تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806932502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سيزده بدر؛ پاسداشت حريم طبيعت و محيط زيست/ نیک پنداری با نیک رفتاری شکوفا می شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
سيزده بدر؛ پاسداشت حريم طبيعت و محيط زيست/ نیک پنداری با نیک رفتاری شکوفا می شود
رشت – خبرگزاری مهر: روز طبیعت روز پایان دوره جش های نوروزی است، دراین روز مردم بنا بر یک سنت قدیمی از خانه ها بیرون و به دشت، صحرا و باغ و کوه می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار کوه، گیاه، چشمه ها و رودخانه ها به شادی بگذرانند.



به گزارش خبرنگار مهر، در روز طبيعت خانواده ها، چارديواري خانه را رها و به دامن طبيعت قدم می گذارند و در سيزدهمين روز از  فروردين  ماه  جشن شكرگزاري در طبيعت را بجا می آوردند. ايراني ها در همه اعصار و قرون به طبيعت احترام گذاشته و مي گذارند و به همين دلیل نيز يك روز را در طول سال به عنوان روز طبيعت  مي نامند.     برپايي جشن ها و آئين هاي ويژه روز سيزدهم نوروز و  سيزده بدر ريشه  تاريخي دارد و مردم ايران در دوره هاي مختلف تاريخي، نوروز را جشن آفرينش و آغاز هستي و زايش مي دانسته و پايان آن را روز سیزدهم  فروردين مي پنداشتند. بر همين اساس مردم گیلان با روانه شدن به بوستان ها، گردشگاه ها و تفرجگاه ها، اين روز را در هوايي مطبوع و دلپذير منظره هاي چشم نواز آن می گذرانند.  حضور در دامان طبيعت ضمن سپري کردن روزي بانشاط، روحيه و انرژي مضاعفي براي آغاز كار و تلاش  بعد از تعطيلات  به افراد  مي دهد.

حريم حرمت طبيعت  نسبت به سال هاي گذشته بيشتر باید پاس داشته شود مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در این زمینه می گوید: در رو زطبيعت  امسال  حريم حرمت طبيعت و محيط زيست  نسبت به سال هاي گذشته  بيشتر پاس داشته شود چون اين طبيعت همانگونه كه از نسل هاي پيشين براي نسل امروز  به ميراث گذاشته  شده همگان نيز وظيفه دارند آن را به نسل هاي بعد با تمام شكوه و زيبايي اش به ارث بگذارند. محمد رضا برجی افزود: نگهداری و حراست از عرصه های طبیعی به عنوان موهبت خدادادی وظیفه ای ملی و همگانی برای داشتن محیط زیست سالم، پاکیزه و ماندگار است و روز طبیعت فرصتی مناسب برای آشتی با طبیعت و حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست است. وی اظهارداشت: روز انس با طبیعت یا سیزده به در، یکی از آئین های ملی برای بهره مندی بیشتر مردم از دامان طبیعت است و در این روز خانواده ها سعی می کنند آخرین روز تعطیلات نوروزی را در کنار یکدیگر با پناه بردن به دل طبیعت، خود را برای یک سال کار و تلاش و آغازی دوباره آماده کنند. مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با تاکید بر اینکه شهروندان از رهاسازی ماهی های قرمز در رودخانه ها جدا خودداری کنند، گفت: این ماهی ها سازگار با آب های رودخانه ای نیستند و رها سازی آنها در رودخانه ها موجب مرگ و میر و آلوده شدن آب رودخانه ها می شود. وی افزود: رها سازی ماهیان قرمز زینتی در آب های جاری و رودخانه ها علاوه بر انتقال بیماری های احتمالی به آبزیان بومی باعث تغییرات اکولوژیک در این گونه آب ها می شود و در دراز مدت تأثیرات نامطلوبی بر آبزیان بومی منطقه وارد می آورد که خسارات و پیامدهای ناشی از آن غیرممکن و پرهزینه است. برجی تصریح کرد: رهاسازی ماهی های قرمز و گونه های غیربومی در اکوسیستم های طبیعی مخرب و آسیب آفرین به حال طبیعت است. وی همچنین از هموطنان خواست تا از ریختن زباله و پسماند در طبیعت به ویژه حاشیه جاده ها، رودخانه ها و مراکز پرتجمع خودداری کرده و با جمع آوری زباله های خود و تحویل آن به محل های تعیین شده به سلامت محیط زیست کمک کنند. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید براینکه چادرزدن و روشن کردن آتش در جنگل ها و مراتع و مناطق طبیعت گردی و سهل انگاری در خاموش کردن آن، خسارت جبران ناپذیری به این ذخایر  وارد می کند. وی در ادامه از گردشگران و طبیعت گردان خواست به جای شکار حیوانات و به جای چیدن گل‌ ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال‌ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

آتش سوزی خسارت جبران ناپذیری به ذخایر منابع طبیعی وارد می سازد به هر ترتیب بیشتر کسانی که در سفر نوروزی هستند آخرین روز تعطیلات را در طبیعت خدادادی سپری می کنند و آنانی هم که کمی دلهره از شلوغی راه و ترافیک جاده دارند ترجیح می دهند به موطن خود بازگردند و سیزدهمین روز عید را در اطراف شهر و محل اقامت خود بگذرانند. خانواده های ایرانی در روز سیزده بدر به عنوان یکی از آداب نوروزی با تهیه غذاهای محلی همچون آش رشته و سایر خوراک های سبزی دار و انواع مواد خوراکی و تنقلات صبح زود از خانه های خود خارج شده و به مناطق سر سبز مانند بوستان ها، جنگل و مراتع و دشت و دمن می روند تا در کنار یکدیگر روزی سرشار از نشاط و شادی را سپری کنند. البته در ایران باستان عدد سیزده را به نحسی یاد می کردند و معتقد بودند که مردم در این روز باید از خانه های خود خارج شده و به دامان طبیعت پناه برند تا نحسی 13 از آنان و خانواده هایشان دور شود اما امروزه این اعتقاد در بین خانواده های ایرانی به چیزی شبیه خرافات تبدیل شده و کمتر کسی به این امر معتقد است. طبیعت زیبا حال و هوای خاصی به محیط زیست می بخشد و چنانچه این طبیعت دستخوش نامهربانی انسان ها شود ضرر و زیان آن نه تنها به حیات وحش و جنگل ها و مراتع می رسد بلکه بیشترین زیان آن دامنگیر خود انسان ها خواهد شد. به هر حال دوستداران و علاقه مندان به طبیعت از عموم مردم در خواست دارند تا در روز طبیعت ضمن بهره مندی از مواهب خدادادی در حفظ و حراست و پاکیزه نگهداشتن آن تلاش و همکاری کنند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این خصوص گفت: روز طبیعت برای دوستداران طبیعت فرصتی مغتنم است تا با کمک مردم ضمن بهره مندی از مواهب خدادادی، از فضاهای سبز، مراتع و جنگل ها بخوبی حفاظت و ارزش و اهمیت آن را برای عموم مردم تشریح کنند. رحمت الله رحمانی با درخواست از عموم مردم برای همکاری در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، افزود: شهروندان از بردن وسایل آتش زا در این روز و قطع شاخه های درختان برای روشن کردن آتش و تخریب جنگل ها و مراتع و آشیانه پرندگان پرهیز کنند. وی همچنین از هموطنان در خواست کرد در صورت روشن کردن آتش در زمان بازگشت از طبیعت بطور حتم آن را خاموش کنند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از عموم شهروندان خواست از ریختن زباله ها در محل های اطراق بویژه اطراف چشمه ها و مسیر رودخانه ها، جنگل ها و بوستان ها پرهیز کنند.

طبیعت موجودی زنده، بسیار حساس و آسیب پذیر است وی تصریح کرد: با بیان اینکه طبیعت موجودی زنده، بسیار حساس و آسیب پذیر است از مردم خواست در این روز از طبیعت محافظت کرده و مانع از آلودگی آن شوند. بدین ترتیب سیزدهم فروردین روز انس با طبیعت نامگذاری شده که مردم در این روز به نشان فرا رسیدن بهار به دامان طبیعت می روند و انتظار است در حفظ و حراست از طبیعت نیز دقت لازم را داشته باشند. طبیعت بکر و زیبا و مناطق سرسبز و دلنواز استان گیلان آماده استقبال و پذیرایی از مردم و دوستداران طبیعت در جشن سیزده بدر و روز انس با طبیعت است. سیزدهم فروردین به عنوان سیزده بدر برای همه ایرانی ها روز انس و الفت با طبیعت بوده و کمتر کسی در این روز به دامان طبیعت پناه نبرده و از طراوت، سرسبزی و نشاط طبیعت بهره نمی گیرد. دامن کوه ها و باغات گیلان از مناطق و جاذبه های گردشگری و تفریحی این استان بوده و با داشتن امکاناتی مانند جاده آسفالت، آلاچیق، چشمه آب طبیعی، سوپر مارکت و سرویس های بهداشتی آماده استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی است. شهردار کلانشهر رشت در این باره ادامه می دهد: شهروندان در این روز با صیانت و مراقبت از فضای سبز شهری، بوستان ‌ها، پارك‌ ها و تفرجگاه‌ های موجود در روز طبیعت، فرهنگ بالای خود را در حوزه شهروندی به اثبات خواهند رساند. محمد ابراهیم خلیلی افزود: در سایه احساس مسئولیت و همكاری شهروندان و مهمانان نوروزی در این روز كمترین آسیب و زیان به فضای سبز شهری موجود وارد  خواهد آمد. وی اظهارداشت: در روز سیزدهم فروردین تمام پارك ها و بوستان های محلی، اماكن رفاهی، تفریحی و سیاحتی رشت با مدیریت این نهاد پذیرای خیل عظیمی از شهروندان دوستدار طبیعت و میهمانان نوروزی است. شهردار رشت از شهروندان خواست همانند گذشته این شهرداری را در اجرای طرح‌‌ ها و برنامه‌ های حوزه مدیریت شهری یاری دهند.

حفظ محیط زیست نیازمند همت و همکاری مردم و مسئولان است اعتدال بهاری در نیمکره شمالی کره زمین، رستاخیز طبیعت را پدید می آورد. تمامی اجزای طبیعت به جوش و خروش می افتند و رویشی نو آغاز می شود. بشر امروز با توجه به شرایط زندگی صنعتی نیاز جدی دارد که از هر فرصتی برای برقراری ارتباط با طبیعت و انس گرفتن با آن بهره گیرد. بر اساس یک سنت حسنه برجای مانده از نیاکان نیک اندیش، روز سیزده فروردین روز طبیعت نام گرفته و در این روز همه از خانه ها بیرون زده و ساعاتی را در دامان پرمهر مام طبیعت جای می گیرند.  این رسم نیکو هم ثمرات اجتماعی و فرهنگی ارزشمندی از باهم بودن در بردارد و هم فرصتی برای با طبیعت بودن و انس گرفتن بیشتر با جلوه های زیبای طبیعت است. عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: در دامان طبیعت انسان فرصت بیشتری برای اندیشیدن به خود و خدای جهان آفرین پیدا می کند و روز سیزده فروردین در تقویم ملی کشور مهمترین این فرصت برای همه شهروندان است. مهرداد لاهوتی افزود: برای حفاظت و پاسداشت طبیعت، احساسات پاک انسانی کفایت نمی کند و نیاز به عمل دارد، نیک پنداری با نیک رفتاری شکوفا می شود. وی اظهارداشت:  در مورد حفاظت از طبیعت و محیط زیست کشور و استان هم به انجام کارهای ساده و عادی تک تک شهروندان و طبیعت گردان و هم به تدبیر دولتمردان و اجرای برنامه های دقیق و کارشناسی و نگاه های درازمدت نیاز هست. عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: منابع ‌طبیعی ثروتی همگانی است بنابراین تمامی آحاد مردم باید در حفظ و نگهداری طبیعت  کوشا باشند. وی تاکید کرد: تمامی شهروندان با بسیج همه خانواده ‌ها و اجرای برنامه های فرهنگی مناسب از قبیل توزیع کیسه ‌های زباله در آگاهی رسانی به مردم و جلب توجه آنان به حراست از  عرصه ‌های طبیعی کوشا و تاثیر گذار باشند.

فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموخت لاهوتی اظهارداشت: انسان شریف خود را جزئی از پهنه طبیعت می داند و تداوم حیات خود را وابسته به ادامه حیات تمامی موجودات می داند، به عنوان قطعه ای از پازل رنگارنگ طبیعت با اجزای دیگر آن سازگار و همساز می شود با احترام کامل و در شان اشرف مخلوقات بودن با اجزای طبیعت رفتار می کند. وی اذعان داشت: فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموخت و در بزرگسالی به کوچک ترها آموزش داد. عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: روز طبیعت فرصت بسیار مناسبی برای همگان است تا این درس بزرگ را به فرزندان دلبند خود بیاموزند. وی افزود: تمامی آحاد مردم باید بدانند که طبیعت زیبای سرزمین ایران، خانه بزرگ تر همه به شمار می آید و ضرر آسیب رساندن به درختان و سبزه زارها، ابتدا به خودمان برمی گردد. لاهوتی تاکید کرد: اگر کودکان یاد بگیرند که درختان، ریه های تنفسی زمین هستند و بدون آنها، حیات روی زمین رو به نابودی می رود، هیچ گاه به از بین رفتن طبیعت شگفت انگیز کشور راضی نخواهند شد. وی تصریح کرد:  کودکان امروز پدران و مادران فردای این سرزمین اند و با این فرهنگ سازی درست، می توان عشق به طبیعت را در دل آنها کاشت. به هر حال طبیعت را باید گرامی داشت زیرا بهترین هدیه از طرف خداوندگار عالم به بندگان است.

آنقدر زباله و آشغال از خود در طبیعت به جا نگذاریم تا زنگ خطری برای محیط زیست باشد به گزارش خبرنگار مهر، روز طبیعت روز پایان دوره جشن های نوروزی است، دراین روز مردم بنا بر یک سنت قدیمی از خانه ها بیرون و به دشت، صحرا و باغ و کوه  می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار کوه، گیاه، چشمه ها و رودخانه ها به شادی بگذرانند. بنابراین باید در این روز آب ها را با مواد شوینده آلوده نکنیم و آنقدر زباله و آشغال از خود در طبیعت به جا نگذاریم تا زنگ خطری برای محیط زیست باشد. دوستان فهیم و با فرهنگ در روز سیزده بدر بیشتر باید مواظب طبیعت بود و از درخت ها، گل ها و حیوانات مراقبت کرد و زباله ها را در سطل های زباله ریخته و به دیگران هم یادآوری کرد.
















۱۳۹۳/۱/۱۳ - ۱۲:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن