تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815281767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناگفته‌های آزادی 4 مرزبان


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: ناگفته‌های آزادی 4 مرزبان
مسوولان وزارت کشور و نیروهای امنیتی که تاثیرگذارترین عوامل در روند آزادی گروگان‌ها بودند و از مددرسانی معتمدان محلی برای رسیدن به هدف بهره بردند، روز گذشته اعلام کردند که این سربازان را از نیروهای خودی در خاک کشورمان تحویل گرفته‌اند.


شاید دو هفته پیش که خبر شهادت یکی از پنج مرزبان ایرانی توسط گروهک تروریستی «جیش‌العدل» منتشر شد، کمتر کسی فرجامی خوش برای ماجرا متصور بود. اما حالا با تلاش مقامات انتظامی و امنیتی در کنار نیروهای مردمی و بزرگان اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان، چهار مرزبان ربوده شده به آغوش میهن و خانواده خود بازگشتند. مسوولان وزارت کشور و نیروهای امنیتی که تاثیرگذارترین عوامل در روند آزادی گروگان‌ها بودند و از مددرسانی معتمدان محلی برای رسیدن به هدف بهره بردند، روز گذشته اعلام کردند که این سربازان را از نیروهای خودی در خاک کشورمان تحویل گرفته‌اند.
روحانی: تروریست‌ها از دستاویزکردن تفاوت‌های مذهبی هیچ سودی نمی‌برند
رییس‌جمهوری در پیامی آزادی مرزبانان ایرانی را به مقام‌معظم‌رهبری و ملت ایران تبریک گفت. بخش‌هایی از متن پیام حسن روحانی به گزارش ایسنا، به این شرح است: «خوشحالم که روزهای پرمحنت اسارت سربازان جان برکفمان به سرآمد و این عزیزان پس از تحمل رنج دوران سخت جدایی، به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.
شادباش ویژه به خانواده‌های این عزیزان که با پیشه‌کردن صبر، امید خود را حفظ کردند تا با تدبیر دولت و مسوولان امنیتی کشور، آزادی عزیزان خود را شاهد باشند. امید آنکه تروریسم و خشونت در منطقه ما برچیده شود و فضای سوءظن و کدورت برای همیشه از میان برود.  از همه مسوولان مربوطه به‌ویژه وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و خارجه و صداوسیما می‌خواهم تا روشن‌شدن وضعیت پنجمین مرزبان فداکار وطن، لحظه‌ای از پای ننشسته و هرچه سریع‌تر موجبات رفع نگرانی خانواده بردبار و شریف او را فراهم آورند.»
بیانیه وزارت اطلاعات درخصوص آزادی مرزبانان
روابط‌عمومی وزارت اطلاعات هم در این‌باره بیانیه‌ای صادر کرده است که به این شرح است: «به آگاهی ملت شریف ایران می‌رساند، به حول و قوه الهی و با عنایات حضرت ولی‌عصر(عج)، چهارنفر از مرزبانان ربوده‌شده کشورمان، در تاریخ 17فروردین 93 آزاد و به میهن اسلامی بازگشتند.
وزارت اطلاعات، وظیفه خود می‌داند از همه مسوولان، نهادها و دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه، مساعی مدیران، علما و بزرگان استان مقاوم سیستان‌وبلوچستان که در ارتباط با آزادی این مرزبانان عزیز کمال همکاری را به عمل آورده‌اند، صمیمانه تشکر و قدردانی کند.»
همچنین به گزارش ایسنا، وزارت‌خارجه ایران در بیانیه‌ای آزادی چهار مرزبان ایران را تبریک گفت و آن را نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های شبانه‌روزی مجموعه دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط و مشارکت و همکاری صمیمانه معتمدان محلی دانست.
وزارت امورخارجه اعلام کرده است تا روشن‌شدن سرنوشت جمشید دانایی‌فر دیگر مرزبان عزیز کشورمان پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت.
عضو تیم مذاکره‌کننده آزادی مرزبانان:
یک‌ماه پیش با «جیش‌العدل» ملاقات کردیم
«امیر شه‌بخش» از اعضای تیم مذاکره‌کننده با گروهک «جیش‌العدل» در گفت‌وگو با «شرق» از برخی جزییات آزادی مرزبانان ایرانی گفت. او از نیروهای معتمدی است که می‌گوید به‌همراه 20 نیروی محلی و خانوادگی، چهار سرباز ربوده شده را روز یکشنبه ساعت پنج عصر از این گروهک تحویل گرفته و روز گذشته ساعت دو بعدازظهر همراه آنان وارد خاک ایران شد.  او با بیان اینکه «سربازان را در مرز افغانستان و پاکستان تحویل گرفتیم»، گفت: «یک‌نفر از «جیش‌العدل» ما را سوار ماشین کرد و به محلی برد و چهار مرزبان را به ما تحویل داد.»
شه‌بخش با اشاره به اینکه «بسیار راه دشوار و خطرناک بود اما اعضای گروه 20نفره کاملا با مسیر آشنا بودند»، افزود: «برای پیشگیری از خطرات قرار شد تا ورود به ایران نگوییم از چه مسیری آمده‌ایم.» شه‌بخش گفت: «در جایی بیابانی در مرز ایران و پاکستان وارد ایران شدیم.»
او ادامه داد: «رفتن ما با هماهنگی استانداری، مولوی عبدالحمید و ریش سفیدان محلی صورت گرفت.» امیر شه‌بخش با اشاره به اینکه «حال سربازان کاملا خوب است» در پاسخ به اینکه مرزبانان درباره برخورد گروهک تروریستی «جیش‌العدل» با آنها چه گفتند، عنوان کرد: «سربازان به ما گفتند که در طول این مدت، سه‌بار مکان نگهداری‌شان را تغییر داده‌اند.» عضو تیم مذاکره‌کننده با گروگانگیرها درباره وضعیت پیکر شهید جمشید دانایی‌فر گفت: «ما خیلی اصرار کردیم که پیکر این مرزبان را به ما تحویل بدهند، اما اعضای «جیش‌العدل» می‌گفتند که پیکر وی را در مکانی دوردست، دفن کرده‌اند.» او در این خصوص توضیح داد: «ما به آنها گفتیم هر امکاناتی (ماشین) نیاز است در اختیارتان می‌گذاریم برای رفتن و آوردن جنازه اما آنها این پیشنهاد را رد کردند.»
شه‌بخش درباره جزییات مذاکرات با گروه «جیش‌العدل» با هدف آزادی مرزبانان گفت: «یک‌ماه پیش من به‌همراه سه‌نفر دیگر از افراد محلی با عبدالرئوف ریگی، سخنگوی «جیش‌العدل» ملاقات کردیم و قرآنی را از سوی مولوی عبدالحمید برای آنها بردیم، ما از آنها گلایه کردیم و آنها هم گلایه‌هایی داشتند، اما نهایتا بعد از یک‌ماه موافقت کردند که مرزبانان را آزاد کنند.»این نیروی معتمد محلی تلاش برای ایجاد امنیت در منطقه را علت اصلی برای آزادی چهار مرزبان ایرانی برشمرد.  او با اشاره به نقش محوری استاندار سیستان‌وبلوچستان، شورای تامین استان و بزرگان اهل‌سنت در آزادی مرزبانان گفت: «مجموعه این دوستان به ما چهارنفر ماموریت دادند تا موضوع را تا آزادی سربازان دنبال کنیم.» او تاکید کرد: «در جریان آزادی این سربازان نه ما قولی به آنها دادیم و نه آنها قولی به ما دادند و همه‌چیز مسالمت‌آمیز پایان گرفت.»
احمدی‌مقدم: برای آزادی سربازان معامله‌ای نشد
18بهمن سال گذشته پنج مرزبان ایرانی در سراوان- منطقه مرزی ایران و پاکستان- ربوده شدند. این افراد، «سجاد زوهانی»، «رامین حضرتی»، «جمشید تیموری»، «محمد نظامی» و «جشمید دانایی‌فر» نام دارند. دو روز پس از آن گروهک «جیش‌العدل» با انتشار تصاویری مسوولیت ربودن این مرزبانان را برعهده گرفت، اما سوم فروردین این گروهک تروریستی خبر داد که یکی از مرزبانان (جمشید دانایی‌فر) را به شهادت رسانده است. همین موضوع شروعی بود برای اینکه برخی از رسانه‌ها و کاربران اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد تند از دولت بپردازند. گفتنی است که گروه تروریستی «جیش‌العدل» 10روز به مقامات ایران برای برآورده‌کردن خواسته‌هایشان مهلت داده بود و تهدید کرده بود در غیراین صورت چهار مرزبان دیگر را هم خواهد کشت، اما حالا سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده است که «در زمینه آزادی سربازان معامله‌ای نبوده بلکه واکنش اجتماعی علما و مردم علیه این افراد سبب شده که رفتار آنها تعدیل یابد.»
وزیر کشور: رفتار شرورانه مانع پیشرفت و توسعه منطقه می‌شود
«مرزبانان ربوده‌شده در وطن»، این پیامی برای شادی یکپارچه کشور بود که روز گذشته پس از آزادی چهار مرزبان ایرانی انتشار یافت. در این خصوص علی لاریجانی، رییس مجلس و آلن ایر، از سخنگویان وزارت‌خارجه آمریکا هم در پیامی آزادی مرزبانان ایرانی را تبریک گفتند. همچنین در این‌باره وزیر کشور با انتشار پیامی اعلام کرد که « در ایام سال نو با افتخار به استحضار مردم عزیز می‌رسانم تلاش جامعه امنیتی و دستگاه دیپلماسی و معتمدان محلی با محوریت شورای امنیت کشور به نتیجه رسید و سربازان ربوده‌شده آزاد شدند و به آغوش خانواده و میهن عزیز بازگشتند.» بخشی از متن «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» به این شرح است: «ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که توسعه منطقه جنوب‌شرق کشور در گرو امنیت پایداری است که باید با مشارکت همه مردم و سرمایه‌گذاران تامین شود و رفتار شرورانه نه‌تنها مانع پیشرفت و توسعه منطقه‌ای خواهد بود بلکه سرمایه‌های موجود را تهدید می‌کند.»
 ادامه رایزنی برای بازگرداندن پیکر «دانایی‌فر»
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور هم روز گذشته اعلام کرد: «چهار مرزبان ربوده‌شده کشورمان دقایقی پیش به میهن بازگشتند و رایزنی برای بازگرداندن پیکر شهید «جمشید دانایی‌فر» ادامه دارد.» به گزارش ایرنا، «علی عبداللهی» با بیان اینکه آزادشدن مرزبانان نتیجه یک کار گروهی بوده است، گفت: «این موفقیت مرهون تلاش‌های تمام دستگاه‌ها است که البته معتمدین محلی هم در این مهم یاری‌رسانی کرده و همراه بوده‌اند.»|روزنامه شرق|




دوشنبه, 18 فروردين 1393 ساعت 08:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن