورت ذاتی حق آن را دارند که سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای خود را با غنی‌سازی اورانیوم تأمین کنند. بر اساس بند چهارم بند چهارم ماده ان‌پی‌تی مطرح شده است که «هیچ چیز در این معاهده نباید به معنی تأثیرگذاری بر حق مسلم تمامی اعضای این پیمان برای تولید، تحقیق و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز، بدون تبعیض و مطابق با بندهای یک و دو این پیمان باشد‌.»

جمهوری اسلامی ایران نیز طی چند سال اخیر که وارد مذاکرات هسته‌ای با کشورهای غربی شده است، بارها بر حق غنی‌سازی ایران بر اساس این بند از معاهده منع گسترش به عنوان یکی از اعضای این توافق نامه تاکید کرده است.

به همین خاطر، «محمد جواد ظریف» در صبحگاه توافق ژنو پس از دست یابی به توافق تاریخی هسته‌ای، تاکید کرد که «جهان غنی سازی ایران را به رسمیت شناخت». این در حالی است که تلاش‌های بسیاری از سوی غرب و اسرائیل برای ممانعت از به رسمیت شناختن این حق برای ایران صورت گرفت اما پس از این توافق ژنو که به صراحت در آن از این حق سخن گفته شده است، خشم و عصبانیت برخی از کشورهای منطقه و اسرائیل را در برگرفت و حتی ریاض تهدید کرد که روند غنی سازی را آغاز خواهد کرد.






1393/1/18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن