تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814731092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پالتیکس: لندن فروش سلاح را به حقوق بشر در عربستان ترجیح می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پالتیکس: لندن فروش سلاح را به حقوق بشر در عربستان ترجیح می دهد تهران – ایرنا – نشریه انگلیسی پالتیکس روز سه شنبه همزمان با سفر وزیر دفاع انگلستان به ریاض نوشت: دستگاه سیاست خارجی بریتانیا فروش سلاح به دولت سعودی را به برقراری حقوق بشر در عربستان ترجیح می دهد.


این نشریه نوشت: به ندرت می توانید کشوری را در جهان بیابید که حقوق بشر در آن کمتر از عربستان سعودی رعایت شود. ریاض به وسیله حاکمی دیکتاتور اداره می شود که می گویند چهار دختر خود را در بازداشت خانگی نگه می دارد. سوالی که برای هرکس ممکن است ایجاد شود این است که اگر حکومت سعودی با خاندان سلطنتی اینگونه رفتار می کند، با دیگران چه می کند؟
در عربستان حتی یک اعتراض ساده به سیاست های دولت می تواند به بهای از دست دادن آزادی های اجتماعی تمام شود. وضعیت در این کشور به تازگی و با تصویب قانون ضدتروریستی بدتر هم شده است. در این قانون، ˈکافران و مخالفان سیاسیˈ، دشمنان کشور نامیده شده اند. چنین قانونی با توجه به سابقه ریاض در سرکوب نظام مند مخالفت ها در عربستان، شایان توجه است. به همین دلیل است که در تازه ترین شاخص دموکراسی ، از حکومت عربستان به عنوان پنجمین حکومت خودکامه جهان نام برده شده است.
نشریه پالتیکس افزود: با وجود نقض حقوق بشر در عربستان، حکومت ریاض مشکلی برای جلت حمایت های بین المللی ندارد. ریاض در هفته های اخیر، میزبان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا بود. ولیعهد انگلیس برای نهایی کردن یک قرارداد نظامی با عربستان و شرکت در جشن رقص شمشیرها به ریاض رفته بود!
جالب آنکه یک روز پس از دیدار پرنس چارلز، هفت شهروند سعودی به اتهام اعتراض به حکومت، هریک به 20 سال زندان محکوم شدند.
روابط لندن و ریاض، روابطی مستحکم و مبتنی بر فروش سلاح و خرید نفت است. همین روابط سبب پشتیبانی سیاسی لندن از ریاض و سکوت شدید انگلستان در مقابل نقض حقوق بشر در آن کشور می شود. تاثیر نفت و سلاح بر این دو کشور، نه تنها در سیاست خارجی، بلکه در سیاست داخلی انگلستان هم دیده می شود. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، به تازگی دستور تحقیق و تفحص از گروه اخوان المسلمین را صادر کرده است.
از سوی دیگر، سعودی ها اهمیت پشتیبانی لندن را نیز می دانند و از این واقعیت آگاهند که ارزش چنین حمایتی، کمتر از سلاح های نظامی نیست. در تازه ترین گزارش ˈدموکراسی و حقوق بشرˈ وزارت خارجه انگلستان، از عربستان سعودی به عنوان کشوری نگران کننده نام برده شده، اما توضیح داده نشده است که چرا همزمان قرارداد 1.9 میلیارد پوندی صادرات سلاح به ریاض تصویب می شود.
در سال 2013 نیز مجلس عوام بریتانیا نتایج تحقیق تفحص درباره روابط لندن با عربستان و بحرین را منتشر کرد. این بیانیه که نوعی عیب پوشی بود، تاکید می کرد: ˈدولت بر اهمیت روابط دیرینه اش با عربستان و بحرین تاکید کرده است.بخشی از این روابط، بر ارتباط تاریخی با این متحدان سنتی استوار است.
ˈپالتیکسˈ با اشاره به اینکه عربستان از دهه 60 میلادی، خریدار عمده سلاح های انگلیسی بوده و لندن نیز فروش سلاح را با حمایت سیاسی از سعودها تاخت می زده است،نوشت: در یکی از آخرین موارد، ˈدیوید کامرونˈ برای نهایی کردن قرارداد فروش جنگنده های ˈیورو تایفونˈ، در نوامبر 2012 شخصا به ریاض رفت که این نمونه ای از پشتیبانی سیاسی بود.
البته بریتانیا در چشم پوشی از نقض حقوق بشر و همراهی با خودکامگان تنها نیست. آخرین گزارش رسمی فروش سلاح های اتحادیه اروپا که به سال 2012 مربوط می شود، نشان می دهد که اعضای این اتحادیه در سال یادشده، 3.5 میلیارد یورو سلاح به عربستان سعودی فروخته اند.
نشریه پالتیکس در پایان با اشاره به اینکه قراردادهای نظامی با ریاض به طور مستقیم روی شهروندان ناراضی در عربستان و بحرین اثر می گذارد، نوشت: ˈبهار عربی باید به سرآغازی برای ارزیابی مجدد روابط بازرگانی لندن در منطقه تبدیل می شد. لندن باید حقوق بشر را در کانون روابط خود با عربستان سعودی قرار دهد و نه منافع شرکت های اسلحه سازی اش را.ˈ
مترجمام**9163**1856
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن