تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818986869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرمابه های مشهد،ضرورتی رو به زوال برای گردشگری زیارت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گرمابه های مشهد،ضرورتی رو به زوال برای گردشگری زیارت مشهد-ایرنا-گرمابه های کلانشهر مشهد،ضرورتی برای گردشگری زیارت، اکنون دوران زوال خود را می گذراند.


به گزارش ایرنا ، این گرمابه ها در مشهد به عنوان شهری که میزبان سالانه بیش از 25میلیون زائر است نه تنها زیر ساختی غیر ضرور نیست بلکه یک ضرورتی است برای خیل عاشقانی که علاوه بر باطن پاک ، می خواهند با ظاهری پاک و پاکیزه به محضر مولای خود امام مهربانی ها ، شمس الشموش حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) مشرف شوند.
به هر حال فراهم شدن زیرساخت های خدماتی، بهداشتی، امنیتی و... برای ارایه هرچه بهتر خدمات به زائران و مسافران ، امری ضروری و بدیهی است که صحبت از حساسیت آن در این نوشتار نمی گنجد.
صاحبنظران و فعالان عرصه گردشگری بر این اعتقادند که گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهمترین شاخه های صنعت گردشگری به خصوص در کشور ایران، در مقایسه با سایر کشورهای مسلمان جنبه و اهمیت بیشتری دارد و بیشترین شمار گردشگران داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.
از این رو زمانی که محور اصلی گردشگری در دومین کلانشهر مذهبی جهان، زیارت است ،ایجاد زیرساخت های لازم برای رفاه حال زائران در راستای تجربه زیارتی به یاد ماندنی به لحاظ کمی و کیفی ضرورتی انکار ناپذیر است که باید به طور جد به صورت همه جانبه مورد توجه قرار گیرد.
زیارت قبور ائمه اطهار(ع) آداب خاصی دارد که توجه به آنها برای قبولی زیارت لازم است، از جمله مستحبات زیارت انجام ˈغسل زیارتˈ است زیرا شیعیان عقیده دارند امامان معصوم زنده اند و نزد خداوند روزی می خورند؛ بنابراین در هنگام زیارت باید خود را در محضر شریف این بزرگان بدانند و انجام غسل زیارت با همین هدف صورت می گیرد.
علمای شیعه برای زائری که قصد رفتن به حرم معصومین(ع) را دارد، غسل و وضو را مستحب دانسته اند که درباره حکمت و چرایی غسل زیارت چند نکته قابل ذکر است که از آن جمله می توان به این حقیقت اشاره کرد که زائر برای حضور در حرم، باید پاکی ظاهر و درون داشته باشد و ˈغسل زیارتˈ از آنجا که به عنوان یک عمل عبادی صورت می گیرد، علاوه بر تمیزی جسم و لباس، طهارت روح و روان را هم در پی دارد.
طهارت روحی شرط ارتباط با پاکدلان و پاک جانان و حضور در اماکن مقدس است، زیرا زائر خود را در محضر معصومین می یابد.
رعایت این ادب و آداب در زمان زندگی امامان هم مورد تاکید بوده است، ضمن اینکه فقهای بزرگ شیعه که به مستحب بودن غسل زیارت فتوا داده اند، به روایات بسیاری استناد کرده اند.

اهمیت غسل زیارت از نگاه امام رضا(ع)
شایسته بودن غسل زیارت را در کلام زیبای امام رضا(ع) نیز می توان یافت؛ آنجا که ایشان می فرمایند: ˈهر که بعد از غسل مرا زیارت کند، از گناهان پاک شود، همچون روزی که از مادر زاییده شده است.ˈ
امروز در هر خانه ای حمام به عنوان بخشی لاینفک از زندگی پیدا می شود و به گفته مسوولان حوزه گردشگری، کلیه واحدهای اقامتی از این امکان بهره مندند و به دنبال آن مسافران و زائران نیز از این منظر تامین هستند.

یک مشهد بود، هزاران زائر و 400حمام
روز و روزگاری در شهر مشهد بیش از 400 گرمابه فعال بود که این گرمابه ها نه تنها مورد استفاده مجاوران، بلکه ضرورتی برای زائران بود تا قبل از تشرف به بارگاه رضوی آبی به تن بزنند، غسل زیارت کنند و با طهارت کامل مشرف شوند.
شاید نسل امروز خبر نداشته باشد که هنوز گرمابه ها در مشهد وجود دارند و با وجود بی مهری های فراوان آخرین نفس ها را می کشند اما هنوز یکی از مهم ترین خدمات را به زائران و مسافران ارایه می دهند.

گرمابه های مشهد آب رفتند
به گفته رییس اتحادیه مهمانپذیران و گرمابه داران خراسان رضوی، هم اینک 12حمام یا گرمابه فعال باقی مانده و بقیه پس از مدتی تعطیلی به قهوه خانه سنتی و قالی شویی و... تغییر کاربری داده یا تخریب شده اند و ساختمانی جدید جای آنها را گرفته است .
حسن رشید صالحی با بیان اینکه ظرف شش ماه گذشته 9 گرمابه در مشهد جمع شده است، افزود:هزینه های گرمابه داری به شدت افزایش یافته است.
وی اظهارداشت:از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و افزایش بهای انرژی، قبض آب، برق و گاز افزایش بسیار زیادی داشته که طبیعتا بهای گرمابه نیز در مواردی تا شش برابر در یکی دو سال گذشته افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه درآمد ناچیز گرمابه داری به هیچ وجه پاسخگوی هزینه های گزاف و میلیونی گرمابه ها نیست، گفت: همین امر موجب شده است که گرمابه ها به تعطیلی کشیده شود و شاهد سرگردانی زائران و مسافرانی باشیم که برای یک زیارت کامل و انجام غسل زیارت در به در به دنبال گرمابه ای می گردند.

دل پر درد گرمابه داران
گرمابه داران دل پری دارند و از بی مهری های فراوان می نالند؛ آنها می گویند نظارت بهداشت، اتحادیه و بقیه متولیان را داریم اما هیچکس دلش به حال ما نمی سوزد و همه می گویند برای خدمات بهتر و بهداشت بیشتر بازسازی و بهسازی کنید، خدمات را افزایش دهید، اما نمی گویند با کدام پول این کار را انجام بدهیم.
هزینه های سرسام آور انرژی، در مقایسه با بهای ناچیز خدمات ارایه شده همه گرمابه داران را کلافه می کند.
یک دوش گرفتن و استحمام و پرداخت شش هزار تومان برای یک ساعت، برای زائری که شاید هر روز بخواهد به زیارتی کامل برود، بسیار گران است؛ البته اگر دلاک هم بخواهد خدمات بدهد، بهای یک حمام رفتن ساده به 15هزار تومان و حتی بیشتر هم می رسد.
این اتفاق در حالی رخ می دهد که اگر چه شاید به نظر خیلی ها استفاده از گرمابه امروزه دیگر با استقبال چندانی مواجه نیست، اما اگر تنها چند دقیقه مقابل یکی از این حمام ها که امروز تعدادشان خیلی هم اندک شده است بایستیم، خواهیم دید که اقشار آسیی پذیر جامعه هنوز هم در کنار زائران مشتریان پر و پا قرص این گرمابه ها هستند.
مشتریانی که گفته می شود بعد از سال جدید و به دلیل افزایش قیمت ها رفت و آمدشان به حمام ها کمتر شده است.
هر چند اینجا یک سووال جدی بدون پاسخ می ماند و آن اینکه آیا نهادهای بهداشتی مشهد در این باره وظیفه ای ندارند که تا کنون درباره پیامدهای افزایش هزینه های استحمام در گرمابه های عمومی اظهار نظری نکرده اند؟

بازمانده ها خدمت به زائر را اصل قرار دادند
البته این همه در حالی است که قصه گرمابه داران اطراف حرم فراتر از تصورات مادی امروز است؛ برخی از گرمابه دارانی که تا کنون در این صنف مانده اند دلیلشان را اعتقاد قلبی در خدمت زائران عنوان می کنند.
گرمابه دارانی که زمین گرمابه نزدیک به حرمشان از سوی هتلداران بیش از میلیارد ها تومان قیمت گذاری شده اما اعتقادشان این است که برای خدمت به زائران فرصتی نصیبشان شده و این فرصت با هیچ مبلغ مادی جبران نخواهد شد.
آنها می دانند سود مبلغ پیشنهادی در بانک هم بیشتر از گرمابه درآمد دارد اما برای رضای خدا مانده اند.

گرمابه؛ ضرورت شهر زیارتی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: همه مسافران ورودی به مشهد، به هتل ها و واحدهای اقامتی مجاز نمی روند و وجود گرمابه شهر نیاز جدی مسافران برای رعایت بهداشت است.
سید جوادموسوی با بیان اینکه بخشی از مسافران هم صرفا برای زیارت به مشهد می آیند، گفت: این مسافران به مشهد که می رسند، فقط به اندازه یک زیارت کامل زمان دارند و برای انجام یک زیارت کامل به دنبال گرمابه هستند تا با انجام غسل زیارت بتوانند با طهارت کامل زیارت کنند و پس از آن بلافاصله به دنبال برگشت هستند.
وی گفت: این در حالی است که متاسفانه شمار گرمابه ها در سطح شهر مشهد روز به روز در حال کاهش است و به زودی تبدیل به کمبودی پر اهمیت می شود.
وی افزود: باید علاوه بر حمایت از گرمابه داران فعلی اقدام به ساخت محل های مناسب برای رفع این نیاز مسافران کرد و در مورد آن اطلاع رسانی هم نمود تا شاهد سردر گمی و گیجی و هدر رفتن وقت مسافران برای این منظور نباشیم.
این مسوول در عرصه گردشگری گفت: کلیه واحدهای اقامتی مجاز از امکان حمام بهره مند هستند، اما برخی از مسافران همین واحدها نیز علاقه مندند تا به گرمابه های نزدیک حرم مراجعه کنند و آنجا غسل زیارت را به جا بیاورند.
وی گفت: به هر شکل یکی از نیازها و خواسته های اصلی مسافران و زائران مشهد نیاز به حمام است، در کنار آنکه هنوز بخشی از مجاوران در محله های بافت سنتی شهر نیز به این امکان نیاز دارند.

بی مهری به گرمابه داران نمودی از بی مهری به زائران
رییس اتحادیه مهمانپذیران و گرمابه داران خراسان رضوی با بیان اینکه هم اکنون شمار گرمابه ها در سطح شهر مشهد بسیار کاهش یافته است، گفت: برای گرمابه داران ادامه کار با این هزینه های گزاف مقرون به صرفه نیست ، بنابراین یا گرمابه خود را تخریب می کنند و به جای آن واحدهای اقامتی و... می سازند یا با تغییر کاربری استفاده دیگری از این مکان می کنند .
رشید صالحی افزود: ما هم نمی توانیم از بسته شدن گرمابه ها جلوگیری کنیم، زیرا با توجه به هزینه های گزاف و عدم اختصاص یارانه به این بخش، شاهد ورشکستگی و خسارت های مالی فراوانی به صنف گرمابه داران هستیم.
وی با بیان اینکه بیش از 400 گرمابه در دهه گذشته در سطح شهر مشهد فعال بوده است، گفت: در دو سه سال گذشته که مسوولیت گرمابه ها به این اتحادیه واگذار شد و اتحادیه مهمانپذیران و گرمابه داران تجمیع شد، شاهد فعالیت 117گرمابه در شهر بودیم.
او اظهار داشت: اما امروز با کاهش و تعطیلی فراوان این واحدها، تنها 12گرمابه در سطح شهر فعال است که تقریبا همه آنها در بافت پیرامون حرم مطهر واقع شده اند که یا در طرح تخریبی اطراف حرم قرار دارند یا با هزینه های کمرشکن رو به تعطیلی می روند
وی با بیان اینکه دیگر کسی در مشهد حمام نوساز نمی سازد، گفت: ساختمان حمام های فعال موجود نیز متعلق به بیش از 40 سال پیش است که سعی شده است با نوسازی و بهسازی وضعیت مطلوبی داشته باشد.
وی گفت: باید از این واحدها حمایت شود و با اعطای تسهیلات کم بهره و ارایه بسته های حمایتی و اختصاص یارانه در انرژی های مصرفی این واحدها و معافیت آنان از پرداخت مالیات، درحقیقت به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی امکانات و خدمات مورد نیاز و البته ضروری را ارایه کنیم.
رشید صالحی تاکید کرد: گرمابه داران بخشی از خدمات رسانانی هستند که خدمات آنان به مسافران و مجاوران اهمیت و ارزش چشمگیری دارد، ولی این نقش مهم و حیاتی از سوی مسوولان و متولیان نادیده گرفته شده و مورد بی مهری قرار گرفته است.ک/4
7496/659
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن