تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818913975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرودگاه سردار جنگل رشت بهترین ظرفیت برای توسعه گیلان/ لزوم توجه به شکوفایی فرصت های سرمایه گذاری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
فرودگاه سردار جنگل رشت بهترین ظرفیت برای توسعه گیلان/ لزوم توجه به شکوفایی فرصت های سرمایه گذاری
رشت – خبرگزاری مهر: فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت بهترین ظرفیت برای توسعه گردشگری در استان گیلان است بنابراین باید به این مهم توجهی ویژه شود.



به گزارش خبرنگار مهر، این فرودگاه به عنوان یک ظرفیت بالقوه برای توسعه و ارتقای جایگاه استان است که همواره برای سنجش میزان رشد منطقه مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد. فرودگاه بین المللی رشت هر روز با ایجاد زیرساخت ‌های جدید باید به توسعه پایدار نزدیک‌ تر شود که خوشبختانه با افتتاح ترمینال جدید فرودگاه در سال گذشته بخشی از این مهم در استان حاصل شد. به هر ترتیب حمل و نقل هوايي از امور زيربنايي و يكي از اجزاي مهم چرخه توليد و مصرف است كه در سيستم ملي كشورها در بخش خدمات قرار مي گيرد.  در ايران بر اساس آمار رسمي فعاليت هاي مستقيم حمل و نقل بيش از  9 درصد توليد ناخالص ملي و 15 درصد كل سرمايه ناخالص در ماشين آلات و لوازم كسب و كار و 1.3 ميليون نفر از شاغلان كشور را به خود اختصاص داده است.

صنعت حمل و نقل هوايي در هر منطقه و كشوري جنبه استراتژيك دارد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: صنعت حمل و نقل هوايي در هر منطقه و كشوري جنبه استراتژيك دارد. غلامعلی جعفرزاده افزود: استان گیلان با برخورداري از فرهنگی كهن، آثار تاريخي غني و جاذبه هاي متعدد فرهنگي و طبيعي مي تواند يكي از قطب هاي مهم گردشگري باشد و توانايي بالقوه فراواني در بهره گيري از صنعت توريسم را دارد. وی اظهارداشت: شرايط آب و هوايي مناسب، آب فراوان و پوشش گياهي، رودخانه ها، چشمه ها و آبشارها، غارها و قلعه ها، درياچه نيلگون خزر با سواحل زيبا، مساجد، بازارها، صنايع دستي و ابنيه هاي تاريخي اين استان زیبایی شمالی را به کانون مهم گردشگری در کشور تبدیل کرده است. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اين فرودگاه از توانايي و پتانسيل توسعه بالايي برخوردار است، گفت: فراهم بودن امكانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سريع و ارزان پيش شرط توسعه گردشگري است زيرا گردشگران در تصميمات خود دو عامل هزينه و زمان را مد نظر قرار مي دهند. وی افزود:  براي دسترسي به مقاصد گردشگري انتخاب نوع سيستم حمل و نقل و يا فراهم بودن سيستم مناسب بر اين دو عامل تاثير مي گذارد به همين دليل در 50 سال گذشته سفرهاي هوايي رونق بيشتري يافته زيرا در سفرهاي طولاني استفاده از هواپيما از نظر زمان و همچنين هزينه مقرون به صرفه است. جعفرزاده با اذعان اینکه ترديدي نيست كه رشد سيستم گردشگري مديون توسعه سيستم حمل و نقل است، یادآورشد:  يكي از معيارهاي سنجش سطح توسعه يافتگي هر سرزميني امروز نظام حمل و نقل آن سرزمين است. به هر حال فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت مجهز به پيشرفته ترين امكانات و تسهيلات فرودگاهي است كه توانايي پذيرش همه نوع هواپيما از جمله هواپيماهاي پهن پيكرباري و مسافربري را دارد.

فرودگاه موجب جذب سرمایه و توسعه سرمايه گذاري می شود این  فرودگاه به همراه شركت هاي هواپيمايي با ناوگان مناسب در منطقه  موجب جذب سرمايه گذاري اقتصادي و صنعتي تا ابعاد زياد و افزايش بازده اقتصادي در زمينه هاي جابجايي افراد متخصص، كالا و تجهيزات در كوتاهترين زمان مي شود. بدون شک در روابط بين كشورها بعد از ارتباطات ديپلماسي و ايجاد دفاتر كنسولي، شركت هاي هواپيمايي حرف اول را مي زنند از اینرو جايگاه و نقش حمل و نقل در ابعاد مختلف اقتصادي، سياسي و اجتماعي جوامع امروزي بر كسي پوشيده نيست به عبارتي امروزه حمل و نقل را به عنوان يكي از پايه هاي اساسي توسعه متوازن و پايدار كشورها مي دانند. صنعت حمل و نقل هوايي كه به موازات پيشرفت هاي علم و تكنولوژي همراه با نيازهاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي حركت مي كند در پهناي جهاني جايگاهي عظيم به دست آورده است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این زمینه می گوید:  تاثیرگذاری بر روی صنایع دیگر به ویژه گردشگری يكي از ويژگي هاي اقتصادي مهم حمل و نقل هوايي است.  رضا علیزاده افزود:  گردشگري و حمل و نقل هوایي به ميزان خيلي زيادي به هم وابسته هستند. وی تاکید کرد: هواپيما در جوامع متمدن امروزي يكي از ضروريات زندگي ماشيني تلقي مي شود. ميل به گردشگری در انسان ها و ديدن اماكن جديد و ابنيه هاي تاريخي مي تواند عاملي براي سفر و رونق مسافرت هاي هوايي باشد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: حمل و نقل هوايي در مقايسه با ديگر روش هاي حمل و نقل داراي مزاياي عمده ايست كه منجر به استفاده روزافزون از اين روش براي جابه جایي مسافران و كالا شده است.

سيستم حمل و نقل در قلب صنعت جهانگردي قرار دارد وی افزود: سيستم حمل و نقل در قلب صنعت جهانگردي قرار دارد، این سيستم مبدا يا وطن جهانگردان را به مقصد ها (با تمام جذابيت ها، تسهيلات، تشكيلات و ساير ويژگي هاي سفر ) به هم مرتبط مي سازد.  بدون شک امروز از فرودگاه ها به عنوان زيربنايي ترين بخش زيرساخت نظام حمل و نقل هوايي ياد مي شود چرا كه حضور نسل جديد هواپيماها، تجهيزات كمك ناوبري مدرن، رشد سريع حجم ترافيك و تقاضاي سفر به همراه مقررات و استانداردهاي منسجم بين المللي و مقررات دقيق عمليات پروازي باعث شده است تا اين زيرساخت ها به عنوان سيستمي پيچيده و پويا و يكي از عناصر محوري صنعت حمل و نقل هوايي مطرح شوند. همچنين فرودگاه به عنوان سمبل يك كشور و شهر است. زيبايي، شكوه، تسهيلات و امكانات، معماري و چشمگيري يك فرودگاه بيانگر وضعيت اجتماعي، فرهنگي و حتي سياسي آن كشور و شهر به شمار می رود.  فرودگاه جزء جدایي ناپذير زير ساخت هاي يك شهر محسوب مي شود كه به افزايش توان تجاري آن كمك مي كند. خطوط هوايي هسته اصلي صنعت حمل و نقل هوايي هستند، ارائه خدمات مناسب به مشتريان يكي از الزامات محيط رقابتي كنوني است. مشتريان فرودگاهي را انتخاب مي كنند كه سفر راحت و بدون مشكل براي آنها فراهم آورد. ارائه بهترين خدمات يك عامل تعيين كننده در موقعيت فرودگاه به شمار مي رود. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان گفت: فرودگاه يكي از اركان اصلي رشد و توسعه در استان است كه باعث توسعه حمل و نقل هوايي با مناطق مختلف در داخل و خارج كشور مي شود. محمد احمدی پور افزود:  پرواز از نقاط مختلف كشور برای دسترسي سريع گردشگران، تجار و بازرگانان به نقاط مختلف استان از پتانسيل بالای فرودگاه بين المللي رشت است. وی اظهارداشت: حمل و نقل هوايي كه از بعد ايمني، آسايش و راحتي، سرعت و گنجايش، منظم بودن برنامه ريزي و سرويس دهي، سهولت استفاده و قيمت از نظر گردشگران و مسافران در سفرهاي بين المللي جايگاه ويژه اي دارد.

گیلان از پتانسيل هاي بالقوه و بالايي در جذب و توسعه صنعت توريسم برخوردار است معاون استاندار گیلان گفت: اين استان به دليل تنوع و غناي فرهنگي چند هزار ساله، طبيعت منحصر به فرد و ثبت جهاني آثار ارزشمند از پتانسيل هاي بالقوه و بالايي در جذب و توسعه صنعت توريسم برخوردار است. وی در ادامه حمل و نقل را از عوامل مهم و موثر در جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: جاذبه، اقامت و حمل و نقل سه اصل مهم و اساسی در گردشگری هستند که در صورت توجه به این اصول می‌ توان در جذب گردشگر موفق عمل کرد. احمدی پور اذعان داشت:  گیلان بسترهای خوبی برای توسعه گردشگری، تجاری، کشاورزی و اقتصادی  برخوردار است بنابراین با برنامه ریزی و توسعه زیر ساخت ها می توان این فرصت ها را شکوفا کرد. با این وجود فرودگاه ها از با ارزش ترین زیر ساخت های جوامع پیشرفته محسوب می شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل های مختلف، در رشد اقتصادی كشور ها و كمك به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.  ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است كه برخی كارشناسان، فرودگاه ها را لوكوموتیو اقتصادی هر كشور توصیف می كنند و وجود فرودگاه های پررونق و كارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ی پایدار می دانند.

فرودگاه رشت موتور رشد و توسعه  اقتصادی گیلان است فرودگاه ها یکی از بخش های مهم و حساس اقتصادی و به عنوان موتور رشد و توسعه  اقتصادی هر محل، منطقه و کشور خود محسوب می شوند. مديركل دفتر حوزه استاندار گيلان نیز گفت: فرودگاه سردار جنگل رشت در آينده نه چندان دور پاسخگوي نيازهاي استان نخواهد بود. محمد ولي روزبهان افزود: شناساندن ظرفيت‌هاي فرودگاه سردار جنگل و بهم پيوستن دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با حمل و نقل هوايي استان مي‌ تواند سرمايه گذاران خارجي را برای سرمايه گذاري در استان ترغيب و با توجه به رشد جمعيت استان، افزايش متقاضي سفر هوايي، توسعه اقتصادي استان و ديگر مولفه ‌هاي مرتبط، فرودگاه رشت در آينده نه چندان دور پاسخگوي نيازها نخواهد بود. وی همچنین فرودگاه سردار جنگل را يكي از عوامل تاثير گذار در ترغيب سرمايه گذاران و گردشگران خارجي براي فعاليت هاي اقتصادي دانست و افزود: راه ‌ها از جمله راه هوايي محور توسعه استان محسوب مي شود بنابراين در صدد هستيم با افزايش محدوده منطقه آزاد انزلي، فرودگاه سردار جنگل در محدوه جديد منطقه آزاد تعريف شود و در صورت تصويب نهايي، حضور سرمايه گذار و گردشگر خارجي به گيلان بيشتر خواهد شد. مديركل دفتر حوزه استاندار گفت: با توجه به اينكه استانداري گيلان در دوره مديريتي جديد، شاخص هاي توسعه استان از جمله توسعه فرودگاه سردار جنگل را در دستور كار خود قرار داده است بنابراين پيگيري كد دار بودن تملك اراضي، احداث ابنيه و تجهيز ساختمان هاي موجود همچون ترمينال ها و جايگاه تشريفات دولت ( پاويون) در فرودگاه رشت براي تخصيص اعتبار و  برون رفت از وضعيت فعلي لازم است. مديركل فرودگاه گيلان افزايش پرواز در استان را مستلزم هماهنگي بين ارگان هاي مرتبط با حمل و نقل هوايي با محوريت استانداري دانست و گفت: شناساندن ظرفيت فرودگاه سردار جنگل از طريق سفارتخانه هاي ايران در خارج از كشور و حساسيت استانداري گيلان به تنها دروازه هوايي استان يعني فرودگاه سردار جنگل خواهد توانست به تناسب جمعيت و محدوده جغرافيايي باعث توسعه فرودگاه رشت شود. فتاح رضواني افزود: با توجه به رشد جمعيت استان، افزايش متقاضي سفر هوايي، توسعه اقتصادي استان و ديگر مولفه‌ هاي مرتبط، فرودگاه رشت در آينده نه چندان دور پاسخگوي نيازها نخواهد بود و ضرورت دارد مسئولان استان نسبت به تملك اراضي مورد نياز و منطبق بر طرح جامع فرودگاه اهتمام ورزند.

فرودگاه از عوامل تاثير گذار در ترغيب سرمايه گذاران و گردشگران خارجي براي فعاليت هاي اقتصادي است  وي همچنين به ساخت و سازهاي بي رويه در اطراف فرودگاه رشت اشاره کرد و  بیان داشت: همه ارگان ها و دستگاه هاي مربوطه كه مجوزهاي لازم را صادر و امكانات زيرساختي را فراهم مي سازند بايد به خود آيند كه فرداي نه چندان دور معضلات عديده اي گريبان  استان را خواهد گرفت و فرودگاه را با بن بست جدي مواجه خواهد ساخت. مدیرکل فرودگاه گیلان تاكيد کرد: مسئولان استاني نسبت به ايجاد زيرساخت ‌هاي فرودگاهي بايد توجه بيشتري از خود نشان دهند و با توجه به درآمد – هزينه‌اي بودن شركت فرودگاه هاي كشور امكان بهره گيري بيش از توان آن براي استان ميسّر نيست. وی تصریح کرد: همانطوري كه بسياري از استان ها همسو با اهداف شركت فرودگاه هاي كشور در ايجاد و توسعه زيرساخت ها و امكانات فرودگاهي مشاركت کرده و حتي پيشقدم شده اند اين استان هم بايد آستين همت را بالا زده، فرودگاه را به عنوان محور توسعه همه جانبه استان بنگرد و هر هزينه اي را در فرودگاه از طرف استان جزو آورده هاي رشد و توسعه تلقي کند. رضوانی یادآورشد: فرودگاه رشت امروز براي منطقه آزاد انزلي يك فرصت تلقي مي شود كه بايد در بحث جذب سرمايه و افزايش گردشگر خارجي، دو ارگان مزبور بيش از پيش با فرودگاه همگام و همصدا شوند. وی ادامه داد: فرودگاه سردار جنگل رشت دارای ویژگی های است که کمتر فرودگاهی در کشور از این مزیت ها برخوردار است. مدیرکل فرودگاه گیلان گفت: قرارگرفتن فرودگاه در مسیر کریدور نوستراک که شرق آسیا را به اروپا پیوند می زند، وجود گل و گیاه و محصولات کشاورزی در استان و طرح صادرات آنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آسیای میانه، وجود جاذبه های منحصر به فرد طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده خدادادی که استان گیلان را به عنوان تابلویی بی نظیر و بی بدیل چهره آرایی کرده از جمله این مزیت ها است.

لزوم توجه به توسعه زیر ساخت های فرودگاهی در گیلان وی همچنین با اشاره به وجود گستردگی جمعیتی و جغرافیایی استان تنها فرودگاه سردار جنگل رشت باید پاسخگوی همه نیازها و درخواست های استانی باشد، افزود: تعامل بسیار خوب فرودگاه با حوزه گردشگری استان می تواند به جذب گردشگر و جلب سرمایه گذار ( چه داخلی و چه خارجی) کمک شایانی کند. رضوانی تصریح کرد: وجود منطقه بزرگ آزاد تجاری – صنعتی بندر انزلی و همجواری منطقه با فرودگاه که این امر در نوع خود کم نظیر است. وی اذعان داشت: حضور شرکت های معروف در فرودگاه رشت می تواند سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری ترغیب کند که بدون شک این روند هم برای شرکت فرودگاه های کشور و هم استان گیلان ارزش افزوده خواهد داشت. به گزارش خبرنگار مهر، ظرفیت های فرودگاه رشت عامل مهمی در توسعه اقتصادی گیلان به ویژه فرصت های سرمایه گذاری است از اینرو مسئولان باید به این فرودگاه توجهی ویژه داشته باشند.








۱۳۹۳/۱/۱۸ - ۰۸:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن