تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815339582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بایدها و نبایدهای اقتصاد و فرهنگ در سال 93


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ شنبه 16 فروردین 1393 بایدها و نبایدهای اقتصاد و فرهنگ در سال 93 تهران-ایرنا-روزنامه های ایران در نخستین شماره ی خود در سال 93، موضوع اصلی گزارش ها و یادداشت های خود را به نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» اختصاص دادند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه شانزدهم اسفند ماه 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***بایدها و نبایدهای اقتصاد و فرهنگ در سال 93
پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال جدید به «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» توجه رسانه ها را بیش از پیش به دو حوزه ی اقتصاد و فرهنگ معطوف کرد.
روزنامه ها در نخستین روز کاری خود در سال 93 بخش مهمی از مطالب خود را به این موضوع اختصاص دادند.
برخی از روزنامه ها سخنان رهبری در پیام نوروزی را مبنای گزارش های خود قرار دادند.
روزنامه ی «ایران» در سرمقاله ی خود با عنوان « سال 93؛ بیم ها و امیدها» از لزوم اجتناب از تفسیرهای جناحی از سخنان رهبری گفت و نوشت: مصداق بی مهری به استراتژی رهبر انقلاب این خواهد بود که برخی محافل، اندیشه های اعلام شده را در قالب های تنگ تفاسیر جناحی قرار دهند. همچنان که تئوری اقتصاد مقاومتی یک سیاست ملی است، مفهوم مدیریت جهادی نیز فراتر از ادبیات و عملکرد یک طیف یا گروه خاصی است. ذیل این مفهوم هرگونه تلاش برای گره گشایی از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و... کشور ترجمانی از مدیریت جهادی خواهد بود. بنابراین انتظار می رود در پرتو نامگذاری سال 93 شاهد همگرایی جریان های سیاسی دلسوز کشور باشیم نه آن که برخی بخواهند با تمسک به آن سیاست های دولت یا کل نظام در حوزه های مختلف را تقبیح و تضعیف کنند.
در همین ارتباط روزنامه های منتقد دولت چون «رسالت» و «جوان» سخنان رهبری در جمع زایران رضوی در نوروز مبنی بر اینکه مجموعه های انقلابی نقاط ضعف فرهنگ را به رخ بکشند، در تیتر گزارش های خود در این ارتباط برجسته کردند.
روزنامه ی «مردم سالاری» نیز در سرمقاله ی خود از اهمیت و در عین حال از همپیوندی مسایل فرهنگی با مسایل اقتصادی و سیاسی نوشت. مردم سالاری در همین ارتباط اجتناب از رویکردی تقلیل گرایانه به دغدغه های فرهنگی و ضرورت مدیریت واحد مجموعه های فرهنگی، مقابله جدی با مفاسد اقتصادی و لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار داد. مردم سالاری در این ارتباط نوشت: تنظیم ارتباط بین سیاست، اقتصاد و فرهنگ باید در زمره اولویت های اصلی برنامه های دولت قرار گیرد و نباید به بهانه اشتغال به حل مشکلات اقتصادی و یا رفع دغدغه های فرهنگی ما را از مقوله مهم سیاست غافل نماید.
روزنامه ی «سیاست روز» اما در سرمقاله ی خود از ارجحیت مسایل فرهنگی بر همه ی امور گفت و نوشت: ایشان (رهبری) در نخستین روز سال 93 و در مشهد مقدس، تمرکز دشمنان بر موضوع فرهنگ را ناشی از اهمیت فوق العاده این موضوع دانستند و تأکید کردند؛ همه رفتارهای روزمره، عادات و «نگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی» مردم از فرهنگ آنها الهام می گیرد، بنابراین باورهای فرهنگی به همه مسائل و عرصه های دیگر سایه می اندازد و مهمتر است.
سیاست روز با اشاره به لزوم حفاظت از فرهنگ عمومی جامعه، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم را از مهمترین راهکارهای مقابله با هجمه های فرهنگی غرب دانست.
برخی دیگر از روزنامه ها اما مهمترین مسایل پیش روی دولت در سال تازه را دستمایه ی گزارش های خود در این ارتباط قرار دادند.
روزنامه ی «قانون» در یادداشتی با عنوان «5 مسئله ملی در سال 93» از مهمترین مسایل پیش روی دولت در سال جدید نوشت.
توافق هسته ای و کاهش تحریم ها، مسایل مرتبط با پرداخت یارانه ها، التیام زخم 88 ، مبارزه با مفاسد اقتصادی و مدیریت تعامل مجلس و دولت از دید این گزارش از مهمترین مسایلی است که دولت در سال نو باید مورد توجه قرار دهد.
«سایه و روشن 93» نیز عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «شرق» بود که «محمدرضا تابش» نماینده ی اردکان در مجلس در آن از مهمترین مسایل پیش روی دولت نوشت.
شرق نوشت: امروز برای تحقق توسعه و پیشرفت در کشور، اتکا به توانمندی های داخلی در سایه به کارگیری علم و تکنولوژی روز دنیا و ارتباط موثر با آن، کاری جهادی در عرصه اقتصاد و فرهنگ، بیش از گذشته ضرورت دارد و در کنار توسعه و پیشرفت، استحکام بخشی به هویت فاخر فرهنگی ایرانی- اسلامی و اعتلای آن، اهمیت مضاعف یافته است... توجه به اقتصاد به عنوان یکی از محوری ترین نیازهای توسعه پایدار، نباید باعث غفلت از هویت فرهنگی ما که پایه گذار تمدنی باشکوه بوده و هست، شود.

***مرزبانان در راه وطن
انتشار خبرهای مرتبط با تحویل مرزبانان ربوده شده از طرف گروه تروریستی «جیش العدل» به رابط جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در روز گذشته یک بار دیگر توجه رسانه ها را به این موضوع جلب کرد. اعلام خبر شهادت یکی از این مرزبانان در روز سوم فروردین، مردم را بیش از پیش نگران حال چهار مرزبان دیگر کرد؛ خبری که از طعم شیرین خبر آزادی مرزبانان ایرانی می کاهد.
خبرها و تحلیل های مرتبط با این موضوع حجم زیادی از مطالب روزنامه های امروز را تشکیل داد. برخی طعم تلخ و شیرین خبرهای یاد شده را در گزارش های خود بازتاب دادند. روزنامه های «ابتکار» و «اعتماد» و «آرمان» در گزارش های صفحه ی نخست خود در این ارتباط عکس هایی را منتشر کردند که همزمان دو مقوله ی آزادی و شهادت را به تصویر می کشید.
برخی از روزنامه ها اما رد پایی از تردید را در گزارش های خود در ارتباط با آزادی مرزبان ها برجای گذاشتند.
روزنامه ی قانون و شرق در مطاللبی با عنوان های «آزادی تایید نشده» و «وطن چشم به راه مرزبانان» خبرهای تایید نشده ی مرتبط با آزادی این مرزبانان را بازتاب دادند.
برخی روزنامه ها نیز یادداشت هایی در ارتباط با این موضوع منتشر کردند. «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران در یادداشتی در روزنامه ی «آرمان» از عوامل موثر بر آزادی سربازان گفت و نوشت: در کنار نقش مهم دولت ایران و دولت پاکستان در آزادی این گروگان ها نمی توان از نقش موثر علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان به آسانی گذشت. شاید از بسیاری لحاظ این افراد نقش موثرتری از مذاکره کنندگان ایرانی و پاکستانی در به ثمر رسیدن مذاکرات با اعضای گروهک تروریستی داشتند. به هر حال بخش هایی از جامعه اهل سنت ایران به دلیل برخی سیاست های گذشته نگاه انتقادی دارند اما موجی که طی چند هفته گذشته از سوی علما و هنرمندان و ورزشکاران و شخصیت های محبوب ملی و منطقه ای اهل سنت انجام شد تاثیر بسزایی در تصمیم گروهک جیش العدل در آزادی سربازان به گروگان گرفته شده ایرانی داشته است.
این روزنامه همچنین در یادداشت دیگری به قلم «داوود هرمیداس باوند» صاحبنظر در مسایل حقوق و روابط بین الملل نوشت: آزادی شهروندان ایرانی که مدتی در شرایط بسیار سخت و تهدید به مرگ قرار داشتند دال بر این است که اقدامات برای آزادسازی آنان نتیجه بخش بوده و قابل توجه و تمجید و تعریف است. البته تلاش های تمامی ایرانیان به عنوان جامعه مدنی و افراد و مادرانی که با نامه های خود این موضوع را محکوم کردند مسلما بی تاثیر نبوده است. مجموعه واکنش های ایرانیان در داخل و خارج از کشور در حمایت از سربازان و متوجه کردن گروگانگیرها به مسائل انسانی در آزادسازی سربازان نقش پررنگی داشت. از سوی دیگر اقدامات دولت بسیار مناسب و درست بود که باعث شادی ایرانیان در این روزهای نخستین سال شده است.

***یارانه ها؛ آری یا نه؟
از روز بیستم فروردین ثبت نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی در مرحله دوم و زمینه ی حذف یارانه برخی گروه های درآمدی و ثروتمندان کلید می خورد. این خبر در روزنامه ها بازتاب گسترده یی داشت.
گذشته از بازتاب خبری، برخی روزنامه ها در این ارتباط یادداشت هایی را منتشر کردند.
روزنامه ی اعتماد در یادداشتی با عنوان «حرکت در مرزهای سخت یارانه» با اطلاق صفت «چالش سترگ» برای اجرای مرحله ی دوم هدفمندی یارانه ها، از نگاه نه چندان مثبت مردم به تبلیغات دولت در خصوص انصراف اختیاری از دریافت یارانه گفت و نوشت: نگارنده به دولت یازدهم توصیه می کند به جای اینکه نیروی خود را بر تبلیغات گسترده یی که در آن از شهروندان می خواهد از دریافت یارانه انصراف دهند با استناد به قانون مصوب مجلس و اطلاعات و آمارهایی که از وضعیت درآمدها و هزینه ها و توزیع درآمد دارد با صراحت کسانی را که مشمول دریافت یارانه نیستند را کنار بگذارد و این کار را شجاعانه انجام دهد. دولت یازدهم نباید درجایی بایستد که زیر پایش سست باشد و اتهام هایی مثل اینکه «می خواهد حق ما را نادیده بگیرد» «دولت از اول نیز می دانست چه کسانی را حذف خواهد کرد» و... را بر جان نخرد.
همچنین روزنامه ی «جهان صنعت» در مطلب ستون «سخن نخست» خود با عنوان «بهار یا پاییز برای فاز دوم هدفمندی» از پیامدهای اجرای مرحله ی دوم هدفمندی برای دولت گفت و نوشت: کارشناسان اقتصادی هشدار می دهند که اگر فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شود، این خطر در پیش خواهد بود که انتظارات تورمی که حالت خفته دارد، بیدار شود و اقتصاد ایران یکباره با یک جهش عظیم تورمی روبه رو شود. صرفنظر از آثار اجتماعی منفی افزایش نرخ تورم، بیشترین آسیب متوجه تولید خواهد شد چه آنکه این بخش هم اکنون با رکود روبه رو است و دولت نیز بنای جمع آوری نقدینگی را دارد که مستقیما بخش تولید را نشانه می گیرد از همین رو به نظر می رسد اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها امتحان سنگینی برای دولت آقای روحانی باشد؛ دولتی که از یکسو باید مراقب ریزشهای اجتماعی و کاهش اعتماد مردم نسبت به عملکرد خود باشد و از سوی دیگر باید به گونه ای عمل کند که تئور یهای اقتصادی به کار گرفته به نتیجه برسند.

***بحث بر سر قطعنامه ی جدید اتحادیه اروپا
پنجشنبه هفته ی گذشته اتحادیه ی اروپا قطعنامه یی را با عنوان «راهبرد اتحادیه اروپا درباره ی ایران» منتشر کرد. در این قطعنامه باز هم به وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد شد و انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ی کشورمان، غیر دموکراتیک خوانده شد.
روزنامه های امروز از زاویه های مختلف این قطعنامه را بررسی کردند.
روزنامه ی «آرمان» سرمقاله ی خود را به این موضوع اختصاص داد. «صباح زنگنه» کارشناس مسایل بین المللی از بی تاثیر بودن قطعنامه ی تازه ی اتحادیه اروپا بر گفت و گوهای هسته ای گفت و نوشت: انتشار این بیانیه و بیانیه های مشابه آن نشان دهنده تلاش گسترده دیگری برای اعمال فشار به گونه ای دیگر بر ایران است لذا مذاکرات هسته ای فارغ از هیاهوی برخی از رسانه ها ادامه پیدا می کند اما با حساسیت بیشتر مسئولان ایرانی... به طور کل باید دانست چیزی که از ابتدای مذاکرات تاکنون تغییری پیدا نکرده اراده دو طرف برای نشستن بر میز مذاکره و گفت وگو پیرامون پرونده هسته ای است. به نظر می رسد این اراده در سال آتی نیز میان دو طرف برقرار باشد. بنابراین بیانیه اتحادیه اروپا، تحولات اوکراین و... تاکنون تاثیری بر روند مذاکرات نداشته است
روزنامه ی«کیهان» نیز در سرمقاله ی خود با عنوان «آن تک و این پاتک» نوشت: قطعنامه یاد شده در یک کلام از ایران اسلامی و مردم این مرز و بوم دعوت می کند که از اسلام، انقلاب، استقلال، آزادی، حاکمیت ملی و همه داشته های دیگر خود دست بکشند و به یکی از مستعمرات قرون وسطایی آمریکا و متحدان اروپایی آن تبدیل شوند!... اعلام سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی می رود حربه تحریم های اقتصادی را از چنگ حریفان بیرون آورد و لذا دشمن سراسیمه شده و در مقابل این تک حکیمانه، به پاتک خنده دار قطعنامه روی آورده است.

***افغانستان در مسیر دموکراسی
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که به عنوان نخستین انتقال دموکراتیک قدرت پس از دو دهه و همزمان با انتخابات شوراهای ولایتی امروز در این کشور برگزار می شود مورد توجه بسیاری از روزنامه ها قرار گرفت.
گذشته از گزارش های خبری که در این ارتباط منتشر شد، بسیاری از روزنامه ها از رویکردی تحلیلی به بررسی این موضوع پرداختند.
روزنامه ی شرق در گزارشی با عنوان «افغانستان و انتخابات امروز» به قلم «وحید مژده» کارشناس مسایل افغانستان به بررسی سناریوهای احتمالی نتیجه ی انتخابات افغانستان پرداخت و در پایان نوشت: اکنون باید انتظار کشید و منتظر نتیجه نهایی انتخابات شد؛ انتخاباتی که برای دنیای غرب هم اهمیت حیاتی دارد و کشورهای غربی برای نشان دادن پیروزی ماموریت خودشان در افغانستان، برای نتایج آن اهمیت زیادی قایلند.
همچنین روزنامه ی مردم سالاری در گزارشی تحلیلی در این ارتباط از اهمیت و چالش های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت و نوشت: انتخابات کنونی افغانستان به این دلیل که برای اولین بار قدرت به صورت مسالمت آمیز از یک رئیس جمهوری منتخب به دیگری منتقل می شود، از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است... جنبه دیگری از اهمیت انتخابات پیش رو، این است که اولین از نوع خود در کنار نگرانیها و امیدها از خروج نیروهای بین المللی از صحنه امنیت داخلی این کشور و واگذاری آن به نیروهای داخلی است.
این گزارش در ادامه نوشت: چالش های پیش روی این انتخابات نیز در وهله اول وضعیت امنیتی و در رده دوم تقلّب و تخلف انتخاباتی خواهد بود که مورد اخیر نیز در سایه نا امنی می تواند چهره جدی تری به خود بگیرد. نبود امنیت در انتخابات پیش رو دو هدف عمده را برای دو گروه بر آورده می‏‎سازد؛ از یک سو، رسیدن مخالفان دموکراسی به اهدافشان که آسیب رساندن به روند انتخابات است را محقق می سازد و از سوی دیگر اهداف نامزدهایی که به پیروزی شان از راه قانونی اطمینان ندارند و در نتیجه دست به تقلب می‎زنند تأمین می کند. هر دو مساله اما علاوه بر آسیب رساندن به سلامت انتخابات پیش رو و زیر سؤال بردن مشروعیت آن، باعث کاهش اعتماد مردم به روند دموکراتیک در آن کشور خواهد شد که بزرگترین دغدغه جامعه روشنفکری افغانستان خواهد بود.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9275**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن